Dolgozók Lapja, 1982. április (37. évfolyam, 77-100. szám)
1982-04-15 / 87. szám
i VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! 0 OK, OlQkifoja tr « "HW KOMÁROM MEGYEI BIZOTTSÁG* ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA 1 . . . - Wr ««masisnst így látják a viscosában Pedagógus újítók 1. oldal Szerkesszünk együtt! 5. oldal Lí 3. oldal MAI SZÁMUNKBAN Vita a vállalati kollektív szerződések Tavaszi munkák a nagyüzemekben módosításáról A vállalatok április 30-ig országszerte felülvizsgálják öt évre megkötött kollektív szerződéseiket, ahol szükséges, módosítanak. Elsősorban azt vizsgálsják, hogy a szerződések mindenben megfelelnek-e a jogszabályoknak, különösen az utóbbi időben megjelent rendelkezéseknek. Az első tapasztalatok szerint az ötnapos munkahét bevezetése nyomán sok helyütt újraszabályozzák a munkarendet, átvezetik a szabadságrendszer módosításából adódó változásokat. Figyelembe veszik sokból továbbá a kisvállalkozáadódó lehetőségeket, másutt újraszabályozzák a a saját gépkocsi hivatalos használatát, hogy átalánydíjat csak azok kaphassanak, akiknek munkaköre ezt indokolja. Szinte mindenütt számot vetnek az idei várható gazdasági lehetőségekkel, s ehhez szabják a szociális juttatások mértékét, egyebek között a dolgozók segítését lakásproblémáik megoldásában. A munkarend kialakításánál vállalat lehetőségeit és adottságait sok helyütt messzemenően igyekeztek egyeztetni a dolgozók személyes érdekeivel. A Komárom megyei Állami Építőipari Vállalatnál például most már figyelembe vehették, hogy télre is megteremtették a folyamatos munka feltételeit, így megszüntethették a téli rövidített és a nyári hosszabbított munkaidőt, és a módosított kollektív szerződés szerint most már az év minden hónapjában egyforma időbeosztásban dolgoznak a vállalatnál, s valamennyi szombat szabad. A Nagykanizsai Állami Gazdaságban szont rugalmasabbá tették amunkaidőt. A legnagyobb mezőgazdasági munkák idején alig, vagy egyáltalán nem lesz szabadnap, amit a csendesebb hónapokban pótolnak. A Kőolaj- és Földgázbányászati Vállalatnál — a dolgozók kívánságának megfelelően — úgy döntöttek, hogy összevontan adják ki a szabadnapokat, így a gellénházi üzemegységben három, a szankiban pedig négy egymást követő napot is családjuk körében tölthetnek az olajkutatók és kútjavítók. Egyes például vállalatoknál — mint a Békéscsabai Konzervgyárban — a hét végén vonatok rakodásában részt vevő munkások szabadon megválaszthatják: a hét végi munkát szabadnappal vagy túlórában számolják el. A veszprémi Bakony Művekben. százaléka ahol az emberek 43 váltott műszakban dolgozik, s több mint kétezren más településekből járnak be, a műszakkezdéseket és -befejezéseket jobban egyeztették a járművek menetrendjével. A délelőtti műszakok 24 perccel meghosszabbodnak, a délutániak ugyanennyivel rövidebbek lesznek, az éjszakai műszak változatlan marad. A Pécsi Bőrgyárban a lépcsőzetes munkakezdésről döntöttek, ezt előzetesen egyeztették a Volán vállalattal. A gyár óvodájának és bölcsődéjének nyitva tartását is a munkakezdéshez, a szülők elfoglaltságához igazították. Több vállalatnál ösztönzőbb bérezést vezetnek be. A Komárom megyei Állami Építőipari Vállalatnál például a bérszínvonal-gazdálkodás helyett a bértömeg-gazdálkodásra térnek teszi, hogy az, amely lehetővé az átlagon felüli teljesítményeket jobban megfizessék, s ennek nyomán a termelékenység lényeges növekedésével számolnak. A Pécsi Bőrgyárban a bérezésnél fokozottan figyelembe veszik minőséget, s a becsülettel dolgozókat azzal is a vállalathoz akarják kötni, hogy a legkisebb fizetéseket és órabéreket most felemelték. A vállalatok nagy része a lakásszerzésben is támogatja dolgozóit. A Dunai Vasműben — a hosszú lejáratú kedvezményes