Dolgozók Lapja, 1975. január (28. évfolyam, 1-26. szám)

1975-01-07 / 5. szám

Az Í41 Tizennyolcadik lapszámával köszönti olvasóit a Komárom megyei antológia. Az Új Por­tál 1974. évi 3. száma ugyan­­­em lehetett karácsonyi ol­vasmányunk, ez a kis időelto­lódás azonban é­­tekéből, az érdemi vonatkozásokból sem­mit el nem vehet. Mert — ha olykor-olykor egy-egy aprót döccenik is — tartósan érté­ket képvisel ez a kiadvány. Kezdjük talán ott, hogy szépirodalmi rész szerkesztési a koncepciója (mint ezúttal tapasztalhatjuk): a megyei al­il­kolákat nem mindenki mástól elszigetelten megismertetni, bemutatni, publikálni, hanem éppenséggel a provinciális ér­zések, hangulatok ellenében — együtt láttatni az országosan ismert nevekkel. Sőt, még to­vább is lehet menni: immár hagyományosnak számíthatjuk a Szomszédságban címet vise­lő összeállítás megjelentetését, amely segítségével elkalandoz­hatunk a környező­­ országok irodalmába. Ezúttal nem a ha­tárainkon túli magyar iroda­lommal ismerkedhetünk, ha­nem Zirkuli Péter bevezetőjé­vel és fordításában fiatal ro­mán költők műveivel. Ezért is jó érzés, hogy Győri Lászlónak versei elé írott szerény beve­zető sorait saját írásai meg­cáfolják. „A fejszecsapásokkal megérkezik a némaság. Erdő­ben éltem — ha megkérdezik egyszer” — írja. öt verse ta­núsítja, hogy érzékeny a vi­lág dolgaira, és szerencsére szó sincsen elnémulásról. Jól poentírozott A szakáll című groteszk Gombkötő Gábor írása. A megyénkből elkerült Kovács Lajos költői tehetsége is vitathatatlan. A Múltunk rovatban P. Mol­nár Anikó a MÁK Rt.-nek és a Salgótarjáni Rt.-nek a pia­cokért folytatott harcát mu­tatja be. Vissi Zsuzsanna „A kézművesek­ szerepe Eszter­gom város vezetésében XVIII. században” címmel írt a tanulmányát adja közre. A Valóság­ban Fája Géza Új úr­ számáról c. mezőváros elé címen írt színes beszámolóját olvashat­juk Bábolnáról. Halmos Fe­renc szociográfiai mozaikja iz­galmas kérdéseket vet fel a munkások és a művelődés vi­szonyáról. Fon­da Ferenc az üzemi demokrácia továbbfej­lesztéséről írta meg vélemé­nyét, a Volán 13. sz. Vállala­tánál szerzett tapasztalatai alapján. Két­­ nem hivatásos régésszel, gyűjtővel ismer­kedhetünk meg a Műhely-ro­vatban. Mucsi András Ipolyi Arnold esztergomi gyűjtemé­nyeit mutatja be i­s. Vadász Éva pedig a Dunaalmáson élő Lenhardt György festőművész és restaurátor gyűjtőmunká­járól, leletmentő tevékenysé­géről szól A tudomány segí­tőtársai című írásában. A tudományos igénnyel írott munkák dokumentáció­ja, következtetése megfontolt, alapos előkészületekről, felké­szülésről tanúskodik. Értékük ebben rejlik, s abban, hogy fehér foltokat térképeznek fel. A Figyelő­ben Féja Géza Visegrádi esték című könyvét Pete György, Czakó Gábor re­gényét Angyal János, Péntek Imre kötetét pedig Sárányi József méltatja. Berkes Erzsé­bet írása: esszé, Váci Mihály­­ról. Győry Csaba a Tatabányai Bányász Táncegyüttesről ké­szített élményt adó, színes írást. Welmer Tibor néhány sorban és képekben tatai mal­mokat mutat be. Olvashatunk még részlete­ket Váci Utazás Bürokroné­­ziában című művéből, közli az Új Forrás Ördögh Szilveszter, Marafkó László, Csaplár Vil­mos, Béres Attila, Ladányi Mihály írását. Végvári I. Já­nos, Kollár