Dolgozók Lapja, 1976. március (29. évfolyam, 52-77. szám)
1976-03-16 / 64. szám
4 Anyanyelvünk védelmében is „Szép magyar Megyei döntő A Művelődésügyi Minisztérium utasítása alapján háromévenként rendezik meg a Kazinczyról elnevezett ,,Szép magyar beszéd versenye” országos vetélkedőjét. A közbeeső években lehetőség van arra, hogy a győri Kazinczy Ferenc Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskola névadója iránti tiszteletből, valamint a szép, helyes magyar beszéd ápolása érdekében meghirdesse az országos versenyt. Ez történik az idén is amikor az iskolai, tanintézeti vetélkedők befejezései után hétfőn Esztergomban a megyénk középfokú oktatási intézményeinek legjobbjai, mintegy negyven fiatal állt a zsűri elé, hogy eldöntse, vajon melyikük beszéli legszebben nyelvünket. " A Dobó Gimnáziumban kerül sor a megyei döntőre, amit két fordulóban tartottak. Először szabadon választott szöveget kellett elmondaniuk a diákoknak. Szigorú kikötés volt, hogy szépirodalmi alkotás, valamint műfordítás ne szerepeljen a versenyzők műsorában. Tanulmányokból, sajtóból mondtak el érdekes szemelvényeket a versenyzők. A második fordulóban mezőny legjobb 17 versenyzője Végh Antal „Emlékeim egy ember közeléből” című tárcájának részletét adták elő. Ezt a művet nagyon rövid idő alatt, jószerivel „ránézéssel” kellett felolvasniuk. A zsűri arra volt kíváncsi, hogy a rendelkezésre álló rövid idő alatt a vetélkedők hogyan tudnak egy gondolatsort átfogni, tolmácsolni, megérzik-e az írott szöveg kori beszéd versenye” Esztergomban pozícióját vissza tudják-e adni azt. Színvonalas, érdekes vetélkedő zajlott Esztergomban. Szembetűnő volt, hogy a múlt évekhez képest sokat fejlődtek a fiatalok: elvétve találkoztak csak beszédhibával (nagyon kevés esetben az „r” és a sziszegő hangoknál voltak fogyatékosságok). A döntőbe jutottak tiszta, kialakult, tudatosan fejlesztett hangképzésről győzték meg a bírálókat. Feltűnően alapos volt a versenyzők felkészítése. Mindez azt példázza, hogy az iskolákban értő, gondos kezek ügyelnek a fiatalok beszédkultúrájára. Különösen a kötelező szöveg előadásában kellett komoly nehézségekkel megbirkózniuk a Kazinczyverseny résztvevőinek. Hanglejtési, ritmikai, a hangerővel való helyes gazdálkodás feladatait kellett megoldaniuk. A vetélkedő győztesei, akik megyénket a győri döntőben képviselik: országos Ittzes Nóra a Komáromi Jókai Gimnázium és Kuczmann, Brigitta, a Tatabányai Árpád Gimnázium tanulója. Eredményes versenyzésükért a helyezések sorrendjében könyvjutalmat, kapott még: Berényi Dorottya, tatabányai közgazdasági szakközépiskola, Takács Gabriella, tatabányai Árpád Gimnázium, Szkocsek Mária, kisbéri gimnázium és Bergier Tilda komáromi Jókai gimnázium. Nem csak a győztesek, valamennyi versenyző, a szép magyar beszédért tenni kész fiatal, nyelvünk ügyét szolgálta a hétfői megyei döntőben. 11. 27 . 8.50 9.20 10.05 * 10.35 .11.39 12.35 13.10 14.02 14.50 15.10 15.32 •13.44 4 .16.00 16.05 16.35 *17.05 17.30 18.00 19.15•20.00 20.50 21.05 22.20 0.10 Radioés tv-műsor KOSSUTH RÁDIÓ Mezők, falvak éneke. Titkon innen — túl. Romantikus muzsika. Iskola rádió. Zenekari muzsika. / Folyt, regény. Melódiakoktél. Törvénykönyv. Ezeregy délután. Éneklő Ifjúság. Hanglemezek. Keringők. Magyarán szólva ... Világgazdaság. Harsan a kürtszó! Holnap közvetítjük . .. Lecke — felnőtteknek. Népi zenekar. A Szabó-család. Gondolat. Lemezmúzeum. Népszerű dallamok. Huszas stúdió. Vígopera. Filmzene. PETŐFI RADIO 8.03: Aria. ff.20: Tíz perc külpolitika. ff.33: Daljáték részi. 