Komárom-Esztergom Megyei Hírlap, 1996. április (1. évfolyam, 1-25. szám)
1996-04-30 / 25. szám
8 1996. ÁPRILIS 30., KEDD Téligumik tél után A télnek vége, vagyis le a nagykabáttal, és ha egyáltalán volt - az autóról a téligumival. Vagy mégsem ilyen egyszerű? Hideg időben még száraz úton is, jobb eséllyel indul az univerzális téligumi, mint a meleg időjárás támasztotta követelmények szerint kialakított nyári abroncs. A téligumi ugyanis nem tévesztendő össze a kizárólag havas útra ajánlott hógumival. Ezzel hómentes úton még decemberben is „lábujjhegyen” lehet közlekedni - igaz, havan gyakorlatilag legyőzhetetlen. Nem így a téligumi gyűjtőnév alá került, és az előbbinél valamivel sűrűbb mintázatú abroncs. Ebben a kategóriában már sokkal szélesebb a gumival szemben támasztott követelmények skálája. Ezeket egész télen, sőt késő ősszel és kora tavasszal is megszakítás nélkül használhatja a tulajdonosa. Gyakorlatilag tekintet nélkül a napi időjárási körülményekre. A téliguminak friss hóban éppen úgy vizsgáznia kell, mint latyakon vagy jégen, de nem szabad engednie biztonsági tartalékaiból nedves vagy akár száraz aszfaltúton sem. A megfelelő anyag-összetétel és mintázat kiválasztásához a téligumi-tesztek során nagy hangsúlyt fektetnek az egyenesben és kanyarmenetben fellépő vízensiklás (aquaplaning) csökkentésére, a száraz és nedves útviszonyok melletti kezelhetőségre, a havon, jégen mutatott viselkedésre. Ráadásként kétszáz kilométer feletti óránkénti sebességet el kell viselnie az abroncsnak. Az ilyen téligumi melegebb időjárási követelmények között is remekül megállja a helyét, sőt a nyári hőségben is csupán szélső helyzetekben mutat hátrányokat a normál abronccsal szemben: nagy sebességnél bizonytalanabb az úttartás, gyorsabb a kopás. A gyártók mindenesetre plusz öt Celsius fok körüli hőmérsékletig ajánlják a téligumi használatát. Motorsport Gyorsasági motoros idénynyitó A pesszimista jóslatokkal ellentétben szép számú motorversenyző sorakozott fel vasárnap a gyorsasági motoros országos bajnokság első fordulójában a rajtvonalhoz a Hungaroringen a nemzetközi Castrol Kupáért. A 125 cm-es géposztályban a háromszoros bajnok Győrffy Zoltán semmit sem bízott a véletlenre, mert a 14 körös verseny első körének felénél már az élen motorozott, és bajnokhoz méltóan, az első helyen intették le A 250 cm-es Special géposztályban a szlovén Albin Stem szerezte meg a győzelmet, míg a legeredményesebb magyar versenyző a fiatal Orosz Róbert lett. A világ gyorsasági motorsportjában - az alacsonyabb árak miatt - egyre nagyobb szerepet kap a Szupersport 600 cm-es géposztály. A Hungaroringen gyakorlatilag négy abszolút esélyes állt az első sorban, és sokan a bajnoki címvédő Benner Zsolt győzelmére tippeltek. A bajnok azonban nem tudta megszerezni az első helyet - mint utóbb kiderült, ennek műszaki oka volt -, Szabó Attila viszont káprázatos formában motorozva gyakorlatilag rajt-cél győzelmet aratott. A Superbike kategóriában Bitter Sándor kapta el a legjobban a rajt pillanatát, de csak hat körön át vezetett, mert egy ugratónál majdnem leesett a motorról, egy pillanatra a lába a Ducati alá szorult, és így Végh János szerezte meg az első helyet. EREDMÉNYEK: Superbike kategória: 1. Végh János (Honvéd Petőfi SE, Yamaha) 33:21.95 p, 2. Bitter Sándor (Conordia Motor, Ducati) 21.33 mp hátrány, 3. Papp László (Quaes Tormási SE, Kawasaki) 1:00.79 p hátrány. 125 cm5: 1. Győrffy Zoltán (Bíró Castrol Racing Team, Honda) 26:24.28 p, 2. Rizmayer Gábor (Honda) 11.42 mp hátrány, 3. Talmácsi Gábor (Yamaha) 13.18 mp hátrány. Szupersport 600: 1. Szabó Attila (Kawasaki) 26:24.22 p ,2. Dudás Péter (Ducati) 3.77 mp h., 3. Benner Zsolt (Honda) 29.15 mp hátrány. 250 cm5: 1. Albin Stem (szlovén, Yamaha) 24:16.42 p, 2. Vladimir Castka (cseh, Honda) 16.18 mp hátrány, 3. Orosz Róbert (Honda) A balszerencsés Bitter Ducatija nyergében (Fotó: M. G.) hírlap Kétkeréken Komáromi motorosparadicsom A Komáromi Napok rendezvénysorozatához szervesen kapcsolódik immár évek óta a motorosok egyik idénymegnyitó megmozdulása, a hagyományos túratalálkozó. Ez évben rekordot döntöttek a részvevők, közel ötszáz motorkerékpárral érkeztek a koppánymonostori táborba a megszállott túrázók, ahol izgalmas programokkal várták őket a szervezők: KRESZ vetélkedőktől kezdve lufiborotválásig. Sok érdekesség szerepelt a műsorban, s nem maradhatott el a szokásos felvonulás sem. A városiak százai nézték (irigykedve?), amint a Mártírok útján oda majd vissza végig dübörgött majd’ félezer kétkerekű. Befejezésül egy szomorú eseményről: sajnos baleset is történt. Persze erre a motorozást nem kedvelők máris mondanák: hát igen, a vadmotorosok... A valóság azonban nem ez, három tatabányai túrázót, akik gyalogosan közlekedtek, ütött el egy autós. Cserbenhagyásos gázolás - egy halott, két sebesült... Szörnyű, értelmetlen tragédia. - OS - Félezer felvonuló motoros Komáromban, a Mártírok útján A legfiatalabb résztvevő, az oroszlányi Fekete Aida Suzukijén A találkozót lapunk is támogatta Sokan eljöttek megcsodálni járgányokat. A krómozott rohamsisak, a keresztet formázó visszapillantótükör a „chopperes filozófia” európai változata sajátos jelenségként sorol be az amerikai módra átalakított motor hosszított lengővillájával, s az egyéb felszerelésekkel egyénivé tett gépcsoda összképébe Fotók: Mónos