24 óra, 1991. február (2. évfolyam, 27-50. szám)

1991-02-04 / 29. szám

Szalagavató előtt A gyerekek szalagavatásra készülnek. Szombaton a ta­tabányai Munkásotthonban tartják meg a kedves diákün­nepséget a speciális szakiskola végzős hallgatói. A kétéves képzés fordul finisbe ezzel az egyszeri eseménnyel. A fia­talok betanított munkásként helyezkedhetnek el az utolsó vizsga után. A szakiskola 1983 óta működik, de csak ebben a tanév­ben önállóan. Eleddig a kisegítő iskola speciális tagozata­ként dolgozott. Az intézményben végzettek elhelyezkedési­­ esélyeinek bővítésére hozták létre a szakiskolát hét eszten­deje. Egy-egy osztályba 12 tanulót vesznek fel, összesen 130 gyerekkel foglalkoznak a Mátyás király úti iskola falai között a nevelők. Műanyagfeldolgozók, szövők, segédlakato­sok, kőművesek, burkolók, betanított varrónők lehetnek. A tanműhelyben a lakatosmunkát és a varrónői tudni­valókat sajátítják el a gyerekek. A többi szakmához mun­­­kahelyre van szükség. Azok a felvételisek vannak tehát előnyben, akik már a tanulás idejére is helyet találtak ma­guknak. Vállalatnál, vállalkozónál, szövetkezetnél töltik a gyakorlatot, az iskola pedig az elméleti képzést adja. Mun­kahelyet találni viszont egyre nehezebb. Beszűkül a lehető­ség mindenütt. Brém Ferencné, az iskola igazgatója mégsem vesztette el minden reményét. A tantestület többi tagjával együtt abban bízik, hogy hamarosan változni fog a helyzet. Nemcsak szavakban, hanem intézkedéseivel is támogatni fogja a vál­lalkozásokat a pénzügyi kormányzat. Akkor pedig sokkal több munkáskézre lesz szükség. nz e- Cseh Tamás a Népházban Régi-új dalok „Drága Kelet-Európa, Részeg Kelet-Európa, Nem is Európa... Táncolj, most éppen szabad!” A konszolidáció felemás áldásait habzsoló világ be nem vallott sebeit szakítot­ta fel, amikor először éne­kelte meg Évát, Marit, Irént, s az utolsó villamost. Ez ’76-ban történt. Meg­énekelte szerelmeit, hecceit, ünnepeit, s refrénként is­mételgette utánuk: „L­ám, csak azért voltak nekünk szép élményeink.” Hangja halk volt, letargikus, felrá­zó. A szépet mi csak hazud­­juk magunknak — üzente — de hazudjuk, hazudjuk ha­­zudjuk tovább, hisz ezt te­szi Antoane és Desire, Vizi és Ecsédi, te is meg én is, bár lelkünk másik fele a semmiben jár — ez kell a túléléshez! Hazudjuk, ha olyanokká leszünk még amilyenek Vizi barátai, is, a bankettezők, akik csak ünnepelnek, de folyton nem tudják mit. Mint az apja, évek óta iszik, nem is bír­ja, nem is szereti. Hazud­junk, hogy néha elnevet­hessük magunkat. Akkor a titkot is bevallot­ta. A titkot egy WC-s nénike szájába adta: „A Keleti pá­lyaudvarról nem indulnak vonatok. Az csak egy játék, indulósdi játék, hogy meg­lódulnak az álló vonatok.” Dalit igazán csak kevesen értették. Rajongótábora jó része is azokból állott, akik zenéjében csupán dallamot találtak, meg egy-két kelle­mes, nem egyszer szellemes strófát. Ő — Bereményi Gézával — történelemkönyvet írt. Lí­rai, igaz történelemkönyvet, amelybe a hatvanas-hetve­nes és nyolcvanas éveknek még az illata is benne volt. A politikát nyíltan nem bí­rálta. Okok helyett csak okozatokról szólt dik Frontátvonulás című