24 óra, 1992. augusztus (3. évfolyam, 181-205. szám)

1992-08-25 / 200. szám

KULTÚRA ÉLETMÓD Nem ellenségként — végre... Nem voltam benne biztos, hát megnéztem _____________________ a naptárban, minek is ne­--------------------------------vezzük éppen augusztus 20-át. Láttam — piros betűvel írva — állami ünnep­nek, s eszembe jutottak a parlamenti viták, melyek az elnevezés törvényibe iktatását — helyesen — meg­előzték. Mert azért az jó, hogy legalább vitatkozni ma már ezekről a dolgokból is lehet, s esetlegig állás­pontunkat akár utólag is fenntarthatjuk. Az enyém — esetlegesen és ha szabad — az, hogy nem vagyok benne teljesen biztos: éppen ez a nap lenne, amely végérvényesen mindenkié, tehát a leg­magasabb, legfényesebb. A keresztény kultúra iránti tiszteletem, s az ak­kori feudális átalakulás szükségszerűségének elisme­rése mellett nekem fáj a szívem Koppányért is, az akkor felnégyelt, kiirtott minden pogány magyarért,­­ főleg az eredeti — noha pogány — magyar kultú­ráért, melyben — hogy egyszerűek, rövidek legyünk — feltehetően kevesebb volt az alázat és több a sza­badság ... A néhány éve sokat zengett István, a király cí­mű musical némely dala arról szól, hogy hogyan maradt meg ez a „pogányság” — százszor halálra ítélve — Dózsában, Rákócziban, Kossuthban... s, hogy hol lehetnénk akkor, ha... A kérdés — mint tudjuk — történelmietlen, de arra tán jó, hogy ma­gyarságunkról mégiscsak elmeditáljunk olykor. Annál inkább, minthogy közéletünkben újabban gyakorta felvetődik, s gyakorta — jobbról is, balról­­ is — hamis felhangokkal. Van egyfelől a „népi­nemzeti gerinc” dogmája, melyen mintha kevesebb lenne a patina, s több a penész. Az MDF haladó szellemű köreiben tartja magát egy álláspont, mely a jelenlegi kormányzópártot je­lölő betűszó „M”-jét értelmezve — önnön identitását a múlt századi liberalizmusból — Kossuth, Eötvös, Deák ... különbözőségéből és azonosságából — vezeti le. Bírálóik zöme ezt nem hajlandó tudomásul venni — nyíltan vagy burkoltan horthyzmust, fehérter­rort (?) emleget. Olykor — szélsőségeket pellengérez­­­ve — tán elég okkal, máskor, nagyvonalúan, ne­tán cinikusan, esetleg világpolgárján, mindent job­ban tudva, érezve, előkelően ott tartva, látva önma­gát a bíráló — mindenen túl és felett... Sajnálatosnak érzem, hogy például az Élet és Irodalom mégoly sziporkázó tollú, ma a legjobbak­nak vélt netán méltón tartott zsurnalisztái is csak a pellengérező gúny stílusában tudnak a témában okosak lenni. A TV2 Össztűz műsoraiban Fekete Gyula írói munkássága, vagy a — szerintem — na­gyon is fontos tábori lelkészügy kapott méltatlan, felkészületlen támadást... Ugyanakkor nem tudok arról, hogy akár az MDF ifjúsági csoportosulásainak, akár a FIDESZ-nek len­nének magyarság-ügyben elemezhető álláspontjai, megnyilvánulás ad. Van Petőfi Sándornak egy költeménye: „Lesz-e gyümölcs a fán, melynek nincs virága? / Avagy vi­rág vagy te, hazám if­júsá­ga ... kezdi, s középső strófa így hangzik: Szíveteknek alig maradt egy szöglete, / Ahol titkon magát pók gyanánt szövi be / A hazaszeretet. / S ez is csak addig van, míg jön az önérdek, / És azt javasolja, hogy lesöpörjétek, / Mint hitvány szemetet. Megtehet, nem ez a legjobb verse. Talán — elő­fordul ez a legnagyobbakkal is — tévedett a témában, hisz alig egy-két év múlva a magyar ifjúság színe­­java vérzett a tépett trikolórok alatt, s aki megma­radt közülük, a század végére mégiscsak ők — leg­inkább ők — teremtették meg az akkori polgári Ma­gyarországot, meglehet — s bízzunk benne — a fű a fák alatt, a vadvirág a bozót alatt is­ nő. S talán ma épp egy disz­kóban üldögél, koncerten vivátozik, akiből egy eljö­vendő kor Arany Jánosa, Baross Gábora, Jedlik Ányosa ... lesz. A mai zűrzavarból kinövő korban, melyben nem naiv álom lesz európaiság és világpolgárosság, amelyben tisztán világosan vállalhatják önmagukat s keresztény és pogány magyarok egyaránt, kölcsönös figyelemmel, bírálattal, de nem ellenségként végre, s egyik a másik­ ellen sosem kér majd sem saját médiát, sem