24 óra, 2021. november (32. évfolyam, 253-277. szám)
2021-11-09 / 259. szám
2021. NOVEMBER 9., KEDD Az utakon a kellő koncentrálás életeket menthet A jó útszakaszokat többen választják Elcsépeltnek tűnő megállapításnak tűnhet, hogy a gépjárművezetés során a fegyelem és a figyelem életeket menthet. Az elmúlt időszakban az M1-es autópályán, amely meglehetősen hosszú szakaszon érinti szőkébb hazánkat, igencsak elszaporodtak a súlyos, olykor életeket követelő balesetek. Ezért, az országos statisztikák mellett, annak is utánanéztünk, mi a helyzet megyénk útjain. Petrik József jozsef.petrik@partner.mediaworks.hu MEGYEI INFORMÁCIÓ A megyei utak döntő többsége két kézben van. Egy részüket a Magyar Közút Nonprofit Zrt. üzemelteti, de ennél is jelentősebb hosszúságú szakaszokat az önkormányzat tart fenn. A társaságot rendelet kötelezi arra, hogy a rendszeres forgalombiztonsági vizsgálatok alapján a kezelésükben lévő közúthálózaton azonosítsák a magas baleseti kockázatú hosszabb-rövidebb útszakaszokat. Azokat a baleseti gócpontokat, amelyek különösen veszélyesek. Illetve azzal is foglalkoznak, hogy az adott, úgynevezett halálszakaszokon, milyen beavatkozással csökkenthető a karambolok száma. Szőkébb hazánk azonban nem csupán az M1-es sztráda miatt érintett a baleseti toplistán, hanem az 1-es főút is előkelő helyet vívott ki a veszélyessége szempontjából. Ám ezen túl is van néhány olyan megyei út, ahol érdemes különösen koncentráltan vezetni. Egyebek mellett erről is beszélgettünk dr. Farkas Károllyal, a Magyar Autóklub régiós elnökével. - Kezdjük a történetet a probléma gyökerénél - mondta a szakember. - Az elmúlt néhány évben legalább a harmadával megnőtt a forgalom - nyugodtan fogalmazhatunk úgy, hogy - országszerte. Ellenben az útfelújítások is jó ütemben haladtak. Érdekes az összefüggés, de igaz, ahol jobb minőségűek lettek az utak, ott azóta többen közlekednek. A korszerűsített utakat, - mint például a Tarjánba vezetőt, illetve a Tarjánból jövőt - a teherautók is „szívesebben” használják, holott a példánkban szereplő útnak sem a koronaszélessége, sem a vonalvezetése nem alkalmas arra, hogy hatalmas járművek rendszeresen haladjanak ott. A közhely, miszerint a közlekedés veszélyes üzem, mára nem igaz. Úgy kell átalakítani, hogy nagyon veszélyes üzem. Megyénkben, valamint a megyehatáron, a régiós elnök szerint több különösen veszélyes út is található. Elmondása szerint ilyen a Tatabánya- Bajna-Esztergom, a Tatabánya-Gánt-Székesfehérvár és az Esztergom-Tát közötti szakasz. De még ezek veszélyességét is felülmúlja a Tata-Tatabánya ipari park és Környe útvonal. Különösen a műszakváltások idején. Az 1-es főút megyei szakaszán is megnövekedett a forgalom, ezzel együtt a balesetek száma is Fotó: Novotni Ákos Száz fölött a balesetek száma A Tatát Környével összekötő, teljesen felújított utat, a korszerűsítést megelőzően is halálútként emlegették. Itt olykor több száz méteres konvojban lehet csak haladni, így bármilyen türelmetlenség emberéletekbe kerülhet. Dr. Farkas Károly szólt az elektromos kerékpárok és rollerek megjelenésével megnövekedett veszélyről is. Ezekkel a csendes járművekkel gyakorlatilag bárhol - út, bicikliút, járda - összefuthatunk, miközben e kétkerekűek óránként akár 30 kilométeres sebességgel is mehetnek, ütközhetnek. Ezen túl érdekes adat lehet, hogy az M1-esen - az egész pályát figyelembe véve - évente 125 baleset történik, ezzel a halálutak listáján az „előkelő” harmadik, míg az 1-es főút a maga évi 110 balesetével a hatodik. MEGYEI KÖRHIP 3 Elvileg... Petrik József Jozsef.petrik@partner.mediaworks.hu ogy mitől lesz egy útszakasz halálút? Leginkább attól, hogy rengeteg baleset, karambol történik rajta, és sokaknak ez az utolsó utazása. Ám ez „csak” magyarázat a halálos jelzőre, az okokat jóval nehezebb kideríteni. Mint autósnak azért vannak tippjeim. Az egyik, a nem az időjárásnak megfelelő sebesség, fék- és követési távolság megválasztása. Ehhez társulhat, hogy sem a magunk, sem a járművünk képességeivel nem vagyunk tisztába, nem