24 óra, 1998. július (9. évfolyam, 152-178. szám)

1998-07-20 / 168. szám

4. oldal Erősödő verseny Az állam kivonulása számos gazdasági területről eseten­ként versenysemlegességi problémát okozott; az üzleti döntések nagyobb hatást gyakoroltak a piaci viszo­nyokra 1997-ben, mint az államiak - állapítja meg a Gazdasági Versenyhivatal­nak az Országgyűlés szá­mára készített beszámolója. „Magyarország mára olyan mértékben integráló­dott az európai és a világ­­gazdaságba, hogy nemzet­közi vagy globális folyama­tok is képesek erőteljesen befolyásolni a magyaror­szági piaci viszonyokat” - olvasható az elemzésben. Jelentősen megváltoztak a vizsgált időszakban a piaci viszonyok a gyógyszer-ke­reskedelemben, az élelmi­szer-ipari ágazatban, a cukor­iparban és a kávépiacon. A verseny szempontjából ked­vezően alakult a piaci struk­túra a bankszektor lakossági szolgáltatása területén is - ál­lapítja meg a beszámoló. A Gazdasági Versenyhi­vatalhoz 1997-ben 630 beje­lentés érkezett, és ezek nyomán 112 versenyfel­­ügyeleti eljárás indult. A fogyasztók megtévesz­tése, illetve a fogyasztói döntések tisztességtelen be­folyásolása miatt a régi ver­senytörvény alapján 25, az új szerint pedig 48 verseny­­tanácsi határozat született. Az erőfölénnyel való visszaélés tilalma miatt 45 ügyet tárgyalt a hivatal 1997-ben. Emiatt egyébként - a korábbi évekhez hason­lóan - a nagy közszolgáltató cégek és egyes pénzügyi szolgáltatók ellen emelték a legtöbb kifogást. 24 Óra — Gazdaság - Pénz - Piac Lassan halad a búzafelvásárlás Zökkenőmentesen, de vontatottan zajlik a búza átvétele a kis­termelőktől - közölte Szalay Péter, a Concordia Közraktár Kereskedelmi Rt. igazgatója. A Földművelésügyi és Vidékfej­lesztési Minisztériumban aratási ügyeletet tartanak. A szakminisztérium megbízá­sából a raktározást lebonyolító cég vezetője szerint most még nem beszélhetünk tömeges át­vételről. Egyrészt azért, mert a gazdáknak eddig nemigen ked­vezett az időjárás, másrészt pe­dig kicsi a kombájn- és szállí­tóeszköz-kapacitásuk. Eddig mintegy kétezer tonna búzát adtak le a kistermelők a raktárakba, mivel sok helyen még csak ezután kezdődik meg az aratás. Sok helyütt - például Bor­­sod-Abaúj-Zemplén, Heves és Nógrád megyében - az eső hát­ráltatja a kombájnok munkáját. Borsodban az éjjel akkora eső volt, hogy két-három napig rá sem lehet menni a földekre. Az 50 tonna felett értékesítő nagytermelők rohamára - az átvételi rend sajátosságaiból következően - csak a jövő hét közepe felé lehet számolni. Ne­kik ugyanis először a saját rak­tárterükben kell a búzáról mi­nőségi tanúsítványt készíttet­niük, ez pedig legalább három napig eltart. Szalay Péter el­mondta, hogy míg a kisterme­lőktől mindhárom fajta búzát (euró, étkezési, takarmány), addig a nagytermelőktől csak a legjobb minőségű malmi búzát veszik át, és ez több konfliktus forrása. Az országban egyébként a kistermelőket 28, az 50 tonna fölötti mennyiséget leadókat pedig több mint 100 átvevőhe­lyen várják, ahol összesen 800 ezer tonna gabona tárolható. A Földművelésügyi és Vi­dékfejlesztési Minisztérium (FVM) aratási ügyeletén el­mondták: több termelő eddig azért panaszkodott, mert kü­lönböző okok miatt kimaradt a garantált áras felvásárlási kör­ből. Most azt sérelmezik, hogy tőlük a garantált árnál kisebb összegért veszik át a búzát. Az FVM aratási ügyelete