György, Krajcsi­­rovits Henrik, Lakatos József, Kaposi Endre, Papp Albert, Lajos József, Bánfi József, Prunkl János alkotásainak reprodukciói mellett ifj. Bakó László, Balta András, Jusztin Tibor fotói teszik szebbé, ér­dekesebbé az Új Forrás 1974/3. számát. A művészet — közelről Rádió­legújabb Egyáltalán nem­ mondható újnak a probléma, ám attól m­eg eleven gondunk maradt, s marad sokáig: miképpen le­het tömegmér­etedben ember­közelbe hozni a művészetet. Nem általában, hanem egé­­...A_­ii kőnkre­tan — magukat a műalkotásokat. A lakások falára képek kí­vánkoznak, a szekrény, polcá­ra könyvek, a rádió, magnó, lemezjátszó korában aligha tagadható el a „konzervált zene” létezésének szükségessé­ge, s így tovább. Csakhogy a lakások falára nem mindig értékes képek kerülnek. A könyvespolcokon sem találunk minden esetben klasszikus ér­tékű műveket. A beat vagy a magyar nóta gyakorta „csatá­zik” a fajsúlyosabb muzsiká­val. Minderre azt szoktuk mon­dani, hogy a művészet, műalkotás és a közönség közt a jelentős a távolság, s ezt ter­mészetszerűleg máról hol­napra behozni nem lehet. Más­felől hangoztatjuk, hogy min­denki számára biztosított lehetőség, hogy a művészi ér­­­tékeket magáévá tegye, elsajá­títsa. Ismétlem: mondani szoktuk, A közművelődés fel­adata, hogy mind több és mi­nél sokrétűbb alk­almat bizto­sítson a gyakorlatban a szel­lemi-kulturális értékek elsajá­tításához. Megyénkben az ilyen jellegű törekvéseknek szép hagyomá­nyai voltak a korábbi évek­ben. Aztán mintha kissé fele­désbe is merült volna az a szokás, hogy művész és kö­zönsége eleven kapcsolatban, létezik egymás mellett. Talán leginkább az író-olvasó ta­lálkozók esetében lehetne ki­mutatni a folytonosságot, de itt is hozzá kell tenni, hogy gyakorta bizony ezek a talál­kozók, mindmáig, nem mente­sültek a formalitástól. Aztán egyszer csak kitalál­ták a „Két hét művészet” el­nevezéssel ismertté vált köz-, művelődési rendezvénysoroza­tot. Változatos programokat szerveztek egy-egy járás há­rom-három községében, ki­állításokat vándoroltattak, művészeti tárgyú filmeket ve­títettek, ismeretterjesztő elő­adásokat tartottak, művészeti együttesek amatőz­ták be produkcióikat, s mutat­tgy tovább. Számos alkalommal magam is tapasztaltam, hogy ünneppé lehet tenni egy-egy község életében a „Két hét.. megnyitóját, s azt a bizonyos két hetet. Bizonyos változtatá­sokat ugyan­­ végre kellett hajtani az akciósorozat struk­túráján, de világsulatlan, hogy egyértelműen pozitív valt­ás a megfelelően hatást meg­választott program. S itt nyomban hadd tegyük hozzá: nem azonnali szemlé­letváltozásra gondolunk, nem arra, hogy valóban tömeg­méretek­ben máról holnapra nézik, megértik ezt be­csülik a művészi értéket. Két­ségtelen viszont, hogy aki töb­bet­ megfordul a mai képek világában, ha vitatkozva is, de valami ■ többletet csak-csal; elsajátíts; ha olvas vagy zenét hallgat. — a közművelődés szakembereinek értő, megfe­lelő orientálásával —, akkor már nem olyan idegen szá­mára, amit egyébként koráb­ban, netán őszintén, idegen­nek vélt. A megyei tanács művelődés­­ügyi osztálya és a megyei mű­velődési központ által a fal­vakban szervezett „Két hét.” sorozat kiegészítőjévé válhat a „Két hét művészet az üze­mek­ben” akció, az SZMT pat­­ronálásával. megközelítésnek Ugyanannak a egy másik módjáról van ezúttal szó, vagyis arról, hogy a közműve­lődés gyakorlatában is mind erőteljesebben­ érvényesül differenciált tevékenység elve.