Dolgozók Lapja, 1976. január (29. évfolyam, 1-26. szám)
1976-01-09 / 7. szám
6 DOLGOZOK LAPJA 4% életmentő heveder Közlekedési balesetek következtében évente mintegy negyedmillió ember hal meg világon. A gépkocsik első ülén sein helyet foglalók közül sokan életben maradhatnának vagy csupán kisebb sérülésekkel vészelhetnének át egy-egy balesetet, ha biztonsági övet használnának. Több országban már kötelezővé tették a biztonsági öveket. Hazánkban idén kell ellátni biztonsági övekkel (az első ülések utasai sámára) minden olyan járművet, amelyben gyárilag kiképezték az övek rögzítési pontjait. Az autókat már sok éve e rögzítési helyekkel bocsátják ki a gyárak, így viszonylag kevés gépkocsi fog csak életmentő övek nélkül közlekedni a teljes elavulásig, kiselejtezésig. Súlyos sérüléseket akadályoz meg A balesetek alapos elemzése révén megállapították, hogy az első üléseken utazókra összeütközéskor az jelenti a legnagyobb veszélyt, hogy előrerepülve összezúzzák magukat a kormányon, a szerelvényfalon, a szélvédőn, illetve — oldalsó erők hatására — kizuhannak a kinyíló ajtón. Sokan azt hiszik, hogy ilyen kritikus helyzetben elkerülhetik az életveszélyes sérüléseket, ha megtámaszkodnak vagy megkapaszkodnak. Valójában nincs az az izomkolosszus, aki ütközéskor meg tudná tartani magát, hiszen ehhez már ötven kilométeres sebességű ütközésnél is közel egy tonna (!) erőt kellene kifejtenie. Ekkora tehetetlenségi erőt csak a heveder képes legyőzni, amelynek a nemzetközi előírások szerint 1500 kiloponti terhelést is biztonságosan el kell viselnie. Kezdetben olyan biztonsági öveket készítettek, amelyek csupán deréktájon keresztezték a testet, vagy átlósan feküdtek a mellkason és csak a két végükön voltak rögzítve. Hamar kiderült, hogy ezek nem nyújtanak kellő védelmet, ezért világszerte áttértek három, vagy négy ponton rögzített hevederek használatára (az utóbbiakat főként versenyautóknál alkalmazzák). A hárompontos biztonsági öv tulajdonképpen egy kétpontos hasöv (csípőöv) és egy kétpontos vállöv kombinációja oly módon, hogy a kocsi padlójához történő rögzítés a két övszálnál közös. A két övszál az egész testet képes lefékezni összeütközéskor, tehát nem engedi meg sem a felsőtest előrelendülését, sem a test kicsúszását az öv alól. A becsatolás módját tekintve megkülönböztetünk kétkezes, egykezes és automatikus öveket. Nyilvánvalóan az a legkényelmetlenebb megoldás, ha az öv becsatolásához mind a két kézre szükség van. Ezért ma már műszaki követelmény, hogy az öv csatját egy kézzel is oldani lehessen. Különösen olyankor van ennek jelentősége, ha az utas részlegesen mozgásképtelenné válik s a hevederek „öleléséből” ki akar szabadulni. Az automatikus becsatolású övek az ajtó becsukásával vagy egyéb módon, külön beavatkozás nélkül működnek. Karambol után — övcsere ' M ■ ' ■ '• ,. ....... f A biztonsági övnek nem szabad teljesen merevnek, nyúlásmentesnek lennie. De rugalmas sem lehet: megnyúlás után nem ugorhat vissza a heveder eredeti hosszúságára, az alakváltozásának meg kell maradnia. Csak így alkalmas megfelelő energiaelnyelésre. Ebből következik, hogy ki kell