Dolgozók Lapja, 1983. január (38. évfolyam, 1-25. szám)
1983-01-13 / 10. szám
iSSS. Jamilr Tf.. csutárt3k iS •• _í^| Gombát i télen? ! Igen! — A városi ember téli,3 hétvégi kirándulásain, a vidéki közvetlen környezetében, gyakran találkozik fák oldalán, tüskökön, kidőlt fa törzse-5 ken növő ragadósan nyálkás tetejű gombával, a téli fülőké vel. 3. Akácgombának is nevezik, mert főleg az akác tönkjén fordul elő. Fagyálló, azaz, ha a gyenge fagy éri, nem károsodik, felengedés után is fogyasztható. Csoportosan terem, kalapjanak színe rozsdás sárga, középen kissé sötétebb. Fontos 3 ismertetőjegye a kalap ragadós 4 nyálkás bevonata, ezért sokan idegenkednek tőle, pedig létfel i tételének, fagyállóságának ez egyik biztosítéka. Jellegzetes 3 halszaga is segít abban, hogy 3 ne tévesszük össze a sárga kén-3 virággombával, ami viszont 3 mérgező. (Mint a neve is utal 3 rá, a mérgező gomba kénsárga, 3 lemezei olívzöldek.) 3 A téli fülőke tönkje meg 3 nyúlt, csöves, a tövénél össze 3 nőtt, sok tönk nő ki egy tőről. 3 Felhasználás előtt a tönköt el kell távolítani, mert az szívós, ehetetlen. A gombáról hideg vízzel lemossuk a először lombot, és egyéb szennyeződést, majd leforrázzuk, hogy elveszítse nyálkásságát, utána hideg vízzel leöblítjük, szitán vagy szűrőn lecsurgatjuk. Húsa kemény, rugalmas, nagyon jó levesnek, pörköltnek, salátának, egyéb gombás ételekhez. Gál Mózes demozoic r . sm » . \ • Komolyra fordítva...D ecember 31-i lapunk utolsó oldalán, szilveszteri hangulathoz illő tréfás aláírással tettünk közzé két fotót, amelyeken Szabó János és Vanya János kéményseprők voltak. (Amint ezen a képen is ők láthatók.) Ismerőseik körében vicctémává váltak. Ezúton kérünk tőlük elnézést. Nem számítottunk arra, hogy lesz, aki az ártatlan mókázást is visszájára fordítja. Ezért most komolyra fordítjuk a szót, és a kéményseprők hétköznapjairól adunk rövid tudósítást. A Komárom megyei Kéményseprő és Tüzeléstechnikai Vállalat dolgozói évente 40 ezer kéményt vizsgálnak meg, illetve tisztítanak ki. Erőművek kéményei, szellőzőberendezései és kazánok rendszeres karbantartásán kívül lakossági szolgáltatást is végeznek megyénkben. Korszerű műszerekkel mérik a kémények és különböző tüzelőberendezések működésének hatásfokát, ellenőrzik a füst széndioxid és szén-monoxid tartalmát. Szépünkön: műszeres léghuzatmérés. Cikkünk nyomán Személyi mulasztás nem történt Múlt év december 16-án tettük közzé Baumgertner Istvánné tatai olvasónk levelét. Miért késnek a vonatok? címmel. A panaszos azt kifogásolta, hogy november 25-én késett az Oroszlányi—Tatabánya között közlekedő személyvonat, így nem érte el a tatai csatlakozást. A MÁV ■ komáromi főnökségének illetékese, Szemmöri Sándor megvizsgálta Tőpanaszt és az alábbiakat hozata tudomásunkra. — A kérdéses napon Tatabánya alsóról, 15.17-kor induló 7934. számú vonat mozdonya közvetlenül az indulás előtt meghibásodott úgy, hogy szolgálatképtelenné vált. Sajnos az állomáson másik mozdony nem állt rendelkezésre, így azt egy távolabbi vonatról kellett levenni, és Tatabánya alsóra hozni. Ezért a panaszolt vonat csak 41 perces késéssel, 15.58-kor indulhatott el. A késést az oroszlányi igen szoros fordulóidő miatt nem lehetett csökkenteni, akkor a csatlakozási időt sem hosszabbíthattuk meg, mert ezzel további késeteket okoztunk volna. Az utas sajnos ezért maradt le a vonatról. A késést olyan előre nem látható esemény okozta, amit azonnal nem tudtunk elhárítani. Személyi mulasztás nem történt, de a kellemetlenségért a levélíró szíves elnézését kérjük. Zsugorodó kifli? Troli Kalmárt tatabányai olvasónk a Dózsakertben lakik, a 60-as számú ABC-bolt közelében Számos alkalommal szóvá tette a bolt és a pékség vezetőjénél, hogy némelyik kifli — véleménye szerint — nem felel meg az előírt súlynak, róval kisebb, mint a szabványos. Az 1.30-as kifli sokszor nem üti meg azt mértéket, mint az 50 filléres. a Hogyan lehetséges, hogy selejtes kiflik is forgalomba kerülhetnek ? — teszi fel a kérdést olvasónk, amire a Tatabánya és környéke Sütőipari Vállalat illetékesei válaszolnak : A levélírót személyesen felkerestük és panaszát meghallgatva a következő