Dolgozók Lapja, 1980. október (33. évfolyam, 230-256. szám)
1980-10-08 / 236. szám
4 DOLGOZOK LÁPJA Látogatás a megyei művelődési központban Teljes — átmeneti Tatán a megyei művelődési központ rendezvényeinek látogatói „terelőutakon” jutnak a kívánt helyre, terembe, klubszobába. Természetesen az „üzemel”, az őszi intézmény színháziés hangversenyévad — ha kis késéssel is — megkezdődött, a kiállítási program úgyszintén. Mi okozza hát, hogy az intézmény vezetői minden szeretnének látogatótól, elnézést kérni a „kellemetlenségekért"? Németh Kálmán igazgatóhelyettessel erről beszélgettünk. — Évek óta gondot jelentett az intézményben a fűtés, rekonstrukció nemrég megtörtént — kezdi Németh Kálmán. — Azonban közben kiderült, hogy a belső udvar üvegfalának kerete elrozsdásodott, teljes üveg- és keretcsere szükséges. Ezt a munkát a központi fűtéssel egyidőben nem tudtuk elvégezni (ennek anyagi háttere is van), most viszont megkezdődött a keret és az üvegfalaik kicserélése, s ez bosszúságot, kellemetlenséget okozhat látogatóinknak, hiszen kerülgetni kell az állványokat, nehezen közelíthető meg a ruhatár, meg aztán meglehetősen „szellősek” is a folyosók. Ez a munka tulajdonképpen folytatása az intézmény felújításának. A kivitelező TÁNÉP, a teljes üveg- és kearetcsere egymillió háromszázezer forintba kerül. Viszont mindjárt hozzáfűzöm, hogy az új, hőszigetelő üveggel készülő „falak” energiamegtakarítást jelentős jelentenek majd. Ez az állapot néhány hétig, a munkák befejezéséig tart. A felújítással járó kisebb kellemetlenségekért kérjük a látogatók elnézését. — Ha késéssel is, de Tatán megkezdődött a színházi évad, a rekonstrukció a rendezvényeket nem veszélyezteti. Hallhatnánk valamit színházi sorozatokról, bérletekről? — Az 1980—81-es évadban 35—40, kimondottan színházi előadást terveztünk. Elsősorban régi „partnereinkre”, a Népszínházra, a Madách Színházra, több vidéki színházra támaszkodunk. Előadásainkat nagyrészt a bérleteseknek szánjuk, így indítjuk a Jászai felnőttbérletet, a nyugdíjasok, és a gyermekek bérletét. Középiskolásoknak szerveztük a Csokonaibérletsorozatot A jegyek egy részét szabadon árusítjuk, hogy lehetőséget teremtsünk a bérleti sorozatokból valamilyen okból kimaradottaknak is. inket a város környéki Bérleteközségekben is meghirdetjük, több színházlátogatónk vaja e községekből. — Úgy tudjuk, a szocialista brigádoknak kedvezményes bérleti sorozatot biztosít az intézmény ... — A Táncsics színházi bérletet 50 ménnyel a százalékos kedvezszocialista brigádoknak szervezzük. Mint ismeretes, nemrég létrehoztuk a városi és város környéki közművelődési alapot, s természetesen ebből támogatjuk azon gyárak dolgozóit, melyek „beszállnak” az alapba A bérletek összeállításánál figyelembe veszik az igényeket-elvárásokat is, így nyugdíjas bérlet-sorozatban a találunk vígjátékot (Danddn György), Bródy Sándor-darabot (A tanítónő), kabaréműsort, nóta- és operetttestet. Novemberben indul a megyei művelődési központban az öt előadásból álló gyermekszínházbérlet. Ezen kívül a gyermekprogramok keretében is színes, mozgalmas rendezvények várják a legifjabbakat. Itt a tatai KOMÉP-Színpad, a KÓ-FIC-KÓ és az óvónőkből szervezett bábegyüttesek szórakoztatják a kicsinyeket. Persze, nemcsak előadásokat, hanem bábkészítő, rajz-, s egyéb érdekes foglalkozásokat is tartanak. — Ha már az intézmény