Dolgozók Lapja, 1978. augusztus (31. évfolyam, 179-205. szám)
1978-08-31 / 205. szám
4 A középiskola és holnap A megyei középfokú intézmények igazgatóinak esztergomi tanácskozásán, szerdán, átfogó elemzést, „mérlegbeszámolót” készítettek a megyei tanács művelődési osztályának szakemberei az elmúlt esztendőről. A helyzetelemzés azonban természetszerűleg túlmutatott a mai képen — körvonalaiban kirajzolódott az is, milyen lesz a holnap iskolája. Rész és egész Az elmúlt tanévben a középiskolák fő feladataikat eredményesen hajtották végre — néhány területen pedig országosan kiemelkedő színvonalon dolgoztak. E sommás megállapítást hadd igazolja néhány tény, adat. A tudatos, következetes munka eredményeként még egyetlen esztendőben sem kísérte a megye középiskolásainak szereplését olyan siker az országos tanulmányi versenyeken, mint az 1977 78-as tanévben. Igaz, a verseny nem cél, de az évek óta eredményes szereplés az tartó országos fórumokon azt jelzi, hogy e mögött valóban következetes, hivatástudattal és felelősséggel végzett munka húzódik meg. Az országos középiskolai tanulmányi versenyen öt megyei diák díjat nyert, tizenegy pedig az egyetemi felvételhez is hozzásegítő 4-10. helyezést ért el. Ezenkívül eredményes szereplése nyomán 33 diák miniszteri dicséretet kapott. Kiemelkedő megyei sikerek születtek a tanulók 1978. évi országos gyors-és gépíró versenyén — mind az egyéni, mind a csapatversenyben. De sikeresek voltak azok a rendezvények, pályázatok is, amelyek történelmi évfordulókhoz kapcsolódtak, s az iskolai diáknapok, a névadóra emlékező ünnepségek is jól szolgálták a szocialista nevelési célokat. Mindez azt jelzi, fokozódott a nevelő-oktató munka tervszerűsége, tudatossága, nem csupán a tanítási órán, de a tanórán és az iskolán kívüli nevelés sok területén is. Az eredmény: sokat javult az iskolák és a közművelődési intézmények kapcsolata. Gyakoribbá váltak a színház-, a múzeumlátogatások, eredményesebb a szakköri munka — a zenei kultúra terjesztéséért azonban az eddigieknél többet kellene tenni. S az is az eredmények egyik forrása, hogy tovább javult az oktatási intézmények személyi ellátottsága, és sikerült csökkenteni az egészségtelen mértékű túlórák számát. Jól kimunkált program alapján folyt a pedagógusok továbbképzése — a kis körzeti munkaközösségek hatékonyabbnak tevékenysége bizonyult, mint a korábbi tantestületi forma. Lényegében a gyakorlati igényekhez sikerült közelíteni a továbbképzést, amely jól szolgálta a felkészülést az új dokumentumokra. Három út — közös cél Mindhárom középfokú intézménytípus tevékenységét részletesen értékelték a tanácskozáson. Az elemzésekből csak egy-egy gondolatot emelünk ki. A szakmunkásképző intézetekben 1977. őszétől már az új nevelési és oktatási mentumok alapján— új dokutankönyvek és segédkönyvek segítségével — kezdték meg munkát. A szakfelügyeleti és a a szakosztályi vizsgálatok jelezték: tárgyankénti és azt iskolánkénti ingadozással ugyan, de az oktató munka eredményesebbé, korszerűbbé vált. Megyénkben 15 szakközépiskola működik, és ez is jelzi ennek az intézménytípusnak a jelentőségét. A figyelem még