Dolgozók Lapja, 1971. január (26. évfolyam, 1-26. szám)

1971-01-29 / 24. szám

4 DOLGOZÓK LAPJA Rendhagyó maxi látogatás Akik itt vannak, a tatabá­nyai Turul Filmszínház elő­csarnokában, nem mindenna­pi mozilátogatásra gyűltek össze. Szakemberek, a megyei moziüzemi vállalat vezetői és a Turul Fimszínház dolgozói ülnek a székeken — és a té­ma: e kulcsfontosságú bemu­­tató mozi munkájának, mű­sorpolitikai tevékenységének értékelése. Jó kezdeményezés A Komárom megyei Mozi­üzemi Vállalat vezetői nem­csak azzal törődnek, hogy megyei filmszínházak műkö­­­dési feltételeit biztosítsák. Eljutottak a moziüzemek munkájának átfogó, elemző vizsgálatához. Bonckés alá vesznek egy-egy filmszínház esetében is mindent: a gaz­dálkodási tevékenységtől kezdve, a vetítési renden, a propagandán, a közönség­­szervezésen át a műsorpoli­tikáig, megvizsgálják a legfőbb területeket, azokat ame­lyek a közönséget, a jó gaz­dálkodást és a helyes kultúr­politikai tevékenységet szol­gálják. Az a meggyőződés szülte ezt a kezdeményezést, hogy a filmszínházak tevé­kenysége a tudatformálás, a népművelés, a kulturális munka jelentős része. A mozilátogatók számának csök­­­kenése ellenére a mozi — úgy is mondhatnánk — „nagyhatalom” a művelődést szolgáló intézmények között Az eredmények Ezt a tanácskozást alapos vizsgálódás, mélyig hatoló elemzés előzte meg — és olyan tényanyag született, amely valóban hiteles képet ad a Turul mozi munkájáról. Az újvárosi filmszínház igen jelentős kulturális centrum­má vált. Technikai felszere­lése, belső berendezésének esztétikai képe egyaránt al­kalmassá teszi arra, hogy bemutató filmszínházként, úgynevezett premier-mozi­ként működjön. A megye­székhely rangja meg is kö­veteli ezt. De ez a rang nagy felelősséggel is jár, még eredményesebb munkára ösz­tönöz. A mozi vezetői, munkatár­sai jól látják el feladataikat. Jó a kapcsolatuk a város ál­lami és társadalmi szervei­vel, a népművelés irányítói­val, az iskolákkal. Ez az alapja annak, hogy a mozi valóban céltudatos munkát végezzen, kultúrpolitikai sze­repet tölthessen be­­lói Az általános iskolák tanu­számára ugyan csak az aktuális igényeknek megfele­lően rendeznek különelőadá­­sokat — szervezett keretek között működik azonban egy középiskolás filmklub — méghozzá eredményesen. Ez is jelzi, milyen nagy szükség van a fiatalo­k filmesztétikai ismereteinek, filmkultúrájá­nak gazdagítására. A mozi prágapandamunká­­ja az utóbbi időben korsze­rűbbé vált. Sok helyen hir­detik plakátokon, tárlókban elhelyezett képeken a film­színház műsorát. Akadnak azonban Újvárosban is olyan részek, ahol semmiféle tájé­koztatót nem találnak a mo­zi műsora iránt érdeklődők. Kezd kiépülni a közönség­­szervező hálózat is , ehhez azonban még több segítséget várnak az üzemektől, intéz­ményektől. De szükség is van a propagandamunkára, mert nagy konkurrenciát jelent ebben a városrészben a tele­vízió, amely már szinte min­den család otthonában meg­található. Ennek ellenére a mozilátogatók száma nem csökkent lényegesen. 