új évadjáról szólunk, említsük meg a zenei rendezvényeket, a kiállításokat is. az — Évek óta megszervezzük általános, iskolásoknak, középiskolásoknak és szakmunkástanulóknak a Filharmónia hangverseny bérleti sorozatát, ez több ezer gyereket érint A kiállítása programunk azóta, hogy a vármúzeum meghonosította a hivatásos képzőművészek tárlatait, „átvállalta” a megyei tárlatokat, mi inkább az amatőrmozgalomra koncentrálunk, ennek támogatását tartjuk legfontosabb feladatunknak. Tehát profilváltást hajtottunk Most látható például az végre. intézményben a megyei képzőművész szakkörök utána megrendezzük a tárlata, hagyományos egyéni amatőr művészeti kiállítást (mindkettőből válogatnak ket az országos amatőr műveművészeti kiállításra). Az amatőrmozgalom mellett kerámiát, a fazekasságot, textilművészetet, lakáskultúrát bemutató-népszerűsítő, a vizuális nevelést segítő kiállításokat tervezünk a jövőben is. A megyei művelődési központ tehát az átalakítás ellenére is tartalmas programmal várja látogatóit, teljes évadot ígér. A közönség pedig elsősorban erre kiváncsi, s ezért nyilván elnézi az átmenetileg megfelelő körülményt” is.„nem — ez — Rádió- és tv-műsor El.30 22.30 22.30 KOSSUTH RADIO 8.37: ViliágabL&k. 8.56: Beszélni nehéz. 9.08: Zenekari muzsika. Kis magyar néprajz. Litera-túra. Válaszolunk halgatóinJtók. Nóták. Schubert: Esz-dúr trió. Házunk tája. Operaslágerek. Amatőr zenei együttesek. Az uj magyar zene honapja. Gesusaldo-madrigálok. MR 10—14. Kritikusok fóruma. Operai felvételek. Arcképek a német irodalomból. Adatvédelem. Riport. Szimfonikus fantázia. Gondolat. Színes népi muzsika. Apáimról . . . Zürichi beszélgetés Otto Klempenerrel — leányával Lottóval. Háttérbeszélgetés. Tíz perc külpolitika. Webern: öt tétel vonósnégyesre. S2.4>3: Meditáció. 22.52: Magyar előadóművészek. 23.27: Bizet: C-dúr szimfónia. a. 10: Táncdalok. 9.46 10.06 10.36 10.50 11 fő 12.35 12. S 13.56 14.07 15:10: 15.28 16:10: 16.20*: 16.42 17.07 17.32 19.15 00.00: 20.34: PETŐFI RADIO 8.05: Népdalok. 8.30: Tíz perc külpolitika. a.33: Idősebbek hullámhosszai. 9.28: Népszerű operettdalok. 10.00: Zenedélelőtt. 11.30: A Szabó-család. 12.00: Népi zenekar. 12.33: Tánczenei koktél. 13.20: A hétköznapok árnyéka 13.30: Színes szőttes. 14.00: Kettőtől négyig.* 16.00: Mindenki iskolája. 16.40: Filmzene. 17.00: Nyolc rádió nyolc dada. 17.30: Ötödik sebesség. 38.33: Barangolás. 13.55: Ausztria—Magyarország labdarúgó-mérkőzés. 19.53: A beat kedvelőinek. 20.00: A n. félidő. 20.50: Válás (s)z! — 7. szám. 21.42: Kovács Kati előadóestje 22.39: Nóták. 23.15: Zenei jáékokból. 3. MŰSOR • 0.00: Etika és filozófia középiskolásoknak. 9.30: Dzsessz. 10.00: Zenekari muzsika. 32.00: Muszorgszkij operáiból. 12.40: Magyar Irodalmi * • csarnok. 13.07: Kamarazene. 14.36: Láthatatlan múzeum. 15.05: Zenekari muzsika. 16.50: öt földrész zenéje. 17.00: A véges végtelen. 17.30: Magnósok, figyelem 18.15: Bach-felvételek. 19.05: Iskolára dió. 19 35: Az új magyar vem hónapja. Kb. 20.30: A ..Zsolnay* kfiffánki Scusa. Kb 21.35: Opstraáriák. 22.01: A háben'maife rész túr?’ Dezsővel Táíft. beszélget Kabdebó Lóránt. BUDAPESTI 0T •.00: Tévétémna. (Ss) &5&: Iskolatévé. *.40: Delta. (St) fco.