24 óra, 2016. október (27. évfolyam, 231-256. szám)

2016-10-18 / 245. szám

2 MEGYEI KÖRKÉP FELÜTÉS Szemléletek Szemléletváltásra van szük­ség az egészségügyben, hogy a betegellátás mellett a meg­előzés is a napi rutinmunka részévé váljon - nyilatkozta az MTI híre szerint az M1 ak­tuális csatorna hétfő reggeli műsorában az Alapellátás-fej­lesztési Modellprogram szak­mai vezetője. Papp Magor je­lezte, hogy a lakosság szemlé­letét is formálni kell, hogy az emberek a problémák kiala­kulását megelőző életmódvál­tás felé forduljanak. MIRE este hazaérek, nincs ked­vem kocogni a sötétben. Reg­gel még nincs nyitva az uszo­da. Ami nincs is a faluban - értékelte a hírt ötvenen inneni szakmunkás cimborám. F. K HÍREK Új óvoda és bölcsőde BAKONYSÁRKÁNY Az újszü­löttek száma olyan mérték­ben megnőtt az utóbbi né­hány esztendőben, hogy új óvodára és bölcsődére is szükség lenne a község­ben. Az elképzelések sze­rinti 200 millió forintos be­ruházáshoz állami támoga­tásban bízik az önkormány­zat. Vasdinnyepusztai útfelújítás TÁRKÁNY A vasdinnyepusz­tai Szőlőhegyen lévő külte­rületi utakat annyira meg­rongálták az erre járó na­gyobb teherautók, kamio­nok, hogy felújításuk elke­rülhetetlenné vált. Az önkor­mányzat szeretné elvégez­tetni a munkát, ehhez álla­mi támogatásban bíznak. Kikotorják a Súri-patakot SÚR A Súri-patak medre an­­­nyira eliszaposodott, hogy ki kell kotorni. A közbe­szerzési eljárás lefolytatá­sa után a 33 millió forin­tos munkát egy pilisvörös­­vári cég nyerte el, a költség tíz százaléka önkormányza­ti önrész. A kivitelezés teg­nap kezdődött, január végé­ig tart. Összeállította: P. P. Száraz időben is szükség van a téli gumira. A hat évesnél idő­sebb már elveszti hatékony­ságát. Balázs László laszlo.balazs@mediaworks.hu MEGYEI INFORMÁCIÓ Amit sok autós kívülről fúj: ha tartósan 7 Celsius-fok alá esik az átlag­­hőmérséklet, tanácsos lecserél­ni a nyári gumikat télire. Azt már kevesebb gépjármű-tulaj­donos tudja, hogy a téli abron­csok mekkora szerepet vállal­nak abban, hogy az autó megfe­lelően tapadjon a kanyarokban, vagy például fékezésnél.­­ A téli és nyári gumi közötti különbség nem csak a méretek­ből és a mintázatokból adódik, leginkább a nem látható dol­gok azok, amelyek jellemet ad­nak egy nyári, valamint egy té­li abroncsnak. Az anyagösszeté­tel kis túlzással a biztonság kul­csa - hangsúlyozta lapunknak egy független autószerviz mun­katársa. - A nyári gumik az ala­csonyabb szilikatartalom miatt megdermednek, tapadási ké­pességük csökken, ezért megnő a balesetveszély. Ez az oka an­nak, hogy télen is száraz úton történik a legtöbb baleset (57 százalék). A téli gumiabroncsok puhábbak, a magasabb szilika­­tartalomnak köszönhetően ru­galmasabbak, ezért jobban ta­padnak hidegben. A fékezési próbák is a téli gumik haszná­latát erősítik. Városi sebesség mellett száraz körülmények kö­zött két autónyi különbség is le­het a téli és a nyári fékútja kö­zött - előbbi javára. A szakember hozzátette: a reggeli hidegek és a köd már most indokolja a téli garnitúra felrakását. Főleg azoknak aján­lott, akik korán vagy éjjel jár­nak munkába. A téli gumiknál a szükséges profilmélység 4-5 milliméter, ennyi kell a bizton­ságos közlekedéshez. (Nyári és téli gumik esetében a magyar jogszabály 1,6 millimétert ír elő, mint minimálisan megengedett mintázatmélységet, de esős idő­ben már ez sem elég, még a nyá­rinál sem.) A havas latyak öregí­­ti az abroncsot, és így csökkenti az élettartamát: öt-hat évnél idő­sebb garnitúra esetén a gumi el­veszti hatékonyságát.