­­ Sőt, menjünk tovább! A tata­bányai Városi Tanács műve­lődésügyi osztálya az ősszel indította útjára azt a vándor­kiállítás-sorozatot, amelynek keretében a megyeszékhelyen élő képzőművészek mutatkoz­nak be az üzemek dolgozói­nak. Kamaratárlatok ezek, íze­lítőt adnak csupán a művé­szek munkásságából. Ámde a kultúrteremben, klubterem­ben vagy éppenséggel az étke­zőben paravánokon bemutatott alkotások nem kerülik el a közönség figyelmét. A művészetről általában csupán­ úgy lehet következte­téseket megfogalmazni, ha sok-sok egyes alkotást közel­ről megismer az ember. Ilyen irányú törek­vések keltenek érdeklődést megyénkben az utóbbi néhány esztendőben. Ha mindez értelmetlen, vissz­­hangtalan lenne, bizonyára­­ abbamaradtak volna a kezde­ményezések. A gyakorlat iga­zolja az elképzelések helyessé­gét. Természetesen mindemel­lett nem nélkülözhetjük az állandó kiállítótermet, a kü­lönféle, ünnepi-alkalmi jelle­gű művészeti eseményeket. Nemcsak az alkotásokat kell közelvinni a közönséghez, ha­nem megfordítva is: a közön­séget közelebb az alkotások­hoz. . (jenkei) MegMödott a második félév az általános és középiskolában Mintegy másfél millió diák számára szólalt meg hétfőn új­ra az iskolacsengő, az általá­nos és a középiskolákban vé­get­ ért a téli vakáció, hozzá­fogtak a második félév mun­kájához. Az ország mintegy 5000 ál­talános iskolájában és 530 kö­zépiskolájában az első tanítá­si napon — az ellenőrzőkönyv útján — hozták a tanulók és a szülők tudomására az első fél­évben elért eredményeket. (A téli szünetben mindenütt megtartották az osztályozó ér­tekezleteket,­ a december 21-i helyzetnek megfelelően „le­zárták” a diákok érdemje­gyeit.) Az érvényben levő rendelke­zések értelmében az általános iskolák első és ötödik osztá­lyaiban félévkor továbbra sem osztályozzák a tanulókat. Az első osztályokban a tanév a folyamán és a tanév végén is tantervi követelmények alapján kell elbírálni a tanu­lókat, azonban a továbbhala­dás szempontjából a környe­zetismeret, a gyakorlati fog­lalkozás, az ének-zene, a test­nevelés osztályzatát esetleges elégtelen figyelmen kívül kell hagyni. A januári további­­ munka­rendhez tartozik, hogy az ötö­dik osztályos diákok szüleit országszerte mindenütt tájé­koztatják gyermekeik első fél­évi munkájáról. A most végző nyolcadikosok és szüleik szá­mára pedig hozzáfognak a pá­lyaválasztási tájékoztatás, ta­nácsadás szokásos évi­ felada­taihoz. Meghirdetik ennek hónapnak a végéig az ösztön­­­díjakat is a nyolcadik osztá­lyos diákok szám­ára. A középiskolások januári újdonsága­ az új érettségi vizsgaszabályzatok megjele­nése lesz. Mint ismeretes, né­mely vonatkozásban a gimná­ziumokban és a szakközépis­kolákba­n egyaránt módosítják az érettségi vizsgák néhány részletét. Ezek közé tartozik egyebek között, hogy — a ré­gebbi eljáráshoz hasonlóan — az egyes vizsgatárgyakban el­ért teljesítményt ismét öt fo­kozattal kell minősíteni: je­lessel, jóval, közepessel, elég­ségessel, illetve elégtelennel, egyúttal a szakemberek alá­húzzák: a vizsgálódások