9.23: Délelőtti torna. 9.33: Állami Népi Együttes. 10.00: A zene hullámhosszán.1955: Látószög. . 12.00: Kisegyüttesek. 12.33: Balettszvit. 12.52: Remekírók — remekművek. 13.33: Szvit. 14.00: Kettőtől hatig . .. 18.00: Zenekari muzsika. 18.33: Népdalcsokor. .19.15: A művészet és az elit. 19.30- Csak fiataloknak! 20.33: Mindenki Könyvtára .21.02: Zenés portré. 21.35: Könnyűzene. 22.23: Nóták. 23.30: Dzsessz. 3. MŰSOR 14.05: Schubert-dalok. 15.00: Irodalmi Arcképcsarnok. 15.18: Művészlemezek. 16.03: Orosz muzsika. 17.00: A közönség kérdez, a muzsikus válaszol. 17.30: Külpolitikai magazin. 18.03: Magnósok, figyelem! 18.48: Ravel és Debussy művek. 19.15: Iskolarádió. 19.33: Tudományközi esték. 20.13: A Madrigál Európában. 20.45: XIX. századi operákból. 21.13: Mahler: VI. szimfónia. 22.28: Zongoraest. BUDAPESTI TV 8.00: Tévétémna. film. 8.05—15.55: Iskolatévé. 16.58: Hírek. 17.10: Telizsák. 17.45: Vitaműsor. 18.15: Játék a betűkke 18.40: Horizont. 19.05: Reklámműsor. 19.15: Esti mese. 19.20: Tv-híradó. 20.00: Tévétorna. 20.05—22.10: Kisfélmek a nagyvilágból. 2. MOSOK 20.00: O’Neill: Boldogtalan hold. Dráma. 20.55: Tv-híradó 2. BÉCS 0.00: Óvodások műsora. 10.00: Iskolatelevízió. 10.30: Filmparódia. 17.55: Jó éjszakát gyerekek. LR.OO: A szép Marianne. 19.00: Osztrák képek. 19.30: Tv-híradó. 20.00: Kvíz-műsor. 20.50: Közlekedési magazin. 22.20: Hírek. II. PROGRAM 18.25: Angol nyelvlecke. 19.00: Dokumentumfilm. 19.45: Szemtől szembe. 20.00: Emlékezés. Film. 21.55: Tv-híradó 2. 15.20: Hírek.POZSONY 15.25: Iskolatévé. 16.15: Bratislava híradó. 16.30: Ipari tanulók műsora. 17.05: Vetélkedő. 18.00: Esti mese. 18.10: Autó-motor-revü. 19.00: Tv-híradó. 19.30: A holnap nyomában. 20.00: Negyven és ötven között. NDK film. 21.55: Paragrafusok mindenkinek. 22.10: Zenés műsor. 2. MŰSOR 18.15: Tv-híradó. 18.20: Zenés műsor. 19.00: Tv-híradó. 19.30: Szülők iskolája. 20.00: A sport világából 21.25: Tv-híradó. MAI TV-AJÁNLATUNK: / 7.45 J Hogyan edződött az acél? Nemrég fejeződött be az Osztrovszkij ,,Az acélt megedzik” című regényéből készült szovjet televíziós filmsorozat közvetítése. E produkció nyomán vitaműsort indít a televízió, amelyben a fiatal nézők és ismert szakemberek beszélgetnek. Fő témájuk az, hogyan valósulhatna — valósulhat meg — napjainkban Pavel Korcsáék forradalmisága. Hogyan valósulhat meg hétköznapi tekben a háború és a harc tetromantikus pátosza. A fiatal nézőkkel Lőcsei Gabriella tévékritikus, E. Fehér Pál irodalomtörténész, Győrffy Sándor történész, Hunya István, a MEDOSZ elnöke és Pallag Róbert újságíró vitatkozik. (A stúdióvita második részét március 17-én, szerdán, 18.05 órakor közvetítik.) DOLGOZÓK LAPJA Kulturális szemlére készülnek kis úttörők kulturális szemléjét minden esztendőben nagy várakozás előzi meg. Az úttörővezetők VI. konferenciáján az a vélemény alakult ki, hogy korszerűsíteni kell szemlét, mert a jelenlegi foramájábrn az úttörőknek csupán egy kis hányadát vonják be a közös táncba, éneklésbe. S az úttörők mellett a kisdobosok számára is rendezzék meg a szemlét, a művészettel való találkozás e jól bevált formáját. Az idei esztendőben a szövetség születésnapjához kapcsolódik a bemutató, felis elevenítik a pajtások a 30 év legjobb úttörődalait, úttörőjátékait. A módosítást — minél több pajtás kapjon lehetőséget a szereplésre — jelzi, hogy a járási, városi selejtezők szintjén is szakáganként rendezik meg. Újdonság a