Dolgozók Lapja, 1982. február (37. évfolyam, 27-50. szám)

1982-02-24 / 46. szám

UGROTT A JOGSI­ jfél­­ körül értem ha­za. A feleségem vasott, még fenn volt, é­­Mikor mondtam neki, hogy elvették a jo­gosítványomat nevetett, és nem hitte el. Nem hitte el, mert az alkoholnak még a szagát sem érezte rajtam. Teljesen kijózanodtam ugyanis abban a pillanat­ban, amikor a rendőrök igazoltattak és bevittek az orvosi rendelőbe, vérvé­telre. Egyszerűen felháborí­tónak találtam. Engem itt, ebben a kisvárosban min­denki ismert, és én is is­merek majdnem kit. Csak ezt a két minden­fiatal rendőrt nem ismertem, s ök­ sem engem. Hiába mondtam nekik, hogy csu­pán a parkolóba akartam beállni a kocsival, s tény­leg gyalog akartam haza­jönni, s hiába volt este 11 óra, amikor alig van jár­mű az úton, felvették a jegyzőkönyvet. Egész éjjel nem aludtam. Azon gondolkodtam, ezek után mit is tudok esi néz­ni, mert a jogkövetkezmé­nyekkel teljesen tisztában voltam. Mi lesz velem jo­gosítvány nélkül? Egész délelőtt telefonál­gattam. Minden közeli és távoli barátot, ismerőst felhívtam, s kértem, segít­senek.­ Ígérték is, s én re­ménykedtem. Talán vissza­kapom a jogosítványomat, megúszom pénzbüntetés­sel. Hihetetlenül hosszúnak tűntek a napok. Már egy hete gyalog jár­tam munkahelyemre, s szidtam a szerelőt, aki ilyen lassan dolgozik. Ami­kor megkaptam az ügyész­ségi végzést, úgy éreztem, összedől a világ. Minden­nek vége, újabb­­ meghall­gatás, újabb jegyzőkönyv. Ezután már csak a bírósá­gi­ határozat következett.­­Főbüntetés: 6000 forint, mellékbüntetés: egy év eltiltás járművezeté­sTől. Mutattam feleségemnek a­ végzést, s most már tényleg elhitte, hogy elvet­ték a jogosítványomat. De azon, hogy a véremben 0,08-nál jóval nagyobb ez­relék volt az alkoholkon­centráció, ledöbbent. Most már beletörődtem abba, hogy egy ideig nem vezet­hetek. S így utólag beval­lom, bizony nem ez volt az első eset, hogy ittasan ve­zettem, s nem csak a késő esti is mindig órákban. Lehetett volna súlyosabb következménye is, m­ag ár nem haragszom a­ly­ két fiatal rendőrre, akik csupán köte­lességüket­­ teljesítették, barátaimra sem, akik nem­­ tudtak segíteni. A kocsit lekezeltettem, bent áll a garázsban. Vettem bérle­tet, busszal járok a mun­kahelyemre. Már mindenki tudja, hogy De szerencsére „megjártam”, még idő­ben. Remélem, esetem kel­lő tanulsággal szolgál má­soknak is, én pedig várom, hogy elteljen az egy év. Egy „volt” ittas gépjár­művezető kései vallomását lejegyezte: C. M. E Mit teh­en­k a töm­egközlekedés biztonságáért? A tömegközlekedés ^vel ___ _ ___ _ s párhu­zamosan megyénkben is hangsúlyt kap a közlekedés biztonságának növelése is. kell felelni a kényelmi, gazdaságossági Meg és biztonsági követelményrendszernek egyaránt. Szinte teljesen kicserélődött, modernizáló­dott az autóbuszállomány, megjelentek és ma már megszokták az utasok tömegét nap mint nap szállító csuklós autóbuszokat, az IKARUSZ 200-as család tagjait. A korszerű technika zavartalan üzemeltetésének biztosí­tása, az utas igényeinek mind színvonalasabb kielégítése a Volán 18. sz. Vállalat dolgozói­nak erőfeszítéseit igényelte. Az egyre bővülő autóbuszpark folyamatos üzembizor­iíát­ a karbantartás technikai feltételeinek javítá­sával biztosítják. A járműállomány és fu­­v­arf­elad­a­tok növekedése ellenére a közleke­désbiztonsági tényezőket is sikerült javítani. 