24 óra, 1992. november (3. évfolyam, 258-282. szám)
1992-11-14 / 269. szám
1992. november 14., szombat Gázipari képző A 317-es számú Szakmunkásképző és Gépgyártás-technológiai Szakközépiskola a Malinovszky laktanya 8-as számú épületét kéri és - úgy tűnik - kapja meg a várostól, gázipari kiképző, átképző és továbbképző oktatás céljára tartós használatba. A laktanya földterületének rendezetlen tulajdoni állapota miatt csak az épület átadásáról lehet dönteni, de ehhez előbb a szakközépiskolának és a DUNA GÁZ Kft.-nek kell megegyeznie. Az intézmény és a káefté egyébként gázszerelő tanműhely építésére és berendezésére a Munkaügyi Központtól támogatást nyert el pályázat útján. (Hasonló oktató központ már régóta üzemel Nagykanizsán.) 20 vagon gesztenye Az Esztergom és Vidéke Áfész az idén saját vállalkozásban dolgozza fel Zala és Veszprém megyék gyenge gesztenyetermését. Pilismarótról, Duna-partról várhatóan 20 va agonnyi mennyiséget küldenek majd az üzletekbe. Kisebb a kereslet a drága csemege iránt, így az Áfész boltjaiban engednek majd az árából. A többi masszát a Schöller Budatej Bt. értékesíti. A rabló nagykanizsai Megírtuk és dicsértük azt a kilenc gimnazistát, akik nemrég rablót fogtak Esztergomban, ígértük, a fejleményekről is tudósítjuk olvasóinkat. Nos, azóta kiderült, hogy az elkapott, betörni szándékozó 30 év körüli férfi, O. József nagykanizsai lakos, akit városának rendőrkapitánysága is régóta keres már, mivel több hasonló ügye miatt eljárás van ellene folyamatban, így aztán az esztergomi kapitányságról rövid idő alatt Nagykanizsára szállították. Privát - Color-kupa Teremlabdarúgó tornát rendez Privát - Color-kupa '92 néven az Esztergomi Városi Sportközpont, november 8-án és december 20-án. Helye a városi sportcsarnok. ÉSZTER CÍ ( MIKR CÍ) NIKA A Liberális Klub vendége volt Magyar Bálint Túlélő nép vagyunk... Mi lenne, ha az SZDSZ ülne az MDF székében? Ki ne ismerné ezt a jóvágású, karakteres arcú, magas fiatalembert. ’77-ben végezte az ELTE bölcsészkarát, a Világgazdaság-kutató intézetnél, majd Hankiss Elemér értékszociológiával foglalkozó csoportjában, illetve később a Pénzügyi Kutató Rt.-nél dolgozott ’88-ig. Közben aláírta a Havel kiszabadításáért indított tiltakozást, szerkesztette a Medvetáncot, az ELTE lapját, és a 4 éve megalakult SZDSZ-ben ügyvivő szerepet vállalt. Ma már a politizálás minden idejét lefoglalja. Fő profiljáról kérdeztük, amiről azt mondta: munkám lényegében egy kérdésre válaszol: hogyan csináljunk politikai pártot... Egyszóval az SZDSZ pártpropagandáját irányítja, választási kampányt szervez, ha kell amerikai kapcsolatot épít, s jelenleg a külügyi bizottság tagja. Magáról vallotta mindezt késő este Esztergomban, a városi könyvtárban Magyar Bálint, a Liberális Klub vendége. S mivel a közeledő SZDSZ sorsfordulóról sok szó esett, hamar kiderült, hogy Magyar Bálint Pető Iván megválasztását támogatja. Persze Tölgyessy erényeit, szakértelmét, tárgyalói képességét, csavaros eszű jogászságát is elismerte, ugyanakkor azt sem hallgatta el, hogy gyenge szervező, akivel - első emberként - választást megnyerni nem lehet. Amíg Tölgyessy közvéleményt megosztó személyiség, addig Pető - Magyar Bálint szerint - ennek éppen ellenkezője, ráadásul jó szervező is. Márpedig a jó programhoz és kampányhoz a megfelelő jelölt is nélkülözhetetlen - hallhattuk Magyar Bálinttól, aki egyébként Göncz Árpádot, Demszky Gábort, Pető Ivánt és Tölgyessy Pétert sorolta a legismertebb SZDSZ személyiségek élvonalába. Szó esett természetesen az SZDSZ-FIDESZ kapcsolatról. A leszakadt és felnőtté lett FIDESZ liberális középponttá kíván lenni az MDF és az SZDSZ között. Ami pedig a pártok esélyeit illeti, Magyar szerint Palotás, Pozsgay és Király pártjának lehet, sőt, még Németh Miklós is teremthet új pártot! Egyszóval várhatóan más szerkezetűek lesznek az elkövetkező évek koalíciós kötései. Ami pedig a külpolitikát illeti, a vendég, a bennünket körülvevő erős nacionalizmusról szólt, így:- Szerintem a normális párbeszéd mind nehezebbé válik. A magyar kisebbség helyzetének megoldását tehát csakis Európa segítségével remélhetjük. Még a békés határrendezést sem ildomos kezdeményeznünk! Önemésztő akciókra - Trianon traumájával együtt - sincs szükségünk! - hangoztatta az érdeklődők kérdéseire válaszolva, hozzátéve mindjárt: az SZDSZ egyik legfontosabb dolga, hogy alternatívát mutasson a nacionalizmus járhatatlan, veszélyes útja helyett. Választási kampányfőnökként Magyar Bálint természetesen már a választásra készül.Másfél évünk van rá, hogy ellenzéki programunkból kormányprogramot teremtsünk. A munkanélküliség, a tönkretett agrárszektor, a helyben topogó vállalkozások, mind olyan kérdések, melyek megoldására javaslatot kell adnunk. És még az is előfordulhat, hogy másfél évünk sem lesz rá. A Csurka-vonal előretörése az MDF-en belül túl sok jóval nem kecsegtet. Ugyanakkor úgy tűnik, hogy a kormány négy év helyett négyszáz évre kíván berendezkedni - mondotta Magyar Bálint, akitől ezután megkérdeztük: - Mi lenne, ha az SZDSZ ülne az MDF székében? -Talán nem lennénk olyan gőgösek, mint a kormány! Más lenne a hangnemünk és az ideológiai sorrendiségünk... Az ügyetlenségből fakadó terheket nehezen viselik már az emberek. Túlélő nép vagyunk és a dolgok - a rossz intézkedések ellenére - valahogy működnek még. - Összegezte véleményét az egységessé váló SZDSZ-ben hívő vendég. Mészáros Különlegesen ízletes ebéd a tanítóképzőben A Magyar Köztársaság Környezetvédelmi és területfejlesztési Minisztériuma és az USA „Environment Protection Agency” (környezetvédelmi ügynökség) és a Royalton-i egyetem 14 hónapra szóló, körlánc nevű környezetvédelmi nevelési projektet dolgozott ki. E nevelési rendszernek Magyarországon a kecskeméti és az esztergomi tanítóképző főiskolák a résztvevői. Hétfőn Esztergomban, a Vitéz János Tanítóképző Főiskolán különleges ebédje volt Sípos Imréné igazgatónő vezette, gyakorló iskolai tantestületnek és a sok vendégnek, akik élén dr. Havas Péter pedagógiai szakpszichológus, a budapesti tudományegyetem szakcsoportvezetője, a Körlánc-projekt szakmai irányítója és Szénái Gábor, az esztergomi főiskola tanára, a helyi munkacsoport vezetője állt. Mi is volt hétfőn az ebéd? Szigorúan biokultúrákban termesztett növényekből, gyümölcsökből, zöldségekből, szójából főzött ételek (hatalmas sikere volt! - még a fingás