24 óra, 2014. május (25. évfolyam, 101-126. szám)
2014-05-17 / 114. szám
2014. MÁJUS 17., SZOMBAT BELFÖLD - GAZDASÁG Az internetet szinte mindennap használók aránya Magyarországon a legmagasabb, és a magyarok tevékenykednek leginkább a közösségi portálokon - derül ki egy öt környező országot vizsgáló felmérésből. Éber Sándor „A magyarországi internetezők a környékbeli országokkal összehasonlítva, több területen is az élen járnak, szívesen teszik egyszerűbbé az életüket a technológia segítségével” - közölte lapunkkal a Google szóvivője legutóbbi kutatásuk adatai alapján. Csehországgal, Szlovákiával, Romániával és Lengyelországgal összehasonlítva az internetet szinte minden nap használók aránya Magyarországon a legmagasabb, 62 százalék. Nálunk több fiatal használja az internetet rendszeresen, mint Csehországban, Szlovákiában, Romániában vagy Lengyelországban. Ez a 15-24 éves korosztály 27 százalékát jelenti. Magyarországon minden ötödik 50 év feletti rendszeres internethasználó (a 15 évnél idősebb internetezők 21 százaléka). Az idősebbek tekintetében Szlovákiában (38 százaléka) és Szlovákiában (27 százalék) használják többet az világhálót a vizsgált országok közül. A Google lapunkkal közölte, hogy az internet ma már egyre inkább közmű, olyan eszközök és szolgáltatások gyűjtőhelye, amivel az emberek könnyebbé teszik az életüket. Szórakoznak, szerelemre találnak, új üzleteket kötnek, hétköznapi problémákat oldanak meg, és egy újabb teret adnak közösségi életükhöz. okostelefon A magyar internetezők 37 százaléka azt nem tudja megmondani, hogy éppenmikor és mivel kapcsolódik az internethez. Az internetpenetráció a 62 százalékos arányával Magyarországon a legmagasabb a vizsgált országok közül. Ez egyébként közel kétszer annyi, mint Romániában, ahol az internet elterjedtsége és elérési lehetősége mindössze 32 százalék. Az okostelefonok viszont a romániai internetezők körében a legnépszerűbbek, mivel 67 százalékuk használja mobilját, szemben a magyar internetezők 63 százalékával. Bár Csehországban is lényegesen alacsonyabb az internetet rendszeresen használók aránya (54 százalék), mint Magyarországon, mégis a cseh internetezők közül mondták azt a legnagyobb arányban, hogy el sem tudják képzelni az életüket internet nélkül. Szinte minden második megkérdezett (47 százalék) nyilatkozott így. Magyarországon ez az arány 32 százalék; ha egy lakatlan szigetre kerülnének, mondják, akkor a második legfontosabb dolog, amit magukkal vinnének, egy internetezésre alkalmas eszköz lenne. Az internetet csak egy jó barát tudná megelőzni, a kés és gyufa pedig csak a harmadik dolog, amire szükségük lenne. új technológia A felmérés szerint Magyarországon a legnagyobb az aránya azoknak, akik elsőként kezdenek el használni egy új technológiát. Ezzel együtt azonban azok aránya, akik tőlük példát vennének, és folytatnák az innovációk elterjesztését, Magyarországon a legalacsonyabb. A magyar netezők közel fele (47 százaléka) vélekedik úgy, hogy az olyan innovatív kommunikációs megoldások, mint amikor egy eszközzel, tárggyal kell „beszélniük”, hasznosak vagy hasznosak lehetnek számukra és szívesen kipróbálnák őket. Az innovatív megoldásokhoz a romániai netezők még jobban vonzódnak a magyarokhoz képest is, arányuk 60 százalék. KÖZÖSSÉGI PORTÁLOK Leginkább a magyarok tevékenykednek a közösséginek nevezett portálokon, itt a legnagyobb azok aránya, akik az internetet arra használják, hogy közösségi oldalakat látogassanak (79 százalék), míg a legalacsonyabb Csehországban (63). A 15 éven felüli internetezők legnagyobb arányban Magyarországon nyilatkoztak úgy, hogy közösségi oldalak látogatására használják az internetet. A legaktívabban Romániában osztanak meg