1981-ben 22,8 százalékkal növekedett az el­szállított utasok száma. Ennek ellenére közúti közlekedési balesetek száma vállalati a szinten csökkent. A Volán vállalatok között meghirdetett forgalombiztonsági versenyben 1976-tól az első öt között szerepeltek. 1980- ban első helyezést értek el. A vállalaton be­lül a megelőzés irányítója, szervezője a for­galombiztonsági tanács. A szocialista brigá­dok tagjai a személyes példamutatáson túl, jelentősen segítik a vállalati törekvések meg­valósulását. Az egyre korszerűsödő gépjárműállomány és a közúti forgalom növekedése újszerű kö­vetelményszintet támaszt a vállalat gépjár­művezetőivel szemben. Ezért a feladatok kö­zött az autóbuszvezetők elméleti és vezetés­technikai képességeinek javítását szinte a legfontosabbnak tartják. A gépjárműveze­tők éves továbbképzését minden esetben vizs­gával zárják. Az elméleti és vezetéstechnikai ismeretek mellett a fizikai-pszichikai, szelle­mi alkalmasság is követelmény. A vállalat felméréseket, ellenőrzéseket, alkalmassági vizsgálatot végeztet a győri Állomással, azok eredményeit Munkalélektani hasznosítják. Az alkalmassági vizsgálatokkal igyekeznek kiszűrni azokat a gépjárművezetőket, akik alkalmatlanok a tömegszállítással­,járó köve­telmények teljesítésére. A vállalat megelőzést szolgáló intézkedése­ként az Országos Meteorológiai Intézet títségével rendszeres információt biztosít se­napi időjárással és frontérzékenységgel kap­a­csolatban. Az említett törekvések, intézkedé­sek minden tekintetben jól szolgálják a vál­lalat érdekén túl elsősorban a tömegközleke­dés biztonságát. A hasznos intézkedések tel­jes garanciát nem adhatnak egy-egy autó­buszvezető magatartására. Néhány esetben előfordul szabályszegés, az önfegyelem hiá­nya. Ilyenkor a vállalat, a rendőri szervek meg­felelő szigorral járnak el. dél területén foglalkoztatott A tömegközleke­désjárműveze­tővel szembeni eljárás joggal szigorúbb, ugyanis az itt elkövetett szabálysértés kö­vetkezményeként létrejövő baleset szinte minden esetben több ember személyi épsé­gét, egészségét, élet­ét veszélyezteti. A tö­megközlekedés területén bekövetkező bal­eset természetesen a közvéleményt is ked­vezőtlenül befolyásolta, s az sem lehet kö­zömbös. Itt említhető az 1981. szeptember 30-án Tatabányán, a Győri úton történt diákokat szállító autóbusz­­ esete, amely több személyi sérüléssel, jelentős anyagi kár­ral járt. A tömegközlekedés biztonságához társadalmi érdek tehát meghatározó, fűződő ennél fogva valamennyiünk ügye. A tömegközle­kedés biztonságossá, kényelmesebbé tétele érdekében az útügyi szerveknek is van ten­nivalójuk a nagy forgalmú autóbusz-útvona­lak forgalomszervezése, a megállóhelyek kulturáltabbá tétele, tisztán tartása terén. az utasok maga­tartása, viselke­dése is befolyá­solja a program megvalósulását. Több alka­lommal észlelhető, hogy az­ utasok viselke­dése járul hozzá a közlekedés megzavarásá­hoz. A tömegközlekedés biztonságának javulá­sát valamennyien segíteni tudjuk és kell is, hiszen társadalmi érdek. Papp