üo: Tett hely. NSZK filmsorozat. (Sat. 11.36: 14.30: 16.30: 16.33: 17.05: 18.13: 18.26: 18.40: 18.45: 18.55: 20.45: 21.15: 30.45 21.15: 21,40: «.W: 15.40: 16:10: 18.45: 17-20: 10.20: 19.30: 20.00: 20.25: 21.55: 22.00: 20.35: 23.30: 17.56: 18.10: 18.25: 18.45: 19 » 19.30 30 00 ».06 32.00 »2.18 a: 46 9.00; 9.:*>: 16A0: 10.30: 07.0O: 17.00: 17 SSTR orv T® 00: 19.30: 20. IS: 31 48: 18.00: lfl.39: 19.30: 20.15: ».06: 2t.50: 22.20: Lehet egy kérdéssel több? Iskolatévé. Hírek. Rövidfilmek : 1. Grönland élővilága. (Sz). 2. Időjárásjelentés. (Sz). Nyilvántartó hivatal. IX/2. rész. (Sz) Staféta. Tíz perc ifjúság. Közönségszolgálat. Tévéfoama. (Sz) Esti mese. Ausztria— Magyarország. Válogatott labdarúgó-mérkőzés. Közvetítés Bécsből. (Sz) Tv-híradó 1. (Sz) Rablás női módra. Francia filmvígjáték. (Sz) Tv-híradó 2. (Sz) Régész 2. MŰSOR vagyok. Portréfilm dr. Rosner Gyuláról Tv-híradó 1. (Sz) Az Ibériai-félsziget élLa fovasága. (Sz) Jugoszlávia —Magyarország. Szuper Liga asztaliteniszmérkőzés. (Sz) POZSONYI TV Hírek. Iskolatévé. Szakmunkástanuulók műsora Kelet-szlovákiai magazin.. Csehszlovákia—NDK labdarúgó-mérkőzés. A szünetben: Esti mese. Időjárásjelentést. Tv-híradó. Hazánk — tévésorozat. Ünnepi hangverseny. Európa a feszültség-enyhülés útján. Szovjet dokumentumfilm. Tv-híradó 1. VSZ Kosice—Burevestnik Tbilisi férfi kézilabda KEK- mérkőzés. Hírek. Hírek.2. MŰSOR Kicsinyek műsora. Végzősök — portréfilm. Aranyrózsa — a amatőrfesztivál döntője. detvaS Tévétorna. Angol nyelv danfolxram. Francia tévésorozat 2. rész. Ft jeli órára* — holland dokumentumfilm. Bratislava Zenei Ünnepségek 1990. Jura Manor éneke?. Tv-híradó. (Ism.). BÉCSI TT Kicsinyek műsora. Ország és emberek. Iskola televízió. Egy acazony, aki mindent tud. Film. Kicsinyek mólóra. Bácsikiám a Marsról. Tó éjszakát gyerekek MT. O^z+rák képek. Tv-híradó. ***!*mef felgyelő Hírek. n. Olasz nyelvlecke. Ifjúsági magazin. Tv-híradó. Central kávéház. Dokumentumfilmm. Riportműsor. A hujócska. torom. I Hangverseny —kicsiben Tatabánya kiállítóhelyén, egyik legszebb a Kernstokteremben vasárnap Papp Albert kiállítása egy újfajta rendezvénnyel zárult. J^ayer István, az Új Forrás főszerkesztője tartott tárlatvezetést, mely újdonság volt annyiban, is, hogy a műveket bemutató szavakat aláfestette, színesítette a most először bemutatkozott fúvósötös, amely a Tatabányai Bányász Szimfonikus Zenekar öt lelkes tagjából alakult. A közönség nagy elismeréssel fogadta a kezdeményezést, s azt a bejelentést, hogy ez havonta ismétlődő eseménye lesz a kiállítótere,-renék, mindig a rendezvényhez illeszkedő zenével. A fúvósötös nagyszerű élményt nyújtott, s a bányászváros mindenesetre gazdagabb lett egy programlehetőséggel. — á — 1980. október 1, szeri» Magnómotorok A BRG kecskeméti magnetofongyárában az eddigi szalagos rendszer helyett négyfős csoportokban szerelik a magyar konstrukciójú magnómotorokat. Az új munkaszervezéssel harminc százalékkal emelkedett a termelés, javult a minőség. A korábban importból beszerzett magnetofonmotorokat most a kecskeméti gyár állítja elő W '' l|ir ,# 'wi - 1 f «' V Vi Kiből lehet Minősítő tanfolyam két szakon A jelentkezés feltételei Az egykori technikumok megszűnésével a szakközépiskolai rendszer megteremtésével a technikusi képzettség és cím megszerzéséhez ma már minősítő vizsgát kell tenni — magasabb szinten. A KGM 1971/IV. 14. rendelete, valamint a KPM ,10 1972/IX. 26. sz. rendelete alapján szervezett kucsi minősítő vizsga techningosítására Tatabányán lebőGépészeti és