Könnyűipari Értesítő, 1969. január-június (22. évfolyam, 1-18. szám)

1969-01-08 / 1. szám

1959. január 8. KÖNNYŰIPARI ÉRTESÍTŐ A vásárlói kifogások intézésével kapcsolatosan megálla­pította a Kollégium, hogy nem mindenütt értelmezik he­lyesen a vásárlók minőségi kifogásainak intézéséről szóló 1/1964. (I. 11.) Bk. M. számú rendeletet. Sok helyen olyan szemlélet alakult ki, mintha a válla­lat a termékre a vásárlástól számított 6 hónapos jótállást (garanciát) vállalt volna. A jogszabályban megállapított 6 hónapos határidő azonban nem a termékre előírt tar­tóssági követelmény, hanem olyan jogérvényesítési határ­idő, amely szerint a vásárló a rejtett hiba esetén legké­sőbb a vásárlás időpontjától számított 6 hónapon belül jogosult minőségi kifogását bejelenteni, feltéve, hogy a termék minőségi hibáját rendeltetésszerű használat mel­lett e határidőn belül megállapították. Egyes termékek — különösen idény- és divatcikkek — használati ideje a­­6 hónapos időtartamot nem éri el. Ha erről a vevőt a Vá­sárláskor tájékoztatják, úgy igényét a vásárlástól számí­tott 6 hónapon belül is csak akkor érvényesítheti, ha a termék használati ideje a vele közölt időtartamot nem haladta meg. A kereskedelemnek nemcsak a megalapozott kifogások elintézése, hanem az alaptalan kifogások elutasítása, a visszaélések megakadályozása is feladata. Éppen ezért a kereskedelem feladata annak ellenőrzése is, hogy a vá­sárló minőségi kifogását a rendeletben meghatározott ha­táridőn belül érvényesíti-e. Helytelen, hogy a kereske­delmi egységek a minőségi kifogásokat a fizetési jegyzék megkövetelése nélkül elfogadják, holott ha az áruról fize­tési jegyzéket adtak, a minőségi kifogás elintézése előtt megkívánhatják annak felmutatását, mert általában csak így állapítható meg a vásárlás időpontja és a termék eladási ára. A fizetési jegyzékkel értékesített termék ese­tén helyes, ha a vállalatok a vásárlói kifogás elintézése­kor a fizetési jegyzék bemutatásától csak akkor tekinte­nek el, ha a vásárlás helye és időpontja egyébként is megnyugtatóan megállapítható. A visszavett termékek jelentős részénél a meghibásodás gyorsan és észre nem vehető módon megjavítható (pl. dí­szítő elemek leválása, tűz és szakadás stb.). A szakszerű és gyors javítás megfelelő javítóhálózat mellett a vásárló érdekeit nem sérti, többségük a kárta­lanításnak ezt a formáját megelégedéssel fogadná. Növeli a fogyasztói kifogások számát, hogy egyes terü­leteken a javító szolgáltatás hiányzik, vagy nincs megfe­lelően felkészülve a kereskedelem által forgalomba hozott termékek javítására (pl. húzózáras csizma, saroktörés ese­tén megfelelő sarok és behúzó anyag hiánya). A kereskedelemnek anyagi érdeke, a forgalom növelé­sének egyik eszköze, hogy a forgalomba hozott termékek javításának lehetősége biztosítva legyen. A meglevő hiányosságok elemzése alapján a Kollégium az alábbi következtetéseket tette: A jelenlegi nem kielégítő minőség javítható és a vá­sárlói kifogások száma csökkenthető, ha növekszik a fo­gyasztás, javul a kereslet-kínálat egyensúlya, ha az ipar betartja a technológiai előírásokat, javítják és állandóvá teszik a bőrök, a felhasznált kellék- és segédanyagok mi­nőségét. A kereskedelemnek ennek érdekében ki kell egészítenie áruválasztékát a korszerű, nagyo­bb igénybevételt bizto­sító cipőkben, a több­bőségű termékekben. A szükséghez mérten növelni kell a minőségellenőrzés hatékonyságát. Rendszeresen és szervezetten kell tájékoztatni a fogyasz­tókat a forgalomba kerülő cipők tulajdonságairól, a szük­séges cipőápolásról. Mindez hosszabb folyamat, melyben mind az iparnak, mind