Komáromi Lapok, 1928. július-december (49. évfolyam, 79-156. szám)

1928-07-03 / 79. szám

2. oldal. Komáromi Lápok Modern szekrény-gyermekkocsik legolcsóbban ELBERT-nél Nádor­ n. II. Nagy választékban női és­­ férfi fehérnemű, baba „Tstra” kelengye, gyermek trikó és sokni, Vulkán koffer, ritikül, „Elite“ mosóselyem harisnya, mosó játszó­­­ruha, nyakkendő különlegessé­g42 Szabott olcsó árak! gek, Pulóver. Férfi és női fürdő dress, frottír köppeny, cipő, Chreppdesin sál és kendő, fiú és férfi apach ing, Tú­­szor függönyök (alkalmi vétel), cérna­, batiszt zsebkendő, stb. akadémia felállítására is, hogy ifjú­ságunkat a reális pályákra neveljük. Erről a témáról legközelebb írunk. 1928. julius 3. A díszebéd délután 5 óráig tartott, közben zene szórakoztatta a közönséget. Ugyan­csak délután 3 órakor megkezdődött már az Angolparkban a népünnepély, amely az éjféli órákig tartott. A délu­táni ünnepélyt befolyásolta a nagy hő­ség, azonban így is sokan vettek részt azon. A népünnepélyen különböző att­rakciók szórakoztatták a közönséget, este a szabadban mozielőadás is volt. A katonai ünnepségen megjelent ki­küldöttek még vasárnap délután el­utaztak Komáromból. kiállítást. A tanonciskola két éves, de ezt meg­előzően, a tanoncok előbb egy éves a előkészítő tanonciskolában járnak, ahol képességek nivellálódása némikép megtörténik. A tanítást ugyanis meg­nehezíti az a körülmény hogy mivel nincs felvételi vizsga, mint más isko­lákban, különböző képzettségű tanulók jönnek egybe. Az előkészítő osztály két fajta csoportra oszlik: az általános elő­készítő osztályra és a szak előkészítő osztályokba. Az utóbbiak csak akkor alakulnak meg, ha több egyfajta szakhoz tartozó tanonc van, pl. faipari fémipari, cipőipari, építőipari szabóipari stb. Az általános előkészítő osztályba tartoznak a pékek, a pincérek a nyomdászok, a szobafestők, stb. Ezek oktatása általános szempontokból történik, míg a szak­csoportba mindjárt szakképzés szerint kezdik el a tanítást. Atlag 60 - 60 nö­vendék volt az idén a kétfajta előkészítő osztályokban, ahonnan később kerülnek tulajdonképen a két éves tanoncisko­lába, amely ugyancsak általános és szakcsoportokra oszlik. Itt megtanulják az árszámítást, a könyvvitelt, az ipari levelezést, az ipari számtant, a szak­rajzot és a szakismeretet. A tanonc­iskolák elvégzése után a növendékek olyan iparosokká válnak, hogy tudá­sukkal könnyűszerrel boldogulhatnak az ipari pályán. A kiállítási anyag közt a következő tanoncok tárgyai tűntek különösen fel: Kubik Béla (fémipar, kerékpár) Diák József (faipar, összerakható likőrös asztal), Szénié István, Papp István, Szabó András (faipar, bútor garnitúra) Köztér Erzsi, Horváth Margit és Paulik János (porcellánfestés), Tóth Anna, Bajkay Rózsi, Ludiács Mária, Henz Mária (fodrász munkák), Szokóczy Valéria (női kalapok), Bajkay Júlia, Singer Anna és Hoffmann Irén (babák), Grossmann Rózsi (hajfonatok), Végh Margit, Windmühl Julia, Braun Julia (női ruhák), Lóránt Erzsi (vegyes babák), Szovics Imre (péksütemény), Puhl Tivadar és Gallé Ferenc (fényképek), Kadlicsek István (női hajfonatok), Mor­­vanszky Jenő (hentesipar), Vigh István, Bahorecz Márton, Széles István, Erdélyi Kálmán és Bende Gyula (nyomtatványok), Bozsoki Imre, Keller Lajos (cipők), Sárai István és Barta Béla (szücsipar), Végh Vilmos, Szénássy Béla és Joachim Károly (szabóipar), Lang3ádi Gyula (háztervezetek, építőipar) és Horváth Kálmán (lakatos ipar, aki a kiállítás egyik legszebb tárgyát csinálta). Végül megemlítjük még a martosi babát is, amelyet eredeti martosi