ötö­albuma megjelenése után, sokan azt hitték, ne­ki vége. Túl keményre sike­rült. Azért túlélte, de egy kicsit bele is halt. A műve­lődéspolitika hatalmassá­gai nem lendültek nyílt el­lentámadásba, viszont a tö­kélyt, ami annak történetei­ben és dalaiban testet öl­tött, többé képtelen volt fe­lülmúlni. Cseh Tamás Új dalok címmel előadott műsora is „csak” legutóbbi jó volt, nem felejthetetlen, mint legkorábbiak. Ez az ötvene­a­dik évéhez közeledő énekes, így is bebizonyította: még ma is fiatal, tehetséges, mint egykoron. A gerince sem hajlott meg. Dalai jobb idők álmát idézik még mindig. Nem rögeszmésen. Logiku­san. A rendszerváltás szín­játéka nem ihlette öröm­­ódákra. Ő is csalódott. Be­lőle akkor „útra vált a job­bik része”, s anélkül még inkább fázik. Vacog, vala­hogy így: „Jó játék ez a tavasz. Hol a jobb, hol a bal? Nincs itt már irány. Feketepiacon vett engem az anyám.” „Kelet-Európa... Európa lifthofja Szemüveged kapd le, Jár még tán egy pofon.” Szabó Péter Ezen nevet a világ KÉNYES VENDÉG — Pincér, gratulálok a menühöz, és kérem adja ezt át a konyha személyzetének is. Nem vitás, hogy egész Londoniban itt érzi az ember a legnagyobb tisz­taságot. — Ha ön mondja, uram, biztos így is van — fe­leli a pincér boldogan. — De miből gondolja ezt ura­ság­od? — Mintha az ebédet is szappannal főzték volna. FELFEDEZÉS Nancy, a csinos bolti eladó váratlanul jött kere­settel a markában bemegy Washington legelőkelőbb áruházába és kiválaszt egy fésűt. A pénztárnál 100 dollárral fizet. — Sajnálom, kisasszony, de ez a pénz hamis — mondja a pénztáros. — Jaj, akkor megerőszakoltak! A TÉMA Néha azon tűnődöm, hogy ti, fiúk mi a fenéről tudtok annyit dumálni egymás között. — Például arról, amiről te, ha a barátnőiddel trécselsz. — Nem szégyelljek magatokat?! PROGRAM A Cote d’Azur egyik bárjában két barátnő be­szélget. — Úgy döntöttem, hogy a télen már nem fagyos­­kodok. Mindent megteszek, hogy hozzájussak egy szép és meleg bundához. Ha akarod, fogadhatunk is. Nyert. De a bundáját már nem tudta begombolni 24HAE A Tolnai-módszerrel Hat hét után írtak és olvastak A Tolnai Gyuláné miskolci pedagógus kidolgoz­ta „Matematikai logikára épülő olvasástanítás” or­szágos és nemzetközi útjának egyik állomása Do­rog. Az Eötvös József nevét viselő általános iskola egyik I/c. osztályos gyermeke hat hét iskolába járás után írt levelet, üzenetet hagyott anyukája asztalán­. „Ne várjatok ma ebédre, fiémetem lesz...” — írta a Tolnai-módszerrel tanuló gyermek. Nagyné Varga Zsuzsa, az Eötvös-iskolában a Tol­nai-módszert bevezető tanítónő elöljáróban összefog­lalta: „A Tolnai-módszerrel a gyerekek szívesen, játsz­va tanulnak. Legélvezetesebb számukra az írás és az olvasás programozása. A kör—háromszög—négyzet programok megegyeznek a számítógépkártyás prog­ramok lényegével. A későbbiekben a „Tolnai-gyere­kek” gyorsabban és pontosabban tanulják majd a számítástechnikát és az idegen nyelveket is.” •i­ A dorogi Eötvös iskolában a tízperces József net épp olyan kedves, szó­vi­dám, mint mindenütt. Az I/c. osztályban — ők a „tolnaisok” — Geleta naposi kötelességének Ákos ele­get téve rendezi az asztalo­kat, székeket. Az