során meggyőződtek arról, hogy az iskolák jól fogadták az érett­ségi vizsgán bevezetett egyéb, korábbi módosításokat. Az észrevételek alapján a szak­­középiskolákban — a szak­iránynak megfelelően — a mostani újabb­­ módosítás so­rán kötelezően írják elő a ma­tematikát; mindkét iskolatí­pusban négy órára emelik a magyar írásbeli vizsga időtar­tamát, s a külföldi ösztöndíj­ra pályázók­ sikeres vizsgáját a „közös” tárgyból elfogadják. A második félév további munkarendjében a tavalyi tanévhez képest nem lesz lé­nyeges változás: az iskolai év eredményes lezárásához az ál­talános iskolákban változatla­nul 193 tanítási nap teljesíté­se szükséges. A gimnáziumok­ban a kötelező tanítási napok száma az első-harmadik osz­tályban 192, a negyedikben pedig 174. A tanévet mindkét iskolatípusban június 12-17. között, az igazgatók által ki­jelölt napon fejezik be, a tan­évzáró ünnepségekkel. A kö­zépiskolák negyedik osztályá­ban az utolsó tanítási nap május 10-e lesz. Az írásbeli érettségi­ képesítő vizsgák időpontját az érvényben levő szabályzatok rendelkezésben, alapján külön később jelö­lik ki. Legközelebb, március 15-én, majd március 21-én, to­vábbá április 4-én, húsvét­hétfőn és május 1-én lesz ta­nítási szünet az általános és középiskolákban. A tavaszi szünet időpontja: április 5-13. DOLGOZÓK L3r,I A * 1915. január 1. kedd és tv-mű sor KOSSUTH RADIO 8.22: Kórusok. 3.33: Harsan a kürtszói 9iíü: Operaközv. Közben: 10.05: Iskolarádió. Közben: 11.09: Édes anyanyelvünk. 11.47: Fúvósművek. 12.35: Melódiákoktól. 14.06 Mesejáték 14.47: Éneklő Ifjúság. 15.10: Rádióiskola. 1­6.00: A világgazdaság hírei. IG.oö: L­ ölin-am­erUvai dalok. 16.20: Látogatóban. 16.40: Grleg. 17.05: Fiatalok Holberg-szvit. stúdiója. 17.30: Réti József énekel. 17.45: Ismeretlen­. előadás. *10.00: Népdalok. 18.30: A Szabó-család. 19.25: Emlékezetes pillan­atok. 16.1ö: Lionel Hampton együttese játszik. 20­27: Élet a születés előtt. 21.00: Házimuzsika a Százhalom­battai Városi Tanács dísz­termében. 22.30: Ci­gánydalok. 22.40: Világgazdasági nóták, kérdések. 23.00: Sosztakovics: XI. szimfónia „1905”. 0.10: Operettdalok. PETŐFI RADIO 8.05: Operettrészt. 9.03: Verbunkosok, népdalok. 9.50: Kritikusok fóruma. 10.00: A zene hullámhosszán. 12.00: Vészi Endre versei. 12.06: XX. századi muzsika. Közben: 12.43: Törvénykönyv. 14.00: Kettőtől hatig . . . 18.10: A fogyasztás két világa. I. rész. 18.35: Éneklő világ. 19.00: Szvit. 10.09: A rock mesterei. 19.39: A 20.25: Új díszlettervezésről. könyvek, (ism.) 20.28: Kritikusok díja. 21.28: Népdalok. 21.58: Félóra sanzon. 22.28: Balettzene. 23.15: Nóták. 3. MŰSOR 18.10: Iskolarádió. 18.25: Új Magyar Zene. 19.22: 2000 felé... 19.57: Brahms: f-moll szonáta. 20.37: Magnósok, figyelem! 21.22: Európai Nemzetek Zenéje. BUDAPESTI TV 9.00—15.25: Iskolatévé. 16.53: Hírek. 17.00: Síugrás. 18.00: Szovjet rövidfilm. 18.15: Riportfilm. 18.^5: Játék a betűkkel. 19.10: MOKÉP-reklám. 19.15: Esti mese. 19.30: Tv-híradó. 20.00: Tréfacsinálók. Angol film. 21.35: RENDEZTE: SZŐNYI G. SÁNDOR. 22.00: Tv-híradó 3. 22.10: Dokumentumfilm. 2. MŰSOR 20.00: Tv-tárlat. 20.40: A­­ tangó története. 21.10: Tv-híradó 2. 21.30: Reklámműsor. 21.35: Örsi Ferenc—Mészöly Tibor: Oly korban éltünk ... Tévéfilm BECS 18.00: Angol nyelvlecke. 