Dolgozók Lapja, 1974. január (27. évfolyam, 1-25. szám)
1974-01-05 / 3. szám
Képernyő és ismeretterjesztés Valaha, jó tizenöt évvel ezelőtt, a televíziózás hajnalán, a művelődési házakban megpróbálták úgy kiírni a heti tévéműsort, hogy a jelesebb népművelési, ismeretterjesztő adásokat aláhúzták, időnként még kiegészítő beszélgetéseket, vitákat is szerveztek az adások előtt vagy után. Kezdeti lépések voltak ezek, és abból a helyes felismerésből adódtak, hogy a televízió ne konkurrencia legyen a népművelésben, hanem a legnagyobb hatásfokú segítőtárs, „akire” jobban lehet számítani, mint a legjobb előadóra. Igaz, ebben az időben a nézőközönség egy jelentős része még nyilvános helyeken, — mindenekelőtt a művelődési házakban — nézte a televíziót, mert a saját tulajdonban lévő készülékek száma még kevés volt. Telt-múlt az idő, az előfizetők száma meghaladja a kétmilliót,és lassan-lassan teljes lesz a telítettség azban, ami azt jelenti, országhogy nagyjában-egészében minden magyar családban található már televízió készülék. Már túléltük a televízió okozta népművelési válság első hullámait, már tudják a művelődési házakban, hogy nagy sikerű szériák vetítési napjain — rendszerint csütörtökön — nem jó nagy tömegre igényt tartó programot szervezni, mert a nézők otthon ülnek a képernyő előtt. Ugyanez helyzet szerda esténként, ha a nemzetközi labdarúgó mérkőzést közvetítenék, s természetesen hétfőre lehet sok mindent szervezni — az adásszünet miatt. (Igaz, a rádió oly mértékben „felnőtt” az utóbbi években, hogy hétfő esténként meg gyakran a rádió jó műsorai miatt maradnak otthon az emberek.) Hovatovább már az is bekövetkezik, amire tizenöt évvel ezelőtt a népművelők csak szép álomként számítottak, hogy a közönség szelektál, nem néz mindent, ilyenformán marad ideje másra is. Mindenekelőtt olvasásra — mert ugye, a híradót azért csak végig kell nézni —, de néha még arra is, hogy be se kapcsolja a készüléket a kedves néző, sőt még hazulról is elmenen egy adásnapon, a helyzet tehát sokat változott, de a népművelés mintha nem alkalmazkodna eléggé ezekhez a változásokhoz. Nem próbálja felfedezni a televíziót, mint a szervezett népművelésre oly kitűnő lehetőségeket adó, nagyszerű eszközt. Nemrég ismertették például a Magyar Televízió 1974-es első negyedévi műsortervét. Abban egyebek között ilyen programokat találunk: az egyegy filmrendező életművét bemutató sorozatban Fábri Zoltán tizenhárom filmjét, az Orosz klasszikusok sorozatban Gogol, Tolsztoj, Dosztojevszkij, Csehov, Gorkij egy-egy alkotásának filmváltozatát. Kifejezetten népművelési célokkal készült az a tízrészes sorozat, amelynek első felét az első negyedévben láthatják majd a nézők, „És színész benne minden férfi és nő” címmel. A műsor alcíme: Kalandozás kétezer év színpadán, ami jelzi, hogy ez tízszer egyórás utazás lesz a dráma történelmi, társadalmi, filozófiai, ízlésbeli tájaira. Nem egyszerűen előadásokról van szó — Gyárfás Miklós műsorvezető mindössze tíz-tíz perceket beszél —, hanem mindenekelőtt drámák vagy drámarészletek bemutatójáról, amelyek rendkívül jól szolgálják a színházi kultúra terjesztését. A képzőművészeti, szettörténeti