cserélni a biztonsági övét akkor, ha egyszer már megtette a kötelességét, egyszer már csökkentette a kocsiban utazók ütközését, tehát bizonyos erek hatására már megnyúlt. A hazai kereskedelemben eddig csak külföldi gyártmányú biztonsági öveket lehetett kapni (Moravan, LIV Futura, Römer stb.). A megnövekedő igényekre való tekintettel — svéd licencia alapján — itthon is berendezkedtünk az övék sorozatgyártására. Az előállított egykezes, hárompontos biztonsági heveder-típus elismerten az egyik legjobb konstrukció. A különböző kocsitípusokhoz más-más csatlakozással kerül forgalomba (darabonkénti 298 forintos áron). A hazai gyártású biztonsági öv teljes mértékben megfelel a nemzetközi szabványoknak, s a minőségét sokféle módon állandóan ellenőrzik. Nem árt tudni, hogy az övbe szakszerűen kell bekapcsolnia magát mindenkinek. Mert ha például a hasi övrész nem a medencecsont két pontján feszül, akkor karambol esetén magától az övtől sérülhet meg a máj, a lép. Be kell tartani azt a fontos szabályt is hogy a biztonsági hevedernek mindig feszesen kell a testhez simulnia. Érvek és ellenérvek Sokan még mindig nem hajlandók elismerni, hogy a biztonsági öv életet menthet, mások a kényelemre hivatkozva húzódoznak a használatától. Pedig valójában nem akadályozza a gépkocsiban helyet foglalókat a kényelmes ülésben, a vezetésben. Olykor azzal is érvelnek a biztonsági heveder ellen, hogy ha balesetnél kigyullad az autó, az öv meggátolja a benne ülőket, hogy gyorsan kiugorjanak. Ez az érvelés annyiban sántít, hogy a korszerű övet egyetlen mozdulattal ki lehet oldani, amihez persze az kell, hogy az utas ne szenvedjen végzetes sérüléseket, amihez viszont az öv használata segíti hozzá. Ha pedig nem volt hevederrel bekötve a kocsiba, a karambol következtében eszméletét vesztő, vagy súlyosan megsérült utas mindenképpen bennég a kocsiban. Ma már egyre több olyan gépjárművet látni, amely el van látva biztonsági övvel. Sok esetben azonban a kocsiban ülők nem csatolják magukra az életmentő hevedert, óvatosságukban vezetési biztonságukban jükben bízva, és jószerencséA közlekedő embernek azonban a mások által elkövetett hibákra is fel kell készülnie. Folyik a biztonsági övek zárszerkezetének szerelése az AFIT soproni gyárában 1976. január 9. péntek Megkérdeztük az illetékeseket Miért nincs friss kenyér reggelente a tatabányai üzletekben? Vásárlói tapasztalatok szerint Tatabányán az utóbbi hetekben reggelente nem lehet friss kenyeret kapni az üzeletekben. A kérdést az illetékeseknek tettük fel. Először a Generál Kereskedelmi Vállalat áruforgalmi osztályát hívtuk fel, ahol ügyeletet tartanak, éppen a kenyér- és tejellátás biztosítására. — Tudtunk róla, — tájékoztatott az illetékes vezető —, hogy esetenként nincs elegendő friss kenyér, ez a kenyérgyári termelés átszervezése miatt adódhat. Sajnos, a sütőipari vállalat által kért terminus már letelt, és a helyzet nem változott. Hadd tegyük rá viszont, hogy kenyér kázüzletekben mindig van, és az szaftossági ideje 72 óra. Ezen a a terminuson belül hivatalosan el lehet adni. Csakhogy a vevő mindig frisset akar. A Tatabánya és Környéke