Közlekedésgépészeti Szakközépiskola jogosult. Egyre többen élnek is a lehetőséggel, sokan szerzik meg a technikusi oklevelet, de talán a tájékozatlanság miatt — sokan nem tudnak erről a lehetőségről. Haraszti Lászlótól, a szakközépiskola igazgatóhelyettesétől ezért is kértünk tájékoztatásit, információt. — Kezdjük talán a legfontosabb kezdetnek kérdéssel, kik jelenta technikusminősítő tanfolyamra? — Akik az 1965. évi 24. sz. tvr. alapján megfelelő szakirányú szervezett szakközépiskolai érettségivel rendelkeznek, illetve ezzel egyenértékűnek tekinthető végzettséggel Továbbá azok, akik a választott technikusi szakiránynak megfelelő munkakörben legalább kétéves gyakorlatot szereztek, azok, akik munkahelyi vagy véleményezéssel és igazolással rendelkeznek. — Jó lenne tisztázni, mi számít a egyenértékű szakközépiskolával végzettségnek. — Aki középiskolai érettségivel és a választott szaknak megfelelő szakmunkásképzettséggel rendelkezik. Aki az 1961. évi III. törvény alapján szervezett szakmunkásképzőben végzett, és a dolgozók 4 .éves szakközépiskolájában az előírt kiegészítő tanulmányokat eredményesen végezte, illetve különbözeti vizsgát tett. Hadd jegyezzem meg, hogy különbözeti vizsgatanfolyamokat rünk az iskolában.is szerve— Milyen szakon lehet technikusminősítő vizsgát tenni? — Két szakon: gépkarbantartó-javító és gépjárműtechnikai szakon. Gépész különbözeti tanfolyamot 1976- tól, technikusminősítő tanfolyamot 1979-től szervezünk. Az első csoport 48 hallgatója éppen most, októberben vizsgázik. Autós különbözeti tanfolyamot 1978-ban indítottunk, technikusminősítőn ez év januárjában pedig már harmincnyolcan szereztek oklevelet. — Mikor lehet jelentkezni ezekre a tanfolyamokra? — Gépész szakon minden év áprilisában, az autós szakon különbözetire márciusban, minősítőre decemberben lehet jelentkezni. Itt mindjárt hozzátenném, hogy a tanfolyamok önköltségesek, de a vállalatok magukra vállalhatják a tanfolyamok költségeit. A csoportlétszámtól függően a gépész különbözeti 700—1000, a minősítő 2700 —2800 forintba, az autós különbözeti 600—800, a minősítő 2500—2800 forintba kerül. Ezekben a költségekben nincs bent a tankönyvek ára, de díjmentesen szolgáltatja az iskola a tematikát, a vizsgakérdéseket és a gyakorlati munkák során felhasznált anyagokat. — Tulajdonképpen mi a céljuk a technikusminősítő vizsgáknak? — Az egy év képzési idő folyamán kiderül, hogy a szakipari ágazathoz tartozó szakterületen a hallgató alkalmas-e a technikai szakképzettséget igénylő munkakör ellátására. A tananyag magában foglalja a szaki speciális technikai, technológiai, elméleti és gyakorlati ismeretei mellett a korszerű közgazdasági, szervezési alapvető vezetési és társadalompolitikai ismereteket. Az iskolában tanító pedagógusokon kívül meghívott szakemberek is tartanak előadásokat. — Terveznek-e más szakokon is tanfolyamokat? — Igen, ha igény és érdeklődés lesz rá, akkor indítunk forgácsoló, gépszerelő, gépipari minőségellenőrző és gép- és készülékszerkesztő szakon is tanfolyamot... Érdemes felfigyelni rá, t élni a lehetőséggel. — th — (32.) A professzor megáll a beszédben, a delfinek medencéjét bámulja. József és Mária egymás mellett, kicsit összebújva hallgatják Foxmant. A rövid szünetet arra használják fel, hogy még közelebb bújjanak egymáshoz. — Folytatom ... most már mindegy ... meg kel, hogy értsék. Fontos, hogy