Dolgozók Lapja, 1976. január (29. évfolyam, 1-26. szám)

1976-01-09 / 7. szám

6 DOLGOZOK LAPJA 4% életmentő heveder Közlekedési balesetek követ­keztében évente mintegy ne­gyedmillió ember hal meg világon. A gépkocsik első ülé­n sein helyet foglalók közül so­kan életben maradhatnának vagy csupán kisebb sérülések­kel vészelhetnének át egy-egy balesetet, ha biztonsági övet használnának. Több országban már kötelezővé tették a biz­tonsági öveket. Hazánkban idén kell ellátni biztonsági övekkel (az első ülések utasai s­ámára) minden olyan jár­­­­művet, amelyben gyárilag ki­képezték az övek rögzítési pontjait. Az autókat már sok éve e rögzítési helyekkel bo­csátják ki a gyárak, így vi­szonylag kevés gépkocsi fog csak életmentő övek nélkül közlek­edni a teljes elavulásig, kiselejtezésig. Súlyos sérüléseket akadályoz meg A balesetek alapos elemzése révén megállapították, hogy az első üléseken utazókra össze­ütközéskor az jelenti a legna­gyobb veszélyt, hogy előrere­pülve összezúzzák magukat a kormányon, a szerelvényfalon, a szélvédőn, illetve — oldalsó erők hatására — kizuhannak a kinyíló ajtón. Sokan azt hi­szik, hogy ilyen kritikus hely­zetben elkerülhetik az­ életve­szélyes sérüléseket, ha megtá­maszkodnak vagy megkapasz­kodnak. Valójában nincs az az izomkolosszus, aki ütközéskor meg tudná tartani magát, hi­szen ehhez már ötven kilomé­teres sebességű ütközésnél is közel egy tonna (!) erőt kelle­ne kifejtenie. Ekkora tehetet­lenségi erőt csak a heveder képes legyőzni, amelynek a nemzetközi előírások szerint 1500 kiloponti terhelést is biz­tonságosan el kell viselnie. Kezdetben olyan biztonsági öveket készítettek, amelyek csupán deréktájon keresztezték a testet, vagy átlósan feküd­tek a mellkason és csak a két végükön voltak rögzítve. Ha­mar kiderült, hogy ezek nem nyújtanak kellő védelmet, ezért világszerte áttértek három, vagy négy ponton rög­­­zített hevederek használatára (az utóbbiakat főként ver­senyautóknál alkalmazzák). A hárompontos biztonsági öv tu­lajdonképpen egy kétpontos hasöv (csípőöv) és egy kétpon­tos vállöv kombinációja oly módon, hogy a kocsi padlójá­hoz történő rögzítés a két öv­szálnál közös. A két övszál az egész testet képes lefékezni összeütközéskor, tehát nem en­gedi meg sem a felsőtest elő­relendülését, sem a test ki­csúszását az öv alól. A becsatolás módját te­kintve megkülönböztetünk kétkezes, egykezes és automa­tikus öveket. Nyilvánvalóan az a legkényelmetlenebb megol­dás, ha az öv becsatolásához mind a két kézre szükség van. Ezért ma már műszaki köve­telmény, hogy az öv csatját egy kézzel is oldani lehessen. Különösen olyankor van en­nek jelentősége, ha az utas részlegesen mozgásképtelenné válik s a hevederek „ölelésé­ből” ki akar szabadulni. Az automatikus becsatolású övek az ajtó becsukásával vagy egyéb módon, külön beavatko­zás nélkül működnek. Karambol után — övcsere ' M ■ ' ■ '• ,. ....... f A biztonsági övnek nem szabad teljesen merevnek, nyúlásmentesnek lennie. De rugalmas sem lehet: megnyú­lás után nem ugorhat vissza a heveder eredeti hosszúságára, az alakváltozásának meg kell maradnia. Csak így alkalmas megfelelő energiaelnyelésre. Ebből következik, hogy ki kell cserélni a biztonsági övét ak­kor, ha egyszer már megtette a kötelességét, egyszer már csökkentette a kocsiban uta­zók ütközését, tehát bizonyos erek hatására már megnyúlt.