iskola a másik két első osztályában Kitti Gusztávné—Ligeti Róbert szerzőpáros kidol­gozta „globális olvasásta­nítást” vezették be. Ez a szülők között „képolvasás” néven ismert pedagógiai módszer. Ennek természetes velejárója, hogy a gyerme­kek később tanulnak meg írni. A globális módszer lé­nyege, hogy a kicsik soká­ig, majd’ fél évig a finom ceruzamozgással, „kanyaro­kat”, dőlt vonalakat rajzol­nak. Ennek’ a módszernek a „végeredménye” a ’ finoman kimunkált ’dőlt betűs írás. Dorog-szerte, még inkább iskolaszerte irígylik a tol­naisokat a többiek, hogy ők rendkívül gyorsan, hat-hét iskolába járás idején meg­tanulnak írni és olvasni. Nagyné Varga Zsuzsa új­ságolta: ezekben a ban készítették el a napok­hétévi dolgozataikat a növendé­kei. Az osztály nagy részé­nek százszázalékos volt a munkája. Az iskola peda­gógusai is meglepetten vet­ték észre a pár napja is­kolás kicsiken, hogy az ajtókon látható feliratokat szótagolva olvassák: ét-te­­rem, fi-zi-ka... A dorogi I/c. osztályban a legfőbb „díszlet” egy ha­talmas táblázat. Ez az úgy­nevezett „programfal”, amelynek kicsinyített raj­zát valamennyi gyermek megkapta. A felső ábrasor­ban egy képzeletbeli tele­víziós készülék” nyolc képer­nyőjén 4-4-es bontásban (az ábra alsó sorában a ma­gánhangzó például „a” be­tű — fölötte keretezet­ten egy alma rajza. Középen vasúti vény hét kocsijának szerel­ablakából 28 gyermek 4—4 te­kint ki. Az alsó ábrasor ki­­lencemeletes lakóházának ablakaiban a mássalhang­zók látszanak. Hasonlóan a magánhangzóknál, itt is betű fölötti ábra könnyíti a a felismerést. Nagyné Varga Zsuzsa la­punk iránti gesztusból elő­ször tolnaisan olvastatja fel a „24 ÓRA” újság nevét: A nyolcas ház negyedik abla­ka (ez a „h” betű) elutazik a... végül 2. ablakánál, a második ház a „gy” betű­nél köt ki. Az „n” kétszer utazott... Norbi már türelmetlen volt. A verset mikor mond­juk el? A tanító néni meg­nyugtatta őt, Weöres Sán­dorra is sor kerül. Sza­bolcs a „Kis kutya meg a szamár” olvasmányhoz fo­gott. Záporoztak a tanító néni kérdései: Keressetek olyan szavakat, amelyek második betűje magánhang­zó! Szabolcs mondaná, de Radó Peti nyüzsgött egy kört: „Nagyon tévedsz...” Radó Peti nagyon fogékony az időre oldásokban. való feladat meg­„Vánkos” — rikított fel egy kislány, Ta­kács Mari. „Mi az a ván­kos? Hányféle vánkos van?” — így a tanító néni továb­bi kérdései. „Keressetek az olvasmányban olyan amelyben a harmadik szót, he­lyen „a” betű van!” — Válogatott gyermeke­ken kísérletezik ki a Tol­nai-módszert? — kérdeztük Nagyné Varga Zsuzsát. — Nem, szó sincs erről! Sőt, a némi iskolaérettségi hátránnyal hozzánk került gyermekeket is a tolnaisba tettük. künk is. Van olyan gyerme­aki az óvodából iskolába jövet, az áttelepítő bizottság hetvenhárom előtt mindössze intelligencia­pontot szerzett. Hozzáte­szem, hetven pont alatt nem iskolaérett a gyermek. A módszerünk előnye, hogy sok rejtett „beugratás”, dif­ferenciálás van benne. A­ gyermek nem is veszi ész­­­re, hogy hétmérföldes lé­­­pést tett jogban. A egyik-másik do­­ jövő tanévben már Tolnai Gyulánénak saját tankönyvcsaládja is lesz. Ezt szeretnénk mi is tovább