srácok is repetáztak...) kerültek a tányérokra. A hangulatos, tartalmas Körlánc-napot Sipos Imréné igazgató nyitotta meg, majd dr. Havas Péter szólt az esztergomi gyermekekhez. Ősi indiánmesék hitvilágát elevenítette fel, amikor a vizek csobogása, az erdei őzek barnasága mind az emberé volt! „Ti, gyermekek kis orvosai vagytok a földnek!” - mondotta. Az eltorzult környezet védelme örömteli feladata a gyermekeknek! Az esztergomi gyermekek nemcsak beszélnek, elmélkednek a Körtánc önmagában visszatérő folyamáról: hétfőn járták a várost, filmre rögzítették a szemetes városrészeket, fát ültettek, mérték a Rumpold köztisztasági cég gépeit, megismerkedtek a szelektív szemétgyűjtés tervével. Több szakértő, dr. Havas Péter, Szénái Gábor, Horváth Piroska, Balogh Ákos, és Németh Lászlóné tartott előadást a „Körtánc”-mozgalom eddigi eredményéről. Cs. Nagy Lajos A Németh Mátyás, vajdasági fotóriporter képeiből nyílt kiállítás, november 20-áig tekinthető meg a Dobó Katalin Gimnáziumban. Igazán érdemes az Kiállítások érzelemgazdag felvételek kedvéért a gimnázium auláját felkeresnünk. Ha már kiállításról esik szó, írjuk ide, a Somogyi iskola Sugár-galériájában Wieszt József grafikus és festőművész tárlatát nyitottáka meg csütörtökön. Drágák a magyar autóalkatrészek -15 ezer munkahely lehetősége a háttériparnak Jövőre már exportálják a magyar Suzukikat Október 22-én kezdődött meg az Esztergomban 18 milliárd forintos költséggel létesített Suzuki Autógyárban a sorozatgyártás és ezzel egyidejűleg az értékesítés, s már készülnek a gépkocsik exportálására is. A Magyar Suzuki Rt. elsődleges feladatának tartja a hazai igények kielégítését, de már 1993-ban megkezdi - kezdetben csak szerény mértékben - az 1000 és az 1300 köbcentis, környezetkímélő katalizátorral ellátott 5 ajtós Swiftek exportálását. Külföldön már élénk az érdeklődés. Nem csupán Nyugat-Európa, hanem Kelet-Európa is jó piacot jelenthet a Suzukinak. A tervek szerint az esztergomi gyár lesz az itt készülő típusok kizárólagos szállítója. Foglalkoznak azzal a gondolattal, hogy a nyugati exportot esetleg dunai szállítással oldják meg. Az esztergomi gyárban ugyan japán kocsikat készítenek, de a későbbiekben ez az autó magyar termék lesz. Pillanatnyilag a beépített magyar alkatrészek és részegységek értéke 30 százalék, míg az EK-beszállítás 4-5 százalék. A magyar alkatrészek és az összeszerelések értékét azonban rövid időn belül, már a jövő évben 50 százalékra emelik. Ahhoz ugyanis, hogy az Európai Közösségek országaiban versenyképes legyen a Suzuki, legalább 60 százalékra kell emelni a magyar és az EK alkatrészek arányát. Ugyanis csak ebben az esetben minősül közösségen belülinek az autó, s mint magyar gyártmányt lehet - az erre vonatkozó vámkedvezményekkel együtt - exportálni. Az utóbbi hetekben felgyorsult a Suzuki-gyár háttériparának kialakítása. Eddig 30 céget, illetve vállalkozót találtak alkalmasnak a közel 200 jelentkező közül arra, hogy a Suzuki beszállítója legyen. A gyár egyik előcsarnokában egyébként, közszemlére tették azokat az egységeket, alkatrészeket, amelyeket itthoni gyártóknak is felajánlanak, amennyiben a cégek megfelelnek a japán előírásoknak. A