1967- ben 225 ezer látogatója volt a filmszínháznak — 1969-ben 213 ezer —, ám ez összefügg azzal is, hogy kevesebb elő­adást tartottak. A nézők ízlése A felmérő munka során azt is megvizsgálták, milyen tív filmszínházának a műsor­­a megyeszékhely reprezenta­­politikai tevékenysége — és ennek tükrében, milyen is az újvárosi közönség ízlése. E tekintetben sok a tenniva­ló. A világosan látogatási statisztikák mutatják, hogy a művészi, politikai szem­pontból egyaránt jelentős, fontos magyar és külföldi filmeknek nincs még meg­felelő bázisuk. A moziba járó közönség összetétele meglehetősen heterogén, így az ízlésük, érdeklődésük is nagyon különböző. Elsősor­ban a könnyed és csupán szórakoztató filmeknek van nagy sikerük. Akad tehát az ízlés formá­lásában tennivaló. Varázs­szer természetesen nincs , mégis fontos feladat, hogy ez megváltozzon és a megye­­székhelyen is megfelelő kö­zönségbázisuk legyen az úgy­nevezett művész-filmeknek. Több módszerrel is kísér­leteznek, hogy ezt a közön­ségbázist megteremtsék. Név­re szóló meghívókat külde­nek majd egy-egy fontos, ér­dekes film esetében azok­nak, akikről feltételezik, hogy a téma érdekli őket. Művész­­film-sorozat vetítését is ter­vezik. Kevés előadásban , de sorozat jelleggel mutatják majd be egy-egy ország filmművészetének kiemelke­dő alkotásait. Újdonságok A tanácskozáson kis rész­letkérdésekre is kitértek , ám ezek is a közönség érde­keit szolgálják. Meg kíván­ják oldani például, hogy kor­szerű légkondicionáló beren­dezés szabályozza a nézőté­ren a hőmérsékletet. Gondol­kodnak például a szombat délelőtti előadások bevezeté­sén. Növelni kívánják a ma­tiné-előadásokat , és még szorosabban szeretnének együttműködni az iskolákkal, hogy minél több fiatal jus­son el az ifjúsági előadások­ra. Ennek érdekében a mozi­üzemi vállalat rendszeresen ajánló témajegyzéket bocsát az iskolák rendelkezésére. A rendhagyó mozilátogatás eredményesen zárult. A ta­nácskozáson elhangzottak is hozzájárulnak majd ahhoz, hogy a Turul Filmszínház még eredményesebben tölt­­hesse be fontos kulturális feladatát. • <g. ?•) Amiben vetekedhetünk A mi munkánk nyeinek mérésében a eredmé­szám­szerű megközelítés nem min­dig megbízható — mondta a minap egy népművelő. Nem kedveszegetten, hanem realis­taként tette hozzá, hogy ma­kai igyekezete megbecsülést, elismerést érdemel. Ezúttal a tervszámok mellé odakíván­kozott a közéletiség fokozásá­ra, a szocialista irodalom ter­mékeinek közreadására irá­nyuló törekvések megfogalma­napság is azért nemegyszer mása is, így meggyőző a terv: elvárja a közönség, a közvé­lemény a­ látványos, mutatós végeredményt, mondjuk évadi záráskor. Ismét eszembe ötlött ez, amikor a napokban nyilatko­zatot olvastam, miszerint a negyedik ötéves tervben „a számítások szerint — éven­ként átlagosan 40 millió fo­rinttal növekszik a könyvfor­galom, s így a tervidőszak vé­gén 1,2 milliárd forintért vá­sárolunk olvasnivalót”. Gon­dolom, nem csupán dési otthon igazgatók, művelő­szak­i körvezetők, ismeretterjesztők, de akár például a filmszínhá­zak vezetői is bizony öröm­mel nyilatkoznának a „két évti­­vet a mutatós számszerű­zed