­­ A hazai kereskedelemben eddig csak külföldi gyártmá­nyú biztonsági öveket lehetett kapni (Moravan, LIV Futura, Römer stb.). A megnöveke­dő igényekre való tekintettel — svéd licencia alapján — itt­hon is berendezkedtünk az övék sorozatgyártására. Az előállított egykezes, három­pontos biztonsági heveder-tí­pus elismerten az egyik leg­jobb konstrukció. A különbö­ző kocsitípusokhoz más-más csatlakozással kerül forga­lomba (darabonkénti 298 fo­rintos áron). A hazai gyártású biztonsági öv teljes mértékben megfelel a nemzetközi szabványoknak, s a minőségét sokféle módon ál­landóan ellenőrzik. Nem árt tudni, hogy az övbe szakszerű­en kell bekapcsolnia magát mindenkinek. Mert ha például a hasi övrész nem a medence­csont két pontján feszül, ak­kor karambol esetén magától az övtől sérülhet meg a máj, a lép. Be kell tartani azt a fontos szabályt is hogy a biz­tonsági hevedernek mindig feszesen kell a testhez simul­nia. Érvek és ellenérvek Sokan még mindig nem haj­landók elismerni, hogy a biz­tonsági öv életet menthet, má­sok a kényelemre hivatkozva húzódoznak a használatától. Pedig valójában nem akadá­lyozza a gépkocsiban helyet foglalókat a kényelmes ülés­ben, a vezetésben. Olykor az­zal is érvelnek a biztonsági heveder ellen, hogy ha bal­esetnél kigyullad az autó, az öv meggátolja a benne ülő­ket, hogy gyorsan kiugorjanak. Ez az érvelés annyiban sán­tít, hogy a korszerű övet egyet­len mozdulattal ki lehet olda­ni, amihez persze az kell, hogy az utas ne szenvedjen végze­tes sérüléseket, amihez viszont az öv használata segíti hozzá. Ha pedig nem volt heveder­rel bekötve a kocsiba, a ka­rambol következtében eszmé­letét vesztő, vagy súlyosan megsérült utas mindenképpen bennég a kocsiban. Ma már egyre több olyan gépjárművet látni, amely el van látva biztonsági övvel. Sok esetben azonban a kocsi­ban ülők nem csatolják ma­gukra az életmentő hevedert, óvatosságukban vezetési biz­tonságukban jükben bízva, és jószerencsé­A közlekedő embernek azonban a mások által elkövetett hibákra is fel kell készülnie.­­ Folyik a biztonsági övek zár­­szerkezetének szerelése az AFIT soproni gyárában 1976. január 9. péntek Megkérdeztük az illetékeseket Miért nincs friss kenyér reggelente a tatabányai üzletekben? Vásárlói tapasztalatok sze­rint Tatabányán az utóbbi he­tekben reggelente nem lehet friss kenyeret kapni az üzele­­tekben. A kérdést az illetékeseknek tettük fel. Először a Generál Kereskedelmi Vállalat áru­forgalmi osztályát hívtuk fel, ahol ügyeletet tartanak­, ép­pen a kenyér- és tejellátás biztosítására. — Tudtunk róla, — tájékozta­tott az illetékes vezető —, hogy esetenként nincs elegendő friss kenyér, ez a kenyérgyá­ri termelés átszervezése miatt adódhat. Sajnos, a sütőipari vállalat által kért terminus már letelt, és a helyzet nem változott. Hadd tegyük rá viszont, hogy kenyér káz­üzletekben mindig van, és az szaftossági ideje 72 óra. Ezen a a terminuson belül hivatalo­san el lehet adni. Csakhogy a vevő mindig frisset akar. A Tatabánya és