Dolgozók Lapja, 1974. március (27. évfolyam, 50-76. szám)

1974-03-31 / 76. szám

6 Nemzetiségi politikánk gyakorlatának aktivitása feladatok a IV. kongresszus után szövetség az így összegyűjtött anyagokat gondozza, és az ar­ra érdemeseket kiadja, köz­kinccsé teszi. Nagy örömmel nyugtázta a Megyénkben jelentős számú Az anyanyelvi oktatással a nemzetiségi lakosság, ^ azon kapcsolatban — amely tekin­­belül is a németség. Azokkal a tetőben megyénk kedvező hely­­feladatokkal foglalkozunk itt, tetű, az adottságok és lehető­­amelyeket a Magyarországi ségek meghaladják az igényes Németek Demokratikus Szé­­két — felvetődött, hogy jó leh­­etsége a IV.­­kongresszus ne, ha az iskolán kívül, a nemzetisé­alapján megjelölt. KISZ-korosztályú fiatalok kongresszus­a tatai nemzetisé­g megyei és tájegységi kor­ részvételével nyelvművelő éi mu­zeum létrehozását, amely ferenciák szerveződ szinte min- klubok működnének. Ezeknek többségében német anyagot hanott a Hazafias Népfront a kluboknak a vezetése a né- tartalmaz. (És tegyük hozzá: megyei vezetői voltak, akik a met ajkú tanítókra, tanárokra megyei pártbizottságok és ta­­nárulra elsősorban, nácsok támogatásával igen jó munkát végeztek. Jelentős Felvetődött a német nemze­mértékben hozzájárultak az trségi lakosság megfelelő meny­feladatként jelölte meg a szö­vetség más tájegységekben is hasonló múzeum létrehozását, például Pécsett és Baján. Eb­ben tehát mi előbbre járunk, egységes nemzetiségpolitikai n^ségű — es minőségű _, ne­­szemlélet és cselekvés további ^ft nyelvű irodalommal való viszont a falumúzeumok léte­­erősödéséhez. Jó példás vol­­t JJf­tasanak kérdése is. Alfa- késének gondolatával mi is lábán vannak ugyan az erdő- foglalkozhatunk.) kelt községekben ilyen köny­vek, azonban ezek többségük­ Figyelemre méltó a szövet­ben Goethe-, Schiller-, Heine-, bégnek az a törekvése, hogy a­­ hornas Mann-művek. A nem- jövőben a munkába sokkal­zetiségi olvasómozgalom ki- jó ban szí bontakozásához az igényeknek, + . . . . érdeklődésnek és műveltségi társadalom szintnek megfelelő könyveket kellene a könyvtárakba jut­tak e konferenciák a demok­ratizmus kiszélesítésére törekvésnek is. Sikerültek való kongresszust közvetlenül elő­a készítő küldöttválasztó köz­gyűlések is. Kiemeli az érté­kelés Komárom megyét, ahol intézkedési terv rögzítette a járási és helyi népfrontbi­­zott­ságok tennivalóit —, ez Ä • sikOTM lebonyolítás záloga is volt. A küldöttek jó útravalót kaptak; demokrati­kus, aktív, sok embert érintő, a problémákat őszintén táró gyűlések előzték meg fel­a kongresszust. Számunkra itt most az a legfontosabb, milyen tenniva­­­lókat fogalmazott meg, foga­dott el a kongresszus. Hangsú­nyabb, eredményesebb a moz­galom. A honismereti munkával, a gyűjtéssel kapcsolatos felada­tokat ugyancsak több oldalról jobban szeretnék bevonni a aktivistákat és tisztségviselőket. Erre a kész­ség megvan, csupán az szük­séges, hogy a területen élőket konkrét feladatokkal lássák el. Ehhez új munkastílusra és jobb munkaszervezésre szükség szövetségi szinten van Az új Országos Választmány­is. közelítették meg. A hazai né­­ha sok fiatal, aktív ember ke­metség gazdag tárgyi és szel­lemi néprajzi kincseit csak úgy lehetne összegyűjteni, ha egyes falvakban szerveződne lyozni kell, hogy az utóbbi helyi múzeum. Az anyagot utalnak hoev­ei években jelentős fellendülés mindenképpen kiállításokon Je ®,.