inkább feléje fordul, hiszen az új tanévben két helyen és 11 szakmában új típusú — szakmunkásképzési célú iskolatípus — alakul ki. A szakközépiskolai szakmunkásképzés intézményhálózatát a megye gazdasági struktúrájának megfelelően, a munkaerő-igények alapján alakították ki, az előkészítés megfelelő volt. Jelentős gond azonban, hogy az új típusú, nagy eszköz- és költségigényű oktatást még a régi keretek és lehetőségek között kell végezni. A gimnáziumi oktatás is átalakulás előtt áll, hiszen a fakultáció bevezetése a következő években általánossá válik. Erre már most felkészülnek az intézmények. A gimnáziumok fő funkciójukat — a felkészítést a felsőfokú tanulmányokra — lényegében sikerrel látják el. A felsőfokú intézménybe felvettek száma az utóbbi három év alatt 5 százalékkal nőtt. Nagyobb gondot kell azonban fordítani ebben az intézménytípusban arra, hogy a diákokat a gyakorlati munkára is alaposan felkészítsék. A tennivalók Az új tanév legfontosabb feladataként határozták meg a tanácskozáson: a nevelő-oktató munka színvonalának további emelését, valamint a pedagógusok felkészítését az új nevelési-oktatási dokumentumokra. Ehhez persze nagyon sok részfeladatot, „aprómunkát” kell elvégezni. Gyorsítani kell a szakmunkásképző intézetben a tanműhelyek, csoportos képzési helyek műszaki színvonalának fejlesztését. Erősíteni szükséges a szakközépiskolák szakmai jellegét. Nagyobb figyelmet kell fordítani a rendre, a fegyelemre , a mulasztások csökkentésére, a szocialista munkaerkölcs normáinak kialakítására, a tanítási óra védelmére. A sok részfeladatból áll össze az egész, hogy az élettel együtt folyton változó, alakuló iskola holnapi arca minél tisztábban kirajzolódjon. Társadalmi munka — a múzeumért Zsongó méhkashoz hasonlít a tatabányai Munkásmozgalmi és Ipartörténeti Múzeum udvara. Csaknem negyven fiatal szorgoskodik: kapa sustorog a szárazföldben — gyomtalanítják a már nagyon elgazosodott udvart. Mások a mozdonyokat másszák — a rozsdát, néhányan a csiszolják géneknél „bütykölnek”. kisebb Kik ezek a fiatalok, hogy kerültek ide? Kérdésünkre Fürészné Molnár Anikó, a múzeum vezetője ad választ. — A Zsombok Zoltán vezette „Lékai János” ifjúsági klub és a központi műhely ifjúsági szocialista brigádjával már közel kétéves munkakapcsolatunk van. Ezek a fiatalok figyelemmel kísérik múzeumunk életét, gyűjtőmunkáját, s ha „testre szabott” feladat kínálkozik, jönnek segíteni, félünk különösen a szállítás jelent gondot, de eddig a brigád mindig felajánlotta segítségét. Cipeltek ők már régi bútorokat, nagy méretű szobrot is. A kiállított mozdonyokra védőrácsot szereltek (a látogatók szívesen másztak fel a gépekre, s ez balesetveszélyes volt), de ők szerelték fel a szivattyút is. Most a „Tatabányáért” társadalmi munkaakcióban dolgoznak itt a szabad szombatjukon a fiatalok. Ez munkakapcsolat bennünket is a kötelez. Mi is szeretnénk valamilyen formában viszonozni a segítséget, így rendezvényeinkre meghívót küldünk a fiataloknak, az üzemi kiállításokhoz szívesen adunk anyagot. Múzeumlátogatáson tárlatvezetést biztosítunk, s ha igényük van szakmai előadásra, ehhez is