Sütőipari Vállalat igazgatója, Orsovszky Tibor a következőket mondta: — A reggel kilenc óráig sütött kenyér felét, — mintegy 100 mázsát — kiszállítjuk az üzletekbe, kötelességünk az, hogy a nyitástól számított két órán belül a rendelés 25 százaléka jusson oda; 300 üzletet látunk el — az optimálisan gyors szállításhoz háromszor annyi gépkocsi kellene, mint amennyi van. Viszont ebben az esetben ezek a kocsik napközben tétlenül állnának. Hozzánk nem érkezett panasz, észrevétel. Olyankor fordulhat elő késés, ha új a gépkocsivezető, nem ismeri jól a területet. — Termelési problémánk nincs, és átszervezés nem zajlik nálunk. A meghatározott normákon belül dolgozunk. Az a helyzet, hogy mindig friss kenyeret várnak tőlünk, viszont mi este tíztől másnap délig sütjük a napi kenyeret, és ezen a folyamatosságon nem változtathatunk. Az újvárosi második minisütöde bizonyára tovább javít a helyzeten, jelenlegi információm szerint április 4-e és május 1-e között átadja az építővállalat. Még egy megjegyzést: az országos átlagnál lényegesen jobb nálunk a kenyérkiszállítás. Két vélemény, némi kis ellentmondással. Az egyértelműen kiderül, hogy ezúttal talán a Vásárló túl igényes, és a „tegnapi” kenyeret reggel nem veszi meg. Itt szükséges megjegyezni, azt is hogy az eladók így ajánlják: „éjszakai sütés...” Természetes, az lenne a jó, ha minden üzletben, mindig friss kenyér lenne. Ehhez azonban minden üzlet mellé egy sütödét kellene építeni. Ennyire jól nem állunk, és talán azt sem túlzás kérni a vásárlóktól, hogy mindennapi kenyerünket jobban meg kellene becsülni. A szeméttárolók tanúsítják, mennyi az eldobott „tegnapi”, és ez bizony nem dicsérhető gyakoriak Valami persze történhetett, hogy késéssel kapcsolatos panaszok jelentkeztek, bár ezt a sütőipar nem ismerte el. Nem is az a fontos, sokkal inkább az, hogy próbálják meg a késést megszüntetni, és korábbi gyakorlat szerint számlítani — amelyre nem panaszkodtak a vásárlók. — vér — 9 Fáklya új száma Milyen feladatok várják a szovjet népgazdaságot a X. ötéves tervben — erről szól a Fáklya 1976. január 4-én megjelenő első számában Alekszandr professzor, a közgazdasági Bírman tudományok doktora. Ehhez a témához kapcsolódik a lap több írása is. Képes összeállítás mutatja be azokat a nagy építkezéseket, amelyeket az SZKP közelgő XXV. kongresszusa tiszteletére helyeznek üzembe; érdekes riport követi nyomon egy munkáscsalád életútját az ötéves tervek alatt. Helyet kapott a lapban a mindig időszerű környezetvédelmi összeállítás is, amely ezúttal a légszennyeződést megelőző berendezéseket és eszközöket mutatja be. Igor Besztuzsov-Lada történészprofesszor érdekes elemző írásban statisztikai felmérések adataival bizonyítja: csakis a szocialista társadalomban lehetséges a személyiség teljes kibontakoztatása. rű A Kalendárium rovat a világhírű talajkavirtuózra, Nyikolaj Oszipovra emlékezik születésének 75. évfordulója alkalmából, s ismerteti a 475 éve született nagy középkori üzbég költő és bölcselő, Aliser Navai életútját. A lap kulturális rovata bemutatja Jurij Nyikulin cirkuszi bohóc életét és művészetét, valamint a „könnyű műfaj” egy másik képviselőjét , a Voronyezsi Népi Együttest. A sportrovat ezúttal a Köztársaság síparadicsomába homi kalauzolja az olvasót. nmi is a pécsi rímcMu MÍS5B4101 fl'JClWnl Színes magyar tői«« K, utazik Angliáén* »<■, KOLTAI LAJOS Seooei'e. da'rday Istva n A DÍJNfíl HAJÓS JULES VERNE regényéből kész £ H$ színes magyar film sierwezte MARKOS MIKLÓS • ••••• 4 HOLNAP FÁCÁN ,/?