óta tartó állandó forgalom- eredményeknek. A falusi mű­­növekedésről”— s ennek m­ű­­velődési intézményekben ma Ahol a számok nem ilyen beszédesek, a politikai, műve­lődési alapállás viszont jó, ott nyilván új módszerekkel is próbálkozni kell. A látvá­nyos eredmény nem akkor „fut be”, amikor mindig azt leginkább várnánk, szeret­nénk. Ám nem is ez a döntő. Az „egyszerű”, közhírré ten­ni nem érdemes siker éppúgy siker, része, eleme az előreju­tásunknak. A könyvkiadás ilyen bíztató eredményei el­sősorban azokat a területeket juttatták eszembe, ahol igye­kezetben, lelkiismeretesség­ben úgyszintén nincsen hiány, ám a konstelláció nem ked­mán számokban is nagyon bíztató terveikről. Nem teszik, mert a folyamat, a pozitív változás nem mindig hoz például — ha lassan is — mélyreható változás végbe. Új formákat kell meg­ ke­resni, ami nem feltétlenül nem egyszerre keveseknek nyújt — sokat. Mindez (nem­egyszer buktatók árán is) napról-napra, évről-évre csak tömegeket mozgat meg ha­megnyugtató eredményeket. Az ideológiai, kulturális élet bonyolultságát nem lehet egy__ ____________ grafikon-sémába­n kivetítve csupán folyamatában értékel­hető, alapos vizsgálódás után lehet mérlegelni. Egy kicsiny településünk nem fog ezres, tízezres szá­mokat produkálni, másokkal vetekedhet. Amiben hogy viszonyításban milyen ered­ményeket ér el, de legfőkép­pen, hogy tervszerűen átgon­doltan törekednek-e ott kul­túrpolitikai szándékaink re­alizálására. Ebben mindenütt egyformán eredményes mun­kát kell végezni, szemléletessé tenni. el. Nem a számok döntik csak tudatformáló munkánk, művelődésünk hol áll. Ebből természetesen nem a számok­ban is megfogalmazható, ki­mutatható eredmények iránti kétségekre kell következtetni, hiszen azért a „tartalmas szá­­mok” mégiscsak meggyőző erejűek. Az említett nyilatko­zatban is rögvest azt keres­tem: milyen tartalmat ígér a lenyűgöző számokhoz a Kia­dói Főigazgatóság. Kétség persze nem fér ahhoz, hogy könyvkiadásunk kultúrpoliti­ (is) i Pályaválasztás IV. Szakosított osztályok Már az általános iskolában orosz tagozat iránt, mert más meg lehet állapítani — nagy szakosítású osztályunk nem körvonalakban, tágabb értel­mezésben — a gyerekek ér­deklődési körét. Persze, ez nem azt jelenti, hogy egyik vagy másik tanuló meg­marad a választott­ kedvelt ér­t­­deklődési körben, feltétlenül azt választja életpályának. A legtöbb gyerek értelme, tudá­sa, felfogása kiteljesedésével, gazdagodásával egészen más irányba is tájékozódhat — még a gimnázium befejezése után is. A szakosított osztályokról, a helyezkedés, hiszen a nyelvtu­volt. Négy éve indult a mate­matika tagozat. Általában az orosz tagozatot végzettek kö­zül évente 10—13-an jelent­keznek főiskolára, egyetemre. Nem mindenki nyelvszakra, többen műszaki főiskolára is, hisz itt is nagyon fontos az orosz nyelv tudása. Évente 3 —4 diákunk jelentkezik taná­ri pályára is. — Az idegen nyelvet vég­zőknek nem probléma az el­pályaválasztásról beszélget­tünk el Körmendy Gézával, a tatai gimnázium igazgatójával és Keller György matemati­kus tanárral. — Első