sorozatok műveeddig is hasonlóan kitűnő ismeretterjesztő lehetőségeket kínálnak. Az év első negyedében például egy hat-, és egy kilencrészes sorozatban Leonardo da Vinci életével ismerkedhetnek meg a nézők, illetve az archeológiai feltárásokról kapnak nagy áttekintést a krétai emlékektől napjainkig. A magyar televíziózás tizenöt esztendeje után tehát nem ártana ismét felfedezni a képernyőt, mint ismeretterjesztő fórumot. Bernáth László Sajátos reklám A BOAC brit légiforgalmi társaság új reklámmal igyekszik minél több amerikait rábírni egy angliai látogatásra, természetesen úgy, hogy BOAC gépeit vegyék igénybe. a A társaság hatalmas plakáton hirdeti: „Jöjjön Nagy-Britanniába, míg nem késő!!” De fenyegeti-e egyáltalán valami Nagy-Britanniát, hogy mielőbb oda kell utazni? Reklám erre is feleletet ad: a texasi és kaliforniai multimilliomosok brit kastélyokat kezdtek vásárolni, s azokat részenként az óceánon túlra szállítják, hogy ott eredeti alakban ismét felépíthessék. Sietni pedig valószínű azért teli, hogy aki akar még, kastélyhoz juthasson... DOLGOZOK LAPJA yipúímxt iluzittürö) Ez a címe a bakui Operaés Balettszínházban bemutatott új, egyfelvonásos balettnek, melyet Fikret Amirov zeneszerző Imadedgyin Naszimi azerbajdzsán költő és humanista születésének 600. évfordulója tiszteletére írt. A balettre a korszerű koreográfia jellemző. A főszereplőit: Vlagyimir Platnyev, az Azerbajdzsán SZSZK érdemes művésze és Csarimaz Babajeva balett-táncosnő. Naszimi élete számos irodalmi- és művészi alkotás ihletője volt már. Költők, művészek, zeneszerzők és filmrendezők több alkotásban örökítették meg a költő emlékét. Jelenet a „Poéma Naszimiről” című balettból. Naszimi szerepében Vlagyimir Pletnyev, az Azerbajdzsán SZSZK érdemes művésze, partnere Csimnaz Babajeva. Megjelent a Fáklya A Fáklya 1974. évi első száma két főtémának, a KGST fennállása 25. évfordulójának és Szibériának szenteli figyelmét. A KGST fennállásának 25. évfordulója alkalmából Mihail Szenyin, a Szocialista Világrendszer Gazdasági problémáit Tanulmányozó Nemzetközi Intézet igazgatója elemzi a szocialista gazdasági integráció eddigi eredményeit és távlati célkitűzéseit. Külön öszeállítás ismerteti a szocialista gazdasági rendszer kérdéseivel foglalkozó legújabb szakkönyveket. Valerij Lazarov portrét ad két geológusról. Mindketten — az Állami-díjas Jurij Ervje és a fiatal Valentyin Gavrikov — nagyszabású feladatok megoldása érdekében utaztak Szibériába. Borisz Polevoj a szibériai vállalkozás emberi indítékait tárja fel. A szibériai panorámát neves külföldi közéleti személyiségek véleménye egészíti ki. Ifjúsági rovat egy moszkvai iskolában végzett szociológiai felmérés tanulságait foglalja össze. Választ kapunk arra, mi érdekli a mai fiatalokat, mivel foglalkoznak szabad idejükben, mit tartanak fontosnak és mit utasítanak el az életben. Az egyik riportnak nyolcéves kislány a szereplője, aki minden külön megerőltetés nélkül, könnyedén végez el három osztályt — egy év alatt. A Fáklya — hagyományaihoz híven — olvasói elé tárja a tudomány és technika legújabb híreit is. Ma már történelmi értéke van azoknak a