Dolgozók Lapja, 1980. január (33. évfolyam, 1-25. szám)

1980-01-04 / 2. szám

DOLGOZOK LAPJA Emelkedett a gyermekolvasók száma A könyvtárak a gyermekévben A gyermekét különleges ^ --------------- v­édelem il­leti meg . .. hogy fizikailag, szellemileg, erkölcsileg, lelki­leg és társadalmilag egészsé­gesen és norm­álisan tudjon fejlődni... A gyermeknek le­gyen meg minden lehetősége hogy játszhasson és­­ szórakoz­hasson ... az emberiség tar­tozik azzal, hogy a gyermek­nek a legjobbat adja önma­gából­’, írja az ENSZ 1959. november 20-án kiadott Gyer­meki Jogok Nyilatkozata. A Gyermeki Jogok Nyilat­kozatának huszadik évforduló­jára, 1979-re hirdette meg az ENSZ a Nemzetközi Gyer­mekévet. Hazánkban bizott­ság alakult a gyermekév elő­készítésére, amely mindenki figyelmét felhívta arra, hogy­ legjobb tudásu­k és akaratuk szerinni munkálkodjanak azon, hogy a Gyermekek Nemzet­közi Évének nemes céljai valóra ’váljanak!” Könyvtáraink is magukévá tették a felhívást, és sajátos eszközeikkel arra törekedtek,­­ hogy gyermekprogramjaik, olvasóvá nevelő, irodalmat népszerűsítő tevékenységük még sokoldalúbb,­ színesebb és színvonalasabb legyen. Megkülönböztetett figyelmet fordítottak a gyermekkönyv­tári sére, rendezvények előkészítő­programjaikat kapcsolták a Móra- és össze­Mó­ri­cz-évforduló megünneplésé­vel, egyaránt kapcsolódtak az úttörőszövetség által­­ meghir­detett ,,Mi világunk” akció­hoz, a nemzetközi gyermek­naphoz és a decemberi or­szágos gyermekkönyvhét, ren­dezvénysorozataihoz. Rend­szeresekké váltak könyvtá­rainkban az általános iskolai osztályok, a napközis csopor­tok, a kiscsoportos óvodások könyvtárlátogatásai, amelye­ken könyvtár-ismertető és könyvtárhasználati bemutatók és játékos foglalkozások van­nak. Fokozódott a gyermekévben a könyvtárak és az iskolák, valamint az úttörőszervezetek közötti hatékony együttműkö­dés, a gyermekek nemcsak szépirodalmi olvasmányél­mény szerzéséért keresik fel a könyvtárakat, hanem egy­­egy iskolai vagy úttörőfeladat megoldása előtt tudatosan igénylik a könyvtárakban ös­­­szegyűjtött ismeretek felhasz­nálását. Egyik irodalomnépszerűsítő tevékenységünk az esemé­nyekhez, évfordulókhoz kap­csolódó tematikus könyvkiál­lítások készítése és az új gyermekirodalom megismer­tetése. A gyermekév gondo­latához kapcsolódott a megyei könyvtár MSZBT-tagcsoport­­ja által készített szovjet gyer­­mekkönyv-kiállítás, amelyet iskolai csoportok is megte­kintettek. Jó kapcsolatot ala­kítottunk ki az Árpád Gim­názium bábszakkörével, köz­reműködésükkel a megyei könyvtárban óvodásoknak és alsó tagozatos tanulóknak több előadást is szerveztünk. A nemzetközi gyermeknap alkalmából több könyvtár szervezett író-olvasó találko­zókat ifjúsági írókkal, szer­kesztőségi ankétokat gyermek­lapok és népszerű gyermek­­könyvsorozatok szerkesztői­­­vel. Ilyen találkozók voltak Komáromban Lengyel Dénes íróval, F. Kemény Márta, D. Nagy Éva és Binét Ágnes szerkesztőkkel. A táti