szakosított lyunk az orosz tagozat osztá­volt — kezdi az igazgató. — Éven­te több mint 30 „oroszost” bo­csátottunk ki. Ez elég szám. Az első években nagy nem is válogattuk meg a jelentke­zőket, két éve szelektálunk, Más, mint mondják, kincs. Nagyon igaz az, hogy ahány nyelvet beszél az ember, an­­­nyi embert ér. Több orosz ta­gozatosunk dolgozik az IBUSZ-nál, a MALÉV-nél, stb. Nagyon jól megállják a helyüket. Szeptember elsejétől orosz—angol tagozatot­tunk 118—18 tanulóval, inií­egy osztályban­, s ez nagyobb le­hetőséget ad majd az alapos válogatásra, így valóban öt-hat fővel jelentkeznek csak leginkább arra érdemesek ke­ a többen. Valószínűleg azért is rülnek be mindkét nyelvcso­­vort nagy az érdeklődés az portba. Megyénkben ez lesz az egyetlen angol tagozati osztály. — Előnyben részesülnek-e a szelektáláskor a fizikai dolgo­zók gyermekei? Milyen az arany? — Természetesen előnyben részesülnek. Különben az is­kolában a tanulók több mint a fele fizikai dolgozók gyer­meke. — Mi a helyzet a matemati­ka tagozaton? — Eredményekkel még nem dicsekedhetünk — válaszolja Keller György, — mivel első kibocsátásunk idén lesz. Előbb mi is hirdetés-jelentkezés alapján vettük fel a tanuló­kat, de mivel az érdeklődés fokozódott (ugyanígy a lemor­zsolódás is), ma már elbeszél­getünk a matematikára jelent­kezőkkel, ellenőrizzük felké­szültségüket. Évente 40—50 tanulóból választunk ki 30-at. Ha valaki év közben „megcsö­mörlik” a matematikától, minden további nélkül átme­het a másik osztályba.­­ Úgy hiszem, a matema­tika olyan tantárgy, aminek mindenütt hasznát veszik, még azok is, akik például ápolónőképzőbe jelentkeznek. Természetesen a jobb képes­ségű gyerekekkel még a szak­körökben, korrepetálásokon is foglalkozunk. Belőlük ke­rülnek ki aztán a tanulmányi versenyek résztvevői. A ma­tematika tagozaton eléggé magasak a követelmények, mi azt is szeretnénk, ha a legal­­kalmasabbak,­legtehetségeseb­­bek jönnének hozzánk a me­gye minden részéről. Pest, Fe­jér és Győr megyéből 11 diá­kunk tanul a tagozaton. Még egy: az első osztályban a fizi­kai dolgozók gyermekeinek aránya 61 százalék... Amire szintén büszkék vagyunk, matematika tagozat ez évben a végző diákjainak 75 százaléka akar tovább tanulni. — Milyen a kapcsolatuk az általános iskolákkal? — A város általános isko­láiban a második félévtől ma­tematikai előkészítőt szerve­zünk a nyolcadikosok számá­ra (a múlt évben is volt ilyen), ahol különös figyelem­mel foglalkozunk a fizikai dolgozók gyermekeivel. — ez — 8.20: KOSSUTH RADIO A Gödöllői Agrártudo­mányi Egyetem kamarazenekara játszik. 8.50: A kék dosszié. Re­gény folytatásokban. 9.10: Ver­senyművek. 10.05: ..Nyitnikék" — Kisiskolások műsora. 10.40: fides anyanyelvünk. 10.45: Offen­bach: Hoffmann meséi. 10.59: Lot­tóeredmények. 11.00: Hangos levél a .,Barátság H” kőolajvezetékről 11.10: Bécsi klasszikus zene. 12.20: Ki nyer ma? 12.30: Tánczenei koktél. 13.15: László Annie éne­kel. 13.45: Arcok a munka köz­ben. 14.00: A Gyermekrádió mű­sora. 14.25: Iskolarádió. 15.10: Zongoramuzsika. 