mérjük fel helyesen. Gondolok itt arra, hogy egy nyolcvan lóerős autóval, nagyot hibázhat a sofőr, ha Lewis Hamiltonnak képzeli magát, különösen, ha egy kamiont akar megelőzni folyamatos szembe forgalom esetén. De fölösleges lra-Nagyot hibázhat a sofőr, ha Lewis Hamiltonnak képzeli magát városkodásra csábíthatnak a hosszú egyenesek, illetve a kanyargós útszakaszok egyaránt. És amikor minden összeadódik, akkor főszereplőivé válhatunk az aznapi kék híreknek. A szubjektív tényezőkön túl, objektív értékmérő lehet az, hogy minél hosszabb egy autópálya vagy egy főút, annál inkább megnő az esélye a baleseteknek. De talán még ennél is „tisztább” mérőszám az, amelyik megmutatja, hogy adott úton, napi szinten, egy kilométerre mennyi ütközés, illetve sérüléssel járó baleset jut. Sajnos ebben, a szűkebb hazánkat is átszelő M1-es sztráda és az 1-es számú főút egyaránt élen jár. A közlekedési szakemberek szerint általánosságban minden baleset elkerülhető lenne, ha például csak az én tippjeimet megfogadnák. Magánvéleményem szerint viszont csak elvileg... H Ismét téma volt a gyorsétterem ESZTERGOM Négy napirendi pont tárgyalására hívták össze az esztergomi önkormányzati képviselőket. A rendkívüli ülés legérdekesebb témája, a közösségi oldalakon korábban is nagy érdeklődést kiváltó McDonald’s-ügy volt. A gyorsétterem Esztergomba való érkezéséről már korábban is voltak hírek, akkor arról szólt az információ, hogy az új McDonald’s a volt buszpályaudvar helyén nyílik majd, illetve ellenzéki képviselők a beruházás vélt, valós tervrajza vázlatának kapcsán lamentáltak a Facebookon az utca és a létesítmény átépítésének esetleges hibáiról. A mostani testületi ülés után a beruházásról a városházáról kiadott kommüniké többek között így fogalmaz: „A gyorsétterem telepítésével összefüggő beruházással kapcsolatban Esztergom Város Önkormányzat képviselő-testülete hozzájárult a településrendezési eljáráshoz szükséges tervdokumentáció elkészítésére vonatkozó településrendezési szerződés megkötéséhez.” Egy másik napirendi pontnál arról döntöttek a képviselők, hogy egy elnyert pályázati összegből konténerirodát nyit a Várhegy lábánál a városi fenntartású Esztergomi Turisztikai Nonprofit Kft. Az iroda a már ismert Tourinform Pont szolgáltatásokat nyújtja majd. P. 0. Z. A volt buszpályaudvar helyén épülne a gyorsétterem A képviselők többsége változást akart a T-Szol élén Megszűnt az igazgatóság TATABÁNYA Személyeskedésektől sem mentes, puskaporos hangulatú rendkívüli közgyűlést tartottak hétfőn kora este a megyeszékhelyen. A terem zsúfolásig megtelt érdeklődőkkel, még a sajtónak sem jutott asztal. Mindent elárul a hangulatról, hogy a közgyűlés egy pontján a hangos véleményformálástól sem idegenkedő közönség soraiból valaki még egy „áruló” feliratú táblát is feltartott a neki nem tetsző képviselőnek. De hogy mi vezetett idáig? Ezúttal a fő téma az a polgármesteri vétó volt, amellyel Szücsné Posztovics Ilona azért élt, hogy meggyőzze az ellene szavazó képviselőket a T-Szol igazgatóságának létjogosultságáról és az általa kinevezett Paksi István szerepéről. Ugyanakkor a Fidesz-KDNP képviselőcsoportjának szóvivője, Kupcsok Péter már az ülés előtt arra emlékeztette a polgármestert, hogy az általa kinevezett Pakli István „pártkatona” mivel az ellenzék színeiben indult az önkormányzati választásokon, ám nem nyert mandátumot. Pakli egyébként a hétfői ülésen többször is szót kapott, válaszolt a képviselők kérdéseire. A többséget azonban sem ő, sem a polgármester nem győzte meg. Nem fogadták el a polgármesteri vétót, azaz visszahívták az igazgatóságot. Megszavazták ugyanakkor Schmidt Csaba, a Fidesz-KDNP frakcióvezetője által javasolt Marján György kinevezését a T-Szol Zrt. vezérigazgatójának és Sánta Bélát cégvezetőnek. Tizenegy képviselő döntött így a szavazásokon, öten szavaztak ellene (köztük Szücsné Posztovics Ilona), míg az Összefogásból kilépett Nagy Béla tartózkodott. Sz. A. MEGJELENT! HIRDETÉS Keresse az üzletekben, vagy fizessen elő online a www.lapcentrum.hu/automotor oldalon!