közsé­gi könyvtár Kincskereső szer­ű köz­­őségi ankétot szervezett, nyergesújfalui gyermek­­részleg vendége volt Lengyel Dénes író és Kulin György csillagász. A tatabányai vá­rosi könyvtár az újvárosi klubkönyvtárban és a Puskin Művelődési Központban Kis­dobos szerkesztőségi ankétot rendezett. A Tanácsköztársa­ság 60. évfordulója tisztele­tére a tatabányai városi könyvtár tárában Joó 4. ■ sz. fiókkönyv­Katalin írónő tartott megemlékezést a gyer­mekeknek. Rendhagyó iroda­lom-óra­­ volt Nyergesújfalun, amelyet Kovács Lajos, költő tartott. A tatai gyermek­könyvtárban Szepes Mária ifjúsági írónővel találkoztak a gyermekek, ugyanitt Kertész Lilla és Prokopiusz Imre elő­adóművészek adtak műsort. Több könyvtárunkban volt gyermekralzvexgény és gyer­mekraj­z-kiállítás. Móra Ferenc születésének­­ méltó megünneplésé­hez a megyei könyvtár gyer­mekkönyvtára minta-forgató­könyvet készített „Móra Fe­renc ezeregy élete” címmel, és ezt a megye valamennyi könyvtárába, kérések alapján pedig az ország más könyvtá­raiba is eljuttattuk. Nagysza­bású Móra-vetélkedőt bonyo­lítottunk le, amelyen a város általános iskoláiból 15 csapat vett részt. Hasonló vetélkedő volt a tatabányai városi könyvtár több fiókkönyvtárá­ban és a tatai gyermek­­könyvtárban is. A Móra-év­­fo­dulóhoz kapcsolódott a lá­­batlani­­ könyvtárban szerve­zett emlékműsor is. Több könyvtárunk megem­lékezett Móricz születésének századik Zsigmond évfor­dulójáról. A megemlékezések közül kiemelkedő volt Táton a rendhagyó irodalomóra, amelyet előadóművészek tar­tóban meg, felső­­ tagozatos és középiskolás diákok számára. A dorogi gyermekkönyvtár­ban Sei­ler Zoltán előadómű­­rzsa emlékezett meg a Móra- és Móricz-évfordulóról. A nyáron a tatai és az __----------- esztergomi váro­si könyvtár „Versenyezzünk az iskolai könyvtárakért” címmel vetélkedőt hirdetett, majd a két város győztes csa­pata szeptemberben — könyvtári héten — mérte ösz­ a­sz-2 tudását Esztergomban, ahol a győztes esztergomi csa­pat háromezer, a tatai csapat pedig ezer forint értékű kön­yvtárat nyert. Szlovák és német nemzeti­ségű gyermekek számára nyá­ri­­ olvasótáborokat rendeztünk. Baranya megyével közösen német, Nógrád megyével kö­zösen szlovák nyelvűt. Az esztergomi városi könyvtár és Pest megye közös gyermekol­vasótábora Szentendrén volt. Decemberben az országos gyermekkönyvhéten Eszter­gomban négy előadás hangzott el: Beszélgetés a színházakról, Barátunk a könyv, A csilla­gok világa és Kutassunk együtt címekkel. Talán báb­előadás, mesefilmek vetítése, irodalmi vetélkedő, szerepelt a programban, valamint író­­o­vasó találkozót rendeztek Gazdag Erzsi és Takács Tibor részvételével. A megyei könyvtárban „A könyv­­ szü­letése” címmel Nagy Katalin írónő tartott előadást felső­­tagozatos tanulóknak. Ugyan­csak a gyermekkönyvhéten hangzott­­­ el Maré^ Veronika bábszakértő előadása Komá­romban a város óvónői és a járás könyvtárosai számára „Egyszerű bábkészítési