népviseletben öltöztettek fel kedvesen. Természetesen beszámolónk nem lenne teljes, ha nem említenők öreg azoknak a tanítóknak a neveit, akik szaktudásukat az ifjúság szolgálatába állították és nehéz kitartó munkájukkal eredményes működést fejtettek ki. Telkes igazgatón kivan még a kö­vetkezőké az érdem: a faipari szak­iskolában Vánkay László szakképzett tanár tanít, a vas- és fémipariban Obholzer Béla, a Skoda hajógyár tech­nikai rajzolója tanít szép eredménnyel, a cipészipar tanítója Stammer Pál felső* részkészítő, a szabók mestere pedig Pongrácz Sándor. A leánytanoncisko­lában pedig Liszkay Ilonka és Szilágyi Erzsébet tanítónők tanítanak. Ezenkívül még Nagy Márton festőművész tanít szabadkézi rajzot. Az iskola, amely jóformán a maga erejéből létesült és mégis ilyen szép eredményt ért el, önkéntelenül azt jut­tatja eszünkbe, hogy bizonyára jó ta­laj lenne Komáromban egy kereskedelmi A 12. sz. csehszlovák gyalog­ezred fennállásának tíz éves jubileumi ünnepe. — július 2. A komáromi 12. légionista gyalog­ezred júlis 1-én ünnepelte meg fenn­állásának 10 éves évfordulóját. A gya­logezred 1918. július első napjaiban alakult meg Szibériában, amelyhez ké­sőbb a 3. számú műszaki ezred is létesült. A 12. gyalogezred később Stefa­­nik volt hadügyminiszter nevét vette fel és Komáromban telepedett le. Az ünnepségre a helybeli katonaság már hetek óta készülődött és impozáns módon ünnepelte meg az évfordulót. Masaryk köztársasági elnök és a had­ügyminisztérium képviseletében a szom­baton megkezdődött ünnepségeken meg­jelent Skvor tábornok hadseregparancs­nok — országos parancsnok — is, aki az ünnepség védnöki tisztségét töltötte be. A besztercebányai hadosz­tály részéről, ahova a komáromi hely­őrség tartozik, az ünnepségeken részt­­vett Kadlec tábornok, a dandárparancs­nokság részéről 2 dk vezérkari ezredes, az utászparancsnokság részéről szintén egy tábornok. A jubiláris ünnepsége­ken megjelentek a tisztek közül néhá­­nyan olyanok is, akik részt vettek az ezred tíz év előtti megalakulásában. A jubiláris ünnepségek szombaton este kezdődtek meg tulajdonképen. Péter és Pál napján, még szombaton délután az ünnepélyes alkalomból úgy a katonaság, mint a polgárság részére céllövészet versenyt rendeztek. Szom­baton este a város utcáin a katonaság lampionos menetben vonult fel, majd este 9 órakor a brünni operaház művé­szei közreműködésével műsoros est volt, amely jól sikerült, csak a terem­ben uralkodó túlságos melegség befo­lyásolta a közönség hangulatát. Másnap, vasárnap reggel 6 órakor a zenés ébresztő volt, ezután 9 órakor finkenau-telepen tartották meg a tulajdonképeni katonai ünnepséget és a zászlómásolat átadását. A gyalogez­red eredeti zászlaját ugyanis a had­­ügyminisztériumi múzeum részére be kell szolgáltatni és ehelyett a gyalog­ezred egy zászlómásolatot kapott, ame­lyet Skvor országos parancsnok adott át rövid buzdító szavakkal a gyalog­ezrednek, illetőleg a gyalogezred új parancsnokának, Jelinek alezredesnek, aki, miután megcsókolta a zászlót, át­adta azt a zászlótartónak. A zászló előtt tisztelgett ezután a katonaság, majd katonai szemle volt Vodicka ezre­des vezetésével Skvor országos parancs­­­nok előtt. A szemlén részt vett az egész komáromi katonai helyőrség, a 12. gyalogezred, 3. műszaki ezred és a 3. lovassági ezred. Szemle után a katonaság a város utcáin díszfelvonulást rendezett. Délelőtt 11 órakor az Angol parkban térzene volt az ünnepély alkalmával, majd fél 2 órakor a tisztipa­villonban 200 termé­­k és díszebéd következett, amelyen a katonaságon kivül részt vett Novotny Richárd dr. járási főnök is a járási hi­vatal részéről, Mahacsek Pál rendőr­tanácsos az államrendőrség részéről és a csendőrség kéviseletében Schwarz őrnagy, továbbá a város képviseletében is megjelentek vendégek. A katonaság részéről tisztek, hozzátartozóikkal, altisz­tek és közlegények is részt vettek a disz­­ebéden, amelyen több tiszt hangzott el. Mielőtt Alapy Gyula dr.