24 óra, 1995. március (6. évfolyam, 51-76. szám)

1995-03-29 / 74. szám

8. oldal 24 Óra — Suli-Buli A teremkerékpározás hazai „fellegvárában” a baji Szent István Általános Iskolában jár­tunk a napokban. Ennek a sportágnak junior Európa-baj­­nokságát május végén rende­zik a német Oelde-ben, ahová két magyar sportoló megy majd, mindkettő Bajról. Ápri­lis elején a világ élvonalát képviselő német kerékpározók érkeznek segíteni a bajiaknak. Lesz alkalom bőven a kerék­párfoci, egyéni és páros mű­vészkerékpározás kipróbálá­sára. A német fiatalok egy hé­tig vendégeskednek baji csa­ládoknál, így nyilván sok ba­rátság és sportkapcsolat jön majd létre. A képen Borka Xénia, Ba­logh Adrienn, Bessenyei Di­ána és Izing Ildikó látható. Ők december óta foglalkoznak in­tenzíven a művészi kerékpá­rozással, s máris van mit fel­mutatniuk... Fotó: Haraszti A vendégek a lovasmúzeumba mentek Megyei német nyelvi verseny volt Bábolnán Másodszor rendezték a Bábol­nai Általános Iskolában a me­gyei német nyelvi tanulmányi versenyt. Huszonhat iskolából hetvenhét hetedikes és nyolca­dikos diák mérte össze tudását négy kategóriában. A vetélkedő lebonyolításáról az iskola nyelvi munkaközössége gon­doskodott. A zsűritagok a ver­senyben részt vevő iskolák ta­nárai voltak. A szóbelit követő szünetben a bábolnai diákok megmutatták a vendégeknek a helyi lovasmúzeumot. Az első három helyezett diák oklevelet és tárgyjutalmat ka­pott. Kedves színfolt volt, hogy a győztes versenyzők kihúzták négy felkészítő pedagógus ne­vét, akik aztán egy-egy szép könyvet vehettek át. A versenyt támogatták: Bábolnai Polgár­­mesteri Hivatal, Bábolna Rt., IKR Rt., Arbor-Acres Kft., Ta­karmányipari Kft., LOBA Bt., Agrária Kft. Pharma Kft. Broj­ler Kft. Baromfiszaporítás Kft., Trans Kft., Sped Kft., Pál-Hor­­váth Bt., Pacsirta Kft. McDo­nalds. A győztesek és helyezet­tek: 7. osztály: 1. Pintér Balázs (Szákszend), 2. Nagy Tamás (Bábolna), 3. Komendó Anikó (Oroszlány, Ságvári iskola). 7. osztály, tagozat: 1. Popolics János (Bábolna), 2. Békési Ág­nes (Bábolna), 3. Musicz Ág­nes (Komárom, Klapka iskola). 8. osztály: 1. Horváth Tibor (Kerékteleki), 2. Karikó Ivett (Komárom, Petőfi - iskola), 3. Andráskó Péter (Tokodaltáró). 8. osztály, tagozat: 1. Spitzer Zoltán (Tata, Vaszary iskola), 2. Orosz Attila (Komárom, Feszty iskola), 3. Kürtösi Erika (Komárom, Klapka iskola). Sítábor Turányban Sítáborban voltak a tatabányai Dózsa György Általános Iskola tanulói a szlovákiai Turányban. Egy hétig emeletes faházban laktak. Néhány gyerek a tábor­ban csatolt először lécet a lá­bára. Hamarosan mindenki be­lejött a sízésbe, s felvonóval közlekedtek a pályákon. A hét végén már versenyen is részt vettek. A síelés után programok várták a gyerekeket: vetélke­dők, jelmezbál, diszkó vagy vi­deózás. Nagyon jól érezték ma­gukat. Köszönet a Galla video­tékának, a Pepsi cégnek, Peredi József vállalkozónak és a szár­ligeti Heitecker sör­shopnak a támogatásért! Sportos diákbál Kisbéren A kisbéri Petőfi Sándor Általános Iskola diáksportköre a szülőkkel együtt rendezte a DSK sportos farsangi bálját. Már a jelzett időpont előtt negyedórával meg kellett nyitni a városi sportcsarnok bejáratát, oly sok érdeklődő várt bebocsátásra. A diáksportkör leköszönő elnöke üdvözölte a vendége­ket, majd a mulatságot a kis­­­­béri Erkel Ferenc Művelődési Ház mazsorettcsoportja