saját tartalmakat a neten, őket a lengyelek, majd a magyarok követik. A magyar internetezők a közösségi oldalakat leginkább arra használják, hogy barátaikkal, ismerőseikkel beszélgessenek, tájékozódjanak barátaik posztjaiból, fényképeket osszanak meg és mások dolgaira reagáljanak. Kevesebb, mint az internetezők fele (46 százaléka) használja csak arra ezeket az oldalakat, hogy legalább néha magánéletükről is megosszanak valamit. kommentálás Az online hírekre, cikkekre leginkább a lengyelek reagálnak, minden harmadik kommentál megjelenő híreket, cikkeket. A magyar internetezők körében ez az arány 26 százalék. A legkevésbé a csehek aktívak ilyen téren, a cseh netezőknek csak 12 százaléka kommentál rendszeresen híreket és cikkeket. A szlovák internetezők használják a leginkább a főzős videókat, minden második közülük nyilatkozott úgy, hogy legalább időnként a YouTube-hoz fordul, ha el szeretne készíteni egy ételt. Az oktató jellegű videók leginkább a magyarokat érdeklik, kétharmaduk mondta azt, hogy már tanultak valamit YouTube videók segítségével. Közösségi portálon lóg a magyar világháló Az 50 éven felüliek 21 százaléka használja Magyarországon az internetet A széles sávú internethálózat vagy a mobilnetezés terén Magyarországon még bőven van pótolnivaló Az internetet naponta használók aránya Magyarország__________________62% Szlovákia___________________61% Csehország____________________54% Lengyelország__________________47% Románia 32% FORRÁS: GOOGLE „Nem tudom elképzelni az életemet internet nélkül” Csehország____________________47% Lengyelország__________________41% Románia______________________40% Szlovákia 39% Magyarország___________________32% FORRÁS: GOOGLE Mennyire alkalmas az internet az ismerkedésre és romantikus kapcsolat elkezdésére? Magyarország__________________30% Románia______________________21% Csehország____________________21% Lengyelország__________________20% Szlovákia____________________18% FORRÁS: GOOGLE Óh, az a szerelem... - társkeresés a neten a vizsgált országokkal összehasonlítva a magyar internetezők keresik a legszívesebben az interneten a szerelmet, 30 százalékuk gondolja úgy, hogy jó ötlet a neten ismerkedni. Ez mintegy 10 százalékkal több mint a többi vizsgált országban, a legsikeresebb online társat keresők Romániában vannak, közülük vannak még ma is a legtöbben (13 százalék) együtt partnerükkel, akivel a neten ismerkedtek meg. Magyarországon ez az arány 11 százalék, a magyar nők jó eséllyel indulnak a netes társkeresésben, míg a férfiak 34 százaléka szerint jó ötlet a neten ismerkedni, addig a nők esetében ez az arány csak 26 százalék. A magyarok közül szinte minden negyedik (23 százalék) megkérdezett nyilatkozott úgy, hogy azzal, akivel online találkozott, hosszabb-rövidebb időt együtt, kapcsolatban töltött. Tévézés otthon vagy bárhol az országban tv go Az egyik filmet nézne, a másik pedig a labdarúgó-BL-döntőt nem gond Már a televíziózás sem csak otthoni időtöltés - köszönhetően a most indult TV GO „több képernyős” szolgáltatásnak. A Telekom legújabb fejlesztése már 16 tévécsatorna élő adását és a Videotéka több száz filmjét nyújtja. A Telekom meglévő vagy új tévé-előfizetői elsőként próbálhatják ki a TV GO-t. Segítségével nyomon követhetik a tévéműsort az országban bárhol, és többféle eszközön, az otthoni nagyképernyőn túl tableten, laptopon és okostelefonon is - ráadásul mindezt külön díj fizetése nélkül. Csak egy regisztráció és szélessávú internetkapcsolat - vezetékes-, mobil-, vagy akár wifis hozzáférés - szükséges. Használata adatforgalmat generál. A TV GO-n emellett az [origó] filmekkel kapcsolatos friss híreit, kritikáit is lehet olvasni. Azok is élvezhetik a TV GO szolgáltatás