idegen hatalmat... Sulyok Kálmán irgalmas nővérek Esztergomban Az 1992. év ünnepi esz­tendőnek számít a Szatmá­ri Irgalmas Nővérek eszter­gomi közössége számára. Azzal kezdődött, hogy az esztergomi főegyházmegye anyagi áldozatot vállalva a nővérek egykori tartományi házából az addig máshova helyezte abban működő Hittudományi Főiskolát, va­lamint a Szemináriumot és az épületet visszaadta a nő­véreknek. Majd hogy az 1950-ben feloszlatott rend 150 tagja saját jutott — többségük otthonhoz eddig plébániákon, szeretetottho­nokban, illetve családoknál húzta meg magát — újra­kezdték szerzetesi életüket, szolgálatukat. Valamennyi­ük megerősítette egykor tett fogadalmát, s további öt nővérjelölt pedig az ünnepségen öltözött ezen be szerzetesnek. Az esztergomi nővérek most a Hám János szatmá­ri püspök által 1842-ben megalapított Szatmári Ir­galmas Nővérek anyaházá­nak 150. évfordulójára ké­szülnek. Ebből az alkalom­ból augusztus 29-én, az esz­tergomi felújított zárda­templomukban szentmisét, iskolájuk hálaadó dísz­termében pedig ünnepséget tartanak. iA m\AM Kétszer kettő néha... Hiába szépítjük, megbuk­ni valamilyen tárgyból szé­gyen. Hogy mi van mögöt­te, az már egy más lapra tartozik, de a „fánál” még egy ketteske is sokkal jobb. És, hogy mi az elhasalt gyerekek büntetése? Strand helyett járhattak három hé­ten át Tatabányán, a Gyer­mekek Házába fejtágítóra,­­hogy legalább a pótvizsga sikerüljön. Mészáros Éva és Deákné Csöbör Zsuzsa a főszerve­zők. — Valamivel több, mint kétszáz gyerek vett részt a tanfolyamon. Kevesebben jöttek, mint tavaly. Ennek szerintünk három oka van. Nem jutott az információ, el a szülőkhöz noha mi minden iskolába elküldtük a szórólapjainkat kérve, hogy azt csatolják a bizo­nyítványhoz. Nem tudták kifizetni a szülők a tantár­gyankénti 1150 forintot. De előfordulhat szülői nemtö­rődömség is. Egyébként ta­valy olcsóbbak voltunk, ezt idén nem tehettük meg. Benyújtottunk ugyan egy pályázatot az önkormány­zatnak, de elutasították. Az indok egy formanyomtat­vány volt, nincs rá keret. — Meg kell jegyezzem — szögezi le Mészáros Éva, lévén pedagógus, figyeltem néhány órát. Volt olyan di­ák, aki tudta az anyagot. Nem is akármilyen fokon. Ebből levontuk a következ­tetést, sajnos igenis létezik elfogultság a pedagógusok részéről is. Ezt a vélemé­nyemet az óraadó pedagó­gusok is megerősítették. Szántó Béláné történe­temből és orosz nyelvből korrepetálta a felsősöket. A tatabányai Arany János is­kola tanára. Mint hallom, imádják a gyerekek, csá­bítják őt a saját iskolájuk­ba. •— Mik voltak a tapaszta­latai a tanárnőnek?­ — Rosszak, főleg történe­lemből. Nem ismerik a gye­rekek a térképet. Még olva­sási zavarok is előfordul­nak. És betűtévesztés. Gyengék az alapok, látszik, hogy nem ismerik fel az is­métlés fontosságát. De nem szabad szigorúan bánni egy ilyen tanfolyamon, amúgy is görcsösek szegények. Sándorné Kasza Katalin pedagógus, megerősíti Mé­száros Éva szavait. — Az én kis csapatom­ban ketten is voltak, akik­ről úgy vétem, hogy nem kellett volna őket megbuk­tatni. Itt igyekeztek a gye­rekek, szerintem a pótvizs­ga a 80 százalékuknak si­kerül. No és a kis „áldozati bá­rányok”?! Tímea igen cserfes. — Nekem a matek nem ment, összekevertem min­dent. Kétszer kettő? Még az is bonyolult volt. Az apu­kám már nem él. Anyu kis­sé ki van idegileg, de nem ám ettől! Hajnalka és Lajos kémiá­ból „hasaltak el”. Szinte egyszerre mondják.­­ — Nehezek a képletek, a Számtani részek. De most m­ár talán jobban értjük. Deákné Csöbör Zsuzsa mosolyog. — Tudom, kicsit furcsán hangzik, de néhány gyerek annyira megszeretett itt, hogy alig hiszik el, hogy vége a tanfolyamnak. Monos Zsuzsa Egy-egy kérdés elhangzása után magasba lendülnek a kezek Sara Craven: A szívkirály Kendrickék ősi birtokán, Ambermere-en minden nyá­ron nagyszabású kerti ün­nepséget rendeznek, tudhat­juk meg a Romana júliusi számából. Linda külföldről érkezik haza az összejöve­telre. A birtok határán megpillant egy idegent, majd egy kártyavető ci­gányasszony megjósolja