képeknek, amelyeket a lap Ilja Glazunov alkotásaiból válogatott. A neves szovjet festőművész még 1973. szeptemberében, chilei tartózkodása során megfestette Salvador Allende arcképét. Glazunov élménybeszámolójából és chilei képeiből nagy chilei hazafi emberi arculata bontakozik ki. A Szovjet Kultúra és Tudomány Házának esedékes programösszeállítása hasznos tanácsokat ad felnőttnek-gyermeknek egyaránt a téli szünidő, a szabadidő hasznos eltöltéséhez. Olcsó Kl«. A múlt év utolsó előtti napján írtunk a tatabányai pótmama szolgálatról és gyermekszállodáról. Az új év első napjaiban tömegkommunikációnk jelentősebb országos orgánumai foglalkoztak a kezdeményezéssel. „Gyerrmekszálloda az ország más városaiban, sőt a fővárosban is elkelne. De kedvezőbb fizetési feltételek mellett” — zárta. Jó, de drága az első a gyermekszálloda” című cikkét Népszava a megjelent számában.csütörtökön Vajon drága vagy olcsó az új szolgáltatás? Bizonyos hogy az 50 forintos alapdíj és a további órákért járó 10—10 forint nem kis pénz. Jó lenne, ha „népszerűbb” tarifáért lehetne igénybe venni a szolgálatot. Nézzük az érem másik oldalát. Általában mennyiért vállalják az éjszakába nyúló, vagy reggelig tartó alkalmi műszakot? S ha a válasz megadásakor figyelembe vesszük a „MASZEK” pótmama szolgálat árait, akkor kiderült, hogy azcsonyabbak. „állami” díjak alaAttól sem lehet eltekinteni, hogy a gyermekszállodát, valamint az ottani felügyeletet magas képzettsé g drága? gy, kellő gyakorlattal rendelkező szakemberek látják el. Az is igaz, hogy a díjszabási pénztárcához szükséges mérni. A fiatal szülők többsége pedig nem krőzus! Mégis hogyan lehetne mérsékelni a szolgáltatás díját? Ismeretes olyan eset, mikor társadalmi munkások vállalkoztak pótmama szolgálatra. Ez alig került valamibe. Ilyen keretek között azonban nem sikerült elérni a kívánt szervezettséget. Elképzelhető, hogy a tarifa egy hányadát a tanács térítené. A szüleiknek ennyivel kevesebbet kellene fizetniük. Ezt a szándékot a pénzügyi mérnünk lehetőségekhez kell A tanácsi önkormányzat megengedi, hogy a költségvetés összeállításakor erre a célra is irányozzanak elő bizonyos összeget. A vélemények, hogy drága vagy nem drága a gyermekszálloda és a pótmama szolgálat, nélkülözik a gyakorlati tapasztalatokat. Az élet majd választ ad. S ennek megfelelően lehet változtatni a feltételeken. A lényeg az, hogy érdemes folytatni, amit elkezdtek, még akkor is, ha az első hetekben nem lesz nagy forgalom. —de Győry Zsuzsa: Téli emlékezés a nyárra Itt a tenger, ameddig a szem fellát, tengerből van. Mint a gyermek meseországban a kolbászból font kerítésnek, úgy örülök a víznek. És a fogalmaknak, melyek otthon elvesztették már jelentőségüket: víztiszta, tengerkék. Itt a víz tiszta és a tenger kék. Megérkeztünk. Elkezdünk élni, valahol a tengernél. Jugolinija búcsúzik Három másodperc hosszan tart egy tülkölés. Az elsőt követi még egy, még egy, még egy. Kiszaladunk a tenger fölötti teraszra és úgy nézzük, Jugolinija, a nagy fehér hajó beúszik a kis öbölbe. Az éjjel megjött a szél, a bóra. Talán baj történt. Jugoliniját mentőhajónak hisszük. Megijedünk. „Semmi baj” — mondja a