mó­dok” címmel. A „Mi világunk” akció keretében a tata­bányai városi könyvtár több fiókkönyvtára az általános is­kolákkal együttműködve rejt­vénypályázatokat hirdetett. Az év folyamán valamen­­­nyi könyvtárunkban emelke­dett a gyermekolvasók száma, nőtt a könyvtárlátogatók és a kölcsönzött kötetek egyaránt. Dorogon és száma Nyer­gesújfalun 1978-ban, Ácsord­ és Tatán 1979-ben korszerűen felszerelt gyermekrészleggel bővült könyvtári hálózatunk. Könyvtári lehetőségeinkkel így járultunk hozzá a Nem­­zetközi Gyermekév nemes gondolatának valóra váltásá­hoz Kreitler Im­réné 1980. január 4., péntek Ij iskola a láthatárul]... A tervezettnél is gyorsabb ütemben halad a környei új általános iskola építése. A külső munkálatokkal elké­szültek, tető alatt van a tor­naterem és a napközi épület­része is. Az elektromos beren­dezéseket és vízvezetékeket már beszerelték. A festési és burkolási munkálatok után megkezdik a kazán szerelését is, amellyel várhatóan a nyá­ron készülnek el. Az új tan­évtől már modern, új iskola­épületben tanulnak a környei gyerekek. Mi lehet?Mi legyen? Pályaválasztási tájékoztató Az Országos Pályaválasz­tási Intézet a múlt év végén jelentette meg „Mi lehet? Mi legyen?" című pályaválasztási kiadmányát a középfokú szak­képzésről. Mint az előszóban olvashatjuk, a tájékoztató nem előzmény nélkül jött létre, hi­szen 1971-ben az OPI már közreadott egy kétkötetes szak­maismertető kézikönyvet az általános iskolák nevelőtestü­letei számára „A 186 szakma” címmel. A könyv azóta hiány­cikk­­ lett, még nyolc év telt el kiadása változások óta, ezalatt jelenős mentek végbe szakmák tartalmában: új tech­a­nológiák, új­ anyagok és gépek kerültek a termelésbe, bizo­nyos szakmák megszűntek vagy összeolvadtak. Ezért vált szükségessé egy új szakma,is­­m­er­tető kiadása. A pályaválasztásban a ta­nulók általában a szülőktől, nevelőktől várják a segítséget, a tanácsot, hogy milyen pá­lyák, foglalkozások közül vá­laszthatnak, melyik felel meg leginkább érdeklődési körük­nek, egyéniségüknek. A könyv azok számára nyújt segítséget, akik a középfokú szakképzés, a szakmunkáspályák és a kö­zépfokú képesítéshez kötött munkakörök iránt érdeklőd­nek. Ma már annyi a szakma, hogy bizony a szülőknek, pedagógusoknak se könnyű el­­ igazodni közöttük. Ezért jelent nagy-nagy segítséget a most megjelent kiadvány, a „Mi le­het? Mi legyen”? A pályaválasztási kiadvány­ban az érdeklődők választ kap­nak arra a kérdésre, mi a munkatevékenység tartalma, milyen követelményeket tá­maszt az adott­ szakma,, foglal­kozás a tanuló testi fejlettsé­gével, képességeivel és sze­mélyiségével szemben, mi­lyen ismereteket kell a szak­képzés során elsajátítani stb. A csaknem hatszáz oldalas könyv részletes és közérthető felvilágosítást nyújt a pálya­­választás egészségügyi tudni­valóiról­ (például a különböző betegségek és elváltozások mi­lyen mértékben befolyásolják a szakmai alkalmasságot), kü­lön alfejezetben ismertetik