Dolgozók Lapja, 1983. október (38. évfolyam, 232-257. szám)

1983-10-25 / 252. szám

r Sorozatok­ ­ a titkát: miért, hogyan lett több KERESEM Kórház a város szélén, mint­­ megannyi más sorozattársa? Aki, ha anyám a Szabó családot hallgatja a rádió­ban, elmegyek sétálni, akinek az­ agyára ment James Onedin és pereputtya, aki ugyan várta, hogy igazi népi hős lesz a maláj­­ tigrisből, ám hamar belátta, hogy nem több az egész, mint egy jól megcsinált kalandfilm-sorozat —, ugyan miért vártam a Kórház a város szélén második szériájának folytatásait? Ám, ha úgy tetszik, a televízió műsorából még sok hasonló — érdekesebb, vagy teljességgel érdek­telen — sorozatot kicsemegézhetünk. Ismét visszatért a képernyőre a magyar labdarú­gás ,,művészete”. Jómagam labdaszedő szintjén sem értve a témához, annyit azért láttam: a Rába ETO gyorsaságban, a passzolás biztonságában és még sok más részelemben bizony elfért a Dinamo Minszk hóna alatt. A fociban szurkolunk a Tatabányának, dicsérjük a felfutott Rába ETO erényeit, s így to­vább. Ott egyszerűen nem lehet abbahagyni. Ha va­laki drukker, s még nem látott kiabálva szitkozódó­­ embert —­ miközben felesége hallatlan nyugalommal készíti a vacsorát —, nézzen a tükörbe egy-egy ki­hagyott Rába-helyzet után, azon nyomban. No, de mi­ért ne legyen okoskodó az a nem céklafejűen foci­drukker tévékrónikás: ugyan kérem, hányan és hány, akár életre szóló helyzetet kihagyunk, s csak füstöl­gőnk utána. Nézzünk más példát! Az immár harmadik hete szerdánként látható Tévéegyetem című műsorsorozat­ra érdemes fokozottan odafigyelni. (Az előzmények­hez: a tv közművelődési főosztályán elkészült a soro­zat első tizenhat, az ókori kelet történetét bemutató adása. A film tudományos szakértője és előadója Komoróczy Géza történész, szerkesztője és rendezője Kővári Péter. A sorozat munkálatait 1978-ban kezdték el, s a négy és fél év alatt Bánhegyi István, Halász Mihály, Ráday Mihály és Stenszky Gyula operatőr kamerájával 40 órányi filmet vett fel több­ mint tu­catnyi országban. Számos ásatáson és több mint 70 múzeumban forgattak.) Az ókori Kelet című sorozat készítőinek termé­szetesen az volt a célja, hogy ne tankönyvízűen, ne a tankönyvek teljességre törekvő igényével álljon össze a tévéegyetemi széria, ellenkezőleg: azokat a fő problémákat, csomópontokat emelték ki, amelyekről részletesebben kívánnak szólni." Mindig egy-egy konk­rét helyszínről, tárgyi leletből indulnak ki — aztán általánosítanak. Noha elég vaskos könyvvel nyúztak bennünket e témát illetően is a debreceni bölcsész­karon, megvallom: élvezettel nézem Komoróczyék vállalkozását. Még csak azt sem mondhatom, hogy ez az ismeretanyag nélkülözhetetlen napi munkám­hoz (habár már az első három adásban is adódtak ilyen találkozási pontok). Ez a kedvesen okos műsor arra ad választ: ha­­ladt-e előre az emberiség. Tudjuk, igen. De bebizo­nyítják nekünk, hogy itt, Közép-Kelet-Európában, az Árpád apánk hasította földdarabon, csak-csak megta­láltuk a számításunkat. Egyszóval, a múlt sajátos kin­­cseinek-értékeinek, a leleteknek a felmutatása révén hívják fel jelenünk számos objektív-tárgyi, szellemi pozitívumára. Sorozat a Zene, zene, zene című produkció de itt csak két okból említjük: mert tanulságosan, is, szépen egységes volt (az orgonákkal ismerkedhettünk), s és, mert hallhattuk az esztergomi bazilika új orgoná­ját szólani (ez tudniillik a múltkori adásból kénysze­rűen kimaradt). Soroljam? A Stúdió '83, a Kockázat (külgazda­ság), a Panoráma (külpolitika). A hét műtárgya (csu­pán öt perc!), az Ablak és még sok más, okkal-jog­gal népszerű. Mert beleszól a hétköznapi életünkbe. Vagy mert művészeti ismeretterjesztő műsornak pél­dául rövid, nem nyomnak agyon bennünket a szak­szöveggel. Vitray Tamás Ismét.. .