15.24: Eötvös József élete és Operettrészletek­ művészete. 15.44: 16.05: Új élet Hortobágyon. 17.05: Külpolitikai figyelő. 17.20: A Magyar Rádió és Televízió szimfonikus zenekará­nak új felvételei. 17.45: Mikrofó­­rum. 10.00: A zene nem ismer határokat. 18.45: Verdi: Don Carlos — Jelenet és Posa halála. 19.35: Evelyn. Rádiójáték. .20.40: Lemezek közt válogatva... 21.13: Láttuk, hallottuk... 21.33: Az Ál­lami Népi Együttes műsor4í>.M. 22.20: Meditáció. 22.30: Mi újság az Operában? 23.30: Könnyűzene. PETŐFI RÁDIÓ 8.05: Operarészletek. 8.50: Idő­szerű nemzetközi kérdések. 9­00— 10.00: Ezeregy délelőtt. 10.00: A zene hullámhosszán. 11.43: Kívül az időn. 11.58: A magyar népballadák Világából. 12.23: Szimfonikus zene. 14.00: Mindenki kedvére kettőtől hatig... 18.10: A kórusirodalom mesterei. 18.30: Emberül dolgoztak. 19.00: Új könyvek­ és stúdiót. 19.15: Kapcsoljuk a 22- 20.50: Verbunkosok 21.12: Muzsikáról fiataloknak. 21.45: Ismeretterjesztő előadás. 22.00: Esti hangulatban. TELEVÍZIÓ 8.05: Iskola-tv. 17.23: Hírek. 17.30: 13.10: Iskola-tv. Ebédszünet. Balogh Mária riportműsora. 18.10: Kompozíció. A Képzőművészeti Rovat magazinja. 18.40: Konzultá­ciós műsor. 19.15: Esti mese. 19.30: Tv-híradó. 30.00: India fel­fedezése. 4. Kelet és Nyugat. 21.00: Zene. 21.20: Oda-vissza. Tévéjáték. 22.10: Tv-híradó — 2. kiadás. BRATISLAVAI TV 18.35: Hírek 16.40: Dickens-el­­beszélések filmen. 17.05: Katonák műsora. 17.45: Tarka műsor. 18.15: A barátság olajvezeték. 18.40: Esti mese. 19.00: Tv-híradó 19.30: Illúzió és­ valóság. Do­ku­­mentumfilm. 20.00: Utazó kamera. 20.35: Szilveszteri bohózat. 22 00: Tv-híradó. Ma rádió- és tv-műsor 19TL január 29. pentek Végh Antal: Holnap vasárnap (regény) (72.) Nem mehetünk el a szálló elől, mert Jani azt mondta, idejön Gedával. S nekünk itt kell őket várni. Péter véletlenül megnézi az órát, háromnegyed öt. — Mennyi? — S nem his­­­szük, hogy a Péter órája jól jár. — Az lehetetlen — nézem én is —, Jani azt mondta, hogy Godával kettőre jönnek. Az az óra siet, vagy nem jár reggel óta. Az óra jár, nem siet, s mi Péterrel egymás ar­cába nézünk. Idegenül, fá­radtan, s nincs semmi kife­jezés az arcunkon, mint ahogy nem is tudunk mon­dani semmit. Állunk az ut­cán a szálló előtt, s nem vesszük észre az utcát. Péter zsebében tantuszt ke­res. Átmegyünk a másik ol­dalra, a telefonfülkéhez. —• Háromhuszonnégy — négyhuszonkettő — motyog Péter, s újra remeg a keze. Háromhuszonnégy - négyhu­szonkettő, súgja magának s látom, az ujjának nincsenek reflexei. — Dzső, te vagy — súgja egy női hang lágyan, de én is egészen jól hallom. Te vagy, Dzsó, drága? — Nem kérem, Janit ke­ressük. Délelőtt már beszél­tünk vele ezen a számon. — Ja? A Dzsót keresik? rá­mondja sértődötten, amiért mi tudatlanul Janinak deg­radáltuk... — A Dzsó, a Dzsó — énekli —, a Dzsónak el kellett utaz­ni. Maguk ezt nem tudták? — Oh, képzeljék... — mondja, hogy ő Dzsó meny­s asszonya, a Méry — Dzsót, ha ismerjük, biztosan beszélt róla —, mert Dzsó olyan ara­nyos pofa, mindenkinek be­szél őróla, a menyasszonyá­ról. Aztán áradozik, Pétert szó­hoz sem