Környéke Sütőipari Vállalat igazgatója, Orsovszky Tibor a következő­ket mondta: — A reggel kilenc óráig sü­tött kenyér felét, — mintegy 100 mázsát — kiszállítjuk az üzletekbe, kötelességünk az, hogy a nyitástól számított két órán belül a rendelés 25 szá­zaléka jusson oda; 300 üzletet látunk el — az optimálisan gyors szállításhoz háromszor annyi gépkocsi kellene, mint amennyi van. Viszont ebben az esetben ezek a kocsik napköz­ben tétlenül állnának. Hoz­zánk nem érkezett panasz, észrevétel. Olyankor fordul­hat elő késés, ha új a gépko­csivezető, nem ismeri jól a területet. — Termelési problémánk nincs, és átszervezés nem zaj­lik nálunk. A meghatározott normákon belül dolgozunk. Az a helyzet, hogy mindig friss kenyeret várnak tőlünk, vi­szont mi este tíztől másnap délig sütjük a napi kenyeret, és ezen a folyamatosságon nem változtathatunk. Az újvá­rosi második minisütöde bizo­nyára tovább javít a helyze­ten, jelenlegi információm szerint április 4-e és május 1-e között átadja az építővállalat. Még egy megjegyzést: az or­szágos átlagnál lényegesen jobb nálunk a kenyérkiszállí­­tás. Két vélemény, némi kis el­lentmondással. Az egyértel­műen kiderül, hogy ezúttal talán a Vásárló túl igényes, és a „tegnapi” kenyeret reggel nem veszi meg. Itt szükséges megjegyezni, azt is hogy az eladók így ajánlják: „éj­szakai sütés...” Természetes, az lenne a jó, ha minden üzletben, mindig friss kenyér lenne. Ehhez azonban minden üzlet mellé egy sütödét kellene építeni. Ennyire jól nem állunk, és talán azt sem túlzás kérni a vásárlóktól, hogy mindennapi kenyerünket jobban meg kel­lene becsülni. A szeméttárolók tanúsítják, mennyi az eldo­bott „tegnapi”, és ez bizony nem dicsérhető gyakoriak Valami persze történhetett, hogy késéssel kapcsolatos pa­naszok jelentkeztek, bár ezt a sütőipar nem ismerte el. Nem is az a fontos, sokkal in­kább az, hogy próbálják meg a késést megszüntetni, és korábbi gyakorlat szerint szám­­­lítani — amelyre nem panasz­kodtak a vásárlók. —­ vér — 9 Fáklya új száma Milyen feladatok várják a szov­jet népgazdaságot a X. ötéves tervben — erről szól a Fáklya 1976. január 4-én megjelenő első számában Alekszandr professzor, a közgazdasági Bírman tudo­mányok doktora. Ehhez a témá­hoz kapcsolódik a lap több írása is. Képes összeállítás mutatja be azokat a nagy építkezéseket, amelyeket az SZKP közelgő XXV. kongresszusa tiszteletére helyez­nek üzembe; érdekes riport kö­veti nyomon egy munkáscsalád életútját az ötéves tervek alatt. Helyet kapott a lapban a mindig időszerű környezetvédelmi össze­állítás is, amely ezúttal a lég­szennyeződést megelőző berende­zéseket és eszközöket mutatja be. Igor Besztuzsov-Lada történész­­professzor érdekes elemző írásban statisztikai felmérések adataival bizonyítja: csakis a szocialista társadalomban lehetséges a sze­mélyiség teljes kibontakoztatása. rű A Kalendárium rovat a világhí­rű talajkavirtuózra, Nyikolaj Oszipovra emlékezik születésének 75. évfordulója alkalmából, s is­merteti a 475 éve született nagy középkori üzbég költő és bölcselő, Aliser Navai életútját. A lap kulturális rovata bemu­tatja Jurij Nyikulin cirkuszi bo­hóc életét és művészetét, vala­mint a „könnyű műfaj” egy má­sik képviselőjét , a Voronyezsi Népi Együttest. A sportrovat ezúttal a Köztársaság síparadicsomába homi ka­lauzolja az olvasót. nmi is a pécsi rímcMu MÍS5B4101 fl'JClWnl Színes magyar tői«« K, utazik Angliáén* »<■, KOLTAI LAJOS Seooei'e. da'rday Istva­ n A DÍJNfíl HAJÓS JULES VERNE regényéből kész £ H$ színes magyar film sierw­ezte MARKOS MIKLÓS • ••••• 4 HOLNAP FÁCÁN ,/?