-je is okos, jó mű­sor ... . A játékfilm-sorozatokkal általában nincs ennyi szerencsénk. Tudom, hogy sokan, főleg a nők, imád­ják a Sandokan-t, de ez isten bizony, elmúlik, remé­lem. Kialusszuk. A csehszlovák sorozatban is kétségtelenül sok volt a közhely, a jól bevált ún. panelelem, amiből írók is tudnak építkezni. Kezdetben Elzbetának szur­koltam (korom már indokolja), aztán csak figyeltem a szálak bonyolódását, mígnem az emberi sorsok a maguk (író által elképzelt) gyarlóságában megmutat­koztak. Jaroslav Dietl forgatókönyvíró és Jaroslav Dudek rendező azonban addig farigcsáltak, amíg egy példának való karaktert ki nem bontottak — legalább három figurában. Az idős Sova (Ladislav Chudik), Strosmajer (Mikos Kopecky), Festova (Dana Modlic­­ká), de még Dankát is ide sorolom érett bölcsesség­gel társult érzékeny embersége miatt (Jana Stepán­­ková). Hol egyik, ho­l másik tetteivel, értettünk­ egyet, hol — alkattól függően —, közülük valamelyik figu­rával azonosultunk. S ha másnap kicsit Lova­san ko­mótosabbak, Strosmajeresen, vagy Festova-san élet­­igenlő-harsányak lettünk, netán Danka módjára sze­­rettük-értettük bajban lévő társunkat — már be is következett a katarzis. Ez a katarzis olyan műszó, ami­­ riasztja az embereket,­­pedig hát gyakran kerü­lünk katartikus erejű, döntést igénylő kérdések elé. Amikor is nem az agyunk, a kezünk, hanem egész személyiségünk, érzi a tett, vagy a szó súlyát. AZÉRT nem állhatom meg a kérdezést: az iménti sorozat-műfaj kategorizálása ____________ szerint nem érzi a televízió szerkesz­tősége, hogy lassan már-már gépiessé válik ez a struktúra? (Menetrend szerint kapjuk az Elmebaj­nokságot, a Deltát, a Kapcsoltamot, a Fele sem igazt, a kisfilmet, a rajzfilmet, a krimit...) Ér­demes lenne ezen elgondolkodni. Jenkei János DOLGOZÓK LAPJA 1983. október 15., kedd Diákvélemények a komoly zenéről És megérintett a csoda..., Jacobsen azt mondja, egyik a füllel értekezésében: „... érzékelhető han­gok végső fokon mind hamisak, míg az, akinek megadatott a zenei hal­lás ajándéka, láthatatlan hangszert rejteget bense­­jében”. Valóban, a zenei hallás ajándék, a komoly zene ér­tő befogadására csak keve­sek képesek. Érdekes, s el­gondolkodtató, hogy míg a könnyűzene, minden kor if­júságát megérinti, addig a hangversenytermek, opera­házak széksorait többnyire az­selői idősebb nemzedék képvi­seltik meg. A „több­nyire” szót vánom, mert hangsúlyozni ki­az általánosí­tás ez esetben is durva hiba lenne. Vannak, és lesznek mindig a klasszikus zenét ér­tő, és művelő, gondolati tar­talmát magukénak valló fia­talok. Hosszan lehetne meditál­ni azon, vajon mi az oka annak, hogy a közel száz decibel erősséggel bömbölő magnóból áradó könnyűzene szeretetét a legtöbb fiatal vállalja, addig a klassziku­sok élvezetét inkább titkol­ni, mint propagálni valónak tartja. Ezen érdekes eszme­­futtatást tizenévesektől hal­lottam, méghozzá három olyan fiataltól, akik élvezik a halk futamokat a zongo­rán, egy-egy etűd, soha meg nem fogalmazott gondolatok elindítója Vannak bennük­ körök, amelyek­ben nem ildomos bevallani, hogy szeretjük a komoly ze­nét. Kétkedéssel hallgattam Laky Helgát, a Árpád Gimnázium tatabányai 3. b osz­tályos diákját. Úgy gondol­tam, túloz, Tamás Ildikó, de osztálytársa, s az érettségi előtt álló Szakács Zsolt, egyetértett Helgával. Ők hárman készséggel nyi­latkoztak meg arról, hogyan jutottak­ el a komoly zene­­értő befogadásához. Elvitat­koztak azon, közelebb hoz­za-e a muzsikához a diáko­kat, vagy inkább elriasztja őket a kötelező hangverseny­látogatás. — Az, hogy kötelező a bérletek vásárlása, nem jó dolog, de jobb ötletem nincs — tűnődött Ildi. — Ha úgy állítanák össze a programot, hogy eleinte csendülnének ismert darabok fel, például Csajkovszkij gondolok B-moll zongoraversenyére, s foko­zatosan