24 óra, 2016. október (27. évfolyam, 231-256. szám)
2016-10-18 / 245. szám
2 MEGYEI KÖRKÉP FELÜTÉS Szemléletek Szemléletváltásra van szükség az egészségügyben, hogy a betegellátás mellett a megelőzés is a napi rutinmunka részévé váljon - nyilatkozta az MTI híre szerint az M1 aktuális csatorna hétfő reggeli műsorában az Alapellátás-fejlesztési Modellprogram szakmai vezetője. Papp Magor jelezte, hogy a lakosság szemléletét is formálni kell, hogy az emberek a problémák kialakulását megelőző életmódváltás felé forduljanak. MIRE este hazaérek, nincs kedvem kocogni a sötétben. Reggel még nincs nyitva az uszoda. Ami nincs is a faluban - értékelte a hírt ötvenen inneni szakmunkás cimborám. F. K HÍREK Új óvoda és bölcsőde BAKONYSÁRKÁNY Az újszülöttek száma olyan mértékben megnőtt az utóbbi néhány esztendőben, hogy új óvodára és bölcsődére is szükség lenne a községben. Az elképzelések szerinti 200 millió forintos beruházáshoz állami támogatásban bízik az önkormányzat. Vasdinnyepusztai útfelújítás TÁRKÁNY A vasdinnyepusztai Szőlőhegyen lévő külterületi utakat annyira megrongálták az erre járó nagyobb teherautók, kamionok, hogy felújításuk elkerülhetetlenné vált. Az önkormányzat szeretné elvégeztetni a munkát, ehhez állami támogatásban bíznak. Kikotorják a Súri-patakot SÚR A Súri-patak medre annyira eliszaposodott, hogy ki kell kotorni. A közbeszerzési eljárás lefolytatása után a 33 millió forintos munkát egy pilisvörösvári cég nyerte el, a költség tíz százaléka önkormányzati önrész. A kivitelezés tegnap kezdődött, január végéig tart. Összeállította: P. P. Száraz időben is szükség van a téli gumira. A hat évesnél idősebb már elveszti hatékonyságát. Balázs László laszlo.balazs@mediaworks.hu MEGYEI INFORMÁCIÓ Amit sok autós kívülről fúj: ha tartósan 7 Celsius-fok alá esik az átlaghőmérséklet, tanácsos lecserélni a nyári gumikat télire. Azt már kevesebb gépjármű-tulajdonos tudja, hogy a téli abroncsok mekkora szerepet vállalnak abban, hogy az autó megfelelően tapadjon a kanyarokban, vagy például fékezésnél. A téli és nyári gumi közötti különbség nem csak a méretekből és a mintázatokból adódik, leginkább a nem látható dolgok azok, amelyek jellemet adnak egy nyári, valamint egy téli abroncsnak. Az anyagösszetétel kis túlzással a biztonság kulcsa - hangsúlyozta lapunknak egy független autószerviz munkatársa. - A nyári gumik az alacsonyabb szilikatartalom miatt megdermednek, tapadási képességük csökken, ezért megnő a balesetveszély. Ez az oka annak, hogy télen is száraz úton történik a legtöbb baleset (57 százalék). A téli gumiabroncsok puhábbak, a magasabb szilikatartalomnak köszönhetően rugalmasabbak, ezért jobban tapadnak hidegben. A fékezési próbák is a téli gumik használatát erősítik. Városi sebesség mellett száraz körülmények között két autónyi különbség is lehet a téli és a nyári fékútja között - előbbi javára. A szakember hozzátette: a reggeli hidegek és a köd már most indokolja a téli garnitúra felrakását. Főleg azoknak ajánlott, akik korán vagy éjjel járnak munkába. A téli gumiknál a szükséges profilmélység 4-5 milliméter, ennyi kell a biztonságos közlekedéshez. (Nyári és téli gumik esetében a magyar jogszabály 1,6 millimétert ír elő, mint minimálisan megengedett mintázatmélységet, de esős időben már ez sem elég, még a nyárinál sem.) A havas latyak öregíti az abroncsot, és így csökkenti az élettartamát: öt-hat évnél idősebb garnitúra esetén a gumi elveszti hatékonyságát. Használtat inkább ne vásároljunk. Ha azonban a pénztárcánk nem engedi új beszerzését, akkor olyan helyről