György ! Mindemellett Üzemanyagköltség — autósoknak Azok, akik gépkocsival, vagy motorkerékpárral utaznak a szo­cialista országokba, az éves 15 ezer forintos személyi kereten, túl vásárolhatnak üzemanyagköltségre valutát. Akik az NDK-ba lá­togatnak, az IBUSZ-irodákban, az OTP fiókjaiban vásárolhatnak üzemanyagtalont. Ha ezek egy részét nem használják fel, visszaér­kezés után a­ vásárlás helyén visszaválthatók. A Jugoszláviába és a nyugati országokba utazó turisták a kö­vetkező összeghatárokig vásárolhatnak üzemanyagköltségre konver­tibilis valutát: Az üzemanyagköltség megállapításánál mindig az utazás legtá­volabbi célpontját veszik figyelembe. A szülők útlevelében szereplő, a velük együtt utazó 1­4 éven aluli gyermekek részére anyagköltséget nem biztosítanak. külön­ üzem- Ország Gépkocsivezető Ft Utas Ft Anglia K­ pop 2 900 Ausztria 2 400 800 Belgium 5 800 1 500 Dánia 5 800 1 500 Finnország 7 800 2 000 Franciaország 0 000 2 500 Görögország 7 OOO 1 800 Hollandia 5 800 1 100 Jugoszlávia 1 ?nn­i ,?on NSZK 5 «00 1 100 Norvégia 7 000 1 400 Olaszország 0 200 1 600 Portugália 12 000 3 100 Spanyolország 1? 000 1 300 Svájc 4 400 1 200 Svédország 7 000 1 800 Törökország 5 000 1 300 Sár az utakon Az utak igénybevételével kap­csolatos KRESZ-rendelkezésekre szeretnénk újólag felhívni a fi­gyelmet. Nevezetesen azokra tilalmakra, melyek megszegése a a közlekedés kartalanságát biztonságát, vagy za­veszélyezteti. A KRESZ egyértelműen tiltja az úton, vagy annak közvetlen kö­zelében olyan tárgy (anyag) el­helyezését, kidobását, kiöntését, otthagyását, mely az említett következménnyel járna. Előírja továbbá, hogy földútról szilárd burkolatú útra való ráhajtás előtt a járműről a rátapadt sarat, amely a szilárd burkolatú utat beszennyezheti, el kell távolítani. A téli időszakra is vonatkozik e rendelkezés következetes be­tartása. Nem kívánunk példák sokaságával érvelni, de szinte naponta találkozunk a megszegésével, no meg a tilalmak meg­szegőivel is. Viszont a bekövetke­zett baleset esetén — már ki tud­ja, hogy merre járnak. Nem is gondolnak arra, hogy mulasztásuk közlekedési balesetet nyerett, nem egy esetben eredmé­ember­életet követelt. A rendelkezések azt is előír­ják, hogy aki a közlekedés biz­tonságát, vagy zavartal­an sátrát az említett módon veszély teti — akár vétlenül is —„ köteles a ve­szélyt. a többi úthasználó részére jelezni és ha lehe­tséges, a­ leg­rövidebb időn belü­l megszüntetni. Kiss Sándor t­­örgy. VIZSGÁZIK AZ ÚJ LADA: fekhatásmérés . . . . .. motordiagnosztikal KRESZ-TOTÓ - 2. 1. Az alábbiak közül melyik jármű minősül nagyméretű járműnek? 1. Amelyiknek a megengedett legnagyobb összsúlya :1,5 ___ tonna. 2. Amelyiknek a­ tényleges összsúlya 3 tonna. x. Amelyiknek a megengedett legnagyobb összsúlya 4,2 tonna. -----------2. Lassú jármű és mezőgazdasági vontató közül melyiket előzheti gépjárművével vasúti átjáróban? 1. Egyiket sem. 2. Lassú járművet. x. Mezőgazdasági vontatót. ----------2. Vasúti átjárótól számított hány méteren belül tilos meg­állni? 1. A vasúti átjárótól számított 30 méteren belül. 2. Személyautóval közvetlenül elötte is lehet, ha a forgalmat nem zavarja. x. A szélső síntől számított 50 méteren belül. 