mindennap 7-21 óra között hívható a (06-1) 332-2185 tele­fon-, vagy a 332-9193-as fax­számon. Bajna határában a hét végén is kombájn rótta a köröket a búzatáblán. A GLANZ mező­­gazdasági szövetkezet - amely néhány éve vált ki a bajnai gazdaságból - betakarítógépe jó minő­ségű malmi búzát arat itt, tudtuk meg Rétiné Kovács Máriától, a szövetkezet igazgatóságának el­nökétől. A minőséggel elégedettek, a termésátlag viszont alacsony, 30-40 mázsa hektáronként. Az idén összesen 23 hektáron kétfajta búzát vetettek, amelyet a Gyermely Rt. vesz át tőlük. Bővülő együttműködés - Több hírlevelet kapnak a vállalkozók KISOSZ: laza szövetségben A Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szö­vetsége - közismert rövidítéssel a KISOSZ - is túl van az idei közgyűlésén. A fórum döntéseiről, az aktuális megyei felada­tokról kérdeztük Marosiné Ruska Valériát, a KISOSZ megyei szervezetének titkárát.­ ­ A közgyűlés jóváhagyta azt a megállapodástervezetet, amely alapján az Ipartestületek Orszá­gos Szövetsége, a Magyar Ipar­­szövetség, az Általános Fogyasz­tási Szövetkezetek Országos Szövetsége és a mi szövetségünk létrehozhatta a Kis- és Kö­zépvállalkozók Érdekképvi­seleti Szövetségét - rövidítve a KÉSZ-t. - Hogyan befolyásolja ez az új szervezet a megálla­podást aláírók önállóságát? - A megalakult szövetség nem érinti a szervezetek jogi önállóságát és függet­lenségét a döntésekben. A laza szövetségi rendszerben az említett szervezetek a közös érdekképviseleti te­vékenység érdekében meg­határozott területeken kí­vánnak együttműködni. - A megállapodásnak ed­dig milyen hatásai voltak megyénkben? - Konkrét együttműkö­dési megállapodások eddig még nem születtek. Az elő­zetes egyeztetések már meg­kezdődtek, és várhatóan ered­ményre is vezetnek. - Milyen befolyása van az egyes megyei településeken a KISOSZ-nak? - A KISOSZ szervezeti fel­építése alapvetően megyei ta­gozódás. Jól tudjuk, hogy a vállalkozókat érintő döntések nagy része városokban, köz­ségekben születnek. Ezért fel­tétlenül sokkal nagyobb sze­repvállalásunkra van szükség a helyi érdekképviseletekben. Kérni fogjuk az önkormány­zatok vezetőit, hogy küldjék meg számunkra az érdekkép­viseletünkbe tartozó vállalko­zókat érintő helyi rendeletek tervezetét. - Melyek a „legizgalma­sabb” helyi rendeletek? - Talán az első helyen kell említeni a helyi adók szabályo­zását. Szeretnénk elérni, hogy az önkormányzatok adóbevéte­lük minél nagyobb részét for­gassák vissza a vállalkozások támogatására. - Ennek egyik útja lehetne, ha tagjaik ott lennének az ön­­kormányzatok képviselő-testü­­leteiben. - Az önkormányzati válasz­tások során támogatni fogjuk azon tagjainkat, akik hajlan­dóak a testületekben, önkor­mányzati bizottságokban tevé­kenykedni. - Milyen kihívást jelentenek az önök számára a multinacio­nális cégek? - Az árubeszerzéskor és az árak megállapításakor is egyre inkább lépéshátrányba kerülünk velük szemben. Megoldást jelenthetne az áru­beszerzési társulások lét­rehozása. Persze, az sem mindegy, hogy milyen egy üzlet választéka, hogyan igazodik a nyitva tartás a vásárlási szokásokhoz. - A változtatáshoz hite­lekre is szükség lehet. - Tény, hogy a kisvál­lalkozók nagy részére a tőkeszegénység a jel­lemző. Fokozza a gondo­kat, hogy a bankok kis összegű hiteleket nem szí­vesen folyósítanak. - Mi lehet a megoldás? - Jó