24 óra, 2021. november (32. évfolyam, 253-277. szám)

2021-11-09 / 259. szám

2021. NOVEMBER 9., KEDD Az utakon a kellő koncentrálás életeket menthet A jó útszakaszokat többen választják Elcsépeltnek tűnő megállapí­tásnak tűnhet, hogy a gépjár­művezetés során a fegyelem és a figyelem életeket ment­het. Az elmúlt időszakban az M1-es autópályán, amely meglehetősen hosszú szaka­szon érinti szőkébb hazánkat, igencsak elszaporodtak a sú­lyos, olykor életeket követelő balesetek. Ezért, az országos statisztikák mellett, annak is utánanéztünk, mi a helyzet megyénk útjain. Petrik József jozsef.petrik@partner.mediaworks.hu MEGYEI INFORMÁCIÓ A megyei utak döntő többsége két kéz­ben van. Egy részüket a Ma­gyar Közút Nonprofit Zrt. üze­melteti, de ennél is jelentősebb hosszúságú szakaszokat az önkormányzat tart fenn. A tár­saságot rendelet kötelezi arra, hogy a rendszeres forgalom­­biztonsági vizsgálatok alap­ján a kezelésükben lévő köz­­úthálózaton azonosítsák a ma­gas baleseti kockázatú hos­­szabb-rövidebb útszakaszokat. Azokat a baleseti gócpontokat, amelyek különösen veszélye­sek. Illetve azzal is foglalkoz­nak, hogy az adott, úgyneve­zett halálszakaszokon, milyen beavatkozással csökkenthető a karambolok száma. Szőkébb hazánk azonban nem csupán az M1-es sztráda miatt érintett a baleseti toplis­tán, hanem az 1-es főút is előke­lő helyet vívott ki a veszélyessé­ge szempontjából. Ám ezen túl is van néhány olyan megyei út, ahol érdemes különösen kon­centráltan vezetni. Egyebek mellett erről is beszélgettünk dr. Farkas Károllyal, a Magyar Autóklub régiós elnökével. - Kezdjük a történetet a probléma gyökerénél - mond­ta a szakember. - Az elmúlt néhány évben legalább a har­madával megnőtt a forga­lom - nyugodtan fogalmazha­tunk úgy, hogy - országszer­te.­­ Ellenben az útfelújítások is jó ütemben haladtak. Érde­kes az összefüggés, de igaz, ahol jobb minőségűek lettek az utak, ott azóta többen köz­lekednek. A korszerűsített uta­kat, - mint például a Tarjánba vezetőt, illetve a Tarjánból jö­vőt - a teherautók is „szíveseb­ben” használják, holott a pél­dánkban szereplő útnak sem a koronaszélessége, sem a vo­nalvezetése nem alkalmas ar­ra, hogy hatalmas járművek rendszeresen haladjanak ott. A közhely, miszerint a közle­kedés veszélyes üzem, mára nem igaz. Úgy kell átalakítani, hogy nagyon veszélyes üzem. Megyénkben, valamint a megyehatáron, a régiós elnök szerint több különösen veszé­lyes út is található. Elmondá­sa szerint ilyen a Tatabánya- Bajna-Esztergom, a Tatabá­­nya-Gánt-Székesfehérvár és az Esztergom-Tát közötti sza­kasz. De még ezek veszélyes­ségét is felülmúlja a Tata-Ta­tabánya ipari park és Környe útvonal. Különösen a műszak­váltások idején. Az 1-es főút megyei szakaszán is megnövekedett a forgalom, ezzel együtt a balesetek száma is Fotó: Novotni Ákos Száz fölött a balesetek száma A Tatát Környével összekötő, teljesen felújított utat, a kor­szerűsítést megelőzően is ha­lálútként emlegették. Itt oly­kor több száz méteres kon­vojban lehet csak haladni, így bármilyen türelmetlenség em­beréletekbe kerülhet. Dr. Far­kas Károly szólt az elektro­mos kerékpárok és rollerek megjelenésével megnöveke­dett veszélyről is. Ezekkel a csendes járművekkel gyakor­latilag bárhol - út, bicikliút, járda - összefuthatunk, mi­közben e kétkerekűek órán­ként akár 30 kilométeres se­bességgel is mehetnek, ütköz­hetnek. Ezen túl érdekes adat lehet, hogy az M1-esen - az egész pályát figyelembe véve - évente 125 baleset törté­nik, ezzel a halálutak listáján az „előkelő” harmadik, míg az 1-es főút a maga évi 110 bal­esetével a hatodik. MEGYEI KÖRHIP 3 Elvileg... Petrik József Jozsef.petrik@partner.mediaworks.hu ogy mitől lesz egy útszakasz halálút? Leginkább attól, hogy rengeteg baleset, karambol történik rajta, és so­kaknak ez az utolsó utazása. Ám ez „csak” magyarázat a halálos jelzőre, az okokat jóval nehezebb kideríteni. Mint au­tósnak azért vannak tippjeim. Az egyik, a nem az időjárásnak megfelelő sebesség, fék- és követési távolság megválasztása. Ehhez társulhat, hogy sem a magunk, sem a járművünk ké­pességeivel nem vagyunk tisztába, nem mérjük fel