Dolgozók Lapja, 1974. március (27. évfolyam, 50-76. szám)
1974-03-09 / 57. szám
4 „Képzeld el...!" Az újvárosi gyermekrajzszakkörben Csütörtökön délután két díjat kaptak magyar gyerekek tőtől négyig folyik szakköri az idén. Onnan lehet követfoglalkozás Tatabánya-Újra- kezitetni Peti tényleges helyérős kellemes, de ma már mindre, hogy ő díjat kapott, s a kisebbnek bizonyuló klub- katalógusban, ahol csak a jobkönyvtárában. Sz. Győrfy hak munkáit közük színesben, Klára megyei szakfelügyelő, rajztanár, festőművész, a szakkör vezetője összeismertet azzal az aranyos, pöttöm emberkével, akinek Meichelbeck Péter a neve, a IV. számú iskola második osztályába hosszúra hagyott haja van, jár, fényes-barna szeme alatt két s kis sötét félhold. A nyilvánosság, a felnőttek gyakran eltúlzott szereplésvágya nem sokat jelent Péternek. Mint ahogy a többieknek sem. Tudatos pedagógiai munka eredménye lehet ez — gondolom. Eszmét cserélünk új ismerősömmel. — Nagycsoportos koromban kerültem ide... Rajzolni szeretek legjobban. („Miért?”) Az az érdekes, hogy sokfélét tudok rajzolni... A világot fogadja be a gyermekszem és gyerekagy. — Van, amikor az anyu azt mondja: hogy is kell rajzolni ezt? Rajzold le, Pistike... (Édesanyja pedagógus.) Mivel azonban ez a Péter kísérleti osztályba jár — noha az óvodában felfigyeltek már rajzkészségére — nehezen jutott el a foglalkozásokra a többiektől eltérő iskolai munkaritmus miatt. Most, hogy az indiai gyermekrajz-pályázaton a 6-7 évesek korcsoportjában a „kategória díjat” kapta, könnyebb lett a szakkörbe járás. Győrfy Klára: — Indiában évről évre nagy kiállítást rendeznek a gyermekrajzokból, alkotásokból. 11 oklevelet, 10 a Petié is színes kép. Felsorakoznak Meichelbech Péter munkái. Nem sok az évad termése. A fokozatok jól mutatják, miként lendült bele a szakköri életbe. Legutolsó sikerült képén sündisznók, fa, oroszlán. A gyermekrajzok alapvető jellegét mindenki ismeri. Az ízlés szintjére (akár ösztönös is az), a színek a jellemzőbbek. Erről két kollektív szakköri alkotás győz meg, különösen az, amelyik az Iskolatelevízió adásait néző gyereket ábrázolja (most a „harci feladat”: befejezi a ITV pályázatára készülő műveket). Ezen a szalagon — gyermekintézmény falán lenne jó látni — mindegyik figurát más rajzolta meg. A sorjázásban az ízlés ritmus, a színek egybehangolása, sok más is meggyőz: a romlatlan gyermeki képzelet, szín ízlése is romlatlan, s csak majd valahol később következik a törés, hogy aztán erőlködjünk visszajuttatni a felnőttet a természetesen egészséges látásmódhoz. Ebbe pedig belefér a naív művészet, az egyiptomi síkábrázolás, de a szürrealizmus sok eleme is, tanúsíthatom rövid nézelődés után. Mert Győrfy Klára velem szemben is jó pedagógusnak bizonyul. Felhívja a figyelmemet, hogy itt végeredményben minden gyerek aranyos, és nézzem csak milyen jól eldolgozgatnak (játék, munka, alkotás itt még többé kevésbé egységben van). A közös kép bizonyítja, hogy vita nélkül, ki-ki a maga ízlése szerint, ámde a másikához is természetszerűen igazodva, lehet jól együtt dolgozni ... Közben mindig odalép valaki az asztalhoz: — Tessék mondani, milyen a páva? — Hol szavalt Petőfi, melyik ház előtt? A szakkörvezető valakit így bíztat: „Képzeld el, hogy városban, a lakás mellett, vagy garázsnál mossák ezt a gépkocsit Képzeld el! — olyan