közönségdíj is, a gyerekek szavazatai is döntenek. A csapatszintű bemutatókat követően a járási, városi szemléket rendezik meg. Az eddigi tapasztalat szerint jóval több énekkar vezett be, mint tavaly, ez nem az egyik célkitűzést, a fesztiváljelleg megvalósulását jelzi. Természetesen a mennyiségi növekedés nem mehet a minőség rovására, változatosságra és a művészi igényességre nagy gondot fordítanak. A járási, városi bemutatók legjobbjainak a jutalma a részvétel azon a találkozón, melyet a szövetség jubileuma alkalmából rendeznek Tatán, május 31-től június 2-ig. Itt a legjobb együttesek és szólisták kapnak alkalmat a fellépésre. A kulturális szemle hagyományos ágai az ének, a hangszeres zene, az irodalom, báb, néptánc mellett az idén jelentkezik először a népi játék, a képző- és iparművészeti pályázat és tábortűz-műsor. A kulturális szemle egyes ágaiból népi játék, tánc, gyermekjátékból országos szinten is megrendezik a bemutatót, ide meghívásos alapon jutnak el a városi, járási szemlék legjobbjai. Idén végeznek az első pszichopedagógusok Az idén végeznek először pszichopedagógusok a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolán: az idén 20, a továbbiakban évente 30, a gyermekvédelem speciális feladataira felkészült szakember kapja kézhez diplomáját. A fiatalok az oligophrénpedagógia, az értelmileg sérült gyermekek nevelő-oktatása mellett második szakként választották a pszichopedagógiát. A gyógypedagógiai tanárképző főiskolán az 1973—74- es tanévben bevezetett pszichopedagógiai szak felsőoktatásunk történetében az első olyan képzési forma, amelynek során a Hallgatók összefüggő elméleti és gyakorlati ismereteket kapnak a környezeti ártalmak miatt sérült, nehezen beilleszkedő gyermekek és fiatalok személyiségéről, a velük való foglalkozás gyakorlatáról. A korszerű ismeretek és a szocialista szemlélet szolgálják a szakon kialakítását oktatott a olyan speciális tárgyak, mint személyiséglélektan a szociálpszichológia, az inadaptált gyermekek pedagógiája-pszichológiája, diagnosztikája, és terápiája, a pszichopedagógiai története és a neveléslélektan. Hazánkban veszélyeztetett gyermekek és serdülők kisebb része van családi környezetben, többségükről az állam gondoskodik, és nevelőszülőknél, illetve nevelőotthonokban él. Évenként mintegy 35 ezer gyermek részesül a gondoskodás különböző formáiban. A veszélyeztetett, érzelmileg ,sérült családokkal és gyermekekkel jelenleg jobbára pszichiáterek, jogászok, szociológusok, pszichológusok és nevelőotthoni pedagógusok foglalkoznak, s a gyermekekkel kapcsolatos problémák többnyire már bizonyos súlyossági fokon túl kerülnek felszínre. A gyermekek veszélyeztetettségét sok esetben időben történő szakszerű pedagógiai beavatkozással meglehet előzni. Ebben a munkádban jelentős feladat vár a jövő pszichopedagógusaira. A nevelőotthonokban ma mintegy 1400 pedagógus dolgozik, a speciális nevelés módszereit a gyakorlati munka során próbálják kialakítani. Sokan az elkerülhetetlen kudarcoktól elkedvetlenedve megválnak e munkakörtől. Bár a nevelőotthonok tárgyi feltételei évről évre kedvezőbbek, a még nem kötődnek gyermekek kellően az otthonokhoz, a pedagógusokhoz.A szakemberek szerint a főiskolai véleménye speciális képzés alkalmassá teszi a hallgatókat arra, hogy az emberi és társadalmi szempontból rendkívül jelentős feladatoknak megfeleljenek. 