intézkedéseket tettük: mivel a termékek osztása kisüzemi osztógépen 30 darabonként történik, előfordulhat, hogy hibás préselés egy-két termék következtében súlya kisebb lesz ami maga után vonja a térfogat csökkenését is. beszámolóknak az ilyen pékA árut nem szabad kiadni az üzemből. Mivel ez mégis előfordult, a felelős dolgozókat figyelmeztetésben részesítettük, és a minőségi bérük 50 százalékát elvontuk. Troll Kálmánt ezekről a tényekről levélben is értesítettük, aki személyes találkozásunkkor fenti intézkedésünket elfogadta és kielégítőnek tartta. Köszönjük a sütőipar gyors és precíz válaszát! Csöpp, csöpp... * Közmegelégedéssel szemléltük Tatán, a Május 1 úti autóbuszmegállókban elkészült, a városképbe illő szép utasvárókat. Mindaddig örültünk, amíg a decemberi eső meg nem tréfálta az utasokat. Hiába álltak be az eső elől, vagy ültek le a padra, mert egyik neve nyakára csepegett az esővíz, a másiknak a ruházata lett nedves az ülőkére befolyt esőtől. Nem tudjuk, mi az oka, hogy a fartú tetőn át beesik az eső, de mindenképpen süríősen lapítani kellene a rejtett hibán”. Húsz* T,evente Tata ...HA ÜLÜNK, HA ÁLLUNK, MINDENÜTT AZUNK. Kreszvetélkedő Kresz-vetélkedőn részt Komáromban, az vettünk Gyula kollégiumban. A Alpári verseny négy izgalmas fordulóból állt, amelyeket a kollégium vezetősége állított össze. Bemelegítésül Kresz-totót töltöttünk ki, majd közlekedési táblákat kellett felismernünk. A harmadik fordulóban szóbeli kérdésekre válaszoltunk, s végül, jobb feladat egy a legizgalmakeresztrejtvény megfejtése volt. Ezután eredményhirdetés következett. Egy csapat kapott maximális pontszámot, kettő második helyezést ért el. A nyertesek csokoládét kaptak jutalmul. A többi versenyző sem szomorkodott, hiszen ők is tapasztalatokat szerezhettek a közlekedés terén. Szeretnénk, ha minél több ilyen vetélkedőn vehetnénk részt. Hamrák Gyöngyi l. oszt. tanuló. Széchenyi I. Közgazdasági Szakközépiskola, Komárom | ^TTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTrT1 Caricin, Sztálingrád, [ Volgograd fiz emlékezések idejét éljük. A televízió ismét fel________ idézi a Don-kanyarban történt harcokat és a második magyar hadsereg tragédiáját, ahol 1943. január 12-én, 250 ezer magyar katona állt a Don partján, s közülük 1943. májusáig csak kb. 40 ezer ember került haza. Mintegy 60 ezer ember maradt szovjet fogságban. A többi? Azok elestek, éhen pusztultak, megfagytak. Miért? Ugyanebben az időben pecsételődött meg, ettől délebbre, a Volga partján a 6. német hadsereg sorsa. Sztálingrád neve örökre belevésődött a történelembe, és a második világháború fordulópontjának számított, amikortól kezdve már csak a vereséget ismerhette meg az ellenség. Sztálingrádot korábban Caricin-nek hívták. A város neve tatár eredetű és „sárga homokot” jelent. A 17. és 18. században fontos kereskedelmi és határvédelmi központ. 1670-ben Sztyepán Razin parasztfelkelői rövid időre elfoglalják. A városnak 1917. után újra fontos szerep jut, mert november 17-én itt is kikiáltják a szovjethatalmat. Mint tudjuk, ennek a hatalomnak már születésekor védekeznie kellett a belső és külső ellenség ellen. Voltak persze szövetségesei is, a nemzetközi proletariátus körében. 1918.nyarán a magyar Nikii Gyula vezérlete alatt itt alakult meg egy 1200 fős magyar internacionalista csapat, amely aztán Bugyonnij marsall híres lovas hadseregében vett részt a védelmi harcokban. Már 1918 augusztusában Krasznov fehér generális csapatai támadják a várost, majd 1919-ben Gyenikin, külföldről is támogatott tiszti csapatai indítanak nagy offenzívát. 1920. januárjában szabadult fel aztán a város, és 1925-ben vette fel az acélváros, azaz Sztálingrád nevét, mintegy jelképezve azt a szerepet, amelyet ez város az ország ipari fejlődésében játszott. Felépült a a híres traktorgyár, amelyből napi 144 traktor hagyta el az üzemet, hogy segítse az ország mezőgazdaságának szocialista átalakulását. De ezt a fejlődést megszakította a második világháború. Miután a németek 1941. telén vereséget szenvedtek Moszkva alatt, a Kaukázus irányába fordultak, hogy átjutva azon, elérjék a bakui olajmezőket. De útjukat állta a hős város. 