szívesen nyújtunk segítséget. Zsombok Zoltán farmernadrágban, a munkától verejtékezve áll meg rövid beszélgetésre. — Egy kis „lazításként” is nagyon jólesik ez a társadalmi munka. Szívesen segítünk a múzeumnak, hiszen nekünk, fiataloknak sem mindegy, milyeen állapotban vaSg az utókornak maradnak bányáink régi berendezései, gépei. A központi műhely ifjúsági szocialista brigádja kötött szerződést a múzeummal, de én vagyok a „Lékai János” ifjúsági klub vezetője is, s csak említeni kellett a klubtársaimnak a munkaakciót, ők is szívesen eljöttek. — Hoztunk egy autó finom sódert, ezt szétterítjük az udvar területén. A három donyt, a kisebb gépeket márelőször rozsdátlanítjuk, alapozzuk, lefestjük. — Természetesen egy nap alatt nem tudjuk elvégezni a feladatokat, de a lehetőségek szerint folyamatosan dolgozunk majd itt... Nevetéstől, jókedvtől hangos a környék. Zörgés, kopácsolás, csiszolás hangjaitól zajos a múzeum. Jól megfér egymás mellett a farmernadrág és az öreg bányamozdony, mint a jelen és a múlt rekvizítuma. Tóth Ilona DOLGOZÓ!LAFJÄ Matyó tányérok A mezőkövesdi Matyó Háziipari Szövetkezetben a régi hagyományok felhasználásával ügyes kezű asszonyok tányérokra festik a színes motívumokat (MTI Fotó: Manek Attila felvétele / KS) A város és környéke Népművelők tanácskozása Kecskéden Az új közigazgatási rendszer a város környékiségi kialakítása óta az oroszlányi városi Tanács művelődésügyi osztálya, a városi művelődési központ és a könyvtár minden évben megrendezi Kecskéden az Oroszlány vonzáskörzetébe tartozó községek népművelőinek évadindító értekezletét. Augusztus utolsó hetében a város és a környék népművelői az ez évi munkarény végrehajtásáról, tapasztalatairól tanácskoztak, ugyanakkor elméleti-gyakorlati útmutatást kaptak az 1979. évi munkaterv elkészítéséhez — erről a megyei művelődési központ munkatársa tartott előadást. Új vonás, hogy az augusztus végi értekezletre meghívták a mezőgazdasági egységek (a város környéki községek zöme az Oroszlány és Vidéke Tsz-hez tartozik), valamint a tanácsok, szakigazgatási szervek képviselőit is. Ebben az évben az oroszlányi művelődési központ a termelőszövetkezettel együtt felmérést készített a mezőgazdasági dolgozók kulturális ellátottságáról, az ezzel kapcsolatos helyzetről. Közismert, Oroszlányban az üzemek hogy — de elsősorban a szénbányák vállalat — nagyon jó, alkotó kapcsolatot alakítottak ki a művelődési központtal, eddig is szép eredményeket értek el például a felnőttoktatásban. Mint a tanácskozáson megfogalmazták, elsősorban a könyvtárak alapellátottságát kell javítani, a közművelődési tevékenységben meg kell találni a leghatásosabb formákat, módszereket annak érdekében, hogy a környék községeinek lakosságát (a helyben dolgozókat, bejárókat egyaránt) minél szélesebb körben bevonják a kulturális munkába. Nem voltak itt programok közös kidolgozásáa ra (a termelő egységekkel, a társadalmi szervezetekkel) a szocialista brigádok kulturális tevékenységének összehangolására, segítésére (a mezőgazdasági üzemekben is), a művelődési intézmények támogatására, közös fenntartására, a felnőttoktatás feltételeinek