legalább a fiatalok megértsék ... hiszen róluk van szó. A jövő csak a fiataloké... Szóval, azon kezdtem el gondolkozni, hogy mi lesz a mi földiünkkal, hogy mi lesz civilizáciSzámításokat végeztem, velünk, éjjeleken át számoltam, és számoltattam a komputereket. És végül arra jutottam, hogy Földet nem azért kell majd elhagynunk, mert kihűl a Nap, nem azért, mert elfogynak az energiaforrások, nem azért, hogy valamilyen kozmikus katasztrófát kikerüljünk, nem azért, mert megtetszik egy másik bolygó, hanem azért, mert a Földön, ezen a mi kedves Földünkön elfogy az oxigén és elfogy a tiszta víz. Márpedig levegő és víz nélkül az ember nem tud élni. Sőt, azt hiszem, az általunk ismert állatok és növények se képesek levegő és víz nélkül élni. — Bocsásson meg, professzor úr.. . de minden állam a nemzeti jövedelmének tíz százalékát köteles környezetvédelemre fordítani, és abból az összegből tíz százalékot köteles nemzetközi környezetvédelmi szövetségünkhöz benyújtani. — Igen, igen ... de kevés, és késő. Már késő ... Olyan folyamat ez, amelyet már nem lehet megállítani. A víz még aránylag tiszta... a vizet, mint az élet legalkalmasabb közegét, állandóan tisztítják bizonyos mikroorganizmusok ... a víz körforgása a természetben is egyféle tisztulási folyamat... de a levegőt nem tisztítja senki és semmi. Csak a falevelek . . de rohamosan fogy a Föld felületén a zöld terület, mintha az emberiség elhatározta volna, hogy megfullasztja önmagát. A felfokozott energiafogyasztás tudja, mit jelent? Felfokozott oxigénfogyasztást. Romlik a levegő, úgy romlik, hogy egy ezer esztendővel ezelőtt élt parasztember megfulladna városainkban ... csak csodálatos mazkodóképességünknek alkalköszönhető, hogy ebből az alig használható levegőből a tüdőnk, a bőrünk mégis képes némi oxigént kinyerni, előállítani. Csoda, egyszerűen csoda, hogy még mindig lélegzünk, hogy képesek vagyunk ebből a levegőből lélegezni. — Bocsásson meg, szoror... én kezdek profestálmos lenni ... és azt hittem, a delfinekről lesz szó ... hogy igazán azt hittem. — Jönnek a delfinek, Mária, mindjárt jönnek. Csak nagyon nehéz, nagyon nehéz kimondani, a csupasz, meztelen végeredményt. Ugyanolyan Mehéz, mint megmondani valakinek, hogy meghalt akit nagyon szeretett. valakijej Nehéz, nagyon nehéz. Szóval... delfinek. Nézzék meg a delfin nőket! Hasonlítanak ránk valamiben? Nem. Nincs kezük és nincs lábuk. És mégis, szeretnek minket, és mi is szeretjük őket. Miért? — Igaz. Miért? — Mert a delfinek kollektív emlékezete őriz valami emberrel kapcsolatos elemet, és mert az ember kollektív emlékezete őriz valami delfinnel kapcsolatos elemet. Arról van szó, hogy ismerjük egymást úgy, mintha testvérek lennénk. Persze, az emberiség kollektív tudata sohasem akadályozta meg az egyes embert abban, hogy ne öldösse a delfineket ... ahogy az ember öldöste az embereket is, ha ez volt az érdeke... ettől még őrizhette a kollektív tudat a testvériség eszméjét... — Professzor úr, azt akarja mondani, hogy a delfin és az ember testvérek? — Mária újra éber, újra figyel. Szinte testi izgalom vesz rajta erőt, ha a delfinekről beszél, vagy ha delfinekről beszél valaki. — Nem. Én ilyejt nem vok mondani. Inkább egy akapotézist szeretnék, kifejteni.hi— Várjuk, professzor úr.’ Kíváncsian várjuk. — Ezt József mondja. HFolytatjuk: Miklós HETE KH TITHH - FANTASZTIKUS REGi