nyi­totta meg. Remek alaphangu­latot teremtett a Varga Orso­lya és Mészáros Jánosné által­­ vezetett „csapat”. Őket Tóth Lajosné tanárnő néptánccso­portja követte. Pusztai leány­táncot és egy üvegestáncot ad­tak elő. i 3' Az iskola nyolcadik osztá­sos testnevelés tagozatos ta­nulói gúlagyakorlatokat mu­­tattak be, amely osztatlan el­ismerést aratott. Utána egy kis bemutatót tartottak a gyerekek I­­ Wról, mi mindent tanulnak tornából harmadiktól nyolca­dik osztályig. Az ügyességet, bátorságot igénylő gyakorla­tokat hosszú tapssal jutal­mazta a közönség. A tanulókat Németh Vilmosné és Puszta­iné Kiss Teréz tanárnők készí­tették fel. De a farsang természetesen móka, kacagás nélkül elkép­zelhetetlen. Arról, hogy enél­­kül el ne múljon ez a délután, az iskola tanáraiból alakult al­kalmi színjátszó csoport gon­doskodott, egy rendhagyó testnevelésórát bemutatva. A nevetéstől kicsordult könnyek, az előadók visszatapsolása je­lezte a műsor sikerét. Az egyórás program vidám­sággal töltötte meg a torna­termet, könnyű volt táncba vinni a jókedvű lányokat. A zenés-táncos mulatságot meghívott vendégek, az iskola a egykori diákjai, kiemelkedő teljesítményt nyújtó sportolói nyitották meg. Keller Ibolya, Kovács Mónika, Horváth Ist­ván, Dömötör Balázs felele­venítették a sporttal kapcsola­tos emlékeiket, s röviden el­mondták, hogyan teljesültek vágyaik, most hogyan élnek. Gondolataik a mai diákok számára is megszívlelendőek. A táncot rövid időre meg­szakította a tombolahúzás. Az értékes díjakat, amelyek gaz­dáira vártak, a Petőfi DSK, a Törp ABC, az Irka Bt., a Pe­tőfi S. Ált. Isk. 6. b. osztálya, a mi újságunk, a 24 Óra helyi terjesztője, a Super Szerviz, Pusztainé Kiss Teréz tanárnő ajánlott fel. 1995. március 29., szerda Gyökereink - a játék folytatódik Kedves Fiatalok! A megváltozott 24 Órában megváltozott a Gyökereink já­ték is. Nem a megszokott for­mában, havonta egyszer, egy oldalon olvashattátok a játé­kot, hanem minden héten je­lentkeztünk néhány rovat fel­adataival. Talán nektek is könnyebb volt a dolgotok, mert nem egyszerre kellett megbirkózni valamennyi té­makörrel. Az e havi utolsó forduló feladatait április 5-ig a szo­kott címen várják a játék szerkesztői: Irodalmi, zenei barangolások: dr. Gerzanics Magdolna, Néprajz-népha­­gyomány: Szegvári Ildikó, Múzsák: Sziráki Éva, Tini tü­kör: Lovászné Huszár Mari­ann, Kövek: Kercsmár Zsolt, és a játék szervezője, a Múlti­déző rovat vezetője Kővári Edit Zenei és irodalmi barangolások 1870. április 30-án született az a zeneszerző és karmester, akinek már az édesapja is ka­tonakarmesterként működött. Alig léped át a határt, máris megtalálod azt az emlékszo­bát, amelyet az ő képeivel, kottáival, előadásainak plakát­jaival rendeztek be. Közös „lakása” van azzal a nagy re­gényírónkkal, akivel ugyan­abban a városban született. A prágai konzervatórium­ban végzett, majd -többek között - Bécsben és Budapes­ten dolgozott, mint katona­karmester. Kitűnő hegedűs volt, de vé­gül mégiscsak a zeneszerzés­sel foglalkozott legszíveseb­ben, amivel aztán világhírt szerzett. Úgynevezett „kön­­­nyebb műfajú operettet” írt. Nem volt éles határ az ő keze munkájaként a vígopera és az operett között. Zeneszerzőnk műveit min­denütt az operaházak tűzték műsorukra, a legnagyobb mű­vészek tolmácsolásában. • Hogy hívják a kérdéses ze­neszerzőt? • Hol van a születési helye és az emlékszoba, ahol a vele kapcsolatos tárgyakat őrzik? Ha tudod, azt is írd vagy raj­zold le, hogyan lehet odata­lálni?