18.25: Jó éjszakát, gyerekek. 19­00: Osztrák képek. 19.30: Tv-híradó és kultúra. 20.06: Sporthírek. 20.15: Vill. Henrik 6 felesége 21.45: Tv-hira ló. II. PROGRAM 18.30: Iskolatelevízió. 19.00: Az ember és a gép (I. rész) 19.30: Tv-híradó. 20.06: Tudományos magazin. 20.15: Vezényel: Bernstein 21.05: Riportműsor. 21.50: Osztrák képek. 22.10: Tv-híradó és kultúra. POZSONY 9.00: Iskolásoknak. 9.30: Az örvény. (Ism.) 10.30: Publicisztika. 14.15: Iskolásoknak. 17.00: Pozsonyi híradó. 17.15: Szórakoztató műsor. 18.10: Asszonyoknak. 19.00: Tv-hiradó. 19.30: Publicisztika. 20.15: A rendőrség száma HC (NDK) film. 21.15: Tv-huradó és publicisztika. 22.05: Hangverseny. MAI TV-AJÁNLATUNK :­ ­ 22.10: Változatok Tázlárra Tázlár 2300 lakosú község Bács- Kiskun megyében. A faluhoz ki­terjedt tanyavilág tartozik, Táz­­lár felső. A tv forgatócsoportja a faluban és a tanyán folyó közmű­velődési munkát állította egymás mellé. S bizony a faluról elszomo­rító kép alakult ki. A szép mű­velődési ház kihalt, gazdátlan. Azt mondják, sok­ pénz nélkül nem lehet kulturális életet „csinálni”. Nem így a tanyán. A harminc éve ott tanító pedagógusnő minden erejével,­­készségével, ráérésével olyan gazdag kulturális életet te­remtett, amelyben a tanya min­den lakója , öregje, fiatalja aktívan részt vesz. Minden héten összejönnek, hogy színdarabokat tanuljanak, amelyeket a környe­ző falvakban — kulturális miss­ziót teljesítve — bemutatnak. Együtt olvasnak, énekelnek, ké­zimunkáznak, megtervezik, fel­építik a színpadot, a bevételből minden évben közös kiránduláso­kat rendeznek. Ez a közösségi kulturális munka tovább folytató­dik az iskolában,­­a szülői ház­ban. A gyerekek kottaolvasásra tanítják a felnőtteket, ők meg népdalokra a gyerekeket. A falu lakói, noha jobb körül­mények között, egymás mellett élnek, de mégis egyedül, magá­nyosan­­ Irigylik a villany­­­nélküli tanyasiakat szép közössé­gükért. (4.) Zsebnaptár, 1944-es. Le­járt, az igaz, de csak imitt­­amott van belefirkálva. És külön azt is megírja, kinek mikor van a nevenapja, az pedig az idén áá úgy lesz, meg jövőre is. Csak belenéz az ember, és rögtön látni, hogyfő a nevenapja kinek mikor van. (A Rozikáét persze, hogy ki­kereste, zália. De szeptember 4-é­re­az is lehetséges, hogy a Rózát kell nézni, az pedig augusztus 30-ra esik. Nincs éppen messze a kettő egymástól, de mindegynek se mindegy. Meg kellene azt ér­deklődni — itt persze a né­metektől hiába kérdezné —, hogy a Rózát, vagy a Rozáli­át nevezik Rozikának­?) Árvalányhaj. Hát ez nem teher. És ilyen nincs otthon, kár, hogy ennyire törik. Tükrös púderosdoboz. Ez is jó lesz valamelyik nénjének­. Púder is van benne, és jó­szágé. (Az az, hogy három nénje van még odahaza, és ha az egyiknek a­­ melltartót, adja, a másiknak ezt a pú­derdobozt, akkor már a har­madiknak is kellene vinni valamit...) Gumiszivacs, nagyon szép, téglaszínű, összenyomva nem sok helyet foglal. (Ezt is ad­hatja éppen valamelyik nén­iének ... Nem, ezt azért nem szívesen adná ...) Törhetetlen üveg. Kala­páccsal is megütögette. — igaz, nem teljes erőből —, s nem tört el. Repü­lőroncsról Való. Ilyen aztán csakugyan nincs otthon senkinek. Aranyos szélű, kis porcelán