Dolgozók Lapja, 1986. november (41. évfolyam, 258-281. szám)
1986-11-05 / 261. szám
NOVEMBER ■ iÁláfyítM [UNK] c [UNK]utuabtoMwote ^ okkâAffîukùoY r S - OkkMmooÔint* oJblaktortöia^dMe^ 1. A munkavédelem állami irányítását, összehangolását és ellenőrzését ki végzi? a) SZOT. b) Országos Munkavédelmi Felügyelőség. c) Minisztériumok. 2. Mi a teendő, ha a sérült eszméletlen, a hátán fekszik és van légzése? a) Fel kell ültetni. b) Stabil oldalfekvő helyzetet kell kialakítani. c) Nem kell hozzányúlni. 3. Hogyan növelhető ködben a közlekedésbiztonság? a) Kis sebességgel. b) Kis sebességgel és ködlámpával. c) Kis sebességgel és országúti fényszóróval. 4. Hogyan növelhető csúszásveszély esetén a jármű menetstabilitása? a) Megfelelő gumikkal és vezetéstechnikával. b) Vezetéstechnikával. c) Leterheléssel. 5. Mi a teendő a kiselejtezett akkumulátorral? a) Dobjuk ki. b) Folyadékkal feltöltve, dugókkal adjuk el a MEH-nek. c) Tegyük el tartaléknak. 6. Azonos koncentráció esetén a szén-dioxid vagy a szén-monoxid az egészségre ártalmasabb? a) Egyik sem ártalmas. b) Szén-monoxid ártalmasabb. c) Szén-dioxid ártalmasabb. 7. Miért veszélyes esős időben a nagy sebesség? a) Mert lefröcskölhetünk másokat. b) Mert vízrétegre futva elvész a stabilitás. c) Nem veszélyes. 8. Mire figyeljen a gyalogos és a kerékpáros? a) Lásson és láttassa magát. b) Elég, ha láttatja magát. c) Elég, ha ő lát. Fejtse meg! Töltse ki! Küldje be ! Cím : Autó—Motor Közönségszolgálat, 1400 Budapest, Pf.: 1. Nyílt levél egy autóvezetőhöz Tisztelt Kolléga! Elnézését kérem, hogy a nyilvánosság előtt vetek fel egy problémát, amely Önnel kapcsolatos. Az igazsághoz tartozik, hogy a történet sajnos nem egyedi jelenség, de mi most az ön problémáját szeretnénk „sínre tenni”. Önt szűkebb és tágabb környezete úgy ismeri, mint tisztes, jóravaló állampolgárt. (Ezt nem vonhatjuk és nem is vonjuk kétségbe.). Munkahelyén jól dolgozik és mint autóvezetővel sem volt problémája sem a hatóságoknak, sem közlekedő partnereinek. Eddig. A történet tulajdonképpen itt kezdődik. Az történt ugyanis — még a tavasszal —, hogy ön közlekedési balesetet okozott. A rövid krónika. Saját gépkocsijával egy alacsonyabb rendű útvonalról szándékozott kihajtani a védett főútvonalra, s ennek következményeként összeütközött egy ott szabályosan közlekedő másik személygépkocsival. Ön egyedül ült a gépkocsiban és szerencsére nem sérült meg. A másik vétlen kocsiban viszont egy felnőtt és egy kisgyerek megsérült. Jelentős összegű pénzbüntetést kapott és jogosítványát is rövidebb időre bevonták. Tulajdonképpen innét is kezdődhetne az a problémakör, amely megéri, hogy a nyilvánosság előtt keressük és adjuk meg rá a választ. Ön egyáltalán nem volt sportszerű ebben az ügyben. Széltében-hosszában híresztelte, hogy nem volt tárgyilagos, sőt, jogszerű a döntés, melyet ügyében hoztak. Becsületsértés és rágalmazás határát súroló kijelentéseket tett azokkal kapcsolatban, akik döntöttek az ön ügyében. A kákán is csomót keresett. Kifogásolta, hogy az ominózus kereszteződés kiépítettsége nem megfelelő. A jelzőtáblák rossz helyen vannak kihelyezve és még számtalan olyan rosszmájú és szakszerűtlen kijelentést „terjesztett” a nyilvánosság elé, amely sajnos nélkülözte a tárgyilagosságot. Tisztelt Kolléga! A közlekedés veszélyes üzem és mindannyiunknál előfordulhat, hogy téved, vagy rosszul ítél meg egy-egy közlekedési helyzetet és ennek következményeként megtörténik a baj. Az viszont már nagyon furcsa, hogy ön csak másokban keresi a hibát és teljesen alaptalanul „vádol” olyanokat, akik rájuk bízott feladataikat becsületesen végzik, ön nem volt őszinte önmagával szemben sem, másokat pedig félrevezetett. Megfeledkezett néhány „apróságról”. A