alkalmazni. Egyéb­ként az USA iskolai rend­­­szere is átvette ezt az ol­vasástanítási módszert. — Mit olvastál már? fordultam az egyik kis­­­lányhoz, Huszti Brigittához. — Karácsonykor kaptam mesekönyveket. Nagyon szeretem Weöres Sándor „Ha a világ rigó lenne” verseit. De van más mesés­könyvem is. Meg tetszik nézni? Cs. Nagy Lajos Utaznak, költöznek a betűk . Játékosan állnak össze sza­vakká a jelek. Nagyné Varga Zsuzsa a Tolnai-programjai, előtt Huszti Brigitta és Jánositz Zoli skandálják az 1-es képer­nyő magánhangzóit A tarjáni általános iskolában nagy hagyománya van a falukutatásnak. A helyi honismereti szakkör tagjai mind újabb és újabb helytörténeti érdekessé­geket fedeznek fel és hoznak az állandó kiállításukra. A nagy- és dédmamák és dédpapák öltözete mellett különböző tárgyi emlékeket is rejt a kis múzeumnak beillő sarok, és legutóbbi gazdag zsákmányuk az 1700-as évekből megmaradt szépen faragott templomi pad. A tanulók szívesen tesznek-vesznek a kiállítás újrarendezésében és sokszor előfordul, hogy valami­lyen tanórai anyag megismeréséhez az itt látottak se­gítséget nyújtanak. (fotó: tin) 4 Tea mellett beszélgetve A népfőiskoláról Rendhagyó találkozót szer­vezett a napokban Tata Ba­rátai Körének elnöksége. A művelődési központ egyik klubjában, ahol a meghitt körben beszélgetőket nagy­­nagy szeretettel fogadták, s egy teával kínálták. A ta­lálkozó apropóját az adta, hogy megnézhettek egy hi­vatalosan még be nem mu­tatott dokumentumfilmet, amit Tóth Tihamér és Rát­­vai Miklós forgatott az egy­kori tatai népfőiskoláról. Erről a ma már feledésbe merült intézményről dr. Benda Kálmán történész be­szélt­ részletesen, s megszó­lalt két egykori hallgató is. Madari Károly és a naszá­­lyi Tímár Gézáné, Szűcs Berta a kamera előtt eleve­nítette fel hajdani élménye­it. Őszintén, nosztalgia-men­tesen beszéltek arról, hogy mi mindent tanultak itt fel­nőtt fejjel, s annak mily sok gyakorlati hasznát vet­ték az életben. Őket hallgatva, az em­bernek óhatatlanul eszébe jut a kérdés: vajon men­­nyire lenne célszerű ma újra indítani a népfőiskolá­kat. A válasz nem lehet egyértelmű, bár az alkotók szándéka kiderül a videó­szalagról, ők támogatnák újbóli megvalósítását. Ér­­­velésük figyelemre méltó,­ célszerű volna, ha „művü­ket” minél többen megis­­­merhetnék. Talán előbb-i utóbb sor kerül erre a Magyar Televízió második csatornáján, de jó lenne, ha addig is be tudnák mutat­a­ni az oroszlányi, a tatai és tatabányai ben. Megtekintése kábeltévék­, ugyanis szélesebb körű vitával foly­­­tatódhatna, s ez mindenkép­pen jól szolgálná a szerző­* páros szándékát. — ás — A miniszter népszerűsége A lett közvélemény szemében a legnépszerűbb ember­nek Raymond Pauls művelődésügyi miniszter — egyébként zeneszerző — bizonyult A környezetvédő klub, a nemzeti­­kulturális társaságok és a Zöldek Pártja vittel el a pálmák az intézmények összehasonlításakor. A Lett Nemzeti Front a hatodik, a Lett Nemzeti Függetlenségért Mozgalom a ki­lencedik, a Kommunista Párt pedig a tizenharmadik hely­re került Paulsot egyébként Gorbunov köztársasági elnök és Peters költő követi. (AN) 1991. február 4., hétfő

Next