24 óra, 2017. január (28. évfolyam, 1-26. szám)

2017-01-07 / 6. szám

2017. JANUÁR 7., SZOMBAT TATABÁNYA Munkagépek vet­ték birtokba a hajdani Tu­rul mozi épületét pénteken. A hatvanas évek végén épült modern filmszínház csak­nem tíz éve üresen, elhagya­tottan omladozott. Hasznosí­tására több terv is született, ám végül tavaly megszületett a megoldás: a helybeliek véle­ményével egybehangzóan ide költözhet majd a városi piac és vásárcsarnok. A bontás megkezdődött. Veizer Tamás tamas.veizer@partner.mediaworks.hu TATABÁNYA A Turul mozi évtize­deken át a megye egyik legpati­násabb ilyen jellegű intézménye volt, ám az új multiplex mozi át­adásával látogatottsága egyre csökkent, végül be kellett zárni. Hasznosítására több elképzelés született, szerepelt itt már eme­letráépítéssel elgondolt galéria, koncertterem, de számos ellen­­érv lesöpörte a formálódó szán­dékokat az asztalról. Végül ma­gára maradt az épület, amely­nek csupán a külseje őrizte meg eredeti hangulatát, szépségét a fás-ligetes zöldövezettel, szob­rokkal, emlékparkkal. Az újvá­rosi piac és vásárcsarnok átépí­tési terve azonban ismét látótér­be hozta a Turul mozi épületét. A mozi épületének a helyére megszületett az új elképzelés: ennek első fázisa a hajdani „mo­zipalota” lebontása. A munkála­tok megkezdésének első napján, pénteken Schmidt Csaba polgár­­mester tájékoztatón számolt be a részletekről. Az önkormány­zat a tatabányaiak véleményé­nek kipuhatolása után úgy dön­tött, a leendő vásárcsarnok he­lyéül elképzelt mozi és az újvá­rosi buszvégállomás közül a leg­jobb helyszín a volt filmszínház lesz. Tervpályázatot írtak ki, és a három sikeres pályamunka kö­zül kettő összeötvözésével kiala­kult az elképzelés, milyen mó­don valósuljon meg a másfél mil­liárdos beruházás. Ennek kivite­lezése akár már jövőre elkezdőd­het. Az új koncepciót megerősí­tette az önkormányzat is, a vég­leges terveket a helyiek is meg­ismerhetik majd még az építke­zés elkezdése előtt. A városrész önkormányzati képviselője, Bereznai Csaba al­polgármester újságírók előtt el­mondta: a térségben élők évek óta sürgették, hogy méltó mó­don hasznosítsák a Turul épü­letét. Korábban már végeztek is alapos felmérést, ám kiderült, hogy az „kétszintes” pincével el­látott mozi állaga annyira lerom­­lott, a vasbeton szerkezet állapo­­ta annyira tönkrement, hogy fel­újítása semmiképp sem érte vol­na meg és nem lett volna bizton­ságos. Minden érv a bontás mel­­lett szólt, és azzal, hogy funkci­ót is találtak a területnek, a kör­nyező üzlethelyiségeknek és ga­rázsoknak is, már most látszik: a térségben színvonalas keres­kedelmi centrum, kisebb váro­si alközpont alakulhat ki a ré­gi piactér közelében tágas köz­lekedőterekkel, 350 parkolóval, igényes építészeti megoldások­kal. A bontás hatvan napig tart majd, és a területet rekultiválják is, mielőtt átadnák. A legendás mozi mindig az elsők között mutatta be az új filmeket A Turul mozi valaha a város egyik kulturális központját jelentet­te; Újváros szocreál épületei és a modern lakótelepek előnyeit öt­vöző negyed találkozáspontjában épült a hatvanas években. Kör­nyékét parkosították, szökőkutat alakítottak ki, tatabányai szob­rászok műveit