baleset előtt néhány perccel bírságolták meg gyorshajtásért, mert nagyon sietett. A baleset után derült ki, hogy az ön gépkocsija enyhén szólva „zilált” állapotban van. Kocsija fékberendezése sem volt tökéletes. Ezeket az ön szerint „jelentéktelen” dolgokat figyelembe az illetékesek vették döntésük meghozatalánál. Bízunk abban, hogy e sorok elolvasása után mégegyszer szembenéz önmagával, de most már a tárgyilagosság optikáján keresztül. Ennek reményében üdvözli: Halász Jenő 1986. november 5., szerda November 15-étől információs ügyeleti szolgálat kezdődik Fel kell készülni a télre! A járműpark erőteljes növekedése egyre jobban megköveteli, hogy a közlekedésben is megfelelő tájékozottságra tegyünk szert. Ez az egyén és a társadalom együttes érdeke. Az alapos tájékoztatás és tájékozódás biztonságosabbá és kényelmesebbé teszi a közlekedést, napjaink zsúfolt forgalma, gondjaink és problémáink megkövetelik a gyors információ áramlást. Főleg az őszi és téli időszakban kell, hogy a járművezetők megkapják azokat a szükséges információkat, amelyek elengedhetetlenül szükségesek. Ez nemcsak a reggeli időszakokra hözik, amikor ködös vonatvagy havas, jeges útviszonyokra ébredünk, hanem napközben is. Nem mindegy annak ismerete, hogy a munkába indulók, a szállítók, a tömegközlekedésben résztvevők milyen között vezetnek.körülmények Sok baleset egyik oka, hogy nem készülünk fel a megváltozott helyzetekre. Úgy közlekedünk, mint az előző napon, vagy 1-2 órával előbb. Holott mindig az útviszonyoknak megfelelően kell(ene) közlekedni. Nagy feladat hárul tehát ilyen alkalmakkor a közlekedés irányításával, szervezésével és lebonyolításával foglalkozó szervekre. Szükséges hogy a már kialakult tájékoztatási rendszerek jobban, hatékonyabban működjenek, pontos és gyors formációval szolgáljanak.iA napi és folyamatos tájékoztatást igyekszik biztosítani az útinform rendszere, mely a rádióban, Tv-ben, a sajtóban a kapott információt közreadja. Ehhez kapcsolódik a távbeszélőkön adott tájékoztatás is. A téli felkészülésből adódó feladatok egyeztetésére került sor a minap. Szó volt a jobb koordinálásról és a megfelelőbb naprakészségről. Ezt ugyanis és a köz érdeke mindnyájunk is megkívánja. De azt is, hogy egyegy hóesés, síkosság alkalmával mindenki a maga területén azonnal megtegye a szükséges intézkedéseket. A közlekedést segítő szolgáltatással természetesen élni is kell. Elvárható minden közlekedőtől, hogy szükségét érezze annak, hogy nap mint nap tájékozódjon, felkészüljön a holnapi napra. Esetenként az is, hogy korábban keljen fel, ha kell az útvonalát változtassa meg. Vannak olyan helyzetek, ha jobb hogy nem vesszük elő a gépkocsit. Közösek ezek az érdekek, és be kell tartani akkor is, ha esetenként nehéz, vagy kényelmetlen. Persze a tömegközlekedés dolgozói, vagy a gazdasági munkát végzők nem válogathatnak. Náluk szintén megnő az irányítók és vezetők feladata. Sok helyen jó gyakorlatként kialakult a meteorológiai előrejelzés figyelembevétele. Egymásért sok mindent lehet tennünk, egymást is figyelmeztethetjük. Az információs , ügyeleti szolgálat november 15-től megkezdődik és a közlekedők részére tájékoztatást tud adni az időjárásról és a közutak helyzetéről az alábbi telefonszámokon: Közúti Igazgatóság Tatabánya, telefon: 11-866, Komárom Megye Tanácsa, telefon: 11-511. H D. Eső után karambolhoz igyekszik a Rohammentő Nagyobb figyelmet egymásra ! A mostohább időjárási viszonyok a közlekedés résztvevői közül a gyalogosan közlekedőkre is jelentős hatással vannak. Az őszi-téli időjárás az eddigieknél sokkal nagyobb veszélyhelyzeteket teremthet számukra. Az őszi esős, ködös idő próbára tesz autóst, gyalogost egyaránt. A megváltozott útviszonyok (víztócsák, szakadó eső stb.) sokszor más irányba terelhetik a gyalogosok figyelmét. A tócsákat kikerülő gyalogos elsősorban arra, koncentrál, hogy „száraz lábbal” keljen át az úttesten. A figyelemnek ez a fajta „megosztása” számtalan baj eredője volt már és lehet a jövőben is. Ugyancsak jelentősen befolyásolhatja a gyalogosok mozgásformáját és irányát is az öltözködés. A télikabátot, fején csuklyát viselő gyalogos szintén nehézkesebb mozgása bonyolíthatja a gyalogos és a járművezető közötti viszonyt. No, és a gyermekek! Az iskolába vonuló gyermekhad szintén más szituációkat okozhat ősszel , mint az év más időszakában. mek is másképpen A gyermozog, mint máskor. Nem akar bőrig ázni, vagy fázik, éppen ezért fut, rohan. Az idősebbek is másképpen közlekednek. Ők ugyan nem futnak, mint a gyerekek, de az időjárásváltozás őket is befolyásolja. Az idősek között elég gyakori szemüveges, a csökkent látóképességű. A párás szemüvegen keresztül jóval később észlelik a közlekedő járműveket. A buszmegállókban várakozó utasok is fázósabban, didergősebben várják a járműveket. Sajnos elég gyakori, hogy az úttesten közlekedő járművek a csákat nem kikerülve vízte„beborítják” akik egy-egy a gyalogosokat, ilyen „locsolástól” menekülve váratlanul az úttestre lépnek. A járművek ablakai is gyorsabban párásodnak és a gépkocsivezető látásban korlátozottabb lesz. A járművezetőknek is nagyobb figyelmet kell szentelniük a mozgásukban megváltozott gyalogosokra. Egyszóval a kedvezőtlen időjárás nagyobb körültekintést és figyelmet igényel járművezetőtől, gyalogostól egyaránt. Kiss Sándor Folytatódnak a küzdelmek A Megyei Közlekedésbiztonsági Tanács az év első félévében felhívással fordult a megyében lévő gazdálkodó szervezetek, intézmények vezetőihez, melyben meghirdette a II. országos munkahelyi munkavédelmi, közlekedésbiztonsági és elsősegélynyújtó vetélkedősorozatot. Felhívásunk alapján megye több vállalatánál, intézményénél tartottunk már közlekedési témájú előadásokat, majd ezt követően sok helyen már sor került a munkahelyi vetélkedőkre, a területi KBT-k segítségével. A vetélkedősorozat munkahelyi szintű küzdelmet már sok helyen megtartották. A nyertesek készülnek a következő fordulóra, melyen a városi KBT-k a munkahelyi győztes csapatok részére rendeznek majd meg 1987. május 31-ig. Kérjük azokat az üzemeket, intézményeket, kombinátokat,és termelőszövetkezeteket, amelyeknél az őszi munkálatok eddig akadályozták a munkahelyi vetélkedők megtartását, hogy kezdjék meg a küzdelmeket, hogy ezt az első fordulót 1987. január végéig be tudjuk fejezni és a csapatok készülhessenek a területi versenyre. Várjuk a jelentkezéseket az „Iskolák a közlekedésbiztonságért" mozgalomra Mint ismeretes, az Országos Közlekedésbiztonsági Tanács közel tíz éve meghirdette az általános és középfokú tanintézmények számára az „Iskolák a közlekedésbiztonságért” versenymozgalmat. Az elmúlt évek során — a KISZ-bizottságok és az úttörőelnökségek segítségével — sikerült elérnünk azt, hogy a megye iskoláinak több, mint 70 százaléka részt vesz ebben a nemes mozgalomban, melynek fő célja az, hogy a tanulóifjúság ismerje meg és a gyakorlatban is valósítsa meg a balesetmentes közlekedés szabályait, minél kevesebben szenvedjenek közülük közlekedési balesetet. Az 1986/87-es mozgalmi évre már több iskola is beküldte nevezését, azonban szeretnénk elérni, hogy minden iskolánk KISZ- alapszervezete és úttörőcsapata vegyen részt a mozgalomban. Tehát várjuk a jelentkezéseket, melyeket kérünk legkésőbb 1986. november 25-ig megküldeni az MKBT titkárságának. Cím: 2805 Tatabánya, Pf. 541. Az úttörőcsapatok a csapat számát és nevét is tüntessék fel a nevezéseken! MKBT Titkárság bOLDOZÓK LAPJA 13