kulcsszó, ami éltetője ennek a városi tanács által támogatott, a klubkönyvtár keretében működő szakkörnek. Amit még megtudok: tavaly is sok helyre küldtek a gyerekek rajzaiból. Lidicébe 11 gyerekkép indult, Olaszországba küldtek munkáikból; Esztergomban a gyermekrajzkiállításon Orcsik Judit I. díjat nyert, remekül szerepelt Bencze Nóra és Várnagy Kati, Caracasba (Dél-Amerikába) küldtek képeket, a jövő évi indiai kiállításra 25 munka indult innen, a TRIAL pályázatán ketten tárgyjutalmat nyertek... Óvodások is járnak a szakkörbe, persze délelőtt. Most a jelenlévők többsége vázlatot készít. A legjobbakat szakkör vezetője a jövő héten a visszaadja azzal, hogy meg lehet csinálni nagyban. Tempera van , a tanács gondoskodik az anyagról. A harmincnyolc fős létszám (noha nem mind tudnak egyszerre járni) igen csak sok. Sőt a 4-5 évesektől a hetedik osztályosokig, mindenki igényeihez igazodni — félt ettől előbb a kör vezetője. A csendes munkán, jó közös hangulaton túl mégis a mi az, ami Sz. Győrfy Klárát ide vonzza? Mi itt a cél egyáltalán ? — Az ízlés formálása. Ennél egyszerűbben megfogalmazva, ennél gazdagabb programot másutt sem találni. Egy gyermekszakkörben ez a maximum. A szereplés, a siker itt is jó visszhangot kelt, de a cél: megőrizni az egészséges, természetes szemléletet. Nem művészek képzése folyik tehát itt („a képzőművészeti jellegű tehetség körülbelül tizenhat éves korban válik nyilvánvalóvá” i— szúrja közzé Győrfy Klára), hanem ami a jövőbe mutat, s amit mi gyakorlatunkban még nem tudunk folyamatossá, folytonossá tenni, megőrizve önmagukat, a tudatos ismeret nagy — rétegeket egymásra rakva — építve, legyenek jó ízlésű, művelt emberré. Jenkei János Rádió- és KOSSUTH RADIO 8,20: Lányok, asszonyok. 8,42: Lumpáciusz Vagabundusz. Mesejáték. 10,05: Bach: V. Brandenburgi verseny. 10,30: Marica grófnő. 12,20: Zenei anyanyelvünk (Ism.) 12,30: Magyarán szólva... 12,45: Melódiakoktél. 14,05: Kóruspódium. 14,15: A fenntartott barátságokról. 14,25: Új Zenei Újság. 15,05: Kis magyar néprajz. 15,10: Zenekari muzsika. 16,00: 168 óra... 17,30: A 30 betű varázsa. 18,10: Sebő Ferenc népdalokat énekel, Keszthelyi Pál furulyázik. 18,25: Lemezek közt válogatva .. . 19,25: Öt perc sport. 19,30: Ó-Ó-D-évi slágerek (Ism.) 20,30: Ketten beszélnek. 21,29: Zentai Anna és Puskás Sándor énekel, Árpássy Sándor cimbalmozik. 22,15: Sporthírek. 22,20: A beat kedvelőinek (Ism.) 23,05: Világhírű előadóművészek schubert-felvételeiből. 0,10: Melódiakoktél. PETŐFI RÁDIO 8,05: Nóták (Ism.) 9,03: Beszélgessünk zenéről (Ism.) 9,23: Wagner: Tannhäuser — Nyitány. 9,45: Válaszolunk hallgatóinknak. 10,00: A zene hullámhosszán. Közben. Kb. 10,30: Néhány szó zene közben. 11,50: Jelképek erdején át. .. (Ism.) 12,00: Zenekari muzsika. 14,00: Napraforgó. 14,50: Éneklő ifjúság. 15,00: Az alacsony vérnyomásról (Ism.) 15,05: Bangó Margit cigánydalokat énekel, Kovács Andor gitározik. 15,27: Szerkesztőségi beszélgetés a Falurádióban. 16,00: Közvetítés a Vasas —Rába ETO bajnoki labdarúgómérkőzésről. 16,32: Kémek, ügynökök, katonák. 16,47: A hét műsorából (Ism.) 18,10: öt perc sport. 18,15: Közkívánatra! 19,50: Jó estét, gyerekek! 20,10: öt pere sport. 20,15: Új könyvek (Ism.) 20,18: Brahms: Változatok egy Haydn-témára. 20,37: Kocsár Miklós: Nagyrédei lakodalmas. 20,55: Puccini: Turandot. 