előnyeit, akiknek még nincs Telekom TV-előfizetése: ők a regisztrációt követően a Videotéka széles kínálatából kölcsönözhetnek filmeket a mozi árakhoz képest olcsóbb díj ellenében. A labdarúgó BL-döntő, majd a brazil vb mérkőzései is élőben nézhetők, így míg valaki a kedvenc filmjét nézi a nappaliban, más nyugodtan követheti a focimeccset egy tableten. A Telekom mindehhez most egy kedvező tévéajánlatot kínál (www.telekom.hu). ■ Hát így könnyű, nem kell amiatt hajba kapni, hogy kinél van a távirányító 7 Árcsökkenés Magyarországon: van, akinek jó, van, akinek nem kell-e tartani a deflációtól? A rendszerváltás óta nem tapasztalhattuk az árak csökkenését Magyarországon, idén áprilisban azonban 0,1 százalékkal olcsóbb lett az élet. Az áresés (defláció) mértéke elhanyagolható, így valószínűleg senki nem érzi, hogy alacsonyabbak lettek az árak. Varga Mihály nemetgazdasági miniszter is azt mondta, hogy ez kedvező a lakosságnak, hiszen a jövedelme értéke nő, megtakarítása értékállóbb lesz. A lakosság tehát bizonyára örülne neki, ha tartósan nem emelkednének a fogyasztói árak (nem lenne infláció) Magyarországon, a gazdaság azonban nagy bajba kerülne emiatt. Ha tartósan csökkennek az árak, akkor a lakosság elhalasztja vásárlásait az élelmiszereken kívül, később vesz autót, lakást, vagy nagyobb értékű elektronikai cikkeket. A lakossági fogyasztás egy évtizede csökken Magyarországon, most viszont már élénkülés látható. Egy deflációs időszak viszont visszafordítaná a folyamatokat. Az árak csökkenése azért is baj, mert emiatt a költségvetés bevételei elmaradhatnak a tervezettől, ez pedig megszorításokat eredményezhet. Varga Mihály a HírTV-nek elismerte, az inflációs adat azt is jelenti, hogy a fogyasztáshoz kapcsolódó bevételek alacsonyabbak lesznek. „Emiatt fájjon a miniszter feje” - mondta Varga, de ha a bevételek elmaradnak, akkor valószínűleg a vállalatoknak vagy a lakosságnak kell több pénzt befizetnie a büdzsébe. Egyelőre attól nem kell tartani, hogy tartósan csökkennének az árak, hiszen a rezsicsökkentés miatt került negatív tartományba az index, vagyis az infláció lassan visszatérhet a pozitív tartományba. Japánban például több mint másfél évtizedig csökkentek az árak, mert a vállalatok és a lakosság folyamatosan arra számítottak, hogy folyamatosan olcsóbbak lesznek a termékek és a szolgáltatások, így a gazdaság sem tud igazán növekedni, hiszen a fogyasztás minden országban kulcseleme a GDP-bővülésnek. ■ H. J. A Corvinus diákjai mennek a L’Oréal párizsi döntőjére Negyven országból több mint 50 ezer diák jelentkezett a több mint 20 éves Brandstorm üzleti játékra, hogy kampányt tervezzen a L’Oréalnak. Az idei feladat az 1851 óta piacon lévő Khief’s márka férfiaknak kifejlesztett bőrápoló marketinges stratégiájának kidolgozása volt. A döntő Párizsban zajlik június 12-én. Magyarország immár 12. éve versenyzik: idén a Műegyetem mellett a Corvinus, a Budapesti Gazdasági Főiskola, a Pécsi és a Szegedi Tudományegyetem diákjai mérték össze tudásukat. A zsűri a Corvinus diákjait választotta nyertesnek. „A verseny HR-eszköz is. Több olyan kollégánk van, akik a Brandstormnak köszönhetően kerültek cégünkhöz, és sikeres karriert értek el” - mondta Szöllősi Éva, a cég HR menedzsere. A képzéséhez színvonalas szakkönyvek is kellenek. Az Akadémiai Kiadó 60 kötetes Marketing Szakkönyvtára szinte minden részterületet lefedve kínál használható tudást. Olyan szakterületen is, mint a nonbusiness marketing. Az e címmel megjelent szakkönyv szerzői, Hetesi Erzsébet, a Szegedi Tudományegyetem docense és Veres Zoltán, a Pannon Egyetem professzora naprakész ismereteket adnak a modern marketingről, amely a for-profit és a társadalmi érdek összhangjára törekszik. ■