hitelen kívül —, 10— 12 ezer forint előtörlesztési hozzájárulást is kaphatnak dolgozók. Ha mindkét házasatárs ott dolgozik, a kedvezményt mind a ketten megkaphatják. Aki kiemelkedően jól dolgozik, lesztési az 15 ezer forint előtéthozzájárulást is kaphat, a kislakásépítőket pedig az eddigi 80—100 ezer forint helyett 140 ezer forint kamatmentes hitellel segíti a Dunai Vasmű. A Pécsi Bőrgyárban a korábbi 80 ezerről 100 ezer forintra emelték a kamatmentes építési, illetve -vásárlási kölcsön összegét, s az építkezésekhez évente 3 alkalommal vehetik igénybe a vállalati gépjárműveket, kedvezményes fuvardíjjal. megyei Állami Építőipari Vállalatnál a kollektív szerződésben foglaltak értelmében évente 3,5 millió forinttal támogatják a lakást építő vagy vásárló dolgozókat. A házépítők itt is kedvezményesen vehetik igénybe a vállalati tehergépkocsikat, autódarukat. ü Komárom Országos elismerés a dorogiaknak A Hazafias Népfront Országos Tanácsának Elismerő Oklevelét nyerte el Dorog nagyközség. A legjobb társadalmi munkát végző helységeknek jár ez az országos jutalom. A népfront országos titkársága által alapított Kiváló Társadalmi plakettet a Kőbányai Munkáért Gyógyszerárugyár dorogi Egységben az erő” üzemének elnevezésű szocialista brigádja érdemelte ki. Havas Miklós, a Hazafias Népfront Országos Tanácsának tagja, a népfront megyei titkára adta át az elismerés okmányát és a plakettet Csuha Józsefnek, a nagyközségi tanács elnökének, a népfront nagyközségi bizottságának a Technika Házában tegnap megtartott kibővített ülésén. sok A dorogi társadalmi munka1981-ben csaknem 16 millió forint értéket hoztak létre. Az egy lakosra számítható átlag 1345 forint volt. Ilyen összefogással hoztak rendbe, újítottak fel iskolákat, óvodákat, szótereket, bölcsődéket és fátFelépítették a Jubileumi Díszteret és az aknatornyot a Kálvária hegyen. Társadalmi erőkkel fejlesztették a sportlétesítmények hálózatát. Érdemes rámutatnunk, hogy 1976-ban — tehát öt évvel a legutóbbi értékelést megelőzően — az összes teljesítmény 3 millió 300 ezer forint volt, egy lakosra pedig 278 forintot számíthattak. Az elismerő oklevelet Csuha József (balról) tanácselnök vette át Havas MiklóstólFotó: —bor 13 Kicsit „közbeszólt” a hűvösre forduló idő Megyeszerte jó ütemben haladnak a tavaszi mezőgazdasági munkák, bár az utóbbi napok hűvösre forduló, néhol esőt is hozó időjárása a tavasziak vetésében rövid „megálljt” parancsolt. A 67 ezer hektáron tervezett tavaszi vetésű növények közül a tavaszi árpa, a zab, a borsó vetését és a lucerna telepítését is befejezték a gazdaságok 25 800 hektáron, az előző évinél 2000 hektárral nagyobb területen vetettek őszi búzát, amelyre mindenütt kijuttatták a fejtrágyákat. Általános tapasztalat, hogy az őszi kalászosok jól teleltek, kifagyás miatt a terület alig egy százalékát kellett csak kiszántani. A tervezett cukorrépa-területnek mintegy felén már földben a mag, s gondosan készülnek a nagyüzemek a napraforgó és a kukorica vetésére is. Az általános összegezés ismeretében néhány tsz vezetőjétől külön is megérdeklődtük: hol tartanak a tavaszi munkákkal? OROSZLÁNY, JÓSZERENCSÉT TSZ — Soha ne álljunk rosszabbul ilyentájt, mint az idén — közölte Karácsonyi Endre, főágazatvezető. — A műtrágyákat már minden növény alá kiszórtuk tavaszi és gyepek tavaszi műtrágyázását a is elvégeztük. 