£> Színes magyar filmkomédia • " ^ Rendezte SÁRA SÁNDOR Ballagó’rdő Színes magyar film Rendezte: FEJÉR TAMÁS A filmfesztivál a magyar filmművészet hagyományos seregszemléje, melyen az évi filmtermésből a legjobbaknak minősített alkotásokat mutatják be. A művészeket társadalmi és szakmai zsűri bírálja el. Az első pécsi fesztivált 1965-ben rendezték meg — folytatólag évenként, majd 1971-től kétévenként. Az idei Vii. Magyar Játékfilmszemlén (január 10—15.) az 1974. évi Magyar Filmnapok után elkészült 33 alkotást mutatják be, ezek közül megyénkben az alábbiakat tekinthetik meg: Dárday István: JUTALOMUTAZÁS című filmjét, mely a dokumentarizmus módszerét alkalmazva egy úttörő kijelölésének története az angliai jutalomüdülésre. TATABANYA, TURUL: jan. 13. ESZTERGOM, Petőfi: jan. 16. A Verne Gyula regényéből készült A DUNAI HAJÓS című filmet, amely elsősorban az ifjúság kalandigényeit elégíti ki. A cselekmény a Duna mentén játszódik, főhőse egy bolgár fiatalember Ladkó — alakítója Konc Gábor. A romantikus hős izgalmas kalandokat él át a múlt század elején. TATABANYA, TURUL: jan. 14. ESZTERGOM, PETŐFI: Jan. 15. A forgatókönyv társíró Páskándi Géza irodalmi munkáiból megismert abszurd humora nyer képi megformálást a Sára Sándor által rendezett HOLNAP LESZ FÁCÁN című filmkomédiában. A szatíra forrása a képtelen alaphelyzet, melyben a csendes magány reményében indult üdülés kötelező rendszabályok által irányított „pihenéssé” válik. TATABÁNYA, TURUL: jan. 13. ESZTERGOM, PETŐFI: Jan. 17. Fekete István önéletrajzi írása az alapja Fejér Tamás BALLAGö IDŐ című filmjének, amely Mester Pisti játékos, álmodozásokkal teli nyaráról szól. A nagymama padlásán felfedezett öreg fényképek alapján Pisti képzeletében élővé válnak a meghalt rokonok. Humoros és izgalmas kalandok sorozatát éli így át, melyen keresztül a néző megismerkedik a serdülő fiú lelki életével. TATABANYA, TURUL, jan. 19—21. (1/4 4 és 1/4 6 órakor) Elcserélném kétszobás, központi fűtéses, újvárosi tanácsi lakásom két egyszobás lakásra. „Februári költözködés” jeligére a kiadóba. 87 Tatán, Vértesszőlősi úton építendő társasházhoz társat keresünk. „4 lakás ’76” jeligére a kiadóba. 83 Tokodon, egyszobás, magányos ház beköltözhetően eladó. Érdeklődés, Vörösmarty utca 1. 92 Elcserélném tatabányai kétszoba összkomfortos tanácsi lakásomat egyszobba összkomfortosra 2. emeletig Újvárosba, vagy Dózsakertbe. Tatabánya V., Ifjúmunkás út 22. n/2., vagy Dózsákert 63. jelű épület. II. Ih. fszt. 3. 89 Kétszoba főzőfülkés szabad rendelkezésű OTP-s öröklakás eladó. Cím: Tatabánya v., Töhötöm út 3. 1/6. 15 óra után. 62 Háromszobás családi ház OTP- átvállalással eladó. Tatabánya V., Schönherz Zoltán u. 47. II/l. 41 Modern, kertes, családi ház, melléképületekkel eladó. Tata, Mikovényi út 55. 