lenne visszaállítani azt a korábbi években már létező gyakorlatot, hogy tag­jaink KISOSZ-konstrukció­­ban vehettek fel hitelt. A vállalkozó fedezetéhez tár­sult a mi garanciánk is. A bank biztonsága sokkal na­gyobb lenne, és a hitelt felvevő is meg tudná oldani fejlesztési gondjait. - Eljut-e a sok pályázási le­hetőség híre tagjaikhoz, men­­nyire ismerik ki magukat a jog­szabályok erdejében? - Szeretnénk a megfelelő in­formációkat az eddigieknél gyorsabban eljuttatni hozzájuk. Ennek egyik eszközeként nö­velni fogjuk az úgynevezett hír­leveleink számát. F. K. Marosiné Ruska Valéria: Konkrét együttműködési megállapodások ed­dig még nem születtek 1998. július 20., hétfő Határidők cégvezetőknek 1998. július 20. - Áfa-visszaigénylés, ha az ár­bevétel meghaladta az egymillió forintot; -adók és támogatások havi be­vallása; - adók és támogatások negyed­éves évközi bevallása; - társaságiadó-előleg havi befize­tése; - társaságiadó-előleg negyedéves befizetése; - összesített termékmérleg be­nyújtása a vámhivatalhoz; - adóraktár-engedélyesek jöve­­dékiadó-bevallása; - szerencsejáték-szervezők játék­adójának megfizetése; -tehéntejet termelők, feldolgo­zók és forgalmazók termelési adatainak megküldése; -lóversenyfogadás szervezői te­nyésztési hozzájárulás befizetése; - munkaadói járulék befizetése; - önkéntes kölcsönös biztosító­­pénztárak pénzforgalmi, befekte­tési és likviditási jelentésének megküldése; - művészeti alkotás elidegenítése utáni szerzői díj átutalása; - kulturális járulék megfizetése; - adóigazgatási azonosításra al­kalmas bizonylatot forgalmazók adatszolgáltatása; -turisztikai hozzájárulás megfi­zetése; - környezetvédelmi termékdíj megfizetése; - szakképzési hozzájárulás ne­gyedéves megfizetése; - erdőgazdálkodók erdőkárok el­lentételezése; - munkáltatók adókülönbözet­bevallása; - munkáltatók rehabilitációs hoz­zájárulásának megfizetése; - gyümölcsfaiskolát fenntartók nyilvántartásának megküldése; - adóraktári adójegy elszámo­lása; - villamosenergia-szállítók szám­laátadása. Turisztikai támogatások 1998. július 16-án lépett hatályba a Turisztikai Célelőirányzat ez évi felhasználásának és kezelésé­nek részletes szabályairól szóló 37/1998. (VI. 11.) IKIM rendelet, amely felsorolja a Célelőirány­zatból támogatható tevékenysé­geket. Ezek közé tartozik a hazai és a külföldre irányuló turisztikai célú országos, valamint regionális marketing-, propaganda- és rek­lámtevékenység, a különféle pro­pagandaeszközök (prospektusok, kiadványok, filmek, reklámtár­gyak) előállítása, megjelentetése, hirdetése, a propagandával kap­csolatos személyi és dologi ki­adások köre. Támogatás igényel­hető a tourinform-szolgáltatások elősegítésére, a turizmus szem­pontjából fontos rendezvények megszervezéséhez, a fejlesztési és rendezési tervek, koncepciók, projektek kidolgozására, külön­féle beruházási hitelek kamattá­mogatására. A rendelet szerint a következő támogatásokat lehet­­ igényelni: -az árat közvetlenül nem befo­lyásoló, a bevételt növelő, illetve a költségeket csökkentő, visszafi­zetési kötelezettség nélküli vég­leges juttatás (vissza nem térí­tendő támogatás); - szerződésben meghatározott, visszafizetési kötelezettség mel­lett, nem végleges - a kölcsö­nökre vonatkozó szabályok sze­rint elszámolható - juttatás (vis­­­szatérítendő támogatás); - egy éven túli lejáratú, belföldi