a korlátozott munkaképességű, rehabilitációra szoruló fiatalok p­ály­a­vá­lasztási l­eh­et­ős­égei­t. 1980-tól Országos Szakmun­kásképzési Jegyzéket adnak fei, a „Mi lehet? Mi legyen?” leg­nagyobb fejezete már az ebben szereplő­ szakmákat ismerteti. Felvilágosítást kap az érdek­lődő arról is, hogy egy-egy szakma elsajátításához mi­lyen elméleti­lyen tantárgyak ismeretek, mi­eredményes tanulása szükséges. A negyedik fejezetben a szakközépisko­lai és szakiskolai képzésről ta­lálunk áttekintést, tájékozta­tást kapunk az adott szak el­végzése után, betölthető mun­kakörökről. Foglalkozik könyv a felnőtt dolgozók szak­a képzésével a felnőttek közép­fokú továbbtanulási lehetősé­geivel. A „Mi lehet? Mi legyen? című pályaválasztási kiadvány szerkesztői, szerzői számítanak az olvasók észrevételeire, ta­nácsaira, melyek hozzájárul­hatnak egy későbbi kiadás tö­kéletesítéséhez. A kiadványt ismert grafikusművészek, ka­rikaturisták illusztrálták. (27.) A pénz oda lett, hiába túrta-forgatta fel a rendőrség nemcsak a csárdát, de még pincérlányok szalmazsákját is.­­ És oda a reménység is vele, hogy a tettes személyét illető­leg találgatásnál többre men­jenek. Lehet, hogy futóvendég volt — így a nyomozást lezáró jegyzőkönyv —, de az is lehet, hogy házi szarka: valamelyik pincérlány egyenlítette ki be­lőle a számlát. Mármint Sza­­konyi számláját, aki mint szokta, ezúttal is hozomra ti­­vornyázott a „Szép menyecs­­ké”-nél. Hanem ... ha mégoly hosszú is a jelenben „Vidám vásár”, azelőtt a „Marhahajtó út”, azért ballagcsálva, emlékezés közben is a­ végére lehet érni. Ek­kor — félábbal már szántóföldek között — a leg­a­utolsó háznál érte Samu bá­tyánkat az igazi meglepetés. A keresett ház, ahova a számtáblákat fogyasztva töre­kedett — hiába nézte meg két­szer is az ellenőrtől kapott címcédulát — bizony, hogy az egykori csárda épülete volt. Igaz, az utcai ajtaját befa­lazták, vagy inkább deréktól felfelé beablakozták. Továbbá: kerítése is volt, holott annak idején csak két darab roggyant, ütött-kopott kapubálványa. Ám az azonosság cégér nélkül is megállapítható volt. Ha tehát kifakadt, joggal fa­kadt ki tízekkel a szavakkal az öreg Bársony: — Gyalázat! Ezért még kü­lön is felelni fog a kalauz úr! Ide, egy bűntanyára volt képes járatni Katit. Az én lányomat! Mindegy már, gondolta meg­csillapodva, ha már beleittunk — bármily keserű legyen is — ürítsük fenékig a szégyen po­harát. Azzal be a kapun. Be bizony, még pedig neki­lódulva, igazi dérrel-dúrral, hogy odabenn aztán a szája is tátva maradjon. A meglepetéstől. No igen, mert mit talált az egykor trágyalében úszó, csupa sár, csupa szalmacsorgás csár­daudvar helyén? Gruppokat. Égőpiros, hihetetlenül tisz­tára gyomlált szalv­a gruppo­kat. És rend , tisztaság­, valamint szépérzékről tanúskodott maga az udvar is. Sajga, sárga, gon­dosan gereblyézett gyöngyka­vics borította. És ez még mind hagyján! kal Hanem a gang, a gerendák­aládúcolt körtornác, az