szállodaportás. Nagy a családja a kapitánynak, sok a gyerek. Tőlük búcsúzik a hajnali hajókürttel. A hegyen állnak és integetnek neki, míg Jugolinija, a nagy fehér hajó visszaköszön: bú-ú-ú, bú-ú-ú, bú-ú-ú ... Egyre halkabban. Fényképek A pici kalaposüzlet tükrében el sem fér a nagy, sárga kalap. Nézem magam: kissé jobbra húzom a kalap bal szélét, majd ugyanígy a másik peremét. Mosolygunk, majd nevetünk, ahogyan csak nyáron lehet nevetni, nagy sárga kalapok vásárlása közben. Az ősz boltos, meg én. Kint már sötét van, zárás előtt ráér beszélgetni velem. Jól megy az üzlet, a tengerészsapka volt a sláger. Rengeteget eladott belőle. Általában öt hónap alatt megkeresi az egész évre valót. Aztán: Bécs, Párizs — utazik. Bécsben vásárol, Párizsban sétál, és pihen kedvenc kávéházaiban. A háború előtt úri szabó volt. Szerette a puha, finom anyagokat. A ruháit mind maga varrta. A kis fehér asztalfiókból fényképet vesz elő. A kép hatszor kilences, inkább barnaszürke, mint fekete-fehér. ,,A fehér flanellnadrágot nézze és a zakót. Nem tettem bele kemény vásznat, lazán szerettem”. Nézem a képet: harminc évvel ezelőtt megy a sirdiji hídon, fehér ruhában. Mögötte szürkén a tenger, legyezőpálmák szegik az utat. Mosolyog valakire, aki elkattantotta a gépet, mosolyog most rám. Visszaadom, s ő tartja a kezében még néhány pillanatig. „A laza ruhákat szerettem”. A fénykép mindig a kezeügyében van, kis zöld, borítóban. Ez ő igazán, akkor, amikor még tökéletes állapotban volt. 1940. Nyár. Még mindig rajtam a nagy, sárga kalap, meglátom arcom a keskeny tükörben. Vajon nekem melyik fényképem lesz ilyen, ahol megállok, ami én leszek, most és mindörökké. Halál Fekvő, aprócska embert állnak körül. Kicsi öregember fekszik a napon. Mintha napozna. Csak az arca, az arca sötét. Francia fiú és lány cselekszik először. A lány fölfelé tartja a kicsi öreg lábait, fiú mesterséges légzést alkalamaz. Semmi eredmény. Forgatják, nyomkodják. Én úgy vélem, békén kellene hagyni. Nyugodtan. Vékony, szakállas fiú jön. Ráhajlik az öregre. Szájbólszájba levegőt fúj a fekvőbe. Két fekete szerb fiú undorral fordul el és köp egyet. Valaki fehér zsebkendőt nyújt a szakállasnak, tegye a maga és haldokló szája közé. Nem teszi, a nem is figyel oda. Levegőt vesz és adja tovább, hátha segít. Az öregember nem mozdul. Mentőautó érkezik, hordágyra teszik. A szőke fiú felegyenesedik. Tántorogva indul el. Tétován, dolgavégezetlenül. Lassan megyek utána, szeretném látni, lemossa-e arcáról, szájáról a haldokló nyomát. De elmegy a zuhanyozó mellett, föl, föl a fák közé. Munka A parton kis sziklák között fekszünk, lábunkra csap újra meg újra a hullám. Pici, barna lánykával játszom: két kőből értjük egymást. Ő ugyanis köveket keres keskeny nyakú üvegébe. Színes köveket. Találok egyet, felmutatom. Rázza a fejét: nem jó! Újat keresek, pici kezével érte nyúl: igen! S beletuszkolja az üvegbe. Amikor megtelik, föláll, odamegy a vízhez és kiszórja az egészet. Kezdjük éleből. Naponta három-négy üveg, míg meg nem nyugszik, el nem fárad. Akkor alszik, vízbe jön. Ráér. Megvolt a napi munka. Kövek, tele üveg, kész. Befejezettség. Ennyire gyermek