23,15: Jégkorong világbajnokság: Magyarország—Kínai Népköztársaság. 23,35: Slágereinkből. 3. MŰSOR: 12,23: Rita Gorr és Ernest Blanc énekel. 13,01: Magyar századok (Ism.) 13,45: Zenekari 15,15: Kapcsoljuk a 6-os muzsika stúdiót: Délutáni hangverseny. 16,50: Ötórai tea. 18,10: Mókák, hősök, félistenek és eszmék (Ism.) 19,00: Zenekari muzsika. 20,00: Komlóssy Erzsébet és Ilosfalvy Róbert énekel. 20,30: Zenei panoráma. 21,00: Poli Dzsesszfesztivál — 1973. II. rész. 21,33: Hangfelvételek — felsőfokon. BUDAPESTI TV 8,20: Iskolatévé: (Középisk. IV. oszt.) Filmesztétika 9,00: Tizen Túliak Társasága (Ism.) 9,50: Kovácsok. Riportfilm (Ism.) 10,15: A nők három szerepben . . . 10,25: Saint Germain. III. rész: Dinamit könyvekből (Ism.) 11,10: Radar. 11,50: Kék fény... (Ism.) 15,08: ..Boldog békeidők”. VI. rész (Ism.) 15.40: Egyiptomi mozaik. Útifilm. 16,10: postafiók 250. Kakács Mari műsora. 16,35: Sakkmatt. 16.55: Hírek. 17.90: Férfi kézilabda VB. Közvetítés Berlinből. •18.15: Reklámműsor. 18.25: Petőfi fcrdélyben. 18,55: Requiem Amos Imréért. 19.15: Cicavízió (Színes). tv-műsor 19.30: Tv-híradó. 20,00: SZOMBAT 2 ESTE . .. Kb. 22,40: Tv-híradó — kiadás. 22,50: Műkorcsolya VB. (Színes). Női szabadon választott gyakorlatok. POZSONY 8,30: Iránytű. Katonák műsora. 9,30: Beszélgessünk oroszul. 10,00: Sí Világkupa. 11,00: A fekete város. 11,55: Tv-híradó. 12,05: Tanulni is tanulni kell. 12,35: Testedzés. 14,00: Sí Világkupa. 15,35: Hírek. 15,40: Sportiskola. 15,55: Lengyel tv-sorozat. 19,00: Tv-híradó. 19,45: A nézők levelei fölött. 20,00: Tv-játék. 21,30: Műkorcsolya VB. 23,00: Sporteredmények. 2. MŰSOR 16,40: Hírek. 16,50: Kockázat. 17,45: Atlétikai terem-EB. 18,50: Esti mese. 19,25: Hogyan meg egymást a hangyák és értik a méhek? 20,00: Műkorcsolya VB. 21,40: A házasság tudomány doktorai. BECS 15,30: Koncertóra. 16,30: Kicsinyek műsora. 17,00: Senior klub. 18,00: A tévéműsor kritikája. 18,25: Jó éjszakát, gyerekek! 18,30: Kulturális specialitások. 19,30: Tvhíradó. 20,06: Sporthírek. 20,15: A kis világ. Színjáték. 21,45: Sporthírek. 22,20: Éjszakai filmvetítés: A két lovas. VL PROGRAM 14,30: Közvetítés Göteborgból: Atlétika EB. 18,55: Zenei hírek. 19,30: Tv-híradó. 20,06: Sporthírek. 20,09: Aktuális események képekben. 20,15: Műkorcsolya VB. * MAI TV-AJÁNLATUNK: 16,10: Postafiók 250. Űj, havonta egyszer jelentkező nézőszolgálati műsort ad a televízió. Beindítását az tette szükségessé, hogy a televízióba napról napra rengeteg levél érkezik. A levelek közül nem mindegyik konkrét műsorhoz, kapcsolódik de közérdekű témákat vetnek fel, illetve személyes jellegű problémákra kérnek választ. A beérkezett leveleket válogatják és a fontosabb témákat kiválasztva igyekeznek kielégítő választ adni a szerkesztők, vagy a témához legjobban értő illetékesek. Az első 25 perces adásban a többi között a Posta vezérigazgatója válaszol azokra a levelekre, amelyek a második műsor vételi nehézségeit teszik szóvá. A Postafiók 250. műsorvezetője népszerű bemondónőnk, Takács Marika, aki egyedi kérdésekre is válaszol. DOLGOZÓK LAPJA Gazdag kulturális és sportrendezvények FI-menetrend Tatabányán Gazdag és változatos programot állított össze a KISZ tatabányai városi bizottsága a forradalmi ifjúsági napokra. A városi nyitó ünnepségre az első tavaszi ünnepen, március 15-én kerül sor