imádságos jó reggelét neki! Festve volt, húspirosra si­kált téglajárdájától egész plafonjáig festve volt. De nem a ám mintásan! Templom avagy kápolna gyanánt, mert csupa­­csupa szentképes freskóval. Krisztus az Olajfák Hegyén. A Gyermek és őrangyala a sza­kadék felett. Bűnbánó Mag­dolna, meztelen, ruganyosan dagadozó keblekkel, egy­ feszü­let és egy koponya társaságá­ban. És a többi kép is — vala­mennyi szépen kicirkalmazott, életnagyságú alakokkal — ha­sonló jeleneteket mutatott be. Nem is csoda, hogy az elké­pedt öreg Bársony már-már a kalapja_ formátus után nyúlt, hogy re­létére is­ megkísé­relje valamiképpen a tisztele­tét nyilvánítani. Ekkor egy rekedt, agyonci­­garettázott asszonyhana céloz­ta meg egy vadszőlővel befut­tatott filagória alól: — Jó napó-ó-ot! Itt vagyok, ide tessék. Mit óhajt tőlem a tisztelt kartács. A hajdani tula­jnő. Kalányos étel volt, csak kétszeres terje­delemben és akkora keblekkel, mintha egy-egy ötliteres demi­­zsont szuszakolt volna be az inge alá. Virágmintás, combig hasadó pongyolát viselt. Haja felsüt­­ve. Tokás, zsírpárnás arcán gazdagon, felrakott festék. Fü­lében mélyen alácsüngő arany­­karika.(Folytatjuk) Radio­es tv-műsor KOSSUTH RÁDIÓ 8.27: B­emutatkozik a Sportrobi. 8.37: Slágermúzeum. 9.33: Énekelnek az óvodások. 10.05: A Gyermekrádió zenei ma­gazinja. 10.35: Petőfi Sándor verse. 10.40: Orosz és szovjet kórusmu­zsika. 11.00: Változatok egy pályára. 12.35: Hétvégi panoráma. 13.57: Kecskeméti Népzenei Talál­kozóról. 14.19: Gyöngy Pál operett- és filmzenéiből. 14.44: Magyarán szólva . . 15.10:­­Egy mátravidéki nótafa: Ár­pád Lajosné. 15.26: Írók, gyerekek, irodalom. 15.44:" Beszélgetés Pogány Judittal. 16.05: Húszas stúdió. 17.12: Bemutatjuk új felvételein­ket. 17.38: Láttuk, hallottuk. 18.03: Kodály: Mátrai képek. 18.15: Hol volt, hol nem volt . . . 19.15: Hild­e Güden operettdalokat énekel. 19.40: Az etruszk váza. Rádiójá­ték. 20.07: Bellini-ciklus. 22.20: Tíz perc külpolitika.. 22.30: Az operaközvetítés folytatá­sa. 23.03: Zenekari muzsika. 0.10: Som Lajos táncdalaiból. PETŐFI RÁDIÓ 8.05: Indulók fúvószenekarra. 8.20: Tíz perc külpolitika. 8.33: Szopránáriák. 9.00: Nóták. 9.21: Harminc perc alatt a Föld­­ körül. 10.00: Zen­edél előtt. 11.4­7: Tánczenei koktél. 12.33: Édes anyanyelvünk. 12.38: Népi muzsika. 13.15: Nőkről a nőknek. 14.00: Kettőtől ötig . . . 17.00: Nem tudom a leckét. 17.30: Ötödik sebesség. 18.33: Régi magyar dalok és tán­cok. 18.54: Barangolás régi hangleme­zek között. 19.12: Magnósok figyelem! 20.09: Régi nóta, híres nóta. 20.33: Embermesék. 21.32: Egy óra dzsessz. 22.32: A Magyar Rádió népi zene­kara játszik. 23.15: Hét pofon. Részletek. 3. MŰSOR 9.01­: A Windsor- víg nők. Rész­letek. 10.00: Zenekari muzsika. 12.00: Grieg-művek. 13.07: Muszorgszkij operáiból. 14.10: Könyvszemle. 14.20: Szimfonikus zene. 15.50: Tallózás. • 16.10: Délutáni hangverseny. 17.10: Tip-top parádé. 17.40: Operaegyüttesek. 