megteremtésére a községekben stb. A kapcsolatok kiépítése, elmélyítése, a koordinálás elsősorban a községi tanácsok feladata, a tanácsoknak kell irányítani ezt a munkát. Nagyon fontos a községekben tevékenykedő kiscsoportok, kisközösségek tartalmi munkájának erősítése, de szó van új közösségek, elsősorban a természettudomány, a termelési kultúra iránt érdeklődő csoportok alakításáról is (hiszen ez utóbbiak iránt egyre fokozódik az érdeklődés). Az is megfogalmazódott, hogy nem elég az írásos anyagok készítése, az írásos agitációban is meg kell győzni száaz embereket. Az a törekvés, hogy a környező községekben olyan szintre emeljék a kulturális munkát, mint a példaként emlegetett Kecskéden. Szeretnék, ha minél több községben függetlenített vezető irányítaná a művelődési intézményt — eddig csak Bokodon sikerült ehhez a feltételeket megteremteni. A községekben a kulturális munka lehetőségei jók (kivéve Kömlődöt, Vértessomlót, Várgesztest, ahol nincs megfelelő intézmény). Vértessomlón az iskolát felhasználják kiscsoportok teszékenységére, ezt a gyakorlatot ki kellene szélesíteni többi községekben is. Különben Vértessomlón új, komplex művelődési intézmény építését tervezik. Rádió- és tv-műsor KOSSUTH RADIO 8.25: Történelmi arcképcsarnok. 3.55: Mozart-felvételekből. 10.05: Jan Werich meséje. 10.25: Hárs László versei. 10.31: Farkas Zoltán riportja. 10.46: Operafinálék. 11. *39: Egy jenki Artúr király udvarában. XII. rész. 12.35: Melódiakoktél. 14.00: Irodalmi évfordulónaptár. 14.32: A Vietnami Kultúra Hete. 15.10: Jaj, csak borzongani tudnék. 16.10: Nótacsokor. 17.07: Olvastam valahol... 17.27: Elisabeth Schwarzkopf. 18.15: Kritikusok fóruma. 19.15: Atlétikai EB-ről. 10.30: Népdalok. 20.01 : Mélyvilág. 22.20: Berg: Zongoraszonáta. 22.30: A férj kopogtat. 22.54: Sebestyén János orgonaestje. 0.10: B fúvósegyüttes játszik. PETŐFI RÁDIÓ 8.05: Fúvószene. 8.20: Külpolitika. 8.33: Zenés játékokból. 9 23: Népek meséi.* 10.00: Zenés műsor üdülőknek. 12.00: Népdalok. 12.33: Győri stúdiónk jelentkezik. # 12. fi: Lato: Spanyol szimfónia 13.28: Édes anyanyelvünk. 13 33: Gyermekkórusok. 14.00: Szine-java. 16.00. ..Londonban, hej, van számos utca . . . ” 16.33. ..Néhány első szerelem története”. 17.00: Zenei tükör. 18.00: Görög regék. 18.20: Nyugat-dunántúli táncok. 18.33: Régi filmslágerek. 19.03: Bukfenc, a császár. 19.55: Slágerlista. 20.33: A mikádó. 21 07: Victor Máté szerzői estje. 22.33: Külpolitika. 22.43: Monteverdi kórusművek. 23 00: Tánczene. 23.30: Nóták. 3. MOSOK 14 05: A guarani. Részletek. 14.50: Versek. 15.00: zenekari pruzsika. 16.03: Versek világa. 1620: Beethoven: cisz-moll vonósnégyes. Op. 131. 17 00: Ötórai tea. 18.00: A világgazdaság hírei. 18.05: ..Blue Note Seven” zenekar játszik. 18.35: Mozart: F-dúr zongoraverseny. K. 413. 19.00: Katedra. 19.33: Borodin: Igor herceg. Opera — előjátékkal. BUDAPESTI TV 16.18: Hírek. 16.25: Születésünk titka. 17.25: Atlétikai Európa-bajnokság. (Színes). 18.30: Falujárás. 19.lü: Esti mese. 19.20: Tévétorna. (Színes). 19.30: Tv-híradó. 20.00: Jogi esetek. 20.40: Z. Szerkesztő emlékezetes esetei. (Színes). 21.20: Kötekedő? 