a Népházban, a középiskolás és a dolgozó fiatalok küldötteinek a részvételével. Ugyanezen a napon munkás-diák találkozókra kerül sor a szénbányák, a Volán 18-as Vállalat, a cementüzem, a BHG, a megyei kórház, a gyapjúfonó, a KOFÉM, a KIMÉV, a hőerőmű és a Vendéglátó Vállalat KISZ- szervezeteinél. Március 21-én ismét egy központi ünnepséget rendeznek a Népházban. Ekkor tanintézetek látják vendégül a a dolgozó fiatalokat. Március 20-a és 29-e között a megyeszékhely számos üzemében, vállalatánál ifjúsági napot rendeznek. Ugyancsak a FIN keretében kerül sor a város fiatal pedagógusainak a fórumára. Március 15-én kezdődnek és április 22-ig tartanak az ifjúkommunista munkahetek, amelyek a társadalmi erőből épülő városi óvoda munkálatait segítik. A „8 órát Tatabányáért” mozgalom keretében a kertvárosi Felszabadulási liget építését kezdik meg a város fiataljai. Számos kulturális és sportrendezvényre is sor kerül ezekben a hetekben. Közülük kiemelkedik a körzeti diákművészeti bemutató. A rangos eseményre március 15-én kerül sor a Népházban. A tatabányaiakon kívül és tatai diákok is oroszlányi Pol-beat bemutató, fellépnek, szavalat, diákszínpadi produkció, citerazenekari műsor szerepel többek között a gazdagnak ígérkező összeállításban. Pályázatot is hirdettek, és sok értékes fotó, diafelvétel, kerámiamunka érkezett a bíráló bizottsághoz. A legjobban sikerült pályaművekből kiállítást rendeznek a Népházban. Március 15-e és április 4-e között tekinthetik meg az érdeklődők a FIN jegyében összeállított könyvkiállítást is — a város öt körzeti könyvtárában. 1974. március 9. szombat Élő zene? Gépzene ? Komáromi utóhang A héten a Hárfástrió hangversenyével ért véget Komáromban az Országos Filharmónia és a Csokonai Művelődési Központ közös rendezvénysorozata. A Filharmónia a Magyar Rádió Gyermekkórusát, a Camerata Hungarica együttest és a Hárfástriót szerepeltette a koncertprogramban, a művelődési központ pedig kiegészítésképpen — egyben kísérletként is — dr. Viola György zeneesztétát hívta meg előadások tartására. A hangversenyévadról alkotott előzetes elképzelések csak részben váltak valóra. A 135 bérlettulajdonost ugyanis a gépi zene nem vonzotta annyira, mint az élő zenei élmény (a gyönyörű diapozitív képek vetítésével kísért előadásokon Maria Callas, Giglii Caruso és mások hangját általában 60-70 érdeklődő hallgatta). A város közművelődési életének vezetői a tanulságot máris megfogalmazták: a következő évadban csak élő zenei koncertprogramot terveznek. A tavalyi siker viszont arra ad buzdítást, hogy még ez évben szereplésre meghívják vendég Házy Erzsébetet és Kovács Kolost. Ezt a hangversenyt a Filharmónia már erre a hónapra ígérte. Közoktatáspolitika és nevelés Megyei pedagógiai ülésszak A tavaszi szünetben tervezik megrendezni a megyei pedagógiai ülésszak eseményeit. Tatán a vezető oktatásügyi szakemberek, Oroszlányban a dolgozók iskoláinak pedagógusai vesznek részt a tanácskozáson. Tatabányán, a megyei tanács épületében a szaktantermek létesítésével és pedagógiailag megfelelő működtetésével foglalkoznak, az Oktatási Igazgatóságon pedig a vezető óvónők eszmecseréjét szervezik meg. Komáromban találkoznak az iskolai és üzemi pályaválasztási felelősök. Kömlődön tanácskoznak a nevelőotthonok és kisegítő iskolák igazgatói. A háromnapos tatai előadássorozat