Komárom-Esztergom Megyei Hírlap, 1996. április (1. évfolyam, 1-25. szám)

1996-04-30 / 25. szám

8 1996. ÁPRILIS 30., KEDD Téligumik­­ tél után A télnek vége, vagyis le a nagykabáttal, és­­ ha egyál­talán volt - az autóról a téligumival. Vagy mégsem ilyen egyszerű? Hideg időben még száraz úton is, jobb eséllyel indul az univerzális téligumi, mint a meleg időjárás támasztotta követelmények szerint kialakított nyári abroncs.­ A téligumi ugyanis nem tévesztendő össze a kizáró­lag havas útra ajánlott hógumival. Ezzel hómentes úton még decemberben is „lábujjhegyen” lehet közle­kedni - igaz, havan gyakorlatilag legyőzhetetlen. Nem így a téligumi gyűjtőnév alá került, és az előbbi­nél valamivel sűrűbb mintázatú abroncs. Ebben a ka­tegóriában már sokkal szélesebb a gumival szemben támasztott követelmények skálája. Ezeket egész télen, sőt késő ősszel és kora tavasszal is megszakítás nélkül használhatja a tulajdonosa. Gya­korlatilag tekintet nélkül a napi időjárási körülmé­nyekre. A téliguminak friss hóban éppen úgy vizsgáz­nia kell, mint latyakon vagy jégen, de nem szabad en­gednie biztonsági tartalékaiból nedves vagy akár szá­raz aszfaltúton sem. A megfelelő anyag-összetétel és mintázat kiválasztá­sához a téligumi-tesztek során nagy hangsúlyt fektet­nek az egyenesben és kanyarmenetben fellépő vízen­­siklás (aquaplaning) csökkentésére, a száraz és ned­ves útviszonyok melletti kezelhetőségre, a havon, jé­gen mutatott viselkedésre. Ráadásként kétszáz kilo­méter feletti óránkénti sebességet el kell viselnie az abroncsnak. Az ilyen téligumi melegebb időjárási követelmé­nyek között is remekül megállja a helyét, sőt a nyári hőségben is csupán szélső helyzetekben mutat hátrá­nyokat a normál abronccsal szemben: nagy sebesség­nél bizonytalanabb az úttartás, gyorsabb a kopás. A gyártók mindenesetre plusz öt Celsius fok körüli hő­mérsékletig ajánlják a téligumi használatát. Motorsport Gyorsasági motoros idénynyitó A pesszimista jóslatokkal el­lentétben szép számú mo­torversenyző sorakozott fel vasárnap a gyorsasági moto­ros országos bajnokság első fordulójában a rajtvonalhoz a Hungaroringen a nemzet­közi Castrol Kupáért. A 125 cm­-es géposztályban a háromszoros bajnok Győrffy Zoltán semmit sem bízott a véletlenre, mert a 14 körös verseny első köré­nek felénél már az élen mo­torozott, és bajnokhoz mél­tóan, az első helyen intették le A 250 cm­-es Special gép­osztályban a szlovén Albin Stem szerezte meg a győzel­met, míg a legeredménye­sebb magyar versenyző a fia­tal Orosz Róbert lett. A világ gyorsasági motorsportjában - az alacsonyabb árak miatt - egyre nagyobb szerepet kap a Szupersport 600 cm-­­es géposztály. A Hungaro­ringen gyakorlatilag négy abszolút esélyes állt az első sorban, és sokan a bajnoki címvédő Benner Zsolt győ­zelmére tippeltek. A bajnok azonban nem tudta megsze­rezni az első helyet - mint utóbb kiderült, ennek mű­szaki oka volt -, Szabó Attila viszont káprázatos formá­ban motorozva gyakorlati­lag rajt-cél győzelmet ara­tott. A Superbike kategóriá­ban Bitter Sándor kapta el a legjobban a rajt pillanatát, de csak hat körön át veze­tett, mert egy ugratónál majdnem leesett a motor­ról, egy pillanatra a lába a Ducati alá szorult, és így Végh János szerezte meg az első helyet. EREDMÉNYEK: Superbike kategória: 1. Végh János (Honvéd Petőfi SE, Yamaha) 33:21.95 p, 2. Bitter Sándor (Conordia Motor, Ducati) 21.33 mp hátrány, 3. Papp László (Quaes Tormási SE, Kawa­saki) 1:00.79 p hátrány. 125 cm5: 1. Győrffy Zoltán (Bíró Castrol Racing Team, Honda) 26:24.28 p, 2. Riz­­mayer Gábor (Honda) 11.42 mp hátrány, 3. Talmá­­csi Gábor (Yamaha) 13.18 mp hátrány. Szupersport 600: 1. Szabó Attila (Kawasaki) 26:24.22 p ,2. Dudás Péter (Ducati) 3.77 mp h., 3. Benner Zsolt (Honda) 29.15 mp hátrány. 250 cm5: 1. Albin Stem (szlovén, Yamaha) 24:16.42 p, 2. Vladimir Castka (cseh, Honda) 16.18 mp hátrány, 3. Orosz Róbert (Honda) A balszerencsés Bitter Ducatija nyergében (Fotó: M. G.) hírlap Kétkeréken Komáromi motorosparadicsom A Komáromi Napok rendez­vénysorozatához szervesen kapcsolódik immár évek óta a motorosok egyik idény­megnyitó megmozdulása, a hagyományos túra­találkozó. Ez évben rekordot döntöttek a részvevők, közel ötszáz mo­torkerékpárral érkeztek a koppánymonostori táborba a megszállott túrázók, ahol izgalmas programokkal vár­ták őket a szervezők: KRESZ vetélkedőktől kezdve lufibo­­rotválásig. Sok érdekesség szerepelt a műsorban, s nem maradhatott el a szokásos felvonulás sem. A városiak százai nézték (irigykedve?), amint a Mártírok útján oda majd vissza végig dübörgött majd’ félezer kétkerekű. Befejezésül egy szomorú eseményről: sajnos baleset is történt. Persze erre a motoro­zást nem kedvelők máris mondanák:­­ hát igen, a vad­motorosok... A valóság azonban nem ez, három tatabányai túrázót, akik gyalogosan közlekedtek, ütött el egy autós. Cserbenha­­gyásos gázolás - egy halott, két sebesült... Szörnyű, értel­metlen tragédia. - OS - Félezer felvonuló motoros Komáromban, a Mártírok útján A legfiatalabb résztvevő, az oroszlányi Fekete Aida Suzukijén A találkozót lapunk is támogatta Sokan eljöttek megcsodálni járgányokat. A krómozott rohamsisak, a keresztet formázó vis­szapillantótükör a „chopperes filozófia” európai változata sajátos jelenségként sorol be az amerikai módra átalakított motor hosszított lengővillájával, s az egyéb felszerelésekkel egyénivé tett gépcsoda összképébe Fotók: Mónos

Next