24 óra, 1992. november (3. évfolyam, 258-282. szám)

1992-11-14 / 269. szám

1992. november 14., szombat Gázipari képző A 317-es számú Szakmun­kásképző és Gépgyártás-tech­­nológiai Szakközépiskola a Ma­­linovszky laktanya 8-as számú épületét kéri és - úgy tűnik - kapja meg a várostól, gázipari kiképző, átképző és tovább­képző oktatás céljára tartós használatba. A laktanya földte­rületének rendezetlen tulajdoni állapota miatt csak az épület átadásáról lehet dönteni, de eh­hez előbb a szakközépiskolának és a DUNA GÁZ Kft.-nek kell megegyeznie. Az intézmény és a káefté egyébként gázszerelő tanműhely építésére és beren­dezésére a Munkaügyi Köz­ponttól támogatást nyert el pá­lyázat útján. (Hasonló oktató központ már régóta üzemel Nagykanizsán.) 20 vagon gesztenye Az Esztergom és Vidéke Áfész az idén saját vállalkozás­ban dolgozza fel Zala és Veszp­rém megyék gyenge gesztenye­termését. Pilismarótról, Duna-partról várhatóan 20 va­ a­gonnyi mennyiséget küldenek majd az üzletekbe. Kisebb a ke­reslet a drága csemege iránt, így az Áfész boltjaiban engednek majd az árából. A többi masszát a Schöller Budatej Bt. értéke­síti. A rabló nagykanizsai Megírtuk és dicsértük azt a kilenc gimnazistát, akik nemrég rablót fogtak Esztergomban, ígértük, a fejleményekről is tu­dósítjuk olvasóinkat. Nos, azóta kiderült, hogy az elkapott, be­törni szándékozó 30 év körüli férfi, O. József nagykanizsai la­kos, akit városának rendőrkapi­tánysága is régóta keres már, mivel több hasonló ügye miatt eljárás van ellene folyamatban, így aztán az esztergomi kapi­tányságról rövid idő alatt Nagy­kanizsára szállították. Privát - Color-kupa Teremlabdarúgó tornát rendez Privát - Color-kupa '92 néven az Esztergomi Vá­rosi Sportközpont, november 8-án és december 20-án. Helye a városi sportcsar­nok. ÉSZTE­R CÍ (­ M­­­I­K­R CÍ) N­I­K­A A Liberális Klub vendége volt Magyar Bálint Túlélő nép vagyunk... Mi lenne, ha az SZDSZ ülne az MDF székében? Ki ne ismerné ezt a jóvágású, karakteres arcú, magas fiatal­embert. ’77-ben végezte az ELTE bölcsészkarát, a Világ­gazdaság-kutató intézetnél, majd Hankiss Elemér értékszo­ciológiával foglalkozó csoport­jában, illetve később a Pénzügyi Kutató Rt.-nél dolgozott ’88-ig. Közben aláírta a Havel kiszaba­dításáért indított tiltakozást, szerkesztette a Medvetáncot, az ELTE lapját, és a 4 éve megala­kult SZDSZ-ben ügyvivő sze­repet vállalt. Ma már a politizálás minden idejét lefoglalja. Fő profiljáról kérdeztük, amiről azt mondta: munkám lényegében egy kér­désre válaszol: hogyan csinál­junk politikai pártot... Egyszóval az SZDSZ párt­propagandáját irányítja, válasz­tási kampányt szervez, ha kell amerikai kapcsolatot épít, s je­lenleg a külügyi bizottság tagja. Magáról vallotta mindezt késő este Esztergomban, a városi könyvtárban Magyar Bálint, a Liberális Klub vendége. S mi­vel a közeledő SZDSZ sorsfor­dulóról sok szó esett, hamar ki­derült, hogy Magyar Bálint Pető Iván megválasztását támo­gatja. Persze Tölgyessy erényeit, szakértelmét, tárgyalói képes­ségét, csavaros eszű jogászságát is elismerte, ugyanakkor azt sem hallgatta el, hogy gyenge szervező, akivel - első ember­ként - választást megnyerni nem lehet. Amíg Tölgyessy közvéle­­ményt­ megosztó személyiség, addig