ez? Üdvözlöm, üdvözlöm, üdvözlöm — Üdvözlöm önöket, honfitársaim! — hangos, pátoszos kiáltásra figyelünk fel, s máris mellettünk a fehérblúzos öregasszony. Mire megjön a busz, mindent tudunk. A hajókirándulás gyönyörű volt, de fél hogy megint eltéved, mint már annyiszor a szoba drága, az útitársaival elkerülték egymást indulás előtti napon derült ki, hogy neki nem foglaltak szobát, ezért ő most külön lakik egyedül, nagyon rossz, dehát hogyan is számolták el magukat és miért éppen ő nem fért el, ma sem érti. Az elmúlt télen beteg volt. Nagy beteg. Akkor határozta el, hogy ha meggyógyul, és újra látni fog eljön a tengerhez. A szigeteket akartam látni, a kis szigeteket, tudja, úgy emelkednek ki a vízből, mint a zöldhátú halak. Jesszusom, hol lehetünk, csak megyünk a buszon és én nem tudom hol kell leszállni. Kis szótárt vesz elő, abban kész mondatok, azokat mondja-mondja. Gondolom, arról szeretne beszélni, hogy ő magyar, nem érti az idegen ország nyelvét, itt és itt lakik. Valaki mondja meg, hol kell leszállnia. Fékez, majd újra indul a busz. Áll az ajtóban, fogja a korlátot, kezdi előlről a hosszú, érthetetlen, dadogó szöveget. Hiába. Egy szót kellene csak mondania. Egy szót, ami fontos. Sajnáljuk őt, amikor leszállunk. Egyedül áll és szavak, szavak veszik körül. Senki sem érti őket. Aztán hová? A kis öböl keleti partján alámosott meredek sziklafal. Kicsi teraszain, mint fiatal kecskék, szökellnek, keringenek fiúk. A legbátrabb ugrik előa ször. Ki kell próbálni milyen magasról kerülhetik még el a kiugró sziklát. Még innen is, innen is, följebb, följebb. Még a tetőről is leérnek lendületből vett fejessel. Alinak a kopár tetőn lihegve, félelemmel és győzelemmel telten, tapsolnak az ugrálóknak és néznek fölfelé. Innen hová? 1974. január 5. számba! Rádió- és KOSSUTH RADIO 8.20: Lányok, asszonyok. 8.40: verbunkosok, Népdalok. 9.11: Puccini: Tosca. Háromfelvonásos opera. 11.14: Grieg-művek. 12.20: Zenei anyanyelvünk. (Ism.) 12.30: Magyarán szólva .. . 12.45: Melódiákoktól. 13.56: Közgazdaság — egyszerűen. 14.06: Kóruspódium. 14.15: Szigorú szeretet. Jegyzet. 14.25: Új Zenei Újság. 15.05: Kis magyar néprajz. 15.10: Nóták. 16.00: 168 óra. 17.30: Az élő Petőfi, n. rész. 18.00: Zenekari muzsika. 19.25: öt perc sport. 19.30: Simándy József operettdalokat énekel. 20.02: A sepsiszentgyörgyi Állami Magyar Színház budapesti vendégjátékának közvetítése. Csalóka szivárvány. Tamási Áron színműve három felvonásban. 22.20: A beat kedvelőinek. 23.05: A XX. század zenéjéből. 0.10: Melódiakoktél PETŐFI RÁDIO 8.05: Részletek Miljutyin operettjeiből. 8.40: Haydn-kórusműveiből. 9.03: Válaszolunk hallgatóinknak. 9.19: Örökzöld dallamok. (Ism.) 10.00: Szombat délelőtt. 12.00: „Jelképek erdején át. . .” 12.10: Romantikus zene. 13.03: Kitágult törzsasztal. Kallódó emberek? 13.30: Csajkovszkij: Anyegin — Zárójelenet. 14.00: A Gyermekrádió műsora. 14.50: Éneklő Ifjúság. 15.00: Orvosi tanácsok. 15.05: Mozart: D-dúr „Haffner”-szimfónia. 16.05: Az élő népdal. 16.15: Louis Armstrong felvételeiből. 16.44: Az otthont teremtő állatok. 16.59: új magyar zene a Rádióban zönség és a kritikusok 1973. a böévi díjáért. 