|fiak­ra utalnak, ho­gy^ül tapasztalható nemzetiségi po- kell bemutatni ahhoz, fitikánk gyakorlatában az élet közkinccsé váljon. Eddig hogy minden területén, különöskép­ ilyen jellegű akció volt, két „Reicht brüderlich die Hand!”a — Testvérien nyújts kezed! —, és a „Greift zur Feder” — Ra­gadj tollat! —, pályázat. Ez a két akció csupán a meglévő rendszerünk értékek töredékét hozta fel­fele igazolja, színre, úgyhogy újabb pen az anyanyelvi oktatásban, és a kulturális tevékenység­ben, a haladó tudományok ápolásában, örvendetes tény, mert ez is a pártunk politiká­ja, társadalmi iránti bizalom hogy német ajkú dolgozóink valóban élnek nemzetiségi jo­gaikkal, de egyben eleget tesz­nek kötelességeiknek is: ál­landóan fokozódik aktivitásuk a társadalmi, politikai és kül­­súlyának, értékének megfelelő­­turális életben, en tudják a helyére tenni. A rük­, akik szívesen vállalják és igénylik is a több feladatot. A IV. kongresszus előkészü­­i utalnak, hogy új lendületet vett a nemzetiségi munka. Az alaphelyzet nem változott, ámde a társadalmi aktivisták felismerték és meg­határozták azokat a tennivaló­kat, amelyek a továbblépést biztosíthatják. Az egységes nemzetiségpolitikai szemlélet ilyen végeredményben összhangba versenyeket kell szervezni, került a cselekvéssel. A fel­pályázatokat kell kiírni, az adatok pedig, amelyeket a értékelésbe pedig több szak­­kongresszus megjelölt, újabb embert szükséges bevonni, szép eredmények születéséhez hogy az összegyűjtött anyagot vezethetnek el. A megyei és járási pártbizottságok, a Ha­zafias Népfront szervei min­den segítséget megadnak a szövetség aktivistáinak; nagy gondot fordítottak arra, hogy olyan emberek dolgozzanak a választmányban, akik méltók és alkalmasak arra, hogy min­den kérdésben képviseljék vá­lasztóik érdekeit. A lelkesedé­sen és aktivitáson kívül ez is egyik biztosítéka a még jobb munkának. Vér Vilmos O­­­r­rr »1 ! Sokszínű világ Egyenjogúság Kellemes meglepetésben volt részük egy dániai hajógyár munkásnőinek. Egy bérfize­téskor, anélkül, hogy erről bármiféle értesítést kaptak volna, ugyanannyi pénzt talál­tak a borítékban, mint amennyit a férfi szaktársaik­­nak számfejtettek. De az örö­mük rövid ideig tartott, mert a legközelebbi alkalomkor is­mét a régi — igazságtalan — bért kapták. A rejtély magya­rázata: a vállalat a bérszám­fejtésre elektromos számító­gépet állított be. Ez pedig pontos számolónak mutatko­zott és nem vett tudomást a nőkre vonatkozó megkülönböztetésről.hátrányos * ★ Kicsi a bors, de erős Egy „Big Smoke" (Nagy Füst) nevű 87 éves indiánnal interjút készített az amerikai televízió abból az alkalomból, hogy harminchetedszer atya. „Big Smoke” kijelentette: rendkívüli férfiasságát ő an­nak tulajdonítja, hogy egész életében és naponta igen sok borsot fogyasztott. Az Egye­sült Államok Delaware álla­mában már egy héten belül megnégyszereződött a borsfo­gyasztás.★ „akit kábítószerek kiszimato­­lására idomítottak be, vámellenőrzés alkalmával egy az édességnek álcázott kábító­szert jóízűen elfogyasztotta. A rendőrkutya tehát elindult kábítószer-élvezés útján. Még a nem lehet tudni, hogy a kiszi­matolt anyagot nem fogja-e ezentúl saját céljaira felhasz­nálni. . •k Alibi A hollandiai Leduwarden rendőrsége rom betörőt, letartóztatott há­­zzal vádolták őket, hogy kiraboltak egy bankot. A három betörő meg­dönthetetlennek látszó glibivel igyekezett félrevezetni a bírót: azt állították, hogy a kérdéses estén elejétől végéig a televízió műsorát kívánja, a nézték, s ha a bíró teljes műsorról részletesen beszámolnak. A bíró már-már hajlott ar­ra, hogy elejtse ellenük a vá­dat, amikor az egyik tanú el­mondta, a szóban forgó estén egy televízió képernyőjének a fényét látta kiszűrődni bankhelyiségből. Az agyafúrt a rablók a betöréshez hordozha­tó tv-készü­léket vittek ma­gukkal. * Kábítószer Nagy izgalom uralkodott nemrég a svédországi Helsing­­borg vámhivatalában. Megbe­tegedett „Bamse”, a híres rendőrkutya. Az egyébként oly buzgó állat láthatóan nyomo­rultul érezte magát, szédült, a járása ingadozott, majd hirte­len néhány staniól csomagocs­kát hányt ki.