£> Színes magyar filmkom­édia • " ^ Rendezte SÁRA SÁNDOR Ballagó’rdő Színes magyar film Rendezte: FEJÉR TAMÁS A filmfesztivál a magyar filmművészet hagyományos sereg­szemléje, melyen az évi filmtermésből a legjobbaknak minő­sített alkotásokat mutatják be. A művészeket társadalmi és szakmai zsűri bírálja el. Az első pécsi fesztivált 1965-ben rendezték meg — folytatólag évenként, majd 1971-től kétévenként. Az idei Vii. Magyar Játékfilmszemlén (január 10—15.) az 1974. évi Magyar Filmnapok után elkészült 33 alkotást mutat­ják be, ezek közül megyénkben az alábbiakat tekinthetik meg: Dárday István: JUTALOMUTAZÁS című filmjét, mely a do­­kumentarizmus módszerét alkalmazva egy úttörő kijelölésé­nek története az angliai jutalomüdülésre. TATABANYA, TURUL: jan. 13. ESZTERGOM, Petőfi: jan. 16. A Verne Gyula regényéből készült A DUNAI HAJÓS című filmet, amely elsősorban az ifjúság kalandigényeit elégíti ki. A cselekmény a Duna mentén játszódik, főhőse egy bolgár fiatalember Ladkó — alakítója Konc Gábor. A romantikus hős izgalmas kalandokat él át a múlt század elején. TATABANYA, TURUL: jan. 14. ESZTERGOM, PETŐFI: Jan. 15. A forgatókönyv társíró Páskándi Géza irodalmi munkáiból megismert abszurd humora nyer képi megformálást a Sára Sándor által rendezett HOLNAP LESZ FÁCÁN című filmko­médiában. A szatíra forrása a képtelen alaphelyzet, melyben a csendes magány reményében indult üdülés kötelező rend­szabályok által irányított „pihenéssé” válik. TATABÁNYA, TURUL: jan. 13. ESZTERGOM, PETŐFI: Jan. 17. Fekete István önéletrajzi írása az alapja Fejér Tamás B­ALLA­­Gö IDŐ című filmjének, amely Mester Pisti játékos, álmodo­zásokkal teli nyaráról szól. A nagymama padlásán felfedezett öreg fényképek alapján Pisti képzeletében élővé válnak a meghalt rokonok. Humoros és izgalmas kalandok sorozatát éli így át, melyen keresztül a néző megismerkedik a serdülő fiú lelki életével. TATABANYA, TURUL, jan. 19—21. (1/4 4 és 1/4 6 órakor) Elcserélném kétszobás, központi fűtéses, újvárosi tanácsi lakásom­ két egyszobás lakásra. „Februári költözködés” jeligére a kiadóba. 87 Tatán, Vértesszőlősi úton épí­tendő társasházhoz társat kere­sünk. „4 lakás ’76” jeligére a ki­adóba. 83 Tokodon, egyszobás, magányos ház beköltözhetően eladó. Érdek­lődés, Vörösmarty utca 1. 92 Elcserélném tatabányai kétszoba összkomfortos tanácsi lakásomat egyszobba összkomfortosra 2. eme­letig Újvárosba, vagy Dózsakert­­be. Tatabánya V., Ifjúmunkás út 22. n/2., vagy Dózsákert 63. jelű épület. II. Ih. fszt. 3. 89 Kétszoba főzőfülkés szabad ren­delkezésű OTP-s öröklakás eladó. Cím: Tatabánya v., Töhötöm út 3. 1/6. 15 óra után. 62 Háromszobás családi ház OTP- átvállalással eladó. Tatabánya V., Schönherz Zoltán u. 47. II/l. 41 Modern, kertes, családi ház, melléképületekkel eladó. Tata, Mi­­kovényi út 55. 