-nak ,Pszota Gyula esetéhez* cimü s a Komáromi Lapok múlt szombati számában meg­jelent cikkére — amely felelet volt ré­széről „Pszota Gyula és Roald Amun­dsen* cimü cikkemre — válaszolnék: kijelentem, Alapy Gyula dr.-t őszintén tisztelem és sokra becsülöm. Ezért saj­­­­nálom, hogy éppen Alapy dr. értette­­ teljesen félre cikkemet és tudott a so­roknak olyan értelmezést adni, amely­­ távol állott tőlem akkor, amikor cikke­­­met a legtisztább altruizmus érzésétől l­áthatva megírtam. Én a cikkemből most­­ se fogok semmit elvenni, sem hozzá­­­­tenni, minden soráért vállalom a fele­lősséget. Mégis remélem, hogy Alapy Gyula dr. belátja majd­ azokat a vá­dakat, amelyeket cikkemből kiolvasva­­ ellenem felhozott, Alapyhoz nem mél­­­­­tóan, alaptalanul dobta felém. *­­ Alapy dr. sietve kijelenti, már az is baj, hogy cikkem két napig cáfolatla­­­nul maradt, mert abban olyan gondo­latok vannak, amelyeket a legerélyeseb­­­­ben kell visszautasítani és zavaros ok­■­fejtésemmel a biblia és a tételes ke­­­­resztény vallások legfőbb tantétele, a ■ felebaráti szeretet ellen nyilatkozom,­­ tehát destruálni akarom az erkölcsi vi­lágnézetet, de ugyanekkor beleütközöm már a vallások tanításaiba is az önzést és a hedonizmust hirdetve. A való az, hogy én a cikkemben a ? felebaráti szeretet apoteózisát írtam meg­­ néhány nagyon egyszerű mondatban, amelyeket — úgy látszik — éppen azért­­ nem értettek meg egyesek, mert túl­­­­­­ságosan egyszerűek voltak. * l Alapy Gyula dr. azt írja, hogy a­­ biblia és a tételes keresztény vallások I­­ legfőbb tantétele ellen nyilatkoztam. A krisztusi kinyilatkoztatások és a­­ római katolikus egyház dogmáinak alap­­j­­án és híven irta meg Giovanni Papini­­ világhírű könyvét, amely 1921-ben je­­­­lent meg először az olasz könyvpiacon , és azóta többszörös kiadást ért el va­lamennyi művelt nemzet fordításában. A firenzei Giovanni Pipini, amíg el­jutott addig, hogy büszkén vallotta ma­gát Krisztus­ király alattvalójának és katonájának, húsz évig tartó nehéz, bogáncsos utat járt be és a leghango­sabb Krisztus-istent tagadó volt. Köny­vét épitő szándékkal írta, mint előszavá­ban megjegyezte, mégpedig nem a gé­pies szenteskedés, de a lelkek átgyú­rásának emberi és férfias értelmében. Nem úgy, mint Ernest Renan „Vie de Jesus” című művét. Papini könyvét örömmel és lelkesedéssel üdvözölte a római katolikus egyház, mert, ismét­lem, teljesen a katolikus egyház dog­máinak alapján és híven írta meg a „Krisztus történeté“-t. Papini, ha talán szélsőséges és kissé túlzott is a kifa­­kadása, így jellemezte a mi korunkat, amelyben élünk: „Ezen a fertőzött szemétdombon min­den hit meghal és bomlásnak indul. A világ csak egyetlen vallást gyakorol, azt, amelyet Wotan, Mammon és Pri­­apus felséges háromságát vallja; az Erőt, amelynek szimbóluma a Kard és temploma a Kaszárnya; a Gazdagsá­got, amelynek szimbóluma az Arany és temploma a Börze; a Testet, amelynek szimbóluma a Phallus és temploma a Bordélyház. Ez az uralkodó vallás a földön, amelyet, ha szavakkal nem is, de tettekkel minden ember buzgón gyakorol." Értsük meg egymást, Papini állapí­totta meg, mennyire egoista a mai em­beriség, külön-külön