programjában szereplő témák: „A közoktatáspolitikai határozat végrehajtásának tapasztalatai” — „Közoktatás — közművelődés” — „Követelmények és eredmények a nevelésben, a tanulók magatartásának értékelése” — „Az esztétikai nevelés jelentősége és időszerű feladatai” — „A társadalom elvárásai — az iskola lehetőségei” — „A hátrányos helyzetű tanulók problémái”. Valamennyi téma előadására országos szaktekintélyeket sikerült megnyerni az előzetes tájékoztató szerint. (Ugyanez a következőkre is vonatkozik.) Oroszlányban „A felnőttoktatás új perspektívái a párthatározat végrehajtása tükrében” című előadás után szekcióülések következnek a szakmunkások 3 éves szakközépiskolájáról, illetve a dolgozók általános iskolai tanfolyam vezetői tapasztalatcseréjeként. Tatabányán „A szaktanterem helye, szerepe az iskolai oktató-nevelő munkában” témáról hangzik el előadás, ezt néhány korreferátum és iskolalátogatás követi. Az óvónők számára tartandó kétnapos ülésen szereplő témák: „Eredményvizsgálat az óvodai matematika foglalkozások eredményvizsgálata” — „Nevelési eredményvizsgálat az óvodában”., Az üzemi pályaválasztási tevékenységről és az iskolai pályaválasztási tanácsadás fő tennivalóiról Komáromban tanácskoznak, üzemlátogatással egybekötve a programot. Az észak-dunántúli gyógypedagógiai intézetek és kisegítő iskolák igazgatóinak kömlődi tanácskozására külön részletes program készül majd. Ebből ízelítőül: „Komárom megye gyógypedagógiai hálózatának kialakulása és jelenlegi helyzete”, „Az imbecilüs gyermek játékai”, a Nádihegedűvel c. film vetítése, valamint „A foglalkoztató iskolák nevelési és oktatási programjának egyéves tapasztalatai”. Tatán április 9-11-én, Oroszlányban 10-én, Tatabányán a vezető óvónőknek 10-11-én, a szaktanteremről folyó eszmecserét 11-én, Komáromban 9- én, Kömlődön 8-10-én tervezik megrendezni a „Közoktatáspolitikai és nevelés” összefoglaló címet viselő megyei pedagógiai ülésszak különböző rendezvényeit. „Prosu, rásszkázsityennyé...” Szakközépiskolások orosz szaktárgyi versenye Március 7-én tartották meg a komáromi Jókai gimnáziumban a szakközépiskolások (III-IV. osztályosok) orosznyelvi szaktárgyi versenyének megyei döntőjét. A szabályok szerint egy iskolából csak a győztes juthatott a megyei döntőbe, de mint mindenütt a vetélkedőkön, sok helyütt holtverseny alakult ki. Így aztán 15 versenyző vetélkedett Komáromban, az orosz tanárokból álló zsűri előtt. A verseny feltételei szinte évek óta azonosak, vagy igen keveset változtak: rövid szövegmondás (lehetőleg fejből) a kiejtés érzékeltetésére, szabad beszélgetés és elolvasott szöveg visszaidézése emlékezetből. Az elmúlt években a gyerekek keveset tudtak elmondani szülőföldjükről, környezetükről, városukról, mintha a tanárok a „nagy témákat” (a Szovjetunió élete, történelme, stb.) tartották volna fontosnak. Noha a Művelődés Ügyi Minisztérium, a KISZ kb és a Magyar—Szovjet Baráti Társaság — a verseny rendezői — országos versenyfeltételeiben e témák szerepelnek a szabad beszélgetésben való jártasság ellenőrzésére: Szovjetunió tudományos, technikai eredményei, művelődése, sportja stb., az iskola, KISZ, az otthon, a környezet, a a szabad idő, a jövő tervei. Az elmúlt évben, s idén is, a versenyzők már jobban „felkészültek” közelebbi környezetükből is, s ez nagyon fontos (mert például nem