18.10: öt perc sport. 18.15: Senki többet? Harmadszor! Szellemi árverés az I-es stúdióban. 19.50: Jó estét, gyerekek! 20.10: tv-műsor Öt perc sport. 20.15: Új könyvek. (Ism.) 20.18: Magyar táncokról. A csűrdöngölő. 20.38: Arturo Toscanini operafelvételeiből. 21.30: A Belügyminisztérium Duna Művészegyüttesének népi zenekara játszik. 22.00: Esti hangverseny barokk szerzők műveiből. 23.15: Slágerstaféta. 3. MŰSOR 12.23: Zenekari muzsika. 13.20: Magyar századok. 14.00: Verdi operáiból. 15.15: Délutáni hangverseny. 16.50: Ötórai tea. 18.10: Ez isteni. . . Szatirikus mithológiai műsor. 19.06: Haydn-művek. 20.26: Dzsessz felvételeinkből. 21.03: Berlioz: Faust elkárhozása — drámai legenda. BUDAPESTI TV 9.00: Szünidei matiné: 1. „Fut a szél magába..(Ism.) 2. Joe a legyek országában. Francia rajzfilmsorozat. 3. Michal úr kalandjai. (Ism.) 10.05: Nő — három szerepben. (Ism.) 10.15: Leonardo da Vinci. (Ism.) 11.40: Játék a betűkkel. (Ism) 12.05: Érdek és érdekeltség. (Ism.) 14.58: Síugró négysáncverseny. Közvetítés Bischefshofenből. (SZÍNES). 16.15: VIII. Henrik hat felesége. (Ism.) 17.50: Reklámműsor. 17.55: Hírek. 18.00: Dúdoló. Beethoven: VIL szimfónia — II. tétel — részlet. 18.30: Repülnek a tenger felett. Szovjet rövidfilm. 18.45: Interklub. Könnyűzenei műsor. 19.15: Cicavízió... (SZÍNES) 19.30: Tvhíradó. 20.00: Herman Wouk: Zendülés a Caine hajón. Dráma. (14 éven felülieknek!) 22.30: Tv-híradó — 2. kiadás. 22.40: A buszon. Angol tv-filmsorozat. „Az új kalauz”. POZSONY P.30: Iránytű. Katonák műsora. 9.30: Útirajzfilm Jakutföldről. 9.50: Interparádé. (Ism.) 12.05: Tvhíradó. 12.30: Síverseny. 16.20: Hírek. 16.30: Zöld évek. Katonák magazinja. 17.20: Polly. tv-sorozat. 18.00: MATES. Francia 19.00: Tv-híradó. 19.45: Publicisztika. 20.00: Vidám est. 21.15: Tv-híradó. 21.20: Banditák Milanóban. Olasz film. 22.50: Sporteredmények. 2. MŰSOR 17.35: Tv-híradó. 18.05: Kockázat. Lengyel tv-sorozat. 1. rész. 18.50: Esti mese. 19.00: A világ nagy állatkertjei. 19.30: Offenbach, Kékszakáll. Operett. 21.50: Tvhíradó. BECS 9.55: Sí VB 15.45: Koncert. 16.55: Kicsinyek műsora. 18.25: Jó éjszakát gyerekek. 18.30: Kulturális specialitások. 19.30: Tv-híradó. 20.06: Sporthírek. 20.15: Budapesti éjszakák. Zenés műsor. A Magyar Televízió és a ZDF kooprodukciója. 21.30: Sporthírek. 22.00: Tv-híradó. n. PROGRAM 15.55: Minden asszonyt szeretek! Zenés filmkomédia. 18.30: MINIMAX. 18.55: Zenei hírek. 19.30: Tvhíradó. 20.06: Sporthírek. 20.09: Aktuális események képekben. 20.15: A Saint-Tropez-i csendőr. Francia filmvígjáték. 21.45: Osztrák képek. MAI TV-ATANTATUNK: 20.00: Zendülés a Caine hajón A kétrészes dráma közvetítése a Madách Színház Kamaraszínházából, felvételről. 1972. tavaszán mutatta be a Madách Színház társulata Herman Bouk amerikai író drámáját, amely eredetileg regény formában jelent meg (hazánkban is kiadták ezt az Amerikában Pulitzere-díjjal elismert művet). A regény legizgalmasabb epizódja , a bírósági tárgyalás került színpadra. A helyszín San Francisco-i 12. haditengerészeti kerület hadbíróságának tárgyalóterme, ahol a nézők előtt bontakozik ki a drámában a főszereplő, Maryk hadhágy is bírái előtte