­­ Használtat inkább ne vá­sároljunk. Ha azonban a pénz­tárcánk nem engedi új beszer­zését, akkor olyan helyről ve­gyünk, ahol fel is szerelik. De egy olcsóbb garnitúrát már vi­szonylag alacsony áron be lehet szerezni - folytatta a szerviz al­kalmazottja. - Az interneten történő vásárlást senkinek sem ajánlom. Lehet például szövet­szakadás az abroncson, ami a túlterhelésből adódhat. Nagyon figyeljünk arra, hogy a futófe­lületnek ne legyen rendellenes kopása, nézzük meg a gyártá­si évet. Ezt az ún. DOT-szám jel­zi, ennek négy karaktere írja le, mikor készült a gumi. Az oldal- és szerkezeti sérülések szintén rontják a működőképességet. Milyen márkájút válasszunk? Erre nincs egyértelmű válasz, hisz attól függ, ki, hol és men­­nyit autózik. A kínait senkinek nem ajánlom, az ismertebb már­kák közül azonban bátran válo­gathatunk. Nemcsak bokáig érő hóban, hanem sima, hideg aszfalton is sokat romlanak a nyári gumik fékezési és irányíthatósági mu­tatói. A tesztek szerint jelentős, öt-hat, de adott esetben akár nyolcméteres különbség is lehet egy vészfékezésnél. Ezt szem előtt tartva hozzunk felelős dön­tést gumiválasztásnál. Rövid fékút, stabilabb irányíthatóság Nem véletlenül kell cserélgetni a téli és nyári gumikat, ugyan­is mind mintázatukban, mind összetételükben jelentősen el­térnek, hogy hidegben, latyak­ban és aszfaltolvasztó kániku­lában egyaránt megfelelő le­gyen a tapadás. A téli gumi fu­tófelületén számtalan apró la­mellát alakítottak ki, amelyek­kel meg tud kapaszkodni a hó­ban, és speciális összetevőjé­nek köszönhetően nagy hideg­ben is megőrzi rugalmasságát. A speciális anyagösszetétel és a mélyebb barázdákkal ellá­tott felület szavatolja, hogy a téli gumival jobb tapadást, rö­­videbb fékutat és stabilabb irá­nyíthatóságot érünk el. Kinek kell buszmegállókat építeni, felújítani? Módosított mozgóképek ÚNY A képviselő-testület leg­utóbbi ülésén a napirendi pon­tok között szerepelt a filmfor­gatási célú közterület-haszná­latra vonatkozó szabályokról szóló helyi rendelet módosítá­sa is. Mint kiderült, „kötelező kárt” kellett futni. Egy, a Magyarország 2017. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló idei tör­vény módosította a mozgókép­ről szóló 2004. évi II. törvényt - a Filmtörvényt. Alaphelyzet­ben az önkormányzatoknak 2017. szeptember 30-ig felha­talmazásuk volt arra, hogy a tulajdonukban lévő közterü­letek filmforgatási célú hasz­nálatának díját helyi rendelet­ben állapítsák meg. Az új hely­zetben törvényi szinten szabá­lyozták a közterületek haszná­latáért fizetendő díj mértékét. Október 1-jétől a területet hasz­nálni szándékozóval nem a me-Kinek a feladata a buszmegállók építése? gyei kormányhivatal, hanem a Magyar Nemzeti Filmalap köt megállapodást. A települési önkormányzat­nak maradt az a joga és egyben kötelezettsége, hogy a részle­tes szabályokat, például az al­kalmazható mentességeket, a kedvezmények körét, a hasz­nálat területi és időbeli korlá­tait és egyéb feltételeit, illetve a turisztikailag kiemelt közte­rületek körét helyi rendeletben állapítsa meg. A képviselő-tes­tület mindezek függvényében - egyhangú döntéssel - hatá­lyon kívül helyezte a közsé­gi rendeletben szereplő, film­­forgatások területhasznála­ti díjára vonatkozó passzusát. Az Egyebek napirendi pont keretében egy felvetésre Pos­tai József polgármester töb­bek között azt a véleményét mondta el, hogy e­gyébként vitatja, hogy a buszmegállók építése önkormányzati köte­lezettség. F. K. Félmegoldás a négyévszakos gumi A négy évszakos gumi is meg­oldás lehet, de a gumis mű­helyek egyöntetű véleménye, hogy csak speciális esetekben vásároljunk ilyet, mert a négy évszakos gumi pont akkor hagy cserben, amikor a leg­nagyobb szükség lenne a ta­padásra: hóban és 40 fok kö­rüli hőmérsékleten. Persze ez is használattól függ: aki éves szinten például tízezer kilo­méter alatt autózik, és havas útán nem is használja az au­tóját, annak tökéletes lehet. Azt még érdemes tudni, hogy ezekkel a gumikkal sem télen sem nyáron nem lesz tökéle­tes a tapadásunk. Mindig fél­megoldás marad. 