vegyünk, ahol fel is szerelik. De egy olcsóbb garnitúrát már viszonylag alacsony áron be lehet szerezni - folytatta a szerviz alkalmazottja. - Az interneten történő vásárlást senkinek sem ajánlom. Lehet például szövetszakadás az abroncson, ami a túlterhelésből adódhat. Nagyon figyeljünk arra, hogy a futófelületnek ne legyen rendellenes kopása, nézzük meg a gyártási évet. Ezt az ún. DOT-szám jelzi, ennek négy karaktere írja le, mikor készült a gumi. Az oldal- és szerkezeti sérülések szintén rontják a működőképességet. Milyen márkájút válasszunk? Erre nincs egyértelmű válasz, hisz attól függ, ki, hol és mennyit autózik. A kínait senkinek nem ajánlom, az ismertebb márkák közül azonban bátran válogathatunk. Nemcsak bokáig érő hóban, hanem sima, hideg aszfalton is sokat romlanak a nyári gumik fékezési és irányíthatósági mutatói. A tesztek szerint jelentős, öt-hat, de adott esetben akár nyolcméteres különbség is lehet egy vészfékezésnél. Ezt szem előtt tartva hozzunk felelős döntést gumiválasztásnál. Rövid fékút, stabilabb irányíthatóság Nem véletlenül kell cserélgetni a téli és nyári gumikat, ugyanis mind mintázatukban, mind összetételükben jelentősen eltérnek, hogy hidegben, latyakban és aszfaltolvasztó kánikulában egyaránt megfelelő legyen a tapadás. A téli gumi futófelületén számtalan apró lamellát alakítottak ki, amelyekkel meg tud kapaszkodni a hóban, és speciális összetevőjének köszönhetően nagy hidegben is megőrzi rugalmasságát. A speciális anyagösszetétel és a mélyebb barázdákkal ellátott felület szavatolja, hogy a téli gumival jobb tapadást, rövidebb fékutat és stabilabb irányíthatóságot érünk el. Kinek kell buszmegállókat építeni, felújítani? Módosított mozgóképek ÚNY A képviselő-testület legutóbbi ülésén a napirendi pontok között szerepelt a filmforgatási célú közterület-használatra vonatkozó szabályokról szóló helyi rendelet módosítása is. Mint kiderült, „kötelező kárt” kellett futni. Egy, a Magyarország 2017. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló idei törvény módosította a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvényt - a Filmtörvényt. Alaphelyzetben az önkormányzatoknak 2017. szeptember 30-ig felhatalmazásuk volt arra, hogy a tulajdonukban lévő közterületek filmforgatási célú használatának díját helyi rendeletben állapítsák meg. Az új helyzetben törvényi szinten szabályozták a közterületek használatáért fizetendő díj mértékét. Október 1-jétől a területet használni szándékozóval nem a me-Kinek a feladata a buszmegállók építése? gyei kormányhivatal, hanem a Magyar Nemzeti Filmalap köt megállapodást. A települési önkormányzatnak maradt az a joga és egyben kötelezettsége, hogy a részletes szabályokat, például az alkalmazható mentességeket, a kedvezmények körét, a használat területi és időbeli korlátait és egyéb feltételeit, illetve a turisztikailag kiemelt közterületek körét helyi rendeletben állapítsa meg. A képviselő-testület mindezek függvényében - egyhangú döntéssel - hatályon kívül helyezte a községi rendeletben szereplő, filmforgatások területhasználati díjára vonatkozó passzusát. Az Egyebek napirendi pont keretében egy felvetésre Postai József polgármester többek között azt a véleményét mondta el, hogy egyébként vitatja, hogy a buszmegállók építése önkormányzati kötelezettség. F. K. Félmegoldás a négyévszakos gumi A négy évszakos gumi is megoldás lehet, de a gumis műhelyek egyöntetű véleménye, hogy csak speciális esetekben vásároljunk ilyet, mert a négy évszakos gumi pont akkor hagy cserben, amikor a legnagyobb szükség lenne a tapadásra: hóban és 40 fok körüli hőmérsékleten. Persze ez is használattól függ: aki éves szinten például tízezer kilométer alatt autózik, és havas útán nem is használja az autóját, annak tökéletes lehet. Azt még érdemes tudni, hogy ezekkel a gumikkal sem télen sem nyáron nem lesz tökéletes a tapadásunk. Mindig félmegoldás marad. 