helyesen. Gondolok itt arra, hogy egy nyolcvan lóerős autóval, nagyot hi­bázhat a sofőr, ha Lewis Hamiltonnak képzeli magát, különö­sen, ha egy kamiont akar megelőzni folyamatos szembe forga­lom esetén. De fölösleges lra-Nagyot hibázhat a sofőr, ha Lewis Hamiltonnak kép­zeli magát városkodásra csábíthatnak a hosszú egyenesek, illetve a kanyargós útszakaszok egy­aránt. És amikor minden ös­­­szeadódik, akkor főszereplő­ivé válhatunk az aznapi kék híreknek. A szubjektív tényezőkön túl, objektív értékmérő lehet az, hogy minél hosszabb egy autópálya vagy egy főút, annál inkább megnő az esélye a baleseteknek. De talán még ennél is „tisz­tább” mérőszám az, amelyik megmutatja, hogy adott úton, napi szinten, egy kilométerre mennyi ütközés, illetve sérüléssel járó baleset jut. Sajnos ebben, a szűkebb hazánkat is átszelő M1-es sztráda és az 1-es számú főút egyaránt élen jár. A közlekedési szakemberek szerint általánosságban minden baleset elkerül­hető lenne, ha például csak az én tippjeimet megfogadnák. Ma­gánvéleményem szerint viszont csak elvileg... H Ismét téma volt a gyorsétterem ESZTERGOM Négy napirendi pont tárgyalására hívták ös­­­sze az esztergomi önkormány­zati képviselőket. A rendkívü­li ülés legérdekesebb témája, a közösségi oldalakon k­oráb­­ban is nagy érdeklődést kivál­tó McDonald’s-ügy volt. A gyorsétterem Esztergom­ba való érkezéséről már ko­rábban is voltak hírek, ak­kor arról szólt az információ, hogy az új McDonald’s a volt buszpályaudvar helyén nyílik majd, illetve ellenzéki képvi­selők a beruházás vélt, valós tervrajza vázlatának kapcsán lamentáltak a Facebookon az utca és a létesítmény átépíté­sének esetleges hibáiról. A mostani testületi ülés után a beruházásról a városházáról kiadott kommüniké többek kö­zött így fogalmaz: „A gyorsét­terem telepítésével összefüg­gő beruházással kapcsolatban Esztergom Város Önkormány­zat képviselő-testülete hozzá­járult a településrendezési el­járáshoz szükséges tervdoku­mentáció elkészítésére vonat­kozó településrendezési szer­ződés megkötéséhez.” Egy másik napirendi pontnál arról döntöttek a képviselők, hogy egy elnyert pályázati ös­­­szegből konténerirodát nyit a Várhegy lábánál a városi fenn­tartású Esztergomi Turisztikai Nonprofit Kft. Az iroda a már is­mert Tourinform Pont szolgálta­tásokat nyújtja majd. P. 0. Z. A volt buszpályaudvar helyén épülne a gyorsétterem A képviselők többsége változást akart a T-Szol élén Megszűnt az igazgatóság TATABÁNYA Személyeskedé­sektől sem mentes, puska­poros hangulatú rendkívü­li közgyűlést tartottak hét­főn kora este a megyeszékhe­lyen. A terem zsúfolásig meg­telt érdeklődőkkel, még a saj­tónak sem jutott asztal. Min­dent elárul a hangulatról, hogy a közgyűlés egy pont­ján a hangos véleményformá­lástól sem idegenkedő közön­ség soraiból valaki még egy „áruló” feliratú táblát is fel­tartott a neki nem tetsző kép­viselőnek. De hogy mi vezetett idá­ig? Ezúttal a fő téma az a pol­gármesteri vétó volt, amel­­lyel Szücsné Posztovics Ilo­na azért élt, hogy meggyőz­ze az ellene szavazó képvi­selőket a T-Szol igazgatóságá­nak létjogosultságáról és az általa kinevezett Paksi István szerepéről. Ugyanakkor a Fi­­desz-KDNP képviselőcsoport­jának szóvivője, Kupcsok Pé­ter már az ülés előtt arra em­lékeztette a polgármestert, hogy az általa kinevezett Pak­li István „pártkatona” mivel az ellenzék színeiben indult az önkormányzati választá­sokon, ám nem nyert mandá­tumot. Pakli egyébként a hétfői ülésen többször is szót ka­pott, válaszolt a képviselők kérdéseire. A többséget azon­ban sem ő, sem a polgármes­ter nem győzte meg. Nem fo­gadták el a polgármesteri vétót, azaz visszahívták az igazgatóságot. Megszavazták ugyanakkor Schmidt Csa­ba, a Fidesz-KDNP frakció­­vezetője által javasolt Marján György kinevezését a T-Szol Zrt. vezérigazgatójának és Sánta Bélát cégvezetőnek. Ti­zenegy képviselő döntött így a szavazásokon, öten sza­vaztak ellene (köztük Szücs­né Posztovics Ilona), míg az Összefogásból kilépett Nagy Béla tartózkodott. Sz. A. MEGJELENT! HIRDETÉS Keresse az üzletekben, vagy fizessen elő online a www.lapcentrum.hu/automotor oldalon!

Next