78 Pilismaróton, félig kész, két­szintes ház 236 négyszögöl telken eladó. Érdeklődés: Pilismarót, Do­­bozy Mihály, kisvendéglő. 72 JÁRMŰ . Elakadásjelző háromszög, von­tatókötél, sárfogók, visszapillantó tükör, savmérő, gyújtásbeállító, Trabant, Wartburg megszakító, Blonde látásjavító. Extra, Tatabá­­nya-Újváros, Népköztársaság 41. 60 IX-es Raj Gaz eladó: Papp And­rás, Tokod, Kossuth Lajos út 72. 74 25 éves gépésztechnikus, üzemi és tervezői gyakorlattal, állást ke­res Oroszlány környékén. Választ: „Hivatásos jogosítvánnyal is ren­delkezem” jeligére az oroszlányi hirdetőbe kérek. 22 Nyugdíjas asztalost és vest, valamint 8 órás sütőt kőmű­os­tyaüzemünkbe felveszünk. Jelent­kezni lehet: Pestvidéki Vendég­látó Vállalat Központja, Tatabá­nya I., József A. u. 13/1. 82 Esztergom, vagy Dorog köz­pontjában elhelyezném 16 éves tanuló fiam. Pedagógusi, család előnyben. „Jó fizető főmérnök” 96306 jeligére az esztergomi hir­detőbe. 75 Városgazdálkodási Üzem, Tata­bánya, felvesz egy gépírónőt, egy szállítási ellenőrt, kertészeti, köz­­tisztasági és útfenntartási részle­géhez segédmunkásokat. Jelent­kezés : Tatabánya III., Otthon u. 10. Munkaügy. 59 UF-es forg. rendszámú Zsiguli eladó. Tata I., Kocsi utca 18. Te­lefon : 244. 66 VEGYES Eladó ;jó állapotban lévő sötét színű NDK szekrénysor, 1 db egy­személyes rekamié, 2 db fotel és 1 db dohányzóasztal. Érdeklődni lehet du. 16—18 óráig. Nagy Ká­­rolyné, Nyergesújfalu, Tó u. 6. I. b­. IV/3. 96 Esztergomban, a Siszler út és Petőfi utca sarkán, építési telkek eladók. Érdeklődni lehet: Eszter­gom, Petőfi utca 36. Református Lelkészi Hivatalban, kedd, csütör­tök, péntek du. 3—5-ig. 91 400 négyszögöl szőlőnek, gyü­mölcsösnek megművelt földterület Tatához közel, a dun­aalmási úton olcsón eladó. Tatabánya, 82-76-os telefonon. 85 Eladó 1 db használt 10 tonnás hídmérleg. ÁFÉSZ, Tata I., Ko­csi utca 18. Telefon: 244. Keres­kedelmi osztály. 70 Garázs eladó Tatabányán, a Népház mögött. Érdeklődni 17 óra után 26-72-es telefonon. 79 HÁZASLAP S3 éves, 168 magas értelmiségi, csinosnak mondott, elvált as­­­szony, egy kiskorú gyermekével, hozzáillő társat keres. Lakás van, „Apassionata” jeligére a kiadóba, 58 46 éves nyugdíjas szakmunkás megismerkedne korban hozzáillő nővel házasság céljából. „Rossz egyedül” jeligére a tatabányai hir­detőbe. 40 Az Esztergomi Városi pályázatot hirdet Igazgatási Tanács tályvezetői állás betöltésére. osz­Pá­lyázati feltételek: állami és jog­­tudományi egyetemi végzettség és legalább 4 év szakmai gyakorlat. Fizetés: a 15/1973. (XII. 27.) MüM. sz. rendelet alapján megegyezés szerint. Lakást biztosítunk. A pá­lyázatokat részletes önéletrajzzal írásban a Városi Tanács VB. Tit­kárságához (2501 Esztergom, Széchenyi tér 1., tel: 80) kell be­nyújtani, legkésőbb 1976. január hó 31-ig, vagy ugyanitt lehet sze­mélyesen is jelentkezni. 48 A Komárom megyei Gabonafor­galmi és Malomipari Vállalat, Tata, Körzeti Üzeme, Tata I., Környei út 20. felvesz raktáros­ beosztásba >echnikumi, vagy szakközépiskolai végzettséggel rendelkező férfit, továbbá asztalim szakmunkást, férfi és női segéd­munkásokat. 86 Munkavállalókat felvesznek

Next