Dolgozók Lapja, 1982. február (37. évfolyam, 27-50. szám)

1982-02-09 / 33. szám

Markáns arcélek Mióta gyakoriak a televízióban a régi Hol­lywoodi filmek, egyre ellenszenve­sebbek lesznek számomra a bennük szereplő ,,kemény fiúk”. Ak­ik megtalálhatók az újabb nyugati filmekben is, legtisztábban azonban az ame­rikai filmváros prezentálta őket. A hollywoodi átlagfilmekben legkristályosabb meg­jelenési helyük és idejük: legénylakás, éjfél után. Keményfiú, többnyire csodakocsin, hazaérkezik egy estélyről. Egyedül, mert a társaságban lerázta magá­ról a legszebb nőket is. Frakkban, vagy szmoking­ban érkezik, fölkattintja a villanyt. Faburkolat, rusz­tikus stílbútorok, bőrgarnitúra. Bársarok. Keményfiú estélyiben whiskyt tolt magának. Jeget tesz bele. Szódát. Némaság. Csak a szóda sziszeg. Erő­teljes, kemény sugár. Férfias. Keményfiú ajkához emeli a metszett kristálypoharat. Iszik. Nézi magát a tükörben. Markáns vonásait, kemény arcélét, szigorú szemöldökét, tökéletesen ápolt haját és bajuszát, kes­keny csukott száját. Arany cigarettatárcát vesz elő, rágyújt. Arany ön­gyújtóval Mélyen beszívja a füstöt. Lassan kifújja. Bodor füstfelhő lengi körül tükörképét, melyről mély megvetés sugárzik. Megvetése mindennek szól, ami nem erős whisky, pácolt dohány, bőrgarnitúra, szmo­king — szóval férfiasság. Ugyanez westernben: whisky a­z öntésnél, cowboy­­öltözék, pisztoly. Kemény az ökle, csípőből tüzel, megvédi a nőt, akit molesztálnak. De, akit otthagy, mert ő keményfiú. Csak a lova és a colt. Meg a whisky. Mindkettő csak hasonszőrűek közt érzi jól magát. A szmokingos a klubban, a cowboy a kocsmában. Csak itt alakulnak ki emberi kapcsolataik. Ahol mindenki tiszteletteljesen megveti a másikat. Együtt isznak, füstölnek, unatkoznak. Szemük sarkából fi­gyelik egymást: nincs-e valami új, a férfiasságot nö­velő szerelése, gesztusa, szava. Hogy átvehessék, utá­nozhassák. Még férfiasabb keményfiúk lehessenek. Asszony, család, gyerek nélkül. Mert az nem férfias. A­ munka sem. Sosincs állandó foglalkozásuk sem a klubtagoknak, sem a tehenészeknek. Csak alkalmi elfoglaltságot vállalnak. Jó fizetségért. Kockázatos üzletet, nyaktörő kalandot. Féllábbal a­vagy a sírban. Ettől kemények ezek a fiúk.börtönben. Pedig gyengék. .Nem merik vállalni az élet nehéz­ségeit­. Nem mernek vállalni semmiféle felelősséget, semmiféle gondot, kötelezettséget. Meghátrálnak a munkavállalás felelőssége, a családfenntartás gondja, a gyermeknevelés nehéz feladata elöl. Ezek a ke­mény fiúk — gyávák. Megfutnak az élet nehézségei elől, amely csak verejtékes munk­áért.­ad­ kevés ke­­nyeret. S a kenyérgond gyakran megmérgezi a csalá­dok életét, nehezen lehet csak megmenteni a felbo­rulástól a kis közösség csónakját. És ezer veszély, betegség leselkedik a gyerekekre is, míg felnőnek, saját lábukra állnak. S akkor sem az elnyűtt szüleiknek lesznek majd hálásaik, nem őket bámulják mindennapi hősiessé­gükért, hanem­­ a keményfiúkat. Akik közül a hol­lywoodi filmekben mindig ott lábatlankodik egy-két rajongó, bámuló fiatal Örül, ha tüzet adhat, ha meg­törölheti a csizmáját, foghatja a ló kantárszárát. S közben eltanulja, hogyan kell igazi keményfiúnak lenni. Mert ő is az lesz, ha