ne­ki, hogy a közelben ólálko­dó szívkirály hamarosan megtöri a büszkeségét, és engedelmességre tanítja. Linda nem hisz a jóslatban, de a birtokon vendégeske­dő idegen néhány nap múl­va megkéri a kezét. A lány szívét megdobogtatja a tü­zes görög, ám nem csak ezért mond igent. Az ifjú pár az esküvő után eluta­zik Argoli szigetére ... „Mint kutya a láncon" Fiatalember, mégis meg­­kérgesedett. Nem is tagadja, hogy nem érzi jól magát a világban. Mircea Liviu román köl­tő, ő annak vallja magát. Romániában nem, de Ame­rikában jelentek meg ver­sei. Kedvence Ady Endre és Örkény István. — Hogyan került Ma­gyarországra? — kérdezem. — A feleségem, aki ma­gyar származású, négy gye­rekkel jött előbb Magyar­­országra. Illegálisan. Én a forradalomig sem voltam igazán közkedvelt személyi­ség, de utána végképp nem. Egy demokratikus ifjúsági szervezetet próbáltam létre­hozni, persze hogy nem tet­szett. — Azt mondta, hogy mű­­vészléle­knek tartja magát. — Marosvásárhelyen lak­tunk, az ottani színházban dolgoztam, szervezőként, évekig. Egy irodalmi kör­nek is a tagja voltam. Ér­dekes módon, valahogy úgy alakult, hogy főleg magyar barátaim voltak. Az egyete­men olyan tantárgyakat hallgattam, amik a művé­szethez kötődtek. Esztétikát, képzőművészetet, irodal­mat ... Olyan körökben fo­rogtam, amely bizonyos szellemet, sőt, szellemiséget képviselt. — Miről szólnak a ver­sei? — Természetesen többek között a szabadságvágyról, lázadásról. Én úgy éreztem magam Romániában, és sajnos ezt még most is ér­zem, mint egy kutya, aki láncra van kötve. Túl sok mindent láttam, éltem ... — Hány éves? — Harmincöt. — Magyarországról mi a véleménye? — Más, de vannak azo­nosságok. Itt is van nacio­nalizmus. Viszont az élet­­színvonal sokkal magasabb. De akárhogyan is van, sok a szerencsétlen ember. Min­dig is szerettem az embe­reket, ezért aztán figyelem őket. És elönt a szomorú­ság ... — Ennyire letargikus?! — Az vagyok. Van mun­kám, családom, az jó. De az a bizonyos szellemiség na­gyon hiányzik. — nos Töprengető A korszak Ostoba és önhitt ez a kor. Hova sietnek? (Ottlik Géza) * A jelenkor egyetlen jó oldala, hogy még ahhoz is túlságosan kis­stílű, hogy eleget foglal­kozzon a múlttal. (H. P. Lovecraft) * Útra keltek, hogy meg­látogassák a szülőfalu­jukat, s még megmártózzanak egyszer gyer­mekkoruk levegőjében, holott eleve tudták, hogy mindenhol másra telnek, véletlenül sem arra, amit emlékezetük­­meg megőriztek. (Kolozsvári Grandpierre Emil) rk Minden nagy felfede­zés veszít nagyszerűsé­géből, amint előzmé­nyeit boncolgatjuk. (C. W. Ceram) * Minden józanul gon­dolkodó író vagy kuta­tó tisztában van azzal, hogy korunk hatása alatt áll. (A. Krawczuk) * Ez a kor felel meg az erkölcseimnek. (Ovidius) Gyűjtötte: Havasházi László Hazugság­­vizsgáló Igazat is... Az Egyesült Államokban piacra került a hazugság­­vizsgáló telefon. Ez hasonlóképpen műkö­dik, mint a hazugságvizsgá­ló készülék: a vonal másik végén beszélő személy hangját a stresszről árulko­dó jelek szempontjából vizsgálják. Ha valótlant mond, egy tű jelez a vevő­­készüléken. („Sajnálom, Kovács úr egy konferenci­­­án van és nem lehet vele beszélni” — Pling! — Tehát nincs konferencia.) Nem­csak a politikai vagy az üz­leti világban, hanem a ma­gánéletben is érdekes és új felismerésekhez lehet jutni egy rövid telefonbeszélge­tés alapján, ha például a férj este hazatelefonál vállalatától: „Kedvesem, saj­­­nos ma később jövök haza, nyakig ülök a munkában.” (Piling! Pling!) „A telefon nem száz szá­­­zalékig megbízható” — fi­gyelmeztet John McCarthy üzletember. „Hogy megtudjuk, valaki hazudik-e, vagy sem, ah­hoz — összehasonlítási alap­ként — legalább egyszer az igazat kell hallanunk tőle.” A Control System Ltd. hazugságvizsgáló amely külsejében telefonja, csaknem olyan, mint a közönséges telefon, 2000 dolláros árá­val (mintegy 160 000 forint) nem mondható olcsónak. Ha azonban költségigényes vizsgálóbizottságokra, vagy drága lunk — válóperekre gondo­tekinthető,szinte ajándéknak, F­EB 1992. augusztus 25., kedd

Next