Dolgozók Lapja, 1974. február (27. évfolyam, 26-49. szám)
1974-02-06 / 30. szám
4 Mértékkel a siker érdekében Hamarosan elkezdődnek a A művészeteket válogatók az úttörők tavaszi száma nem arányosan kedvelő oszlik kulturális szemléjére. S hogy még az iskolákban. Ennek erről hallottam a minap, két megfelelően a csoportok vagy évvel ezelőtti élményem idő- egyéni előadók „képviseletiződött fel bennem. Mert akkor bizony zsűri és közönség, de a szereplők türelmét alaposan próbára tette a mais ratoni műsor. És ez nem jó senkinek. A hosszú rendezvény végére kifáradó gyermek a legjobban előkészített, megtanult prózát vagy zenedarabot nem tudja már olyan fűtötten, lelkesen és éléssel előadni, hiszen igazátkifárasztotta a várakozás. Csökkentheti produkciója értékét az is, ha látja, hogy már alig vannak, vagy éppen zajonganak a nézőtéren. Nemkülönben a fáradság jelei tapasztalhatók a zsűri tagjain is, akik egyre gyakrabban nyúlnak üdítőitalért, gyújtanak cigarettára, hogy a zsúfolt élményhalmazban mindvégig objektív intenzíven, szemlélettel figyeljék a teljesítményeket. Még jóval előtte vagyunk a tavaszi szemlének, nem árt ezekre a dolgokra már most gondolni. Való igaz, hogy gyerekek legjobb produkciójának a pódiumon, színpadon, közönség előtt a helye. De a valóban legjobbak kerüljenek oda, s ne döntsön az iskolákban, a helyi szemléken olyan álhumanizmus, amelyik csak azért, hogy „ne vesszen kárba a munka”, zsűri elé bocsát gyengébb teljesítményeket is. A ráfordított idő mindenképpen megéri pedagógusnak, gyermeknek egyaránt. Nagyszerűen lehet hasznosítani kész műsort az iskola ünnepségein, többet közülük még a családi intézet rendezvényein is el lehet képzelni, aránya sem lesz egyforma. Ezt még az iskola létszáma sem befolyásolja. Ha tehát az egyes iskolák házi versenyén olyan zsűritagok értékelik a szemlén indulókat, akiknek szélesebb összehasonlítási alapjuk van, nem fordulhat elő, hogy „végelláthatatlanná” válik a megyei szemle. Jóllehet, nem kaphat mindenki első díjat, de a legjobbak versengésén nem szégyen hátrább kerülni. Elveszítheti viszont a kedvét az a gyerek, aki látja, hogy túl erős mezőnybe „dobták be”. Ez pedagógiailag is káros dolog. Azt is kimondták illetékesek már évekkel ezelőtt, hogy a kulturális szemle nem verseng. Ez igaz. Mégis kell rangsorolni, ha másutt nem, akkor az értékelésnél. Nemes versengés ez azért a javából! Az, mert a pluszt, a többt, az átlagon felülit nyújtják gyerekek, több felkészüléssel, a tanulással, gyakorlással adnak tudásukból olyasmit, ami rangossá teszi a tavaszi szemlét, de még mindenféle kulturális találkozót. Nos, ezt rangosságot kell biztosítania a rendezőknek azzal is, hogy az igazán legjobbakat engedik színpadra szellemi erőpróbára. Azokat pedig, akik majdnem elérték a szintet, be kell ültetni a nézőtérre, hogy maguk is lássák, milyen teljesítmény kívánkozik nagyközönség elé. Több szempontból szükséges végiggondolni a dolgot. A tehetségek kiválasztódása értelmű (szükséges, hiszen egya művészetekben éppúgy szükség van utánpótlásra, mint bármely szakmában!): a műsort intenzív figyelemmel tudja követni a zsűri, értékelése tehát alapos lesz; a közönség jól szórakozik, s méltányolni tudja az előadók teljesítményét. Végül, de nem