bögre, virágos mintákkal. Ez Fekete Gyűlő­ is nagyon szép. Ha még nem tört össze idáig, megérdemli, hogy maradjon. (Tényleg! — Ez épp lánynak való aján­dék ...) Elakadt a leltározással. Megint Rozika jutott az eszé­be. Idáig még sosem gondolt rá, hogy Rozikának is szán­hatna valamit, és most is el­fogta a bizonytalanság: illő ez Vajon? Hiszen még az sem biztos, hogy csakugyan Rozi­ka lesz a felesége. És ha biztos volna, de egészen biz­tos, ak­kor sem adhatna neki púderdobozt, vagy abroncsos melltartót — nagylánynak valók már ezek. Esetleg az aranyos szélű kis porcelán bögrét adhatná. Megakadt a szeme a szép gumiszivacson, érezte, hogy Rozikának ezt is szívesen oda­adná, s ettől megnyugodott. „Kigondolom én ezt még. Csak el ne felejtsem kigon­dolni, mert lesz arra idő­ha­záig”. ... Összemaréknyi külön­féle gomb. Közte olyan kéz­­hezálló, jókora petákok, hogy otthon kalapszám cserélhet gombot értük. Szemüveg, tokkal. Csak csontkaretes, nem olyan szép, aranykeretes, mint a Rebus nénié, de nem is az a pa­­rasztpápaszem. Az anyjának szánta, mert szegény feje so­kat találgatja már, míg bele tudja fűzni a tűbe a cérnát. Lópatkó. Azt mondják, sze­rencsét hoz. Fásli, amilyet a sebesültek karjára tekernek. Hat kis csomaggal. Egy van kibontva , megnézte kíváncsiságból, de nincs benne semmi orvos­ság — a többihez még nem nyúlt. Szükség lehet rá, akár­mi érheti útközben.­­ Míg át­jut a fronton, meg is lőhetik. És akkor csak feltekeri a sebre és kész. Üres töltényhüvely. Zsákra valót szedhetett volna már, és szedett is; eleinte minden zsebét üres töl­tény hüvelyek­kel tömte meg. Ez az egy megmaradt magnak. Csak épp, hogy legyen. S öngyújtót is szoktak csinálni belőle. • Kis, piros, paplanbélés­i do­boz. De ez igazán sokat ér, ezt még senkinek, még Grí­­sának sem mutatta. Egy ha­lott katona holmija közül ke­rült ki a bőrtárcával, csontnyelű bicskával meg az­­ öngyújtóval együtt, két arany­gyűrű van benne, három aranyfog, s egy törött fülbe­való, gyémántkővel. (Próbálgatta már, biztosan gyémánt, mert az üveget meg­karcolja. Ak­kor, pedig renge­teget ér ez a kis doboz —, hát még, amit Pesten dugott el! —, földet, házat, akármit vásárolhat érte. De egy bi­ciklit biztosan, • azt még leg­­hamarább.) Zseblámpa. Elem nincs ben­ne, se villany­ körte, de más­különben semmi baja. És zöldre is lehet állítani elsöté­títéskor, vagy pirosra. (El ne felejtse, jó volna egy körtét keríteni, belevalót. Elem, az van, több mint akárki más­nak ... ha csak rá nem talált azóta a rejtekhelyen valaki.) Kis, lapos, zsebbe való ru­mosüveg, csavaros kupakkal.­ Lehet majd tejet hordani benne az iskolába, vagy for­ralt bort. (Bizony, igyekeznie kellene most már haza az iskola miatt is. Még aztán, ha túl sokat hiányzik, ismét­lőre fogják.) Honvéd cigaretta, bontatlan csomagban. S levélborítékba csavarba pár darab Levente. A legbiztosabb pénz máma — Gábor bácsi is a tartotta legtöbbre —, cigarettát akár­mit lehet érte cserélni. Idegen országban meg különösen, mert nem kell ahhoz beszéd. Csak megmutatta, hogy ciga­retta, és adnak érte akár paprikás kolbászt is. Szorult­ság esetén erre kerít sort leg­először. Nehogy aztán elvegyék er­ő­vel. Mert mindenféle emite* rek vannak! (Folytatjuk) »4­7/ií

Next