4. Az alábbiak közül hol nem tilos megfordulnia? 1. Kijelölt gyalogátkelőhelyen. 2. Autóúton. x. Egyirányú forgalmi úton. 5. Az alábbiak közül mikor kell irány jelzést adnia? 1. Ha a kanyarodó főútvonal vonalvezetésétől egyenes irányban eltér. 2. Ha a haladási irányát meghatározó terelővonalat átlépi. x. Ha a körforgalmat, egyenes irányban elhagyja. _______ 6. Hol köteles elsőbbséget, biztosítani a megállóhelyekről kiinduló a­utóbusznak, va­g­y trolibusznak? 1. Lakott területen, ha hirtelen fékezés, vagy irány­­változtatás nélkül teheti. 2. Csak lakott területen kívül. x. Lakott területen belül és kívül egyaránt, ha hirte­len fékezés, vagy irányváltoztatás nélkül teheti. . 7. Megállhat-e úttorkolatban a betorkolló úttal szemben? 1. Igen, ha a többi jármű bekanyarodását nem aka­­dályozza. 2. Nem, mert az úttorkolat is útkereszteződésnek mi­nősül. x. Igen, ha megállásra más lehetőség nincs. . . . — 8. Mikor szállíthat a tehergépkocsi, rakfelületén szemé­l. « éven alulit. 2. 10 éven alulit, x. 12 éven alulit. 10. Mikor és milyen járművel közlekedhet járdán? Jt. Kerékpárral.. de legfeljebb 10 km ó. sebességgel. 2. Kerékpárral,’ és segédmotoros kerékpárral, ha az úttest járhatatlan, de legfeljebb 10 km ó. sebesség­­a­­ gél. ‘x. Kerékpárral, ha az úttest járhatatlan, de legfeljebb 10 km /­ sebességgel. 11. Autóbuszról hol szállhat le az utas? 1. Csak a megállóhelyen. 2. Ahol arra a vezető engedélyt ad. x. Csak ott, ahol leszállási szándékát előre jelzi. 12. A Casco-biztosított gépjárműben a jégverés kárt oko­zott. Megtérül-e a kárt az Állami Biztosító? 1. Nem. 2. Csak kivételes esetben. x. Igen. 13. Az új Casco-biztosítás milyen összegű balesetbiztosítási összeget tartalmaz állandó, teljes egészségkárosodás ese­tén? 1. 100 ooo Ft. 2. 80 000 Ft. X. 50 000 Ft. -----------4-1. A VÉRTESALJA ÁFÉSZ autóalkatrész-szaküzletében milyen fajta járműhöz vásárolhat gumiköpenyt? Az­ első forduló helyes megfejtése: 2, x, 2, x, 1, 1, 2, 2, 2, x, 2, 1, x. 1. A megadott határidőig 153 megfejtés érkezett, ezek közül telitalálatos 42. (13 találata 22 játékosunknak volt). Könyvjutalmat nyertek: Csizmadia Lászlóné, Tatabá­nya; Hollósy László, Oroszlány; Vörös Jenőné, Kisbér; Smud­­láné, dr. Molnár Ilona, Tatabánya; Orbán Irén, Kocs; Be­­reczky Ferenc, Tatabánya; Csicsai Árpád, Tata; Nagy Ber­­talanné, Bakonybánk; Pánczél István, Tokod; Hon­vári Béla, Lábatlan. A könyveket postán elküldtük. 1. Személygépkocsihoz és tehergépkocsihoz. 2. Motorkerékpárhoz. x. Mindegyikhez. Kedves olvasó! Az üres mezőbe írja be a helyesnek vélt válasz tippjelét, 1, 2. x-et. Beküldési határidő: március 23. Cím: Dolgozók Lapja Szer­kesztősége, 2800 Tatabánya, Pf. 141. A borítékra ráírni: ,,KRESZ-totó”, kérjük Egy­­egy fordulóban tíz-tíz értékes könyvet — az Állami Biztosí­tó, valamint a Vértesalja A­fész ajándékát — sorsolunk ki. A revízió. ehhez ennyike azonban hat hónapin át kell 13+1 talála­tot teljesíteni. lyeket? 1. Ha az oldalfalak magasítottak. 2. Ha a szállított személyek számára rögzített és biz­tonságos ülőhely van. x. Ha a rakomány alacsonyabb, mint az oldalfalak. ......— 9. Személygépkocsijának első ülésén hány éven aluli gyer­­meket tilos szállítani?

Next