állították fel. Stí­lusában már egy új kor, új építé­szeti irány hangulatát sugároz­ta­­ a Szabadság, a Táncsics, a Bányász és a Petőfi mozi mel­lett. Faludi Ádám író szerint fény­korában „a megye legnagyobb filmszínháza képes volt feledtet­ni, hogy a Föld melyik nevezetes pontján áll”. Az első filmek között szerepelt például A púpos című film Jean Marais főszereplésével, amely sokakat vonzott akkor­tájt a vetítővászon elé. Éveken át ez a filmszínház jelentette Tata­bányán A mozit, amely mint be­mutató filmszínház az elsők kö­zött mutatta be a premierfilme­ket. Aztán az üzleti szempontok miatt egyre több „albérlő" költö­zött a házba, talán még a disz­kó hozott életet a falak közé. Cir­ka tíz esztendeje a mozi sokféle átalakuláson ment keresztül, vé­gül elvesztette egykori mozis (és egyéb) funkcióit. A vásárcsarnok kialakításával újabb ,,romépület" tűnik el a város térképéről. r­á ' Ilyen képet mutatott a Turul mozi 1970-ben MEGYEI KORKÉP Felkészültem... Petrik József Jozsef.petrik@media­works.hu lapvetően ez a január téli hónap. Azonban évek óta szin­te langymeleg. A hó nélküli karácsonyokhoz - még ha il­lúziórombolók is - már hozzászoktunk. Ezzel szinte pár­huzamosan a tavaszias télhez is. Emlékszem, tavaly például az igazán meleg kabátom rajtam sem volt. Sőt, a bundás bokacipőm már öt éve porosodik a polcon. Az orrát már kitömtem újságpa­­pírral, hogy a bőr felsőrész ne repedezzen be a boksz alatt. Most meg, ahogy lenézek, lábamon bundás lábbeli. Mellettem, a szék karfáján, ott a meleg kabát. „Alul” kordnadrág. Felül póló, még fölötte pulóver. Sapka kettő is. Egy a kocsiban, egy az irodában. Nem tudom ki, hogy van vele, de szerintem, én valóban felké­szültem. Már csupán egy hibádzik a ruhatáramból, a kesztyű. Sok időm azonban nincs vacillálni. Döntenem kell, kötött vagy bőr, mert nyakunkon a farkasordító hideg. Legalább is az időjó­sok szerint. Nem vagyok egy nagy hírhallgató. Ám a napokban minden híradónak legalább a végét igyekeztem elcsípni, hogy megtud­jam, ki, milyen időjárást ígér. A látottak, hallottak nem töl­töttek el nagy megnyugvással. A meteorológiai ábrákon sötét felhők futkároztak. A szelet jelző nyilak szinte lobogtak. A stilizált hókristályok a hava­zást eljövetelét jövendölték. A boltban, az egyébként általam ritkán vásárolt elősütött zsem­léből két csomaggal is vettem. Aztán benéztem a hűtőbe. Van harminc tojásunk. A mélyhűtőben csirkemell, karaj. A készletek tehát rendben. Drága nagyapám mondta ilyenkor, most már fúj­hat a szél unokám. És a szél, mintha a gondolatomat is meghal­lotta volna, szellőztetésnél szinte kitépte kezemből az ablakki­lincset... Ennek most már a fele sem tréfa. Közben viszont csaló­dottan néztem a hőmérőre, amely mindössze mínusz két-három Celsius-fokot mutatott. Hát ez lenne az a nagy fagy? Mindenesetre én felkészültem. Az autó csomagtartójában jég­kaparó, ablakmosó folyadék. Vizes- és benzines kanna. A tank­ban kellő mennyiségű üzemanyag. A gumim téli. Komótosan és rétegesen felöltözöm. Ráadásként egy sálat is kanyarítok a nyakamba. Most már valóban fújhat a szél. Hát fúj is... A Nem tudom ki, hogy van vele, de én valóban felké­szültem Kőkonferencia és