megnő.................................... Ennyit a markáns arcélű, hódító, szívtipró, férfias keményfiúkról. Azért foglalkoztam kissé részleteseb­ben velük, mert egy kritikus legutóbb erősen osto­rozta az egész magyar kritikát. Hogy csak úgy álta­lában lenézi a giccset, a westernt, a sci-fit. Ha nem indokolja konkrét elemzéssel, miért ítéli el őket, mi az, amit ártalmasnak tart bennük. Nos, az elmondottakért tartom ártalmasnak a kommerszf­ilmek keményfiú típusát. Akikről egyéb­ként filmenként is megmondtam a véleményemet annak idején. Mert nem kenyerem az alaptalan álta­lánosítás. Most azonban, hogy ömlesztve kapjuk az ilyen filmeket egy-egy színész életművének bemutatá­sa ürügyén, kénytelen voltam általánosítani. Ingrid Bergman, Humphrey Bogart vagy bárki más akármelyik filmje­­_______________ ben tanulmányozhatjuk a kemény­fiúk típusát. Nem hiányoznak egyetlen hollywoodi filmből sem. Bizonyítékul annak, hogy egy felbomló világ még eszményképekként is csak torz embereket képes felmutatni. Homoródi József De hát A tévé műsorából „Lehet egy kérdéssel több?” (Lakatos Ferenc karikatúrája) DOLGOZÓK N­­A­P­J­S Felhívás A Komárom megyei Műve­lődési Központ a Népművelé­si Intézet jóváhagyásával és a támogatásával 1982. júliusában megyében egyénileg­­ vagy szakkörben dolgozó fafaragók­nak tábort szervez. A tábor a tatai Jávorka Sándor Mező­­gazdasági Szakközépiskolában működik majd, feladatai kö­zött szerepel egyebek között a tatai 9. számú óvoda udva­rának a kialakítása. Jelentkezni 1982. március 15-­ig telefonon, személyesen vagy írásban lehet a követke­ző címen: 2890 Tata, Váralja u. 4. Komárom megyei Mű­velődési Központ: Telefon: 169: 528. SI ■ [UNK] ■ 198? február 9., tadd sjMMMWWWmi IMére­euffelvonásosok az Ódry Színpadán Az Ódr­y Színpadon Ma­jor Tamás osztálya bemu­tatja Meliére: Kényeske­dők és A képzelt beteg c. színművét. A képen: Molnár Ildikó, Németh­­ János, Zillich Beat­rix. 1 I! Színház a kis településeknek A Komárom megyei Művelődési Központ kezdeményezése Három évvel ezelőtt, amikor nagy múltú Déryné Szín­ a­ház megszűnt, s örökébe a Népszínház lépett, a közművelődés­ben dolgozók úgy gondolták, hogy a központi színházi jellegű előadások száma ugyan csökkenni, de a produk­ciók színvonala emelkedni fog. A gya­korlatban dolgozók nagyon hamar csalatkoztak reményeikben. A Déryné Színház jelentős számú előadását a Népszínház a nem megfe­lelő játszási helyekre való hivatkozás­sal nem vállalta. Ott pedig, ahol to­vábbra­ is biztosított színházi előadá­sokat, nem tudta a színvonalat tartani. Az átszervezés negatív következmé­­­nye az lett, hogy a kis településeken hiányzott a színházi előadás. Annál is inkább sajnálatos ez, mert általában a kisebb telpülések­ éppen ez időszaktól kezdődően egyre nehezebben jutottak és jutnak hivatásos vagy amatőr­­­ mű­vészek produkcióihoz, szűk költségve­­­­­tési kereteik, illetve e produkciók megemelkedett árai miatt. A holtpontról 1981-ben a Komárom megyei Művelődési Központ igyekezett továbblépni. A lehetséges megoldás megtervezésénél igen jelentős segítsé­get nyújtottak az Országos Közműve­lődési Tanács, illetve az Állami Ifjú­sági Bizottság által — éppen e prob­lémák megoldására kiírt — pályáza­tok. Az e