18.27: Simonéi: Mise Buda fel­mentésére.­­ 19.05: Romantikus kamarazene. 2’.CD: Becs Ernő versei. 21.07: A Moszkvai Rádió és Tele­vízió szimfonikus zenekará­nak hangversenye. BUDAPESTI TV 9.00: Tv-torna. (Sz) 9.05: A természet válaszol. (Sz) 9.15: Surik. Vászja . . . és az ige. Munka. (Sz) 9.35: Szünidei matiné. 16.25: Hírek. 16.30: Síugró Világ Kupa. (Sz) 17.45: Játék a bet­űkkel. 18.10: Dél-alföldi Krónika. 18.40: Reklám. 13.45: öt perc meteorológia. 18.50­: Mindenki közlekedik . . . 19.05: Reklám. 19.10: Tv-torna. (Sz) 19.]­5: Esti mese. 19­80: Tv-híradó. (Sz) 20.00: Delta. 20.20: Családi kör. 21.10: Maróti Lajos: A vénasszo­nyok nyara. Tv-játék. (Sz) 22.15: Tv-híradó 3. (Sz) 22.25: Reklám. 2. MŰSOR 18.20: Még egyszer — nek! Cimbora. (Sz)gyerekek­19.10: Mindenki közlekedik . . . 19.30: Tv-híradó. (Sz) 20.00: Vörös és fekete. Szovjet­ filmsorozat. V­I. rész. (Sz)­­ 20.55: Reklám. 21.00: öt perc meteorológia. (Sz) 21.05: Tv-híradó 2. (Sz) 21.25: Dokumentumfilm. 21.50: . . . Szóval . . . zene . .­­ szó­­­val . . .zene. (Sz) POZSONYI TV * 1­8.55: Hírek. (Sz) 9.00: Dalműsor gyerekeknek. 1 9.20: Zenés gyermekműsor. 1­9.5­0: Gyermekműsor. (Sz) 10.25: Mondd meg szó nélkül. Tv­­játék. (Sz) 11.35: Tíz lépcsőfok az arany­ból. 12.15: A rendőrség naplójából. 12.20: Hírek. (Sz) 14.50: Hírek. (Sz) 25.05: Iskola-tv. (Sz) 15.40: Rövidfilm-összeállítás. (Sz) 16.30: Orvosi tanácsok. 16.40: Síugró hegyláncverseny. (Sz) 17.40: A nyomdaipari dolgozók s­portv­ers­en­y­ei­ről. 17.55: Hétvégi tipp 18.00: Hallo, itt a televízió. Maga­zinműsor. 18.15: A természet lényege. Ter­m­­észetfilm-sorozat. 1. rész. (Sz) 38.40: Esti mese. (Sz) 18.50: Időjárásjelentés. 19.00: Tv-híradó 1. (Sz) 19.30: Nemzetközi szórakoztató dalműsor 4. rész. (Sz) 20.10: Nero, a véres költő. Magyar tv-játék 1. rész. (Sz) 21.30: Tv-híradó 2. (Sz) 22.00: A rendőrség közteren. 22.15: Can-rack. Amerikai film.­ (Sz) 1­0.00: Hírek. (Sz) 2. MŰSOR 15.40: Az esőisten. Panamai film.­ (Sz) 17.10: Mindennapi pszichológia. 8. rész. (Ism.) 17.40: Hírek. (Sz) 17.55: A Mézga-család. Magyar rajzfilmsorozat. 1. rész. (Sz) 18.20: Parabola Dubnik. 18.40: Pár perc dalműsor. 18.55: Tv-torna. (Sz) 19.00: Irányítás tudomány vagy művészet? (Sz) 20.00: legelek Júliához. Tv-játék. (Sz) 21.40: Szlovák könnyűzene. (Sz) 22.45: Tv-híradó 1. (Sz) BÉCSI TV 9.30: A Munstersek. Filmsorozat. 9.55: Tv-konyha. 10.20: Idősek klubja. 11.00: Az ifjú Edison. Film. 13.45: Egy kedves csibész. Film. 17.10: Kicsinyek műsora. 17.30: Heidi. Filmsorozat. 17.55: Jó éjszakát, gyerekek. 18.00: Panoptikum. 18.30: MI. 19.00: Osztrák képek. 19.30: Tv-híradó. 39.15: Derrick. 21.20: Az ABBA együttes Svájc­ban. 22.20: Éjszakai stúdió. 16.25: Tim II. PROGRAM Thaler. (13., befejező rész). 15.50: A Löwenherz fivérek. 16.15: Leonardo da Vinci. (5.) 19.00: önök kérték — mi teljesít­­­jük. 19.30: Tv-híradó. 21.0­ 0: Henrik, a jó király. (4.) 22.30: m dó. Film.Kohlhaas — a láza­

Next