Pető - Magyar Bálint sze­rint - ennek éppen ellenkezője, ráadásul jó szervező is. Márpe­dig a jó programhoz és kam­pányhoz a megfelelő jelölt is nélkülözhetetlen - hallhattuk Magyar Bálinttól, aki egyéb­ként Göncz Árpádot, Demszky Gábort, Pető Ivánt és Tölgyessy Pétert sorolta a legismertebb SZDSZ személyiségek élvona­lába. Szó esett természetesen az SZDSZ-FIDESZ kapcsolatról. A leszakadt és felnőtté lett FI­DESZ liberális középponttá kí­ván lenni az MDF és az SZDSZ között. Ami pedig a pártok esé­lyeit illeti, Magyar szerint Palo­tás, Pozsgay és Király pártjának lehet, sőt, még Németh Miklós is teremthet új pártot! Egyszóval várhatóan más szerkezetűek lesznek az elkövetkező évek koalíciós kötései. Ami pedig a külpolitikát illeti, a vendég, a bennünket körülvevő erős naci­onalizmusról szólt, így:- Sze­rintem a normális párbeszéd mind nehezebbé válik. A ma­gyar kisebbség helyzetének megoldását tehát csakis Európa segítségével remélhetjük. Még a békés határrendezést sem il­domos kezdeményeznünk! Ön­emésztő akciókra - Trianon traumájával együtt - sincs szükségünk! - hangoztatta az érdeklődők kérdéseire vála­szolva, hozzátéve mindjárt: az SZDSZ egyik legfontosabb dolga, hogy alternatívát mutas­son a nacionalizmus járhatatlan, veszélyes útja helyett. Választási kampányfőnök­ként Magyar Bálint természete­sen már a választásra készül.­­Másfél évünk van rá, hogy el­lenzéki programunkból kor­mányprogramot teremtsünk. A munkanélküliség, a tönkretett agrárszektor, a helyben topogó vállalkozások, mind olyan kér­dések, melyek megoldására ja­vaslatot kell adnunk. És még az is előfordulhat, hogy másfél évünk sem lesz rá. A Csurka-vonal előretörése az MDF-en belül túl sok jóval nem kecsegtet. Ugyanakkor úgy tű­nik, hogy a kormány négy év helyett négyszáz évre kíván be­rendezkedni - mondotta Ma­gyar Bálint, akitől ezután meg­kérdeztük: - Mi lenne, ha az SZDSZ ülne az MDF székében? -Talán nem lennénk olyan gőgösek, mint a kormány! Más lenne a hangnemünk és az ideo­lógiai sorrendiségünk... Az ügyetlenségből fakadó terheket nehezen viselik már az embe­rek. Túlélő nép vagyunk és a dolgok - a rossz intézkedések ellenére - valahogy működnek még. - Összegezte véleményét az egységessé váló SZDSZ-ben hívő vendég. Mészáros Különlegesen ízletes ebéd a tanítóképzőben A Magyar Köztársaság Kör­nyezetvédelmi és területfejlesz­tési Minisztériuma és az USA „Environment Protection Agency” (környezetvédelmi ügynökség) és a Royalton-i egyetem 14 hónapra szóló, kör­lánc nevű környezetvédelmi nevelési projektet dolgozott ki. E nevelési rendszernek Ma­gyarországon a kecskeméti és az esztergomi tanítóképző főis­kolák a résztvevői. Hétfőn Esztergomban, a Vi­téz János Tanítóképző Főisko­lán különleges ebédje volt Sípos Imréné igazgatónő vezette, gyakorló iskolai tantestületnek és a sok vendégnek, akik élén dr. Havas Péter pedagógiai szak­pszichológus, a budapesti tu­dományegyetem szakcsoport­­vezetője, a Körlánc-projekt szakmai irányítója és Szénái Gábor, az esztergomi főiskola tanára, a helyi munkacsoport vezetője állt. Mi is volt hétfőn az ebéd? Szigorúan biokultúrákban ter­mesztett növényekből, gyümöl­csökből, zöldségekből, szójából főzött ételek (hatalmas sikere volt! - még a fingás srácok is