elég annyit tudni Tatabányáról, hogy Tatabánya „málenykij gorod”). Természetesen nem könnyű a középiskolák tanulóinak az orosz nyelv lágyságával, hangsúlyos kiejtésével megbirkózni, de akikben akarat van hozzá (no, meg egy kis nyelvérzék), könnyedén veszik az akadályokat. Ezek a középiskolások heti két órában tanulják az orosz nyelvet (a gimnáziumi tanulók —, akik között már orosz tagozatosok is vannak — megyei döntője még hátravan). A kötelező versvagy prózarészletet mindannyian szépen elmondták, elégedett volt a zsűri a többi versenyszámmal is. Nem a felkészültség elemzésére térnénk ki most, hanem inkább azokra a tényezőkre, melyek közrejátszottak abban, hogy ez, vagy az a tanuló elmélyültebben kezdett foglalkozni az orosz nyelvvel. Vörös István (az esztergomi I. István Szakközépiskola harmadikos gépgyártástechnológiai szakos tanulója) Tárkonyból került a szakközépiskolába. Az első versenyszám után az elsők között volt. „Én nem is tudom, miért tetszett meg az orosz nyelv, de néhány éve többet foglalkozom vele. Igaz, szakközépiskolába járok, de a végső vágyam mégis az, hogy orosz-testnevelés szakos tanár legyek. Hát ezért is tanulom szorgalmasan az orosz nyelvet. Szeretnék elmenni a Szovjetunióba is. Az nagyon jó gyakorlási lehetőség Újvárosi Borbála szintén lenne, az esélyesek között volt, aztán a győztesek között is ott találjuk a nevét „Pilisszentléleki vagyok, így ismerem a szlovák nyelvet, s viszonylag könnyebben tanulom az oroszt. Az iskola után dolgozni akarok, aztán vagy orosz-magyar szakon, vagy a szakmámban tovább tanulok. Úgy érzem, az orosz nyelvre később is szükségem lesz” — mondja Bori. Farda Rozália az esztergomi közgazdasági technikum diákja, a múlt évben négy hetet töltött egy kurszki nyelvtáborban. Amikor élményeiről szól, önkéntelenül orosz szavakat kever beszédébe. „Trojkákban (hármas csoportokban) tanultunk, egy békéscsabai gimnazista és egy szovjet egyetemista lány, Alja tartozott a csoportba, s egy tanárnő felügyelt a beszédünkre, tanulásunkra. Minden eseményt naplóba kellett rögzíteni. A mi csoportunkat Szolnyecskának (Napocska) hívták, s mindenben elsők voltunk. Olyan zsúfolt program alapján tanultuk a nyelvet, hogy nem volt idő mással foglalkozni, s ez hasznos volt. A legérdekesebb az volt a négy hét alatt, amikor magyar cirkuszosok keresték fel Kurszkot, s mi magyar beszédet hallottunk. Azóta levelezek Áljával, ő kijavítja leveleimben a hibákat és visszaküldi, hogy okuljak belőlük”. Jó módszer. Ugyancsak a kurszki táborban volt Takács Károly, a tatabányai szakközépiskola diákja. „Addig nem igen foglalkoztam orosz nyelvvel, de mivel műszaki pályára készülök, úgy gondoltam, nagy hasznát vehetem. Jelentkeztem kurszki táborba, s 1800 forinatos hozzájárulással elmehettem. A kezdet volt a legnehezebb, amikor az egyik szovjet főiskolás lány (Lerisza) megkérdezte, honnan jöttem. Hát bizony, csak makogtam. Aztán vele beszélgettem oroszul a legtöbbet. Én a Szovjetunióban szeretnék továbbtanulni, voltam is felvételi vizsgán, még nem értesítettek az eredményről”. A szakközépiskolások orosz szaktárgyi versenyének győztesei: első: Farda Rozália, második: Újvárosi Borbála, harmadik: Takács Károly. Az első helyezett 5 napos erdélyi utazást — és az országos döntőben való szereplés jogát —, a többiek könyvjutalmat nyertek. (györkoí