2016. OKTÓBER 18., KEDD HÁROM PERCBEN Babahordó fotók Vágó-Lévai Katalin Tatabánya/Budapest Car­ry me címmel nyílik pénte­ken 17 órakor Budapesten, az ODV Közösségi térben. A Tatabányai Múzeum fotográ­fusa különböző tevékenysé­gek közben örökített meg ba­­bahordozós anyukákat. Az alkotót, Vágó-Lévai Katalint kérdeztük. - Miért esett a választás a babahordozásra? - Én magam is hordoztam a kisfiamat és amikor már nőt­tük ki a hordozós kort, az ju­tott eszembe, hogy a fotózás­sal összekapcsolom. Két éve kezdtem el az anyukákat fényképezni, elég hamar ki­alakult egy elképzelés, hogy különböző témakörök sze­rint csoportosítva, különbö­ző tevékenységek közben örökítsem meg a babájukat hordozó édesanyákat. - Milyen tevékenységek köz­ben fotózta az anyákat? - Főzés közben, vagy egy kulturális rendezvényen való részvételkor, vagy egy éppen kímélő sportte­vékenység közben is meg­örökítettem őket. A lényeg, hogy amikor valaki magá­ra köti a gyermekét, akkor amellett persze, hogy a ba­ba nyugodtabb (mert az anya közelében lehet), még a kezei is felszabadulnak, szinte elhárul minden kor­lát, ami a négy fal közé zár­ná az anyát. - Hogy látta, mennyire hasz­nálják ki az anyák a hordozás adta lehetőségeket? - A kiállítás fotói széles pers­pektívában mutatják be azt, hogy mennyi mindent tud­nak a kisgyermekes anyu­kák is csinálni. Az egyik modellem például a kerék­pározást kötötte össze a ba­bahordozással (Bike With Baby), de a hétköznapi tevé­kenységek is éppúgy fonto­sak az anya számára a korai időszakban. Zs. K. Forradalmárjaikra máig büszkék a kesztölciek Lánctalpas legenda KESZTÖLC Az országszerte is­mert legenda szerint 1956-ban Kesztölcön kikiáltották a köz­társaságot, és tankkal védték a függetlenségét. Az igazság­hoz hozzátartozik, hogy a he­lyiek valóban megalakították a maguk nemzeti, majd forra­dalmi bizottságát, a nemzetőr­séget. Tankjuk is volt (úgy hír­lik, hogy katonaszökevények hagyták a településen), fegyve­reket is szereztek, de a köztár­saság kikiáltását állítólag a he­lyi párttitkár eszelte ki, miután visszatért a forradalom leveré­se után a karhatalmistákkal, december közepén. Szégyenbé­lyegként sütötték rá a helyiekre a köztársaság kikiáltását. Per­sze szó sem volt arról, hogy ki akartak volna válni Magyaror­szágból a helyiek. Ahogy a kesztolc.hu-n olvas­ható, a helyi bányászoknak már korábban is kemény élete volt, 1956-ban Kesztöl­cön kikiáltották a köztársaságot és felszabadítóként várták az oroszokat 1945-ben. Remény helyett rettegést hoztak: az oro­szok szibériai kényszermunká­ra hurcolták a falu férfilakossá­gának javát. 1956-ban a forron­gó indulatok a felszínre törtek. Volt könyvégetés (kommunis­ta kötetek váltak a tűz martalé­kává), robbantás...nagyobb baj azonban nem lett, mert a bá­nyászok ismerték az összefogás fontosságát. Megszervezték a forradalom intézményeit, teher­autóval vitték az élelmiszert a pesti barikádokra. A megtorlás azonban annál kegyetlenebb volt. December­ben visszatértek a karhatalmis­­ták, egy embert lelőttek, akit ér­tek, letartóztattak. Minczér Jó­zsefet halálra ítélték és tucatnyi­an tíz éves börtönöket kaptak.­­ Most a Kesztölci Borklub szalmából állított tankot Kesz­­tölc határába. A bálákat Nagy Péter, a Tejút Kft vezetője aján­lotta fel nekik. Sz. A.

Next