­­ Nevezz meg legalább há­rom híres művét! • Ki az a híres író, akivel egy múzeumban találhatók a zene­szerző kiállítási tárgyai? Kellemes múzeumlátoga­tást és búvárkodást kíván nek­tek: Magdi néni Tini-tükör Sziasztok! Feltettétek-e már magatoknak azt a kérdést: „ki vagyok én, milyen vagyok én?” Esetleg olyan, mint minden ember... mint néhány másik... mint senki más... • Mit gondoltok, hogyan le­het az ember egyszerre olyan, mint a többi ember, mint né­hány ember és mint senki más? • Személyi szám és ujjle­nyomat helyett mi minden mással lehetne minket azono­sítani?­­ Mit gondolhat egy mars­lakó, aki egymás mellett lát egy négy-, egy harminchárom és egy hatvanhat éves embert? Kellemes fejtörést! Nagyon várom a válaszaitokat, levelei­teket! Mariann Néphagyomány, népművészet A magyar tájegységek és fal­vak között vannak olyanok, amelyek kiemelkednek népvi­seletükkel, például a Dunántú­lon Sárköz, a Duna-Tisza kö­zén Kalocsa, a Felföldön Pa­lócföld, az Alföldön Mezőkö­vesd, Erdélyben Kalotaszeg vagy Torockó, a Délvidéken Szlavónia... • Keress az ajánlott iroda­lomban (Flórián­­ Urai: Ma­gyar népviseletek, valamint Gáborján Alice: Magyar nép­viseletek) *vagy bármely álta­lad választott könyvben képet egy szép, színes női viseletről­ írd le, mely tájegység mely te­lepüléséről való, hogy néz ki, neked miért tetszik! Ha van kedved, rajzolj le akár egy egész viseletet, akár egy jel­lemző, szép részletet! A viselet nemcsak falvan­­ként változott, egy településen belül is változatos volt. A ru­hadarabokról, azok színéről meg lehetett mondani, hogy ki lány, ki asszony, ki öreg, ki fi­atal, ki zsellér, ki gazdag pa­raszt. Nagy vásárokban bárki meg tudta állapítania egy má­sik emberről, hogy melyik fa­luba való, milyen a családi ál­lapota és a vagyoni helyzete. Sajnos a polgárosodás ki­szorította a népviseleteket a falvak lakóinak életéből, s a kézzel készített darabok he­lyett a boltokban kapható ru­hadarabokat kezdték hordani. • Mi az a „kivetkőzés”? • Hordanak-e ma Magyaror­szágon népviseletet, ha igen, hol? Jó búvárkodást és kérde­­zősködést! A Múzsák nyomában Ildi Szia! Most már lassan múzsaszak­értő leszel. Már nemcsak sej­ted, hogy mi közük van a krumplifőzelékhez, hanem már talán mind a kilenc nevét tudod. De vajon azon elgondolkod­­tál-e, hogy miért vannak ép­pen ennyien? És egyáltalán, hányan vannak? Homérosz az Odüsszeia ele­jén ezt írja: „Férfiúról szólj nékem, Múzsa,...” Nem tudta, hogy hányan vannak? Vagy nem tudta az ő Múzsájának a nevét? Babits írja egyik versében: „Kilenc lány a múzsa/ vagy is­ten tudja hány?” Nos, a választ megtalálha­tod Hegedűs Géza: Kalliopé, bűvöletében című könyvében. Olvasd el, mit ír a 8-11. olda­lon, s ha újra fellapozod a Mi­tológiát is, világosabban látod a Múzsák „születését”. 9 Ezután írd le saját szavaid­dal, legfeljebb K­-15 mondat­ban, hogyan lett az egyetlen Múzsából kilenc? Jó munkát kívánok! Évi Tátika a Zöld Házban­­ Idén negyedszer rendeztek Esztergomban a város általános iskolása diákjainak Tátikát. A Zöld Ház színpadán negyven „művész” mutatott be tizenhat jobbnál jobb produkciót. A legnagyobb vastapsot a dr. Alban dalára éneklő és táncoló együt­tes aratta. fotó: galyasi géza

Next