pályázatokból nyert pénz­összegekből tervezte, s indította el Komárom megyei Művelődési Központ a szolgáltatási rendszerét, amelynek leg­főbb célja a kis településeken élők, s ezen belül is főleg a fiatalok kulturá­lis ellátásának javítása. Természetesen a művelődési központ e gét nem előzmények­ nélkül tevékenysé­tervezte. Szolgáltatási munkájával éppen az utóbbi években egyre több települést látott el ifjúsági és gyermekműsorral, amatőr produkciókkal. Különösen hasznos tapasztalatokkal szolgált Téli Falusi Esték és a nyári Vándor­ a színház szervezése. A művelődési központ nagyon­­ szűk­re szabott lehetőségei elsősorban ama­tőregyüttesek szerepeltetését tették le­hetővé, és­­ sajnos megyénk amatőr­mozgalma nem nyújt olyan választási lehetőséget, amellyel több évre színes, változatos műsorokat lehetne biztosí­tani művelődési­­ intézményeinknek. A pályázatokkal nyert összegekkel vi­szont a művelődési központ szolgálta­­tási tevékenységét minőségileg ma­gasabb szinten tervezhette meg­ ez év­re. Mire fordíthatja­ a központ e tá­mogatásokat? — Az ifjúsági létesít­mények és táborok kulturális ellátásá­ra, a kis településeken “élő ‘ fiatalok (színházi és hangverseny-látogatásának támogatásaira, a közművelődési szol­­gáltatórendszer továbbfejlesztésére, és a gyermek- és ifjúsági színházi ^^elő­adások szervezésére. Az e célokra érkezett összegekből a művelődési központ Komárom megye közel 50 kis településének közműve­lődését érintő szolgáltatási rendszert hozott létre. Ennek legfontosabb része hogy hat központi településen öt elő­adásból álló felnőtt- és három előadás­ból álló gyermekbérleti sorozatot in­dított. E bérletek a központi település körzeti, vagy városkörzeti településeit is érintik. Az előadásokra a körzetek­ből autóbusszal kell beszállítani a kö­zönséget. A bérleti előadások és a kö­zönség szállításának teljes költségeit a művelődési központ fedezi. A bérletek árából az előadás mértéke szerint 20, illetve 30 százalékban részesednek a területi művelődési intézmények. Komoly gondot jelentett a művelő­dési központnak, hogy megfelelő szín­vonalú előadásokat tudjon biztosítani e bérleti sorozatokba. Ennek­ben együttműködési szerződést érdeke­kötött a Győr-Sopron megyei Művelődési Központtal. Fogadjuk a Győr-Sopron megyeiek két saját szervezésű színhá­zi előadását. Ezeken kívül a Komá­­r­om­ megyei Művelődési Központ sa­ját lehetőségeivel létrehoz ebben az évben két színházi előadást, töreked­ve arra, hogy e színházi előadások kis települések színpadain is előadhatóak legyenek. A színházi előadásokat a győri Kisfaludy Színház művészeivel biztosítja. Mindezek mellett a műve­lődési központ ügyelt arra, hogy me­gyénk legjobb amatőregyütteseit is szerepeltesse (Monteverdi Kórus, Bá­­­nyász Táncegyüttes, KOMÉP­ Színpad), továbbá megfelelő színvonalú hivatá­sos produkciókkal is biztosítsa az elő­­­adássorozat sikerét. Színesíti még a bérletsorozatot a nyári Vándorszínhá­­zon megismert szegedi Kisopera klas­­­szikus vígjáték előadása is. A szính­ázi előadások mellett a szol­gáltatási rendszer széles körben igyek­szik átfogni és segíteni a művelődési és oktatási intézmények munkáját. A megyei művelődési központban dolgozó szakemberek szerint