­­ Az azonnali állatorvosi vizsgálat megállapította, hogy a kutya hasist élvezett. Bamse, számlát. Szerelmi bánat Kereken 1000 kilométert taxizott, egyetlen fillér nélkül a zsebében egy 19 éves grazi felszolgálónő. Münchenbe autózott, mert azt remélte, hogy ebben a városban meg­találja és visszahódítja hűtlen jegyesét. Hiába kereste. Két­ségbeesetten utazott vissza taxival Grazba. Ott már tü­r­relmetlenül várta az időköz­ben bűnbánóan visszatért vő­legény. Ez idő szerint közös erővel törlesztik a magas taxi- DOLGOZOK LAPJA 1974. március 31. vasárnap Gyerekek a közművelődésben „A ti dolgotok — tanulni” tematikusan szervezik. A Ma­­— mondogatjuk gyermekeink­­h­ez Zsigmond Járási—Városi nők, s ezzel iskolai teendőik Könyvtár gyermekrészlege kü­lön programot szervezett már­ciusban a IV., a II­, az I., il­letve az V-VI. osztályosoknak. A Berta Malomban is műkö­dik gyermekklub, s bábszak­kör. Tatabányán, a Népház­ban az ifjúsági színházi bér­letes sorozatban az Állami Déryné Színház mutatja be Jókai Mire megvénülünk cí­mű művét. A Filharmónia so­rozatában ezúttal Erkelre és Csajkovszkijra emlékeznek, muzsikával. A Népház bányász könyvtárának irodalmi kora szavalóversenyt, filmvetítést „a középiskolai előkészítő tanfolyam hallgatói részére”, s továbbá fantasztikus utazást tervez „Verne Gyula nyomá­ban” ... S még szinte alig so­roltunk elő valamit is. A gyakorlatban, tehát a közművelődésben aktívan részt vesznek a gyerekek, a fiatalok. Más kérdés, ez mennyire tudatosul bennünk, akik nem vagyunk gyakorló népművelők. S vajon megfe­lelő-e az iskolák és a köz­­művelődési intézmények együttműködése e tekintet­ben? Ahol ez a munka jól megy, ott az iskola eleve hasznát látja a közművelődé­si tevékenység hatásának (a színházi, zenei, báb- és mese­műsorok például szervesen ki­egészíthetik a tanult ismeret­­anyagot, nem is szólva a va­lóban ilyen szándékkal szer­vezett ,rendhagyó irodalom­pontos, rendes elvégzésére intjük őket. Valóban, ez munkájuk, elsődleges köteles­­­ségük. S most egy egészen más megközelítésben az alap­­problémát így is felvázolhat­nám: a közoktatás és a köz­­művelődés a kulturális élet­nek két, okkal-joggal elvá­lasztható, sőt elválasztandó te­rülete. A közművelődés foga­lomkörébe „az iskolán kívüli tevékenység” tartozik. Az elméleti elkülönítésnek azonban csak akkor van hasz­na, ha egyszersmind jobban odafigyelünk az oktatás és közművelődés egymásra hatá­sára is. S mi több: végered­ményben a mai iskolások lesz­nek a jövő közművelődésének tevékeny résztvevői. Nem mindegy tehát, hogy mereven, kategorikusan elszakítjuk-e e két területet egymástól a gya­korlatban, de akár csak gon­dolatilag is, avagy inkább ke­ressük az összefüggéseket, az egészséges kölcsönhatás fő jellemzőit. A köznapi praxisban egyéb­ként nem létezik ilyen „tu­dathasadás”. Az iskolások szakkörbe járnak, mozilátoga­tók, színházi előadások és if­júsági koncertek lelkes kö­zönségét képezik, nem be­szélve például az olvasásról, ami egy bizonyos életkorban különösképpen