utolsó sorban maga a szereplő gyermek vagy csoport sikerélményben gyarapszik; a figyelem középpontjában, az eseménynek megfelelő hangoltságban adja elő, legjobb tudása szerint azt, amire felkészült. •Lehet vitatkozni bizonyos pontokon, de úgy érzem, egyetérthetünk abban, hogy a túlnyújott műsor veszít értékéből — mindenki számára. — ádára — Természettudományi stúdió A Tudományos Ismeretterjesztő Társulat megyei szervezete és az esztergomi Petőfi Sándor Művelődési Központ jelentős eseményre invitálja az érdeklődőket. 13-án, szerdán délután 5 órakor rendezik meg a művelődési központ természettudományi stúdiójának megnyitó ünnepséget. Beköszöntőt dr. Sas Elemér egyetemi adjunktus mond. A hivatalos megnyitót követően az érdeklődők megtekintik a fizikai jelenségbemutató kiállítás anyagát. „A laboratóriumi munka jelentősége sokrétű. Az egyéni kísérletek elvégzésekor — a tanuló és felnőtt egyaránt — közvetlen kapcsolatba kerül az anyaggal. A gyakorlati munka végzésekor valósul meg az elmélet és gyakorlat kapcsolata. E munka nagyban hozzájárul a résztvevők kézügyességének fejlesztéséhez, a több műveletből álló feladatok céltudatos, tervszerű elvégzéséhez. Ezen belül ismerkednek meg a fizikusok, kémikusok munkamódszerével és a laboratóriumi munka egyes fogásaival, vegyszereivel a legszükségesebb felszereléésekkel”. Az előzetes tájékoztató szöveg a fizikai és kémiai laboratóriumi gyakorlatok célját-hasznát foglalja összeröviden a fenti citátumban. Mindenképpen ide kívánkozik az a — véleményünk szerint — döntő emberi mozzanat, hogy tudniillik tapasztalati úton újra felfedezhetjük a természettudományi stúdió laboratóriumi foglalkozásai során a környező világot, valóságot, mintegy magunkban újrateremtve, s ezáltal valóban magunkévá téve a tudományos eredmények egynémelyikét. A stúdió havi programját, az induló kísérletsorozatok tematikáját, a részvétel feltételeit a művelődési központ műsorfüzetében közli. DOLGOZOK LAPJA Földtan, földmérés és lesz a tudományuk Amikor eljutott a hír a tatabányai bányaipari technikumba, hogy iskolájukban kap helyet 1973 őszétől a Szabó József Geológiai Szakközépiskola, nem kis érdeklődéssel, s némi izgalommal várták az évkezdést. Pesten működött és városrendezési okokból szorult ki a fővárosból, s így megyénkbe került az ország egyetlen ilyen típusú intézménye. Azok a diákok, akik 1973 tavaszán adták be felvételi kérelmüket, még nem tudhatták, ki bennük az iskoláról, társaikról? — erről beszélgettünk az évfolyam három tanulójával. Takács Anna Lábatlanról érkezett a szakközépiskolába. — Kiskoromtól fogva szerettem a természetet, a kőzeteket. Rengeteget kirándultam, ilyenkor észre se vettem az idő s múlását. De ezzel nem vagyok egyedül, akik ebbe az iskolába jöttünk, ebben megegyezünk. Minden kedvezett nekem, a költözés jóvoltából a megyében Anna és Csaba tanulmányi eredménye is csak minimálisan romlott, magukkal mégsem elégedettek — Ezt a félévet ellezserkedtük — mondják. — Sokkal jobb jegyeket is szerezhettünk volna... Hárman szólaltak meg az I. a-ból. Hárman, három helyről, de közös az érdeklődésük, s a távolabbi céljuk. Igényesek önmagukkal szemben, vágyaik megvalósulásáért tudnak dolhogy ősszel Tatabányán kezdik meg tanulmányaikat. Mivel