engedi jutni, aztán folytatja. — Szegény Dzsónak — nya­fogja — egy ronda állami gazdaságba kellett ma dél­ben utazni a Gedával, ahol nincs csak szúnyog és béka­­jaj... brrr — szegény Dzsó! — Nem hagyott meg ne­künk valamit a motorral kap­csolatban? — kérdezi Péter. — De, persze, mondott a motorról valamit Dzsó, ha lesz ott motorja az állami gazdaságnak, majd feljön őér­te, s leviszi, Dzsóval ez egy isteni út lesz...! Aztán azt mondta, ne haragudjunk, most már lete­ts­szi a telefont, mert Dzsó azt ígérte, mihelyt kiér, őt fel fogja hívni abból a ronda állami gazdaságból, s r«már minden percben várja, isten őrizzen, hogy Dzsó addig hív­ja őt, míg velünk most tele­fonál, mert Dzsó nagyon ara­nyos, de borzasztó féltékeny, és Dzsó... Péter letette a kagylót, meg­törölte a homlokát. Elindultunk az állomás fe­lé az utcán, Péter meg én. Aztán leültünk a vonatban. Tág, széles mezőket szelünk ketté, s néha városokat is ha­sítunk keresztül, mintha ez a vonat fényes acélcsíkon sikló nagy, fekete kés lenne. Ülünk, idegenül nézünk egymás ar­cába, számoljuk a kattanáso­kat, az ütemes sistergést, szá­moljuk céltalan, a telefonoszlopokat, értelmetlenül, érezzük, semmi közünk ma­s­gunkhoz. Péter két szendvicset vesz. Rágjuk, őröljük, nem tudunk belőle nyelni, s nedves gom­bóccá keményedik a szánk­ban. Nincs íze, nincs szaga, akár cipőtalpat is rághatnánk helyette. Néha a szürkebarát, bor szaga csapja meg az orrom. De nem tudom, honnan jön a szag, néha az ízét is érzem, s mintha lágy, nyálas száj ta­padna a számra. Az íz, és a szag nem tudom honnan jön, lehet a számból, lehet, hogy át van itatva vele minden, vagy talán az agyamból csúszik ki? Nincs is itt semmiféle szag és íz, csak visszaemlékszem rá. Aztán nekihűtjük fejün­ket a kocsi oldalának, s nyi­tott szemmel alszunk, kábu­lunk s érezzük, egyénként zsibbadnak el idegsejtjeink. Az enyém ugyanúgy, mint a Péteré. Robog velünk a vonat és mi nem merjük magunknak se megmondani, hogy mi most hazafelé megyünk. Egyáltalán, haza lehet-e menni és egyébként is, hova megy ez a vonat? Sokkal tisztességesebb dolog lenne tőle, ha egy idegen homok­­sivatagba szaladna, s ott ki­zavarnának bennünket a ko­csiból. Minden vágyam az, hogy Klárira gondolhassak. Erőlködöm, hogy ne gondoljak rá. Mert ha rágondolnék, tisztáznom kellene először magamban egy s némely dol­gokat, amit most nem bírnék végiggondolni. Aztán az jut eszembe, mi lenne, ha Klári­kának a száját szürkebarát­­szagú idegen férfiak csókol­nák. És Klárika részegen nyúj­taná mindegyiknek a száját, akárhánynak, sorba, sorba, úgy, ahogy jönnének. És a sorban egy lennék én is. — Mi van veled, vitézlő? — kérdezi Péter. — Töröld meg a homlokodat — s za­vartan tekintünk ki az ab­lakon, ahol semmit, de sem­mit nem lehet látni! Sűrű és sötét éjszaka borul ránk , kétoldalt a vonat ab­lakából. A kocsi plafonján a kis égő, sárgán és jószándé­­kúan pislog s minden döcce­­nésre ijedten megrebben. Most éjszaka van, az idő nincs kímélettel az emberre, el fog jönni a reggel, s bizo­nyos, hogy reggel­­ haza­érünk. (Folytatjuk)

Next