repetáztak...) kerültek a tányé­rokra. A hangulatos, tartalmas Körlánc-napot Sipos Imréné igazgató nyitotta meg, majd dr. Havas Péter szólt az esztergomi gyermekekhez. Ősi indiánme­sék hitvilágát elevenítette fel, amikor a vizek csobogása, az erdei őzek barnasága mind az emberé volt! „Ti, gyermekek kis orvosai vagytok a földnek!” - mondotta­­. Az eltorzult kör­nyezet védelme örömteli fel­adata a gyermekeknek! Az esztergomi gyermekek nemcsak beszélnek, elmélked­nek a Körtánc önmagában vis­­­szatérő folyamáról: hétfőn jár­ták a várost, filmre rögzítették a szemetes városrészeket, fát ül­tettek, mérték a Rumpold köz­­tisztasági cég gépeit, megis­merkedtek a szelektív szemét­­gyűjtés tervével. Több szakértő, dr. Havas Pé­ter, Szénái Gábor, Horváth Pi­roska, Balogh Ákos, és Németh Lászlóné tartott előadást a „Kör­­tánc”-mozgalom eddigi ered­ményéről. Cs. Nagy Lajos A Németh Mátyás, vajdasági fotóriporter képeiből nyílt kiál­lítás, november 20-áig tekint­hető meg a Dobó Katalin Gim­náziumban. Igazán érdemes az Kiállítások érzelemgazdag felvételek ked­véért a gimnázium auláját fel­keresnünk. Ha már kiállításról esik szó, írjuk ide, a Somogyi iskola Su­gár-galériájában Wieszt József grafikus és festőművész tárla­tát nyitottáka meg csütörtökön. Drágák a magyar autóalkatrészek -15 ezer munkahely lehetősége a háttériparnak Jövőre már exportálják a magyar Suzukikat Október 22-én kezdődött meg az Esztergomban 18 milli­árd forintos költséggel létesített Suzuki Autógyárban a sorozat­­gyártás és ezzel egyidejűleg az értékesítés, s már készülnek a gépkocsik exportálására is. A Magyar Suzuki Rt. elsődleges feladatának tartja a hazai igé­nyek kielégítését, de már 1993-ban megkezdi - kezdet­ben csak szerény mértékben - az 1000 és az 1300 köbcentis, környezetkímélő katalizátorral ellátott 5 ajtós Swiftek exportá­lását. Külföldön már élénk az érdeklődés. Nem csupán Nyu­­gat-Európa, hanem Kelet-Eu­­rópa is jó piacot jelenthet a Su­­zukinak. A tervek szerint az esz­tergomi gyár lesz az itt készülő típusok kizárólagos szállítója. Foglalkoznak azzal a gondolat­tal, hogy a nyugati exportot esetleg dunai szállítással oldják meg. Az esztergomi gyárban ugyan japán kocsikat készíte­nek, de a későbbiekben ez az autó magyar termék lesz. Pilla­natnyilag a beépített magyar al­katrészek és részegységek ér­téke 30 százalék, míg az EK-be­­szállítás 4-5 százalék. A magyar alkatrészek és az összeszerelé­sek értékét azonban rövid időn belül, már a jövő évben 50 szá­zalékra emelik. Ahhoz ugyanis, hogy az Európai Közösségek országaiban versenyképes le­gyen a Suzuki, legalább 60 szá­zalékra kell emelni a magyar és az EK alkatrészek arányát. Ugyanis csak ebben az esetben minősül közösségen belülinek az autó, s mint magyar gyárt­mányt lehet - az erre vonatkozó vámkedvezményekkel együtt - exportálni. Az utóbbi hetekben felgyor­sult a Suzuki-gyár háttéripará­nak kialakítása. Eddig 30 céget, illetve vállalkozót találtak al­kalmasnak a közel 200 jelent­kező közül arra, hogy a Suzuki beszállítója legyen. A gyár egyik előcsarnokában egyébként, közszemlére tették azokat az egységeket, alkatré­szeket, amelyeket itthoni gyár­tóknak is felajánlanak, amen­­­nyiben a cégek megfelelnek a japán előírásoknak. A