a pesti iskolának kollégiuma nem volt, érthető, hogy többnyire fővárosi gyerekek jelentkeztek a geológiai szakközépiskolába. Sokan kényelmességből, vagy szülői féltésből nem vállalták a négyéves tatabányai diákoskodást. Másoknak azonban kedvezett az átköltözés, elsősorban a vidéki gyerekeknek, hiszen Tatabányán a fiúk kollégiumban lakhatnak. A lányok hasonló elhelyezése nem megoldott, de itt ők képviselik a kisebbséget. Az első évfolyamot két osztállyal, hatvan diákkal indították, s mindössze tíz a lány. Eltelt az első félév, s az ország különböző pontjairól idekerült diákok belekóstoltak már a földtán tudományába. A zökkenőmentes oktatás érdekében új laboratóriumot építettek, s az intézet pedagógusain kívül két tanár jár le Pestről a szaktárgyak oktatására. Úgy tervezik, jövőre geofizikus tagozatot is indítanak. A tanárok tapasztalatai kedvezőek, elégedettek a diákok előmenetelével, négy egész körüli átlaggal jöttek az általános iskolákból, s bár megszűnt az átlagszámítás — pusztán kíváncsiságból — kiszámították az első félév átlagát, amely 3 egész 1 tized körül alakult, s ez nem rossz eredmény. S hogyan látják a diákok a jövőjüket, milyen kép alakult maradhattam. Pestről ban látogathattam volna ritkánhaza... Anna szerény kislány, társai mondják el, hogy az osztály KISZ-titkárává választották. Mindenben igyekszik társai segítségére lenni, pedig neki is akadnak gondjai. — Két osztálytársnőmmel albérletben lakom. A lányokkal jól összebarátkoztam, csak az albérlettel nem vagyunk kibékülve. Drága is, s a fő- és albérlő viszonyából bizony gyakran összetűzések keletkeznek. Ilyenkor irigyeljük a fiúkat a kollégiumért. Kelemen Csabának ilyen gondjai nincsenek, ő tatabányai, és a Mező Imre iskolában végezte a nyolc osztályt. — Ilyennek képzeltem ezt az iskolát. A tananyag nagyon érdekes, a tanárokkal is rövid idő alatt ideális kapcsolatunk alakult ki. Az osztályra sem panaszkodhatom, jó közösséggé formálódott. Horváth Tamás Budapestről érkezett, s a kollégiumban lakik. — Megvallom, nagyon megörültem a hírnek, hogy az iskola Tatabányára Végre kollégista leszek, költözik, több önállóságra tehetek szert — mondogattam magamnak. S ez meg is valósult. Egy-egy látogatás alkalmával szüleim nem győznek csodálkozni, úgy megváltozott a gondolkodásom, a viselkedésem, hozni, harcolni. Kívánságuk? Többet szeretnénk kirándulni a szaktanárok irányításával. Esztergomot és környékét is szeretnénk megismerni... V. Román Marian Könyvtár és fénylyukkártya A tatai Móricz Zsigmond Városi és Járási Könyvtár január elsejétől fénylyukkártyán dolgozza fel az olvasók adatait. Az alapvető elképzelés szerint elsősorban az állománygyarapításnál szeretnék jobban figyelembe venni az olvasótábor igényeit, érdeklődését. Másfelől viszont a szűkebb körű összejöveteleket, az úgynevezett kiscsoportos foglalkozásokat is ennek megfelelően jobban tudják tervezni és szervezni. A könyvtári törzslapról leolvasható legfontosabb adatok mellett röplapot is kibocsátottak — az érdeklődési kör meghatározásához. Felsorolják az ennek megfelelő főbb témaköröket. Azon könyvtematikák iránt érdeklődnek, „amelyeket rendszeresen használ munkája, tanulása során, illetve szívesen tölti vele szabad idejét” az olvasó. Az áttekintésbe „a tudomány és kultúra alapjaitól’’ a sportig, a bábművészetig, barkácsolásig és a háztartással kapcsolatos könyvek iránti érdeklődésig sok minden belefért hangverseny a zeneiskolában Az oroszlányi zeneiskola következő tanári hangversenyét február 8-án, pénteken este hatórai kezdettel rendezik meg. A város zenei életében magának rángott kivívott eseménysorozat ezen újabb állomása ismét lehetőséget ad a zenepedagógusoknak, hogy művészi kvalitásaikat bizonyíthassák. A zeneiskola nagytermében megrendezésre kerülő koncerten Bach, Chopin, Villa-Lobos, Strauss, Brambs, Sugár, Chaminade, Schubert műveit szólaltatják meg az előadók. Közreműködik Gáli József, Bagony Mihály, Kondor Béla hegedűn, Bordács Béla gordonkán, Szirtes Erzsébet, Tolnai Ildikó és Kasznár József zongorán, valamint Sliz Miklós gitáron, Mesterházi Dezső kürtön és Juharos Róbert fuvolán. Rádió- és KOSSUTH RADIO 8.20: Musicalek-ből. 9.00: A 22- es csapdája II. rész (Ism.) 9.20: Couperin és Corelli műveiből. 10.05: „Nyitnikék”. 10.40: Chopin: e-moll zongoraverseny. 11.20: Gépek az egészségért. 11.30: A Szabó-család (Ism.) 12.20: Ki nyer ma? 12.35: Tánczenei Koktél. 13.20: Kathy Horváth Lajos népi zenekara játszik, Jákó Vera és Puskás Sándor nótákat énekel. 13.50: Válaszolunk hallgatóinknak. 14.05: Éneklő világ. 14.30: Nőkről-nőknek . . . 15.10: Harsan a kürtszó! (Ism.) 15.45: A Román Televízió népi zenekara Rádió és játszik, Viorica Flintasu és Nicolae Sabau énekel, közreműködik Radu Constantin-pánsíp. 16.05: Atlasz. 16.25: Az élő népdal. 16.35: Az MRT közönségszolgálata. 16.40: Polkák. 16.50: Kalmár László—Fodor Ákos: Ének. 17.05: Külpolitikai figyelő. 17.20: Haydn: D-dúr szimfónia. No. 104. 17..9: Riportok ügyrendről, aktákról, adminisztrációról. 18.04: Pataky Kálmánról. Zenés beszélgetés a művész feleségével. 19.25: Arany János: Toldi. (Ism.) 19.55: Sikerlista — 1974. január. 20.35: Adottságok, lehetőségek. 20.58: Házimuzsika. 22.20: Népdalok. 23.00: Esti hangulatban — könnyűzene. 0-10: A Cambridge St. John’s kollégium énekkara énekel. PETŐFI RÁDIO 8.05: Két szimfónia. 9.03: Mátray Zsuzsa és Máté Péter énekel, Dobsa-együttes játszik. 9.40: Iskolarádió. 10.00: A zene hullámhosszán. 11.55: Néhány perc tudomány. 12.00: Don Juan. Részletek. 13.03: Házunk tája. 13.23: Magyar szerzők kórusaiból. 14.00: Kettőtől hatig. 18.05: Külpolitikai figyelő. (Ism.) 18.20: 2000 felé... 18.55: Felfedező úton Vas megyében. 19.10: Népdalcsokor. 19.54: Jó estét, gyerekek! 20.25: Kis magyar néprajz. 20.30: Új könyvek (Ism.) 20.33: A Rádió Dalszínháza. Offenbach: Eljegyzés lámpafénynél. 21.23: Egy asztal mellett... folytatjuk a beszélgetést a Győri Vagon- és Gépgyárban. (Ism.) 21.53: Filmzene. 22.10: Szimfonikus zene. 3. MCSOR 18.05: Iskolarádió. 18.25: Kovács Andor felvételeiből. 18.40: Wilhelm Backhaus zongorázik. 19.10: Hangverseny kortárs jugoszláv zeneszerzők műveiből Közben. Kb. 19.50: Legkedvesebb verseim. Elmondja: Mensáros László (Ism.) Kb. 20.15: A hangversenyközvetítés folytatása. Kb. 20.58: A gazdaságpolitikai rovat műsora. Kb. tv-műsor 21.08: Don Sugar „Cane” Harris és együttese játszik. 21.32: Brahms: A-dúr szerenád. 