1942. szeptember 3-án több mint negyedmilliós hadsereggel megkezdik a város ostromát. De a védők szívósan ellenállnak. A traktorok helyett tankok futnak le a gyártószalagokról, egyenesen a frontvonalba. Híressé válik Vaszilij Zajcev mesterlövész jelszava: „Nem hátrálunk, a Volga túlsó partján, nincs számunkra hely!” és ama hőstett, amikor Pavlov őrmester és maroknyi csapata 58 napig védte a rábízott háztömböt. (A város lakói, utóbb felajánlásként 58 nap alatt építették fel ezt.) 1942 november 19-én új szakaszba ért a harc, mert ekkor ellentámadásba lendült a szovjet hadsereg és 4,5 nap alatt bekerítette a német hadsereget. A városban változatlanul tombolt a harc. A pályaudvar például öt nap alatt 15-ször cserélt gazdát. A németek közben a központi kikötőt is elfoglalták, de ezután már csak a „védekezésre futottak erejükből. 1943. januárjában aztán felszólítják a német csapatok parancsnokát, Paulus tábornokot a kapitulációra, de Hitler nem járul hozzá, így tovább folyik a pusztítás. Végül aztán február 1-én megtörténik a fegyverletétel 140 ezer német katona pusztult itt el. 91 ezer, köztük 24 tábornok, vonult hadifogságba. Most másfél éve, módomban volt ebben a városban, — mai nevén Volgográdban — járni. Szinte felelevenedett lelki szemeim előtt az az idő, amikor ez a város, a Volga folyó innenső partja volt a végső határ. Szemben a szállodánkkal a pályaudvar. Mellettünk az állami áruház pincéjében Paulus utolsó hadiszállása volt. 100 méterre tőlünk a központi kikötő, amelyet a túlról jövő csapatok elsőnek rohammal visszafoglaltak. Jártam a Pavlov-háznál és annál a malomnál, amit örök mementóként, eredeti állapotban hagytak. És Mamajev-kurgán, a várost uraló magaslaton is jártam, a aminek minden rögét vérből és vasból gyúrták. Sokszor rohamozta meg ezt a magaslatot az ellenség, 1919-ben is, 1942-ben is. Ma ez egy emlékmű-komplexum, a tetején „a haza megvédésére hívó anya” 86 méteres szobra. A pantheonban, Schubert zenéje hallható, és örök láng világítja meg a falak vörös lobogóit, amiken tízezer elesett szovjet harcos neve szerepel. Áldozatuk nem volt hiábavaló, mert tudták, hogy a szülőhazájukat védik. És ma, 30 év múltán. Caricin—Sztálingrád—Volgograd, az ősi város, ismét virágzik. A lakosság száma immár túllépte az egymilliót, és épül a 80 kilométer hosszúságú — várost átszelő — metró is. Olbricht Vilmos Komárom lUiiUiiiiUUUiUUlUUUililiUUUUUUiUUUlU‘UC 3 Válasz az olvasónak Egyeiire nem épül meg az összekötés! Magyar Imre tatabányai olvasónk arról írt, hogy a közelmúltban költöztek Kertvárosba, és sajnálattal vették tudomásul, hogy Újváros megközelítése milyen sok időt vesz igénybe, rengeteg időt vesz el az emberek szabadidejéből a bejárás. Kéri, tudjuk, meg, hogy a korábbi években emlegetett, a két városrész között tervezett út mikor készül el?!Vasónk sajnos hiába remél kedvező választ. A Kertvárost Újvárossal összekötő út szükségességét mindenki elismeri, hiszen tulajdonképpen még ennél is többről van szó. Ez a szakasz a Kisbérc felé menő országos főforgalmat lebonyolító út része lenne — s majd lesz is, — egyben csatlakozást biztosítana az új autópályára. Csakhogy a jelenlegi gazdasági helyzetben senki sem tudja a költségeit viselni. Jóllehet nem is városi erőforrás kérdése. A megyei tanács és a KPM közös beruházásáról van szó, amibe vasúti érdekeltség is közrejátszik. Ez utóbbi, vagyis a vasúti különszintű pálya megépítése, valamint az út új nyomvonalon vezetése, az ezzel járó szanálás stb. mind-mind növelik az építési költségeket, éppen ezért a VI. ötéves tervből kénytelenek voltak törölni. Az út terve kész, a VII. ötéves tervben újra szerepel a megvalósítása, de garancia arra sincs, hogy akkor elkészül. Több ilyen igény is van a megyeszékhelyen, azok között az első ennek az útnak a megépítése.összekötő Belátható időn belül tehát nincs kilátás arra, hogy tervezett, valóban nagyon ész- szerű módon, jelentősen lerövidüljön az út Tatabánya- Kertváros és Újváros között.. Az sem lehet választadó olvasónk számára, hogy a város szerkezeti adottságai miatt Felsőgalláról sem tart rövidebb ideig Újváros elérése, mint Kertvárosból. N. P.