jutnánk el a nehe­zebb darabokhoz, meg lehetne nyerni­ többeket Az idén bevették a sorozatba a Ben­­kó-dixieland műsorát. Óri­ási az érdeklődés, ez is egy lépcsőfok lehet a klassziku­sokhoz — töprengett hango­san Ildi. — Ti hogyan jutottatok el odáig, hogy nem kapcsoljá­tok ki a rádiót, ha például egy zongoraverseny akkord­jai csendülnek föl? — Mindhárman külön úton járunk — vette át a szót Helga. — Általános iskolás ko­romban két és fél évig he­gedültem. A zenei tanulmá­nyoknak a nagy a szerepük. ráhangolásban Abbahagy­tam, mert tudtam, nem va­gyok tehetséges, de maradt a zeneszeretet, szívesen já­rok hangversenyekre, s van operabérletem is Pestre. Hát­ránynak érzem, hogy nem lakom a fővárosban. Hallok zenei csemegékről, de elérhetetlenek számomra.azok — Helga, mit jelent szá­modra a komoly zene? — Nehéz szavakba önteni. Úgy érzem, kevesebb len­nék nélküle, örülök, ha a rádióban egy-egy operarész­letet csípek el. A zene szár­nyán távoli tájakra kalan­dozom. Elvon a tanulástól, így komoly zenét csak a szabad időmben hallgatok. Sokan azt mondják,, maradi, akinek egy kürt verseny a kedvére van. Vitába szállok velük, bár a könnyűzenét sem vetem meg. — Én is szeretem — lelke­sedett Szakács Zsolt. — A kemény rock a kedvencem, attól a klasszikusok távol állnak. Utam az utóbbiak­hoz talán nem tipikus. Rendszeresek a gimnázium­ban a zenei tárgyú vetélke­dők. Lehet, hogy nem szim­patikus, amit mondok, de egy ötös reményében ne­veztem be. A téma Liszt Ferenc élete és munkássága volt. Könnyű volt megsze­retni. A többi már ment magától. komolyzenei Szívesen hallgatok lemezeket. Ki­mondhatatlan, milyen har­mónia­ van bennem, amikor például Bachot hallgatom. Ő a kedvencem. Azt még­sem állítom, hogy jobban sze­­­retem a klasszikusokat, mint rockot. Sőt, az operát egyáltalán nem élvezem. Koncentrálnom kell a szö­vegre, mert nem értem, s közben nem tudok a dallam­ra figyelni. — Olyan általános iskolá­ba jártam, amelyiknek volt zenei tagozata, de én nem olyan osztályba iratkoztam be. Az aulában gyakoriak voltak a hangversenyek, s mint afféle kíváncsi gyerek, én is bele-belehallgattam. Aztán a gimnáziumban so­kat nettel. foglalkoztunk zenetörté­n hangversenyekre a kíváncsiság vitt el, meg akartam érteni, szerettem volna, hogy hozzám is szól­jon művein keresztül egy­­egy zeneszerző. Eleinte unatkoztam. Négy hangver­senyből kettőt lehet a bér­letben választani. Beethoven és Mozart mellett döntöt­tem. És megérintett a cso­da, gondolatokat ébresztett bennem a felhangzó zenemű. Ha komoly volt, elszomorod­­tam, ha vidám, mintha szár­nyaim nőttek volna. Érde­kes, hogy komoly zene mel­lett, képtelen vagyok tanul­ni. Az egész embert kíván — vélekedett Ildi. — Hogy állsz, a könnyű­zenével? — Szeretem azt is. És nem értem azokat, akik csak a beatet, és a rockot ismerik, s eleve kimondják: ami egy hangversenyen zajlik, az hülyeség. A zene mindenkié — ez ma már közhely. Mégsem talál­ja meg mindenki a hozzá ve­zető utat, lényegülésre. Aki képes az ut­­az azonosulás­ra — gazdagabb lesz. A lemezhallgatások, a ze­nei vetélkedők, a hangver­senybérletek, állomásai a komoly zene megszeretteté­­sének, s bizonyára az emlí­tetteken kívül számos köve­tendő példa él még. Taná­rok, szülők, a komoly zene hivatásos követei és min­den kedvelője tehet azért, hogy Kodály vágya: „A ma­gyar zenei öntudat alapját kell kiásnunk a magyar kö­zöny és a helytelen és el­avult zenei nevelés romjai alól” — megvalósuljon. V. Román Marian Tanulás komolyzene-hallgatás mellett. Fotó: Krajcsí Munkásemlékek 12. Munkák és szállások Helyzetembe nem nyugodhattam bele. Vállal­nom kellett bármiféle munkát, nem ehettem tovább jótevőim kenyerét. Nem a szakszervezeti és állami munkaközvetítő hi­vatalok segítségében bíztam, hanem a közeli Garai té­ri piacon