1376. Március 11, ke« kiállításokról Az indián arcmása Peru nemrég keltett szenzációt a múzeumlátogatók körében, amikor népe letűnt századainak kincseit mutatták be Budapesten. Korábbi bemutatkozásuk az indiánok évezredeken át őrzött titkaiba, arany gazdagságába ötvösművészetük engedett bepillantást. A most megnyitott tárlat a kortárs képzőművészet alkotásaival ismerteti meg a hazai művészetkedvelő közönséget. S ha a két kiállítást egy világ választja is el egymástól, mégis a kortárs művészetben — áttételesen — a múlttal is találkozunk. A mai perui grafikai kiállításnak változatos a tematikája, stílusa. Absztraktjaik technikai tudása korszerű, ismerik és alkalmazzák a modernista technika európai megoldásait. Ez utóbbiak között azok a legszebbek, ahol a technikán áttetszik múltjuk tudata, ha másban nem is, csupán a színekben (a Múmia című munka sejtelmes zöld-feketéjében, Vagy Zapata Vörös kakasában). Ugyanakkor a mai Peru , üzen Coronado Alkonyat és Hullámtetős című, 1972-ben készült házak alkotásaiban. A kiállítás legnagyobb értéke kétségtelenül Ugarle. Neorealista művész. Munkáira, bár azokat a teremben szétszórva találjuk csak meg, mindjárt ráakadunk. Hommage (Tisztelet) című, alulnézetből ábrázolt emberfeje, fáradtságtól elgyötört, álomába merevedett Parasztja és a Tupac Amarju című munkája nem csupán kiváló anatómiai és rajztudásról tanúskodik. Az indián férfiarcban a perui nép múltját, s kicsit a jövőjét is látni véljük. Költészet, bronzban elbeszélve Az alig négyesztendős kiállítási helyiség, a Helikon Galéria Czinder Antal szobrászművész alkotásainak adott otthont. A kiállítás sikeres, amit a vendégkönyvi bejegyzések, az őszinte elismerő, méltató szavak is bizonyítanak. A mini-galéria kiállítójának anyaga a réz, a samott, a terrakotta, de főképp a bronz. A tárlaton látható érmék nagy többségéből ítélve Czinder Antal szobrászművésznek ez a kedvenc anyaga. Bronzzal dolgozik a legszívesebben, melyben változatos témáinak bármelyikét szívesen jeleníti meg. A mintegy 20 cm átmérőjű érméken emberalakok, fejek, s poétikus témák, hangulatok egyaránt megtalálhatók. művész — úgy tűnik — mindent, amit csak eltervez, ki tud fejezni ezeken az apró kis munkákon. Az érmék egy csoportjának címei : Futó felhők, Hajnal, Itatás, Balaton, A pilóta anyja, Egy kis rigó emlékére... Krúdy, a remekíró különösen termékenyítően hatott a szobrászművész fantáziájára. Megtalálható a kiállítás anyagában a súlyosabb mondanivaló is (például a Forradalomban, az Egy család története című, samottból készített kaputervében, annak hat darabból ken, bár ez álló domborműveutóbbi korántsem tűnik olyan szinte eszköztelen technikával készült munkának, amilyennek munkáit megismertük). Ide tartozik a Bartókot, Martinovicsot ábrázoló arcmás is. « —Bokor Czinder: Kisplasztikák „felvételét javasoljuk...” Gyermekeim jóvoltából belehallgattam egy nagylemez számaiba, s igen megragadott egy song, ami körülbelül arról szólt, születése pillanatától az emberről hány állítanak ki, az utolsóig, hatot a halotti levélig. A refrénje így kezdődött „Hány cédula, egy életHát igen. Ha belegondolunk, nagyon sok. S a „cédulák” között vannak egész életre kihatnak sorsokat eldöntők, életformákat, később annak tartalmát megtöltők is. Most, március közepén a középiskolák osztályfőnökei is ilyenfajta „cédulákat gyártanak” — a továbbtanulásra jelentkező fiatalok jellemzéseit írják. Négyesztendei megfigyelés sűrűsödik egy-két oldalon arról, milyen családi környezetből került az osztályközösségbe tanuló; hogyan fejlődött személyisége, milyen külső-belső jegyei alakultak ki; s