gyógy­vizes nap TATABÁNYA Megszületett a dön­tés arról, hogy a tatabányai szék­helyű Kőfaragó és Műkőkészítő Vállalkozók Országos Ipartestü­­lete immár tizennyolcadik nem­zetközi kőkonferenciáját márci­us első hetének végén Pilisvö­­rösváron rendezi hazai és kül­földi előadók közreműködésé­vel. Az ipartestület elnöksége je­lezte, hogy az előadások témakö­reire kérik a szakmában dolgozó kollégák javaslatait. Megtudtuk azt is, hogy a kon­ferenciák hagyományait foly­tatva, a rendezők lehetőséget biztosítanak kiállítói asztalok igénybevételére. A rendezvény lebonyolításához természete­sen keresik a segítő szándé­kú támogatókat. A javaslatokat tolmácsolók, a kiállítói szándé­kot jelzők, a szponzorok jelent­kezését január közepéig tudják figyelembe venni a kőfaragók és műkőkészítők a konferen­cia pontos programja összeállí­tása során. Az eseményre az el­múlt évek tapasztalatai alapján mintegy kétszáz szakembert várnak a házigazdák. Szintén az ipartestület híre, hogy a Lentiben megtartott or­szágos évzáró találkozón száz­hét szakmabeli vett részt. A gyógyvizes programba belefért a közeli Lendva megtekintése is. A jótékony célú tombola 228 ezer forintos bevételét tanulók támogatására fordítják. F. K. Megyénkben Tatabányán, az Óvárosi lehajtónál, Vértesszőlőstől Tatáig, Komárom és Ács között van tilalom Etterelik a többtonnás tehergépkocsi-forgalmat MEGYEI INFORMÁCIÓ A Magyar Közút Nonprofit Zrt. az orszá­gos főúthálózat több szakaszá­ra vonatkozóan is súlykorláto­zásokat vezetett be, a 20 ton­nás össztömeget meghaladó te­hergépkocsik esetében. A sza­bályok megyénk négy útszaka­szán is érvényesek. A döntés hátteréről Velkei Lilla, a szervezet kommuniká­ciós osztályának megyei mun­katársa tájékoztatta lapunkat.­­ A Nemzeti Fejlesztési Mi­nisztériumhoz, valamint a Ma­gyar Közút Nonprofit Zrt.-hez érkező különböző szintű, vagyis lakossági, országgyűlé­si képviselői, ombudsmani be­jelentésekben az új útdíj rend­szer bevezetése óta a főúti sza­kaszokon tapasztalható teher­forgalom növekedésre és az ebből származó környezetter­helésre panaszkodtak az érin­tettek - mondta. Megtudtuk azt is, hogy a Köz­lekedésfejlesztési Koordinációs Központ a Magyar Közút Non­profit Zrt.-vel közösen vizsgá­latot indított, és megállapítot­ták, hogy a teherforgalom leg­hatásosabb átterelése az egyes főúti szakaszok forgalomkorlá­tozásával érhető el. A javaslatot a Nemzeti Fejlesztési Miniszté­rium elfogadta és január elsejei hatállyal kihelyezték a „20 ton­na össztömeget meghaladó te­hergépkocsival behajtani tilos” jelzőtáblákat és esetenként a „kivéve áruszállítás” kiegészí­tő táblákat. Velkei Lilla megnevezte szűkebb hazánk érintett pont­jait.­­ Tatabánya, az M1-es au­tópálya Óvárosi lehajtója és Tatabánya Autóklub (MOL kút) közötti szakasza. Vértes­szőlős áruházak lámpás cso­mópontja és Tata, Baji út kö­zötti szakasza valamint a Ko­máromi Ipari Park és Ács ke­leti csomópont közötti szaka­sza érintett. Továbbá az 1. szá­mú főút és a 8153-as jelű Ácsi bekötőút csomópontja is, de a korlátozás már a szomszédos Győr-Moson-Sopron megyé­hez tartozik. V. Zs. Megyénk három szakaszán lépett érvénybe forgalomkorlátozás január elsejétől fK/f

Next