és összesen. Az egyéni önzés vastag mohával lepte be az emberek szívét, többé kevésbbé min­denkiét, ha más és más alakban és nagyképű az, aki ezt nem hiszi el ma­gáról. Ebben az általánosan egocentrikus világban, mint a fehér holló, úgy tűnt fel Pszota Gyula önzetlen, megható cselekedete vagy az ezüs­­töshajú Roald Amundsen tette. így vetődött fel a kérdés cikkemben, mi értelme van annak, hogy ebben az önző világban kihallatszik Pszota Gyula és Roald Amundsen cselekedetének tiszta hangja, amely­­ ezt nem tagad­hatja le senki — a többi egoista ember életéhez viszonyítva, naiv és buta mó­don azt cselekedte, hogy úgy szerette a felebarátját, mint önmagát. Va­jon nem értelmetlenség-e ez részükről, a saját egyéni sorsukat tekintve, a mai világgal szemben, ha mindenki önző körülöttük és mindenki gyűlöli a fele­barátját, mindenki csak magát szereti — ők éppen az ellenkezőjét teszik. Gon­dolja el Alapy dr. mennyire rettentően egoisták az emberek és megérti cikkem­ben a paradoxont, ami a legrosszabb egeiben költői kérdés volt és amit nem látott meg benne mégsem, mikor az önző világban elhelyeztem az önzetlen Pszota Gyulát és Roald Amundsent. Csodálom, hogy Alapy dr. ezeket a szavakat sem értette meg: „Legyen úgy, hogy saját lelkiismeretünkben adjunk hajlékot Pszota Gyula volt ko­máromi első gimnazista diák emlékének, aki csöppet sem volt kisebb értékű em­ber, mint például Roald Amundsen...“ Mert ha megértette volna, nem írta volna meg ellenem a cikkét. Ezt a mondatot csak így lehetett értel­mezni: szólaljon meg a mi lelkiismere­tünk is, amint Pszota Gyuláé megszó­lalt, ha egyszer mi is az övéhez ha­sonló tett előtt állunk, hogy azt elha­tározzuk. De nem értett meg engem Alapy dr. ott sem, ahol azt írtam, hogy kisbarátunk mint Amundsen is „hős lett, mert naiv volt és esztelen volt, mert hite volt”. A világ sorsát a fanatikus emberek vi­szik előre, minden fanatizmushoz pedig szükséges a naivság, ami egyáltalán nem megvetendő tulajdonság. Ha Pszota Gyula vagy Roald Amundsen szkepti­kusak lettek volna, nem lettek volna hősök. És mit jelent az, hogy Pszota Gyula cselekedete esztelen volt, mert hite volt ? Nyilvánvaló, hogy a kis Pszota cselekedetében több volt a hit, mint az észszerűség, mert ha nem hitte volna annyira, hogy jól é3zik, hogy ügyes fiú, ha nem hitt volna magában és abban, hogy örök erkölcsi törvény marad az: szeresd felebarátodat, mint önmagadat, hanem okoskodni kezdett volna s mérlegelni a helyzetet, biztos nem ugrik be a vízbe fuldokló társai után, pláne ruhástól, cipőstül. Hamar­jában nem tudom biztosan, de ha jól emlékszem, Pascal mondta azt, hogy a hit ott kezdődik, ahol a tudás végződik. Éppen az észszerűségnél hatalma­sabb hit dicsérete az, ami Pszota Gyula cselekedetének megadja az erkölcsi értéket. * Hetvenéves volt már Bernard Shaw — akinek nevét szerencsémre felemlí­tette Alapy dr. cikkében, bár úgy, hogy a „mindent tagadó* Bernard Shaw — s Albiónon innen és túl már mint világ tanítómesterét ünnepelték, mert ész­­­revették mondanivalóinak paradoxom» megformulázásában az igazságot, de a hivatalos Anglia még ekkor is hűvösen tért napirendre Shaw felett, noha pár éve nehéz harcok után meghódította már London kritikáját. Az angolok, akiket Galsworthy legértékesebb no­­vel­láskönyvének címében „szigeti fari­­­zeusok"-n­ak nevez, egyszerűen nem akarták elhinni, hogy azokban a ko­médiákban, amelyeket látszóan ellenz- „... saját lelkiismeretünkben adjunk hajlékot Pszota Gyula emlékének..." Válaszom Alapy Gyula dr. cikkére. Irta: Környei Elek.

Next