természetesen az osztályfőnök — az iskoláztatási bizottsággal való egyeztetés alapján — végül összegezi a véleményeket: „...a választott [UNK] pályát reálisnak tartjuk, felvételét javasoljuk ...” A ,,cédula" pedig útjára indul. Olyan emberek kezébe kerül a felsőbb oktatási fórumokra, akik a fiatalt soha nem látták, nem ismerik, s csupán a felvételi vizsgán mutatott eredményei és az osztályfőnöki jellemzés alapján tudják eldönteni — kik alkalmasak valóban a továbbtanulásra. Aki nem volt még osztályfőnök, el sem tudja képzelni, hány álmatlan éjszakát, mennyi nehéz órát jelent az a nyomasztó „cédulázás” a tanár számára! Mert a jellemzés nagyon fontos, nagyon lényeges dolog. A megfontolás indokolt, mert ez a papír a középiskolás végzős komoly kapaszkodója további életútján. S a nevelő gondja: vajon jól irányítottam-e, ez lesz-e a helyes útja? Felmerül a kérdés: minden jelentkezőt javasolnak továbbtanulásra? Feltehetően igen. Mondhatná valaki, hogy akkor minek a jellemzés? Majd elválik a felvételin, ki felel meg, és ki nem. Csakhogy ez a lelkiismeretes osztályfőnök számára egyáltalán nem ilyen egyszerű. . Neki legalább úgy négyesztendei munkája fekszik abban az egy mondatban ----- „Felvételét javasoljuk...” — mint diákjainak. 5 ez a következetes irányító, a hosszú, tehetséget, az alkalmasságot kibontó tevékenység a tanár és diák eredményes együttműködésének a lényege. A pályaválasztás valójában az általános iskolában kezdődik, de már sokszor igazolta az élet, hányszor váltott irányt a gyermekkori elképzelés a középiskolában, érlelődő értelem hatására. (Esetleg egy-egy tanár személyiségének befolyásoló ereje, vagy a tanulmányi kirándulásokon szerzett személyes tapasztalat eredményeképpen.) , A középiskolai négy év pályakereső rezdüléseit az osztályfőnök felfogja. S az idősebb, a megfontoltabb,sokat átélt ember józanságával ez idő alatt a megfigyelés mellett diákjainak segít eligazodni, a legalkalmasabb pályairányt kiválasztani. Figyelmét abba az irányba tereli, ahol — megítélése szerint — a tanulót szorgalma, képességei és alkati tulajdonságai alapján jó választás várja. Csak egyetlen példát. Kiváló a kémia, biológia tárgyakból, ám szorgalma is csak e két tárgyra korlátozódik, mert ez érdekli. De, mert jól csiszolja emlékezetét, tanulási rutinját, a biológia és kémia iránti szeretete, ezért nincs különösebb baj a többi tárggyal jól, rosszul, de tudja a sem. leckéket. A jó osztályfőnök erre azonnal felfigyel, s a diák szeme előtt lebegő (mondjuk orvosi) helyett pályavegyészkedés rejtelmeire irányítja az érdeklődését. Telnek a hónapok, szaporodik szakkönyv a tanuló szobájában, s íme az idő meghozta a valóságos pálya felé való törekvést — vegyésznek jelentkezik. Nyilvánvaló, hogy az osztályfőnök azt írja majd jellemzés végére: .......Felvételét javasoljuk...” Nagyon sok felvételi tanőt elolvastam különböző iskolákban. Sok beszélgettem e osztályfőnökkel „cédulákról”, s amikor végére értem az elemzésnek, a minden szülőt igazgató kérdés tanárokkal való megvitatásának elmondhatom, megnyugtató érzés töltött el. A ritkábbnál is ritka az elutasító „Felvételét nem javasoljuk...” záradék, s ennek e fentebb elmondott okai vannak. Négy gondosan, pontos megfigyeléssel és irányítással töltött osztályfőjőnöki esztendő végeredménye a jellemzés végére írt bátor kiállás a diák mellett. És az első ötéves találkozón elválik — ki váltotta be a reményeket a saját elképzeléseit és az előrelátó terveit.osztályfőnök Adam Év»