22.10: A trubadúr. Részletek. BUDAPESTI TV 8.05: Iskola-tv. Földrajz. (Ált. isk. 8. oszt.) 9.15: Orosz nyelv. (Középisk. III—IV. oszt.) 9.35: „És színész benne minden férfi és nő”. Égi színpad a földön (Ism.) 10.20: Játék a betűkkel. (Ism.) 10.45: A favorit. Magyarul beszélő francia film. (Ism.) 13.35: Földrajz (Ism.) 16.20: Orosz nyelv (Ism.) 16.40: Irány az egyetem! 17.20: Alpesi SÍ VB (SZÍNES). Férfi óriásműlesiklás. 18.20: Hírek. 18.20: Hírek. 18.25: Radar. 19.05: Reklámműsor. 19.10: Az MRT Közönségszolgálatának tájékoztatója. 19.15: Esti mese. 19.50: Tv-híradó. 20.00: Fiú a delfinen. Magyarul beszélő rikai film. 21.50: Mi újság az amneiskolában? 22.30: Tv-híradó — 2. kiadás. 2. MCSOR 20.00: „Boldog békeidők” II. rész. 20.30: Kisfilm. 20.40: Tv-híradó — 1. kiadás (Ism.) 21.10: Beethoven: c-moll zongoraverseny. 21.50: Manfred Bieler: Fal a bal oldalon. Tv-játék. (Ism.) POZSONY 15.50: Tanulni és tanulni kell. 16.20: Középiskolások műsora. 17.00: Ifjú szemmel. 17.45: Tv-híradó. 18.00: Esti mese. 18.10: Sí VB. 19.00: Tv-híradó. 19.30: Emberek és történelem. 20.15: A bűnöző, aki ellopta a bűntettet. 21.50: Tv-híradó. * 2. MCSOR 18.50: Esti mese. 19.35: Megszakadt láncolat. 20.00: Slágerstúdió, BECS 8.55: Iskola-tv. 9.25: Közvetítés St. Moritzból. 16.30: Kicsinyek műsora. 17.10: Az ördög. Ifjúsági film. 17.35: Lassie. Filmsorozat. 18.00: Francia nyelvlecke. 18.25: Jó éjszakát, gyerekek. 18.30: Három lány és három fiú. Filmsorozat. 19.00: Osztrák képek. 19.30: Tv-híradó. 20.06: VB Stúdió. 20.30: Közbeeső leszállás. Tv-film. 21.35: Keresztmetszet. 22.35: SíVB. 23.05: Tv-híradó. n. PROGRAM 18.30: Iskola-tv. 19.30: Tv-híradó. 20.00: Aktuális események képekben. 20.05: DUBROWSKIJ. film (3. rész). 20.30: Hat fiú tv és négy lány. Film. 22.00: Osztrák képek. 22.20: Tv-híradó. szükségem — mondta ugyanazzal a fáradt szomorúsággal. fel.— És én? — egyenesedtem — Nem kellett volna találkoznunk — mondta változatlan arccal. — Én eztán már nem lehetek igazán boldog. — Mintha spanyolcsizma lett volna rajta, úgy vallott. — Én szeretlek téged, de nem hagyhatom Itt Flórit. Akkor már ordítottam. (14.) A kavargás csakugyan nem mindennapi volt. A faluszélen ember ember hátán, az országúton, a libalegelőn gépkocsik, traktorok. És megint csak ember ember hátán. Több mint száz szakember tartózkodott már ott. S mindezek fölött narancssárgán, néha vörösbe hajlón ott lobogott az a hatalmas fáklyaláng. Tűzoltófecskendőkkel mesterséges ködöt lövelltek a kút fölé, azzal próbálták eloltani a tüzet. A torony ködbe merült, de bizony, a fáklyalángot még csak el sem homályosította. Inkább az homályosította el a Napot. A csatornával már elkészülhettek, mert Tóth néni váráról azóta visszavonult oda víz. Csak a piszkát hagyta ott. Deszkapalló volt lefektetve az udvar sarkába. Az öregasszony éppen kifele lépdelt rajta. Megállt előttünk. — Édes fiam! De jó, hogy jösztök! Már törtem a fejemet, hogy hol hagyjam a kulcsot. A palánkon kívül ott állt az ökrös szekér. Megfogtam az öregasszony vállát. — Tóth néni! Hát maga is? Mögötte megszólalt a fia. — Nem bírtunk már vele. Fél itt maradni éjszakára. Hiába magyarázzuk, hogy nincs mitől tartania. Gyenge védekezés volt ez is, hiszen attól még nem kellett volna szekrényt, ágyat, ágyneműt szekérre rakni__ A szobában Zsuzsa csak leroskadt egy székre. Megfogtam