jellemző, sajá­tos világfelfedezés értékű gyermek, a fiatal számára. Az­­ ilyen alkalmak és lehetőségek orakro1 >■ részben spontán kínálkoznak, de — szerencsére — mindin­kább szervezett keretek kö­zött is. Ez utóbbi esetben ál­­talában az oktatási és a köz­­művelődési intézmény érzék­letesen tapasztalhatja — te­vékenységük viszonylag kü­lönböző jellege ellenére is — az egymásra utaltságot, a köl­csönös feltételezettséget. gel Mindehhez példákat bőség­sorakoztathatnánk. Itt csak ízelítőt adunk néhány programtervből, jelezni kí­vánván, hogy bizonyságtevő támpontot ma már bármikor azon nyomban találhatunk. „Felnőtt” és „nyugdíjas” színházbérletek, hangverseny­sorozatok mellett általában természetesen szerepelnek a műsorkalauzokban a „gyer­mek-bérleti” színházi és kon­certprogramok. Talán. MMK-ban áprilisra ígérik az Peti és a róka című mesejá­­­tékot, a Tarka-barka délelőtt műsor keretében Móka Mild közkedvelt „zsebszínházát”, s a­­ Mese a tűzpiros virágról’’ cí­mű színházi produkciót. A gyermekklub foglalkozásai! Csak egy kiragadott példa: Esztergomban az úttörőház sok szakköre félezer általános iskolást foglalkoztat! Olyan lehetőségeket teremtve, amit egy-egy iskola képtelen biz­tosítani. Az együttműködés már ilyen keretek közt is el­engedhetetlen. Vagy egy más mozzanatról: az oroszlányi vár­­osi művelődési központ át­­adása előtt téma, kell-e kü­lön is szerepeltetni az intéz­mény megnevezésében az „if­júsági” szót. Helyileg érthető a dilemma, hiszen az Ifjúsági Ház szerepét is átveszi az új intézmény. Lényegében azon­­ban odáig kell eljutnunk, hogy a közművelődés szem­léleti egészében ne váljon szét a „felnőtt” és a „gyer­mek” központú tevékenység (noha a hétköznapi gyakor­latban nyilván ez a helyes megközelítés). Azaz a gyerme­keket és a fiatalokat éppúgy tekintsük a közművelődés ak­tív résztvevőinek, mint a fel­­nőtteket, a nyugdíjasokat... A szabad­idő pedagógiája még kidolgozatlan. Forrásokra itt is lelhet ez a kutatómun­ka: a már meglévő, élő köz­­művelődési gyakorlatban. A szervezett keret persze nem jelentheti azt, hogy a gyermek életkori sajátosságai figyelmen kívül hagyásával „mégis meg­szervezzük” az adott progra­mot. Viszont a járható út — a természetesen mindig is ér­vényesülő spontaneitás mellett — éppen az iskola és a köz­­művelődési intézmény együtt­hatása révén kialakított, szer­vezett programokban fedezhe­tő fel. Magyarán: a gyerekek­nek helye van a közművelő­désben, s a jövőt is látva ben­nük, már ma megerősödhet a kapcsolat a közoktatás és közművelődés közt, szemlélé­­ a­tileg és a praxisban egyaránt.­ Jenkei János Pólya Zoltán: Húgom a kertben Georg// Holopov: Ballada a gellérthegyi Valahányszor Budapestre jövök, felmegyek a Gellért­hegyre. Talán a háborús napok em­lékei vonzanak oda? Onnan, a hegycsúcsról zúdítottak tüzet Pestre a németek, a Citadella vastag falai mögé húzódva, amikor Budán dúltak a har­cok. Vagy talán, mint turista sze­retek gyönyörködni a város panorámájában, mely a hegy­ről elém tárul? Igen, szeretem körüljárni a Citadellát, megkopogtatni a három méternyi vastag fala­kat s ezredszer is elcsodálko­zom azon, hogy katonáink mi­lyen rövid csata után semmi­sítették meg itt a fasiszták helyőrségét. Szeretek itt üldögélni, s sze­retem nézni fentről Pestet és Budát, hol gépkocsival jönnek érte. a Előfordult, hogy kora reggel szálloda halljában újság­írók gyűrűjében lehetett látni — interjút kértek tőle a lapok, a rádió és a televízió számára —, máskor meg úttörők, vagy zettömbömet, szemrehányóan