gyakorlat az, hogy a vállalkozók készí­tette próbadarabokat elküldik a távoli szigetországba, ahol dön­tenek a termék alkalmasságáról. A japán fél egyébként a későb­biekben sem mond le az érzé­keny alkatrészek, például a mo­tor és a sebességváltó szállításá­ról. Az üzem raktárépületek nél­kül -az ideérkező konténerek­ből - a Japánban honos „just in time” módszerrel dolgozik. A magyar beszállítók ajánla­tait rendkívül szigorú tesztek­nek vetik alá. Lepsényi István, a Magyar Suzuki Rt. vezérigazga­tója kiemelte: ha a beszállítók a három hónapos próbaidő letelte után is kifogástalan minőségben küldik termékeiket, akkor ke­rülnek fel a végleges beszállítók listájára és kötnek velük végle­ges szerződést. Csak ezután tör­lik az importálandó áruk jeg­yékéről az alkatrészt. Ezért is fontos, hogy minél több magyar gyártó elérje a Suzuki színvonalat, mert az esztergomi anyavállalatnál alkalmazotta­kon kívül a háttériparban akár 15 ezer ember számára is kínál munkalehetőséget a Suzuki. Hogy milyen áron exportál­ják majd az Esztergomban gyár­tott autókat, erről még csak ta­lálgatni sem hajlandóak a Su­zuki Rt.-ben. A magyar alkatré­szek ugyanis jelenleg meglehe­tősen drágák - mondották a részvénytársaság képviselői. Ezt Kupa Mihály pénzügymi­niszter is megerősítette, aki a napokban meglátogatta az autó­gyárat. A miniszter kifogásolta, hogy a magyar beszállítók nem mutatnak hajlandóságot a vesz­teségforrások felszámolására, a költségek csökkentésére. Az idén 800, jövőre, a gyár­tás első teljes évében mintegy 20 ezer jármű gördül ki az esz­tergomi üzemből, amelynek névleges kapacitása két mű­szakban évi 50 ezer autó. Lep­sényi István lapunk érdeklődé­sére azt is elmondotta, hogy ja­vasolták a kormánynak: a hazai járműgyártást minősítsék fej­lődő iparágnak és részesítsék átmeneti védelemben. Több eu­rópai ország védi piacát, a japán­­ termékekkel szemben is. A Ma­gyar Suzuki Rt. vezetői azt is javasolták, hogy a kormány korlátozza a használt autók im­portját, mert fokozatosan jó mi­nőségű és olcsó áru kocsikkal kell fölváltani a hazai autópar­kot. 9 Vallomás a kupoláról A város fölé emelkedik, mindenhonnan látszik: a bazilika, vagy talán így pontosabb: A Bazilika. Amikor gyerekkorom­ban szüleimmel Esztergomba utaztunk, a vonatablakból ki­bámulva a bátyámmal azon versenyeztünk, melyikünk pil­lantja meg előbb a kupoláját, hogy aztán boldogan kiállthas­suk, én már látom, én már látom! Megöregedtem, ám még mindég az a gyermekes öröm tölt el, ha a városba bárhonnan érkezve feltűnik a méltóságteljes épület. Nem vagyok temp­lomba járó ember, mégis szeretem a bazilika dolgok fölé emelkedő látványát. Fentlévősége megnyugtat. Tessék nézni! Ezen a képen is, a ködben is, mintha lebegne a város fölött. Pedig áll stabilan, ledönthetetlenül... Fotó: Kiss T. József Ha összeszámolom, többe került Az annyi, mint... Az esztergomi Vig Lajosné 1992. március elsejével vis­­­szaadta a könyvelői vállalko­zását, melyet kiegészítő tevé­kenységként végzett. A polgármesteri hivatalban úgy mondta, hogy március else­jével, ott úgy is írták be, nem gondolta senki, hogy ez vasár­nap, és február 29-ét kellett volna kérnie. Befizette a febru­árra eső 350 forint biztosítási dí­jat, egyúttal bejelentette, hogy megszűnt a kiegészítő tevé­kenysége. Október 19-én leve­let kapott: „Értesítjük, hogy igazgatóságunk vezetője nem mentesítette járulékfizetési köte­lezettsége alól, így az 1992. március 01-ig terhelt járulékot, és az utolsó 1992. március 06-án érkezett befizetését figye­lembe véve folyószámláján 42 forint tartozás áll fenn, melyet szíveskedjen rendezni. Megyei Társadalombiztosítási Igazga­tóság járulékügyi osztály.”