az állát, és hozzáhajoltam. — Ide figyelj, Zsuzsa! — mondtam neki. — Ki sem csomagolsz, érted?! Inkább még tegyél az aktatáskámba egy kis hideg élelmet. Kinn tartom a kamrában. Addig én átöltözöm. És aztán megyünk innen. — Én nem mehetek — mondta Zsuzsa. Őszintén meglepődtem. — Hogy-hogy nem jöhetsz? — Nekem most Flórira van — Miért nem hagyhatod itt? Csendesen válaszolt. — Nekem gyerekem lesz. Gyugyó! Elsötétült előttem a világ. Zsuzsa fogta az aktatáskámat és kiment. Vakon végeztem, amit elterveztem. Cipőt húztam a gumicsizma helyett, tiszta inget vettem magamra, nadrágot váltottam. A nyakkendőt kötöttem éppen, amikor Zsusza feltépte az ajtót. — Jönnek! — sikoltotta, és az ablakhoz rohant. — Jönnek! Mögéje léptem, s kikémleltem én is az ablakon. Az udvarban végigfektetett deszkapallón libasorban lépdeltek az apostolok. Nem jöttek valamennyien, de én csak később tudtam meg, hogy Kelemen, a másodfúrómester miért nem volt köztük. Azt rögtön felfogtam, hogy azonban valamelyikőjük mégiscsak meglátott bennünket, amikor Zsuzsával visszatértünk a házba. És rögtön tudtam azt is, hogy mit akarnak. — Itt maradsz! — mondtam Zsuzsának, és elhagytam a szobát, úgy ahogy voltam, ingujjban, a félig megkötött nyakkendővel. Ami énrám ott várt, ahhoz illett úgy megjelenni előttük, mintha éppen tetten értek volna. Ne higyjék egy percig sem, hogy ártatlan vagyok. Kiléptem eléjük az udvarra. Meglepődtek kissé, talán azért, mert titokban remélték, hogy az egész nem igaz. De én odakiáltottam nekik: — Rajta, kezdhetitek! Ettől még jobban megzavarodtak. Csak Flórián maradt magabiztos. Ellépett mellettem behúzta mögöttem az ajtót, a zárban még benne volt a kulcs, azt ráfordította. Mindent előre kiszámított, pontosan és megejtő bölcsességgel. Akkor elém lépett, jobb karját meglendítette és ököllel az arcomba vágott. Az ablakban, ahogy az várható volt, Zsuzsa fölsikoltott, rohant a konyhába, de csak dörömbölni, tudott zárt ajtón. Én az ütéstől meg a tántorodtam. Nem estem el, hiszen vártam az ütést. Flóri meg várta, hogy visszaütök. Akkor én odakiáltottam a többieknek: — Jöhet a következő! (Folytatjuk ) 1974. február 6. sserd» + MAI TV-AJÁNLATUNK: 18,25: Radar Ifjúsági érdekvédelmi műsor. Eddig több témát érintettek az adások során, s így óhatatlanul csak vázlatosan. Ezt követően egy témát tűznek majd napirendre s azt részletesebben vitatják meg a résztvevők. Emellett tíz perccel meghosszabbodott a műsoridő is. A most adásra kerülő Radar témája az ifjúsági törvény gyakorlati végrehajtásának helyzete vidéken. A műsor első felében azt a filmet láthatják a nézők, amelyet nyolc Somogy megyei tsz-ben forgattak a TV munkatársai. Közöttük van olyan tsz, ahol szép eredményekről adhattak számot, s van ahol a kérdésre csak vállrándítás volt a válasz. A stúdióbeszélgetés résztvevői arról is szólnak, hogy mi a teendő ezekben az esetekben. Milyen módszerekkel, eszközökkel kell élni, hogy az ifjúsági törvény előírásai megvalósuljanak, s végül, hogy milyen kötelezettségek várnak magukra, a fiatalokra. A vitában részt vesz Illisz László, a KISZ kb titkára, dr. Varga József a Minisztertanács Tanácsi Hivatalának munkatársa és dr. Révész Péter az Országos Ifjúságpolitikai Oktatási Tanács munkatársa és