mindezek mellett e szolgáltatási tevékenység al­kalmas arra is, hogy a központ és a területi intézmények együttműködése javuljon. megyei Művelődési Központ megyei te­vékenységében ter­mészetesen a szolgáltatás csak­ részterü­let. Ebben az évben a közművelődési gyakorlatot segítő új kezdeményezé­sek indultak, amelyek megfelelő alap­ként szolgálhatnak a továbblépésre a korszerűbb közművelődési gyakorlat érdekében. Solecki Szilárd Komárom megyei Művelődési Központ 17. Hemingway MariájaM­indegyik kollégám, akivel együtt dolgoz­tam a „Casablancá­ban”, kiváló színész volt, de a forgatás tisztázat­lansága miatt alig tudtuk megismerni egymást. Az biz­tos, hogy megcsókoltam trumphrey Bogártól, de alig ismertem meg.‘ Barátságos volt és udvarias, de mindig bizonyos távolságot éreztem közöttünk. Megfélemlített. Éppen a „Sólyom nyomában” című filmjét adták a mozik­ban, amit a „Casablanca” forgatása alatt többször is megnéztem. Azt reméltem, hogy ezen a módon jobban megismerhetem Bogartot. Mialatt a „Casablanca” állóképeit készítettem, csön­gött a telefon. David O. Selz­­nik volt a készüléknél, és azt mondta: „Hallo, Maria!” Megvan a szerep: Én voltam Hemingway Mariája! Az „Akiért a harang szól” külső felvételeit a Sierra Nevadában forgatták. Mikor hosszú autóút után elértem a filmes csapat táborát, oda­jött hozzám Gary Cooper, aki a férfi főiszerepet alakí­totta, ránk nevetett és azt mondta: „Jó napot. Elpirultam zavaromban.Maria!” Szerettem Mariát. Mindent elolvastam, am­it Hemingway erről a lányról írt. Napokra bezárkóztam, hogy eggyé vál­jak Mariával. Mariának Ro­bert Jordánba, az amerikai­ba kellett beleszeretnie. És azon vettem észre magamat, hogy a forgatási szünetekben Gary Coopert figyelem, aki­ben azt a férfit láttam, aki­be Mariának bele kell sze­retnie. Nem tudtam levenni róla a szemem. Mikor Hemingway vissza­jött Kínából, megkérdeztem, látta-e már a filmet. „Igen” —, „ötször”. Nagyon boldog vagyok, válaszoltam, hogy ennyire tetszett. „Nem” — mondta. „Be­mentem, hogy megnézzem, de az első öt perc után már kint is voltam. Kihagyták az elejéről a legjobb jelenetei­met. Később ismét bementem,­­mert azt mondtam magam­nak, meg kell néznem az egész filmet, mielőtt ítélek. — mondta meglepetésemre. Megint láttam valamit, me­gint kimentem és­ így tovább, öt fájdalmas látogatásba ke­rült, míg az egész filmet megnéztem. Most már tudja, mennyire tetszett a film!" A „New York Times” azt írta: „Hemingway könyvét meggyőzően vitték filmre.” Charles Boyer-val 1943-ban játszottam a „Lady Alquist házában”. Az első forgatási napon a szerelmi jelenetek nagyon komikusak voltak. Meg kellett érkeznem egy pályaudvarra, Boyer-hoz fut­ni, odaadóan a karjaiba om­lani és megcsókolni. Valójá­ban egy ládán állt, mert ki­sebb volt, mint én. És vi­gyáznom kellett arra, hogy a nagy izgalomban meg ne lök­jem a ládát. C­harles Boyer volt a legintelligensebb nész, akivel valaha szt­együtt dolgoztam, leg­is kedvesebb partnereim egyi­ke. Egy évvel később ezért a szerepért kaptam az első Os­car-díjamat­. Következik: 18. Válaszúton: • ..." ÉLETEM’ • .* 7 •••• .'■. 7 7 v . -Á ' -• fc • ■ [UNK] ■ Jjfö'. .. ,K. ,^v-ZAA Az „Akiért a harang szól” című filmben Gary Cooperrel

Next