gyakorlat az, hogy a vállalkozók készítette próbadarabokat elküldik a távoli szigetországba, ahol döntenek a termék alkalmasságáról. A japán fél egyébként a későbbiekben sem mond le az érzékeny alkatrészek, például a motor és a sebességváltó szállításáról. Az üzem raktárépületek nélkül -az ideérkező konténerekből - a Japánban honos „just in time” módszerrel dolgozik. A magyar beszállítók ajánlatait rendkívül szigorú teszteknek vetik alá. Lepsényi István, a Magyar Suzuki Rt. vezérigazgatója kiemelte: ha a beszállítók a három hónapos próbaidő letelte után is kifogástalan minőségben küldik termékeiket, akkor kerülnek fel a végleges beszállítók listájára és kötnek velük végleges szerződést. Csak ezután törlik az importálandó áruk jegyékéről az alkatrészt. Ezért is fontos, hogy minél több magyar gyártó elérje a Suzuki színvonalat, mert az esztergomi anyavállalatnál alkalmazottakon kívül a háttériparban akár 15 ezer ember számára is kínál munkalehetőséget a Suzuki. Hogy milyen áron exportálják majd az Esztergomban gyártott autókat, erről még csak találgatni sem hajlandóak a Suzuki Rt.-ben. A magyar alkatrészek ugyanis jelenleg meglehetősen drágák - mondották a részvénytársaság képviselői. Ezt Kupa Mihály pénzügyminiszter is megerősítette, aki a napokban meglátogatta az autógyárat. A miniszter kifogásolta, hogy a magyar beszállítók nem mutatnak hajlandóságot a veszteségforrások felszámolására, a költségek csökkentésére. Az idén 800, jövőre, a gyártás első teljes évében mintegy 20 ezer jármű gördül ki az esztergomi üzemből, amelynek névleges kapacitása két műszakban évi 50 ezer autó. Lepsényi István lapunk érdeklődésére azt is elmondotta, hogy javasolták a kormánynak: a hazai járműgyártást minősítsék fejlődő iparágnak és részesítsék átmeneti védelemben. Több európai ország védi piacát, a japán termékekkel szemben is. A Magyar Suzuki Rt. vezetői azt is javasolták, hogy a kormány korlátozza a használt autók importját, mert fokozatosan jó minőségű és olcsó áru kocsikkal kell fölváltani a hazai autóparkot. 9 Vallomás a kupoláról A város fölé emelkedik, mindenhonnan látszik: a bazilika, vagy talán így pontosabb: A Bazilika. Amikor gyerekkoromban szüleimmel Esztergomba utaztunk, a vonatablakból kibámulva a bátyámmal azon versenyeztünk, melyikünk pillantja meg előbb a kupoláját, hogy aztán boldogan kiállthassuk, én már látom, én már látom! Megöregedtem, ám még mindég az a gyermekes öröm tölt el, ha a városba bárhonnan érkezve feltűnik a méltóságteljes épület. Nem vagyok templomba járó ember, mégis szeretem a bazilika dolgok fölé emelkedő látványát. Fentlévősége megnyugtat. Tessék nézni! Ezen a képen is, a ködben is, mintha lebegne a város fölött. Pedig áll stabilan, ledönthetetlenül... Fotó: Kiss T. József Ha összeszámolom, többe került Az annyi, mint... Az esztergomi Vig Lajosné 1992. március elsejével visszaadta a könyvelői vállalkozását, melyet kiegészítő tevékenységként végzett. A polgármesteri hivatalban úgy mondta, hogy március elsejével, ott úgy is írták be, nem gondolta senki, hogy ez vasárnap, és február 29-ét kellett volna kérnie. Befizette a februárra eső 350 forint biztosítási díjat, egyúttal