653 hektáron termelünk napraforgót, ennek a területnek a vegyszerezése és az őszi kalászosok vegyszeres gyomirtása tart. Hét végén megkezdjük a napraforgó vetését is. A 999 hektárra tervezett kukorica termeléséhez a vetőmag már rendelkezésünkre áll, a talajelőkészítéssel is készen vagyunk, s várjuk a jobb időt. MOCSA, BUZAKALÁSZ TSZ — A sárgarépa vetését —, amely a háztájival együtt 50 hektár —, valamint a cukorrépa vetését is befejeztük. Ez utóbbit 327 hektáron termeljük 60 hektárral nagyobb területen, mint az előző évben. — Az idén nem termelünk lent. Helyette — eleget téve az elvárásoknak — a kukorica vetésterületét növeltük. A 927 hektáron tervezett kukorica talajelőkészítése tart, már csütörtökön megkezdtük volna a vetését is, ha az időjárás közbe nem szól — tájékoztatott Csordás Mihály elnök. BAJNA, ALKOTMÁNY TSZ — Az úgynevezett kora tavasziak magja már a földben van. 50 hektár lucerna telepítését is befejeztük. 229 hektáron termelünk az idén napraforgót. Ennek a vetését már elkezdtük volna, ha nem hűl le ennyire az idő Sajnos, az új hibrid vetőmag könyebb a hidegre, mint érréa hagyományos fajták, így várnunk kell, amíg egy kissé felmelegszik a talaj. Kukoricát 500 hektáron — 5 százalékkal nagyobb területen — termelünk, mint 1981-ben. A terület előkészítése folyik. Egyébként az őszi búzák nálunk is jól teleltek, némi kifagyás csak az őszi árpában volt, de kiszántásra itt sincs — mondotta Losonczi szükség Lajos elnök. BANA, KINIZSI TSZ — Az őszi búza vegyszeres gyomirtásán már túl vagyunk. Ezt a munkát helikopterrel végeztettük. Idei tervünkben 30 hektár gyepfelújítás is helyet kapott, ami ugyancsak időben megtörtént." Egyedül a cukorrépával voltak gondjaink, kicsit elcsúsztunk a vetés megkezdésével, mert nem kaptuk meg időben a gyomirtó szert. Szántóterületünk 60 százalékán kukoricát termelünk. Csupán az abraknak szánt kukorica közel ezer hektárt tesz ki. Ennek a területnek a talajelőkészítése, folyamatban van. Az előző évekhez viszonyítva 3 késésben vagyunk, amit napos jó szervezéssel igyekszünk behozni. De természetesen az időjáráson továbbra is sok múlik — összegezte Csapó Imre elnök. Megyénk nagyüzemei a tavalyinál majdnem 300 hektárral nagyobb területen, 3370 hektáron termelnek napraforgót. A cukorrépa tervezett területe 2265 hektárt tesz ki, ami 220 hektárral több az előző évinél. Kukoricát pedig 42 411 hektáron fognak vetni, ami azt jelenti, hogy magukévá tették a kormány felhívását, mert együttesen 1628 hektárral növelték ennek a növénynek a termőterületét. Ez azonban a több termésnek csak egyetlen feltétele. A többi teljesítéséből jó néhányra a napokban kerül sor. És nem mindegy, hogy mennyire lesz gondos, körültekntő ez a munka. Sz. A. Pilismarót határában műtrágyáznak a sárisápi Új Élet Tsz dolgozói. Fotó: @ tin Nemzetközi közlekedési tanácskozás Gazdaságosság és minőség a közlekedéstervezésben és a forgalomtechnikában címmel háromnapos nemzetközi tudományos tanácskozás kezdődött szerdán Budapesten az MTESZ székházában. Az eszmecserére, amelyet a Közlekedéstudományi Egyesület rendez, tíz országból több mint félszáz vendég érkezett. Az első napon a közúti forgalom minőségi értékelése volt a téma. A szakemberek az elvégzett vizsgálatok alapján fontossági fokozatokat jelöltek meg. A megkérdezett gépkocsivezetők szerint a sorrend: gyorsaság, kényelem, biztonság és olcsóság. A budapesti utcákon a tapasztalatok szerint a megengedett 600 kilométeres sebesség az ideális, a kényelmi, a biztonsági, és gazdaságossági szempontokat tekintve egyaránt. Az optimális sebesség adta előnyök azonban a rosszul összehangolt jelzőlámpák, a felbontott úttestek, a rossz időjárás, az ügyetlen vezetők miatt könnyen elveszhetnek. Például: ha a tempó 20 kilométerre csökken, az üzemanyagfogyasztás mintegy két és félszeresére emelkedik. Nagyobb figyelmet igényel a tömeg- és az egyéni közlekedés közötti helyes arány megtalálása is. Sokszor feleslegesen juttatják előnyhöz az egyedül közlekedőket a sok utast szállító autóbuszokkal, villamosokkal szemben. A szakemberek jó kezdeményezésnek tartják a városainkban egyre gyakoribb buszsávokat és a külön irányító jelzőlámpákat.