kereskedelmi banktól felvett for­góeszköz- és beruházási hitel megfizetett kamatainak részleges vagy teljes megtérítésére szolgáló kamattámogatás. A vissza nem térítendő támogatás - néhány ki­vételtől eltekintve - legfeljebb az igazolt kiadások és költségek 70 százalékáig terjedhet. A támoga­tást - a kamattámogatás kivételé­vel - utólag folyósítják a ked­vezményben részesülőnek az ál­tala bemutatott számlákon és a ki­fizetést igazoló okiratokon ala­puló elszámolás szerint. A támo­gatáshoz - egy eset kivételével - pályázatot kell benyújtani. A pá­lyázati kiírásokat a Turisztikai Ér­tesítőben és valamelyik országos napilapban jelentetik meg. A pá­lyázat eredményét ugyancsak a Turisztikai Értesítő közli (Ma­gyar Közlöny 1998/51. szám). Komárom-Esztergom Megyei Munkaügyi Központ Tatabánya PÁLYÁZATI FELHÍVÁS az 1997. évi CLVI. törvény alapján közhasznú szervezetnek minősülő szervezetek részére munkaerőpiaci programok szervezéséhez támogatás nyújtásához A Munkaerőpiaci Alap decentralizált keretéből a Komárom-Esztergom Megyei Munkaügyi Tanács állásfoglalása alapján pályázatot hirdetünk azon közhasznú szervezetek számára, amelyek tevékenysé­ge alapító okiratuk, alapszabályuk szerint­­ a tartós munkanélküliek, megváltozott munkaképességű személyek, pályakezdő munkanélküliek foglalkoztatásának elő­segítésére, munkanélküliségük megelőzé­sére, valamint ezen rétegek munkanélküli­ségből adódó hátrányos következményei­nek enyhítésére irányul. • Pályázni az alábbi témakörökben lehet: a nyolc általános iskolai végzettséggel nem rendelkezők számára az alapfokú végzettség megszerzésére irányuló képzések szervezésére a települési önkormányzatok bevonásával • az alábbi munkaerőpiaci szolgáltatás­ra vonatkozó OFA-pályázatok: — hátrányos helyzetű munkanélküliek számára hirdetett, a munkanélküli­ek tartós foglalkoztatását elősegítő helyi programok, — hátrányos helyzetű munkanélküliek tranzitfoglalkoztatási programjai, • a „Dán termelő iskola” modell meg­valósítása. A pályázaton azok a közhasznú szerve­­­zetek vehetnek részt, amelyek­ megfelelnek az Fit. 43. paragrafus (4) bekezdésben foglalt feltételeknek, és a közhasznú jogállásukról szóló iga­zolást csatolják a pályázathoz, • alapító okiratuk vagy alapszabályuk szerint a pályázat elnyerését megelőző­en legalább egy évvel már foglalkoztak munkaerőpiaci szolgáltatásokkal, a munkanélküliség megelőzése vagy hátrányos hatásainak mérséklése terén, • a megpályázott tevékenység végzésé­hez megfelelő személyi feltételekkel, programmal, tárgyi feltételekkel ren­delkezik. • A pályázat benyújtásának határideje: az OFA-pályázatok esetén az OFA által előírt határidőt megelőző 30 nap, • Dán termelő iskola esetén 1998. szep­tember 30. • általános iskolai végzettség meg­szerzésére irányuló képzés szervezése esetén 1998. szeptember 30. A pályázatokat 5 példányban kell benyúj­tani a megjelölt határidőig a megyei mun­kaügyi központ munkaerőpiaci eszközök és programok osztályán. Pályázati csomag és bővebb információ ugyanitt kapható Soós Ferenc osztály­­vezetőnél vagy Horváthné File Beáta szak­­referensnél. A határidőn túl érkezett és a pályázati kiírásnak nem megfelelő pályázatok elu­tasításra kerülnek. A nyertes pályázókkal a munkaügyi központ szerződést köt az elnyert támogatás felhasználására vonat­kozóan. Megyei munkaügyi központ

Next