bejelentette, hogy megszűnt a kiegészítő tevékenysége. Október 19-én levelet kapott: „Értesítjük, hogy igazgatóságunk vezetője nem mentesítette járulékfizetési kötelezettsége alól, így az 1992. március 01-ig terhelt járulékot, és az utolsó 1992. március 06-án érkezett befizetését figyelembe véve folyószámláján 42 forint tartozás áll fenn, melyet szíveskedjen rendezni. Megyei Társadalombiztosítási Igazgatóság járulékügyi osztály.”Elfogott a röhögőgörcs - írja olvasónk. -Ebből fognak meggazdagodni? Ennyire precízek? Nyolc hónapra írnak az elmaradásromról? Most, ahogy kiszámoltam ez akkor 27 forint lett volna. Nem gondoltam, hogy arra az egy napra is be kell fizetni, mivel vasárnapra esett. Na, ez a 27 forint mára 42 forint lett. Gondoltam, hogy várok még a befizetéssel, ha több kamatot számítanak fel, akkor megtérül nekik a levél feladási díja, a boríték, a levélpapír, a csekk, a csekk utalási díja, és nem beszélve a munkadíjról. Ha ezeket összeszámolom, minden többe került, mint az én általam befizetett 42 forint. Máskor várják meg az értesítést addig, amíg a ráfordítás és a bevétel között haszon is van. Mert akkor megéri! Esztergomi orchideák Botanikai kurióziumnak számít az Esztergom határában (kertváros-dorogi homokbányák „báger sivatagja”) megtelepült és virágot bontó, fürgén szaporodó vadorchidea. A világszerte védett csodálatos pompájú virág, az orchidea esztergomi megtelepedése is talány. Huszonöt éve kezdte el az akkori Dorogi Szénbányák v város határában a homokbányászat nagyüzemi meghonosítását. Hatalmas sárgahomokdűnék halmozódtak fel. Helyi elnevezést használva, a báger medencének észak-déli völgyrészén, a Palatinusz-tó menti vízmű és bányakút térségében tűntek fel először az orchideák. Láthatóan nagyon jól érzik magukat a nagy foltokban megtelepült növények. E ritkaságok szigorúan védettek! - csolnoki- Duna-parti-dumaparti - De jó, hogy újra találkoztunk! Segíts rajtam, tanár úr! - Már megint értelmezni akarsz valamit? -Nem „megint”, mindig! Most éppen azt nem tudom, hogy gátlástalanok, vagy gáttalanok leszünk Esztergomban. - Nem kevesen azok máris. -Félreértettél. Én most a meg nem épült vízlépcsőre gondolok, amit a táti országút látványa juttat az eszembe. Tudod, a kilométer hosszan egekbe „detonált" föld-prizmáról van szó...termő- ...amit most végre eldózerólnak, visszaadnak a mezőgazdaságnak. Sokba kerül nekünk az ilyen földgátlástalanságunk... Ezt nem tudom, hogy értelmezhető-e. volt.- Aligha, de azért haszna is - Ennek a csúfságnak? Hiszen egy vödör vizet se tartott volna vissza! - Nem is azért volt az hasznos. - Hanem ? - Hanem. Azért mert eltakarta a még nagyobb csúfságot. . - Úgy vigyorogsz, hogy azt már csak Kovács Melinda, a tehetséges portréfotós tudná megörökíteni. - Mondj még ilyen biztató bölcsességet! - Mondok. Össze tudsz szedni egy tucat Trabant-roncsot? - Nem őrültem meg. - Pedig lehet, hogy örülnél az őrültségednek. Figyelj rám! A Renault-képviselet mit hirdet? - Azt, hogy neki százezret ér minden kétütemű. -Na, látod, a kisfiamnak , Istvánkának leesett a tantusz. Rögtön rájött, hogy 12 tragacs ! ilyen autó, több mint egymilliót ér! Ennyi pénzért, akár válogathatunk is, mi