­­Elfogott a röhögőgörcs - írja olvasónk. -Ebből fognak meggazdagodni? Ennyire pre­cízek? Nyolc hónapra írnak az elmaradásromról? Most, ahogy kiszámoltam ez akkor 27 forint lett volna. Nem gondoltam, hogy arra az egy napra is be kell fizetni, mi­vel vasárnapra esett. Na, ez a 27 forint mára 42 forint lett. Gondoltam, hogy várok még a befizetéssel, ha több kamatot számítanak fel, akkor megtérül nekik a levél feladási díja, a bo­ríték, a levélpapír, a csekk, a csekk utalási díja, és nem be­szélve a munkadíjról. Ha ezeket összeszámolom, minden többe került, mint az én általam befizetett 42 forint. Máskor várják meg az értesí­tést addig, amíg a ráfordítás és a bevétel között haszon is van. Mert akkor megéri! Esztergomi orchideák Botanikai kurióziumnak szá­­mít az Esztergom határában (kertváros-dorogi homokbá­nyák „báger sivatagja”) megte­lepült és virágot bontó, fürgén szaporodó vadorchidea. A vi­lágszerte védett csodálatos pompájú virág, az orchidea esz­tergomi megtelepedése is ta­lány. Huszonöt éve kezdte el az akkori Dorogi Szénbányák v v­á­­ros határában a homokbányá­szat nagyüzemi meghonosítá­sát. Hatalmas sárgahomok­dű­­nék halmozódtak fel. Helyi el­nevezést használva, a báger medencének észak-déli völgy­részén, a Palatinusz-tó menti vízmű és bányakút térségében tűntek fel először az orchideák. Láthatóan nagyon jól érzik ma­gukat a nagy foltokban megte­lepült növények. E ritkaságok szigorúan védettek! - csolnoki- Duna-parti-dumaparti - De jó, hogy újra találkoz­tunk! Segíts rajtam, tanár úr! - Már megint értelmezni akarsz valamit? -Nem „megint”, mindig! Most éppen azt nem tudom, hogy gátlástalanok, vagy gát­­talanok leszünk Esztergomban. - Nem kevesen azok máris. -Félreértettél. Én most a meg nem épült vízlépcsőre gondolok, amit a táti országút látványa juttat az eszembe. Tudod, a kilométer­ hosszan egekbe „detonált" föld-prizmáról van szó...termő­- ...amit most végre eldóze­­rólnak, visszaadnak a mező­­gazdaságnak.­­ Sokba kerül nekünk az ilyen földgát­lástalanságunk... Ezt nem tudom, hogy értel­mezhető-e. volt.- Aligha, de azért haszna is - Ennek a csúfságnak? Hi­szen egy vödör vizet se tartott volna vissza! - Nem is azért volt az hasz­nos. - Hanem ? - Hanem. Azért mert elta­karta a még nagyobb csúfsá­got. . - Úgy vigyorogsz, hogy azt már csak Kovács Melinda, a tehetséges portréfotós tudná megörökíteni. - Mondj még ilyen biztató bölcsességet! - Mondok. Össze tudsz szedni egy tucat Trabant-ron­csot? - Nem őrültem meg. - Pedig lehet, hogy örülnél az őrültségednek. Figyelj rám! A Renault-képviselet mit hir­det? - Azt, hogy neki százezret ér minden kétütemű. -Na, látod, a kisfiamnak­­ , Istvánkának leesett a tantusz. Rögtön rájött, hogy 12 tragacs ! ilyen autó, több mint egymil­­­­liót ér! Ennyi pénzért, akár vá­­­­logathatunk is, mi

Next