néztem szét. Reméltem, hogyha mást nem, legalább alkalmi munkát szerezhetek, némi fizetség ellenében zsákolhatok, vagy a háziasszonyok meg­tömött bevásárló kosarát cipelhetem. Ajánlkoztam a piaci árusoknál is. Már délfelé járt az idő, a vásárlók tömege ritkulni kezdett. Úgy tűnt, hogy ez a próbálkozásom is sikerte­­­­len lesz, már-már feladtam, amikor a tér egyik sarkán a kocsijáról árusító, magya­ros bajuszt viselő gazda fel­fogadott. A kocsi oldalára erősített névtábláról leolvastam a nevét: „Tábori Pál kertész és piaci árus, Régi fénytér 24.30 helyrajzi Lóver­­szám”, ő volt annak a területnek a bérlője, ahol szállásadó gazdáimnak, Soóséknak a fá­ból épült házikója állt. Tábori bácsi elmondta a feltételeket: egyetlen lovát. Gondoznom kell piacnapokon pedig segédkeznem kell az árurakodásnál, és ha a vá­sárlók azt kívánják, hogy házhoz szállítsuk a vásárolt portékákat, akkor az az én feladatom lesz. Fizetségül szállást ad a lóistálló mellé épített kis házikóban, na­ponta háromszor kapok elégséges étkezést, és rá­adásként heti öt pengő pénz­­juttatásban is részesít. „Ház­hozszállítások esetén — mondotta új kenyéradó gaz­dám —, még borravaló is ki­néz.” Nyomban munkába áll­tam. Az átköltözés könnyen ment, hiszen új lakhelyem néhány méterre volt csupán a Soós­-házaspár­­ „lakásától”. Tábori bácsi­­ beleegyezett abba, hogy hetente kétszer fél napot a szakszervezeti, illetve az állami munkaköz­vetítő hivatalokban töltsék, és szakmunka után nézzek. A helyzetemben beállt változásnak örültem, no­ha nem tanult szakmám­ban kaptam munkát. A leg­fontosabb az volt, hogy a kényszerű semmittevés zül­lesztő állapotából megsza­badultam. Boldog voltam azért is, hogy módom nyílt a Soós-házaspárnál felgyü­­­lemlett adósságom törleszté­sére. Csaknem négy hónapon át ápoltam Tábori bácsi lo­vát, és cipeltem burgonyás­zsákjait, míg végül 1927 júniusában kiközvetítettek a Vörösmarty utcában műkö­dő Schallmajer József-féle redőnygyártó üzembe. A fel­vételkor közölték, hogy csak a kák nyári-őszi szezonális mun­idejére alkalmazhatnak, és a rendelésállománytól függően, de még az év vége előtt számítsak elbocsátás­­somra. A kis pónilótól, na meg Tábori bácsitól el kellett bú­csúznom. Új szálláshely ke­resésére indultam. (Soósék időközben szülőfalujukba, visszaköltöztek Kőrösladány­­ba.) Annak ismeretében, hogy csak féléves munkaviszony­ra számíthatok, nem volt bátorságom különbejáratú szobát keresni, és bérelni, hanem ágybérlettel eléged­tem meg ismét. A nem mes­­­sze húzódó Gizella út egyik bérkaszárnyájában, Hosszú Ferenc családjánál találtam új otthonra. Hosszú bácsi szállítómun­kás volt, és szezon idején (télen) jól keresett. A pan­gás időszakában azonban, csak csurrant-cseppent, ezért a kieső keresetet — akár Barabásék — ágyrajárók ré­vén pótolták. Rajtam kívül ágybérlőtárs kőművessegéd, volt, egy fiatal és egy gyár­ban dolgozó leányanya, cse­csemőjével. Új otthonomat szerencsé­sen választottam meg. A ház asszonyát a természet nem áldotta meg gyermekkel, és emiatt sokat kesergett. Anyai ösztönét és szeretetét ezért ránk, fiatal ágybérlőkre pa­zarolta. Engem, mint szü­lők nélküli árvát, különö­sen kegyeibe fogadott, és anyám helyett anyám pró­bált lenni. A Hosszú-házas­pár olyan közel került hoz­zám, hogy sok éven át lak­­­­­tam lakásukban. Előfordult, hogy lakást kellett változ­tatniuk, és­­ én velük tartot­tam, mintha valóban gyer­mekük volnék. Áldás volt számomra, hogy a munka­­nélküliség id­ején sem hagy­tak nélkülözni. Szállásadóim segítségére szükségem­ is lett hamaro­san, hiszen karácsony előtt, újra állás nélkül maradtam. Csak 1928 márciusában kap­tam ismét munkát az an­gyalföldi Reitter Ferenc u­t­­­cában, a Vörös és Társa Lakatosgyárban. Harmati Sándor­­ (Következik: 13. VITÁK KERESZTTÜZÉBEN)

Next