idősebb emberek vették be- pillantott rám. De azért bará­­tál­­ttan elbeszélgettünk. Kíváncsi lettem, mi ez a Vaszilij Mihajlovics ma Tej­­nagy érdeklődés Golovcov ko­­kovóban él, a pamutfeldolgozó fül. kombinátban dolgozik. Sose Gyorsan megtudtam, hogy hallottam még Tejkovóról, de De úgy érzem, mindennél Magyarországon Golovcovot pontosan magam elé tudtam jobban vonz a Gellérthegyre évek óta várták... Kisfalust képzelni Golovcov elbeszélése a Felszabadulási Emlékmű — Stróbl róla mintázta a Felsza­ nyomán. Csendes kisváros, sok kisfalu és Stobl Zsigmond le­­badulási Emlékmű szovjet ka- parkkal­ nyűgöző alkotása. Magas ta­lapzaton egy nőalak feje fölé emelt kezében a béke pálma­ágát tartja. Alatta pedig egy szovjet katona áll, zászlóval a kezében. tonáját! Azt mondják, Golovcov fel­kutatása sem volt mindenna­pi. A szobrász emlékezett keresztnevére, de vezetéknevet a elfelejtette. Valaki ehhez hoz- Budapest vendégeit most rátette, hogy Vaszilij vezeték- egy ideig Budapesten állomá­­nem a hegyről dühöngő ágyúk neve katonai rangra emlékez- sozott. Itt találkozott Kisfalu­torka fogadja, hanem a város tét­­ Golovcov „fejest” jelent, di Stróbl Zsigmonddal. Milyen volt Golovcov ka­tonai múltja a háborúban? Harcolt a Volgánál, és a Don­nál, a Baltikumban és a Du­nánál. Csapatteste a háború után Jól szemügyre vettem Go­­lovcovot, valóban fel kellett, hogy keltse a szobrász érdek­lődését. Arca nyílt, egyszerű, tekintete egyenes, és ami a legtöbb, a harcolni és dolgozni egyaránt jól tudó ember ma­gabiztossága sugárzik róla. Azután pillantásom az ab­lakon keresztül messze Budá­ra, a Gellérthegyre tévedt, fölé magasodó pálmaág — a — A fordító). A szovjet rádió béke jelképe, felhívást tett közzé: „Jelent-1965. áprilisában egy hábo- kezzen az a Vaszilij kereszt- ^ fényözönben lebegett a rús veterán-küldöttség tagja- nevű katona, aki Budapesten „almaás­z­ként érkeztem Budapestre, harcolt, s katonai rangra em- Magyarország felszabadulása fékeztető neve van”. A felhí­ 20. évfordulójának megünnep­­lásra 30 ember jelentkezett, létére, de sajnos, nem volt köztük az, aki modellt állt a szobrásznak. „bronzkatona” A második vagy a harmadik napon kezdtem felfigyelni ar­ a pálmaágat tartó nőalak. „Jó volna tudni, vajon őt kiről mintázta a szobrász? ... Kis is lehet ez a nő?” — tűnődtem. Sajnos, másnap el kellett Golovcov utaznunk Budapestről. Négy év múlva, 1969. már­va, hogy az egyik veterán , Vaszilij Mihajlovics Golovcov Golovcoval egymás mellet­ ciusában újra Magyarországra —, eltűnik. Hol maga megy el, ti szobákban laktunk. Az egyik látogathattam, ez alkalommal szabad estén bementem hoz­zá. Fáradtnak tűnt. Kiderült, éppen akkor mentek el tőle az egyik ifjúsági lap munkatár­sai. Amikor előhúztam a jegy­szakszervezeti küldöttséggel. Bár a március hideg és esős volt, a Magyar Tanácsköztár­saság kikiáltásának 50. évfor­dulóját szerte az országban nagy tömegek ünnepelték. Küldöttségünk tagjai külön­böző városokba látogattak. Én a Győrbe és Sopronba tartó csoportba kerültem. Találkoztunk veterán forra­­­­dalmárokkal, a volt nemzetkö­zi brigádok katonáival, közü­lük sokan harcoltak Oroszor­szágban a polgárháború idején a szovjethatalomért, majd ha­zájukban, Magyarországon, Győrből Sopronba utaztunk. Itt meglátogattunk egy szana­tóriumot. Amint az egyik fo­lyosón mentünk, a röntgenszo­bából egy szép, szobortermetű nő lépett ki fehér köpenyben. Valamennyien felfigyeltünk rá. A nő felénk jött, és az orosz beszédet meghallva, sorra

Next