2016. OKTÓBER 18., KEDD HÁROM PERCBEN Babahordó fotók Vágó-Lévai Katalin Tatabánya/Budapest Carry me címmel nyílik pénteken 17 órakor Budapesten, az ODV Közösségi térben. A Tatabányai Múzeum fotográfusa különböző tevékenységek közben örökített meg babahordozós anyukákat. Az alkotót, Vágó-Lévai Katalint kérdeztük. - Miért esett a választás a babahordozásra? - Én magam is hordoztam a kisfiamat és amikor már nőttük ki a hordozós kort, az jutott eszembe, hogy a fotózással összekapcsolom. Két éve kezdtem el az anyukákat fényképezni, elég hamar kialakult egy elképzelés, hogy különböző témakörök szerint csoportosítva, különböző tevékenységek közben örökítsem meg a babájukat hordozó édesanyákat. - Milyen tevékenységek közben fotózta az anyákat? - Főzés közben, vagy egy kulturális rendezvényen való részvételkor, vagy egy éppen kímélő sporttevékenység közben is megörökítettem őket. A lényeg, hogy amikor valaki magára köti a gyermekét, akkor amellett persze, hogy a baba nyugodtabb (mert az anya közelében lehet), még a kezei is felszabadulnak, szinte elhárul minden korlát, ami a négy fal közé zárná az anyát. - Hogy látta, mennyire használják ki az anyák a hordozás adta lehetőségeket? - A kiállítás fotói széles perspektívában mutatják be azt, hogy mennyi mindent tudnak a kisgyermekes anyukák is csinálni. Az egyik modellem például a kerékpározást kötötte össze a babahordozással (Bike With Baby), de a hétköznapi tevékenységek is éppúgy fontosak az anya számára a korai időszakban. Zs. K. Forradalmárjaikra máig büszkék a kesztölciek Lánctalpas legenda KESZTÖLC Az országszerte ismert legenda szerint 1956-ban Kesztölcön kikiáltották a köztársaságot, és tankkal védték a függetlenségét. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a helyiek valóban megalakították a maguk nemzeti, majd forradalmi bizottságát, a nemzetőrséget. Tankjuk is volt (úgy hírlik, hogy katonaszökevények hagyták a településen), fegyvereket is szereztek, de a köztársaság kikiáltását állítólag a helyi párttitkár eszelte ki, miután visszatért a forradalom leverése után a karhatalmistákkal, december közepén. Szégyenbélyegként sütötték rá a helyiekre a köztársaság kikiáltását. Persze szó sem volt arról, hogy ki akartak volna válni Magyarországból a helyiek. Ahogy a kesztolc.hu-n olvasható, a helyi bányászoknak már korábban is kemény élete volt, 1956-ban Kesztölcön kikiáltották a köztársaságot és felszabadítóként várták az oroszokat 1945-ben. Remény helyett rettegést hoztak: az oroszok szibériai kényszermunkára hurcolták a falu férfilakosságának javát. 1956-ban a forrongó indulatok a felszínre törtek. Volt könyvégetés (kommunista kötetek váltak a tűz martalékává), robbantás...nagyobb baj azonban nem lett, mert a bányászok ismerték az összefogás fontosságát. Megszervezték a forradalom intézményeit, teherautóval vitték az élelmiszert a pesti barikádokra. A megtorlás azonban annál kegyetlenebb volt. Decemberben visszatértek a karhatalmisták, egy embert lelőttek, akit értek, letartóztattak. Minczér Józsefet halálra ítélték és tucatnyian tíz éves börtönöket kaptak. Most a Kesztölci Borklub szalmából állított tankot Kesztölc határába. A bálákat Nagy Péter, a Tejút Kft vezetője ajánlotta fel nekik. Sz. A.