78 Pilismaróton, félig kész, kétszintes ház 236 négyszögöl telken eladó. Érdeklődés: Pilismarót, Dobozy Mihály, kisvendéglő. 72 JÁRMŰ . Elakadásjelző háromszög, vontatókötél, sárfogók, visszapillantó tükör, savmérő, gyújtásbeállító, Trabant, Wartburg megszakító, Blonde látásjavító. Extra, Tatabánya-Újváros, Népköztársaság 41. 60 IX-es Raj Gaz eladó: Papp András, Tokod, Kossuth Lajos út 72. 74 25 éves gépésztechnikus, üzemi és tervezői gyakorlattal, állást keres Oroszlány környékén. Választ: „Hivatásos jogosítvánnyal is rendelkezem” jeligére az oroszlányi hirdetőbe kérek. 22 Nyugdíjas asztalost és vest, valamint 8 órás sütőt kőműostyaüzemünkbe felveszünk. Jelentkezni lehet: Pestvidéki Vendéglátó Vállalat Központja, Tatabánya I., József A. u. 13/1. 82 Esztergom, vagy Dorog központjában elhelyezném 16 éves tanuló fiam. Pedagógusi, család előnyben. „Jó fizető főmérnök” 96306 jeligére az esztergomi hirdetőbe. 75 Városgazdálkodási Üzem, Tatabánya, felvesz egy gépírónőt, egy szállítási ellenőrt, kertészeti, köztisztasági és útfenntartási részlegéhez segédmunkásokat. Jelentkezés : Tatabánya III., Otthon u. 10. Munkaügy. 59 UF-es forg. rendszámú Zsiguli eladó. Tata I., Kocsi utca 18. Telefon : 244. 66 VEGYES Eladó ;jó állapotban lévő sötét színű NDK szekrénysor, 1 db egyszemélyes rekamié, 2 db fotel és 1 db dohányzóasztal. Érdeklődni lehet du. 16—18 óráig. Nagy Károlyné, Nyergesújfalu, Tó u. 6. I. b. IV/3. 96 Esztergomban, a Siszler út és Petőfi utca sarkán, építési telkek eladók. Érdeklődni lehet: Esztergom, Petőfi utca 36. Református Lelkészi Hivatalban, kedd, csütörtök, péntek du. 3—5-ig. 91 400 négyszögöl szőlőnek, gyümölcsösnek megművelt földterület Tatához közel, a dunaalmási úton olcsón eladó. Tatabánya, 82-76-os telefonon. 85 Eladó 1 db használt 10 tonnás hídmérleg. ÁFÉSZ, Tata I., Kocsi utca 18. Telefon: 244. Kereskedelmi osztály. 70 Garázs eladó Tatabányán, a Népház mögött. Érdeklődni 17 óra után 26-72-es telefonon. 79 HÁZASLAP S3 éves, 168 magas értelmiségi, csinosnak mondott, elvált asszony, egy kiskorú gyermekével, hozzáillő társat keres. Lakás van, „Apassionata” jeligére a kiadóba, 58 46 éves nyugdíjas szakmunkás megismerkedne korban hozzáillő nővel házasság céljából. „Rossz egyedül” jeligére a tatabányai hirdetőbe. 40 Az Esztergomi Városi pályázatot hirdet Igazgatási Tanács tályvezetői állás betöltésére. oszPályázati feltételek: állami és jogtudományi egyetemi végzettség és legalább 4 év szakmai gyakorlat. Fizetés: a 15/1973. (XII. 27.) MüM. sz. rendelet alapján megegyezés szerint. Lakást biztosítunk. A pályázatokat részletes önéletrajzzal írásban a Városi Tanács VB. Titkárságához (2501 Esztergom, Széchenyi tér 1., tel: 80) kell benyújtani, legkésőbb 1976. január hó 31-ig, vagy ugyanitt lehet személyesen is jelentkezni. 48 A Komárom megyei Gabonaforgalmi és Malomipari Vállalat, Tata, Körzeti Üzeme, Tata I., Környei út 20. felvesz raktáros beosztásba >echnikumi, vagy szakközépiskolai végzettséggel rendelkező férfit, továbbá asztalim szakmunkást, férfi és női segédmunkásokat. 86 Munkavállalókat felvesznek