21.50: Rónay György: Párduc és gödölye. 22.40: Tv-híradó 3. 7. MŰSOR 11.58: Has Ekran — Unser Bildschirm. 19.30: Tv-híradó. 20.00: Huszka Bob herceg. (Ism.) (Színes). 21.25: Tv-híradó 2. 21.45: Egészségünkért 21.55: A diplomatatáska. NSZK-tévéfilm. (Színes). POZSONYI TV 8.45: Hírek. 9.00- Gyermekdalok. 9.25: A copfos csoda. (ism.) (Sz.) 10.40- A rendőrség nyomoz. (ism.) (Sz.) 10 45: Hírek. 15.11 Hírek. 16.00 16.15: 16.55' 18.40' 18.50: 19.00: 19.30' 20.20: 21.25- 21.30: 22.00: 22.05: 17.35: 17.50: 18 40-21.00-22.15: 22.45 : 10.30: 17.55: 18.00: 18.30: 19.00-19.30-20.00: 22.40: 22.45. 17 00: 18.30. 19.30. 20.00: 21.45: Kamerával közietek. Fecske Atlétikai EB. (Sz.) Esti mese. (Sz.) Időjárásj elentés. Tv-híradó. Tíz lépcsőfok az aranyhoz. (Sz.) Egyperces csend szerelmeim emlékének. — Tévéjáték. 1. A rendőrség naplójából. Tv-híradó. Az úton nem vagy egyedül. Az üzemi egészségügyi ellátás. (Sz.) Hírek.2. MŰSOR Tudomány és technika. (Sz.) Atlétikai EB. (Sz.) Tévéopera. (Sz.) Természetfilm. Hírek. (Sz.) BÉCSI TV Az utazás. (Ism.) Jó éjszakát gyerekek. TV-Konyha. MI. Osztrák képek. Tv-híradó. A haramiák. Színházi közvetítés. Hírek. Atlétika EB. . TI. PROGRAM Atlétika EB. Portréfilm. Zenés műsor. Narancsos kacsa. Tv-híradó 8. I?T* «ufussft» SÍ., csütörtöl PETER CAR ES A SZERECSEN Színes, szinkronizált szovjet film. Hogyan házasította meg Peter cár a szerecsenjét? Rendezte: Alekszander Mitta. Főszereplők: Vlagyimir Viszockij, Alekszej Petrenko és Irina Mazurkevics. Bemutatja: Tata, Tó: aug. 31—szept. 3. Tatabánya, Turul: Sept. 4—6 KEMfÉNYKALAP ÉS KRUMPLIORR Színes magyar ifjúisági film. „Itt van, megjött Bagaméri, A fagylaltját maga méri!” Rendezte: Bácskai Lauró István. Szereplők: Kovács Krisztián, Berkes Gábor, Hamar Pál, Alfonzó, Páger Antal, Haumann Péter. Bemutatja: Tatabánya, Turul: au*. 31—szépek, Esztergom, Petőfi: szept. 4—8. FILMBARÁTOK FIGYELMÉBE I HANNIBAL TAKAROK Magyar film Móra Ferenc kisregényéből. Rendezte: Fábri Zoltán. Főszereplők: Szabó Ernő, Kiss Manyi, Gregus Zoltán, Somogyvári Rudolf. Bemutatja : Tatabánya, Torul: nept. 1, Komárom, Jókai: wept. 7. Esztergom, Petőfi: wept. 11. Oroszlány, Ady: wept. 13. Tata, Tó: wept. II. A FÉLELEM MEGESZI A LELKET Színes NSZK film. A film 1974-ben Cannesban a kritikusok díját kapta. „Én Tarzan, te Jean”. Rendezte: Reiner Werner Fassbinder. Főszereplők : Brigitte Mira, Ian Herman, Ehledi Beh Salem. Bemutatja: Tatabánya, Turul: szept. 5—8. Komárom, Jókai: szept. 8. Esztergom, Petőfi: szept. 14. Oroszlány, Ady: szept. 10. és 12. Tata, Tó: szent. 16—17. Bábolna, József Attila: szept. 18. Nyergesújfalu, Viscosa : szept. 20. MÉG MEGNÉZHETI! FANTOZZI Színes olasz filmvígjáték a kétbalkezes könyvelőről, aki ráadásul még szerelmes is. Rendezte: Luciano Salce. Főszereplő: Paolo Villaggio. Bemutatja: Tatabánya, Turul: aug. 31—szept. 3. Oroszlány, »Ady: szept. 4—6. A TIZENÖTÉVES KAPITÁNY Színes, szinkronizált spanyol ifjúsági film, Jules Verne regénye alapján. Rendezte: Jesus Franco. Főszereplők: Jose Manuel Marcos, William Berger, Edmund Purdom. Bemutatja: Komárom, Jókai, Tatabánya, Turul: aug. 30. szept. 3.