a kereskedelemnek fokozott erőfeszítéseket kell ten­nie a lakosság jobb áruellátásának biztosítása és érdekei­nek védelmében. A minőség javítása döntően az ipar feladata. Ennek mértéke és időbeni végrehajtása azonban jelentősen függ attól, hogy a kereskedelem a megrendelések feladásánál, az áru átvételénél, a rossz minőség és helytelen minősítés bírságolásánál mennyire igényes és következetes. A Kollégium a kereskedelem feladatairól az alábbi ha­tározatokat hozta: — A Ruházati Kereskedelmi Főosztály folytassa tovább a tárgyalásokat a matematikai-statisztikai átvétel szabá­lyait tartalmazó szabvány alkalmazása érdekében.­­ A vásárlói kifogások rejtett hibák miatt legkésőbb a vásárlás időpontjától számított 6 hónapon belül érvénye­síthetők. Kivételt képeznek a huzamosabb használatra szolgáló áruk, pl. csizma, bakancs, ezeknél az igény ér­vényesítésének kezdő időpontját — ha a használatbavétel igazolhatóan nem a vásárlás időpontjában történt — a használatbavételtől kell számítani. — A vásárlói kifogás előterjesztésére megállapított ha­táridő nem a termékre előírt tartóssági követelmény — hanem azt jelenti, hogy a vásárló rendeltetésszerű hasz­nálat mellett az előírt tartóssági (minőségi) követelmé­nyek hiánya esetén ez alatt a határidő alatt jogosult a fel­merült hibák miatt igényét érvényesíteni.­­ Az ÁKF és a Kermi a hálózatban folytatott vizsgá­latok tapasztalatairól a kereskedelmi vállalatoknak adjon részletes tájékoztatást. — Az Információs és Ellenőrzési Főosztály tegyen in­tézkedéseket, hogy a fogyasztói kifogás alapján vissza­szállított áru elszámolása egyszerűsítésre kerüljön. A Kollégium felhívja a kereskedelmi vállalatok figyel­mét, hogy — fokozzák az ipar által szállított áruk műszeres, labo­ratóriumi vizsgálatát, — növeljék az ellenőrzést azon termelőknél, ahol a mi­nősítés színvonala romlik, — biztosítsák a fogyasztók rendszeres tájékoztatását a lábbelik használati tulajdonságairól, — gyors és szakszerű javítások érdekében szorgalmaz­zák a megfelelő javító hálózat kiépítését (nagyobb boltok­ban, áruházakban a helyszínen is), — a rendeléseknél növeljék a korszerű, de tartós láb­belik beszerzési arányát, — a kereskedelmi minőség átvevők szakmai ismeretei­nek fokozása érdekében szervezzenek oktatást, a rendszeresen helytelenül minősítő termelőknél na­gyobb mértékű kötbéreket kössenek ki a szállítási szer­ződésekben. Ruházati Kereskedelmi Főosztály Az Egészségügyi Minisztérium 53.595/1968. Eü. M. számú hivatalos közleménye a dolgozók egészsége vagy testi épsége sérelméből eredő károk megtérítésével kapcsolatban felmerülő egészségügyi kérdések véleményezéséről A dolgozók egészsége vagy testi épsége sérelméből ere­dő károk megtérítéséről szóló 2/1964. (IV. 3.) Mü M szá­mú rendeletnek a 4/1967. (VI. 8.) Mü M számú rendelettel megállapított 1. §-a szerint munkavégzéssel együttjáró — 67/1958. (XII. 24.) Korm. számú rendelet II. számú mellékletében meghatározott — foglalkozási megbetege­désért a vállalat kártérítéssel nem tartozik, ha bizo­nyítja, hogy annak bekövetkezése működési körén belül is elháríthatatlan volt; ha e rendelkezés alkalmazása során a foglalkozási megbetegedés keletkezésével, kifej­lődésével, illetőleg elháríthatóságával összefüggő egész­ségügyi kérdésben kell dönteni, a vállalatnak, illetőleg a munkaügyi vitát elintéző szervnek döntés előtt az Egész­ségügyi Minisztérium által kijelölt egészségügyi szervet kell megkeresnie. Az Egészségügyi Minisztérium e rendelkezés alapján a véleményadásra az Országos Munkaegészségügyi Intéze­tet (Budapest, IX., Nagyvárad tér 2.) jelöli ki. Az Orszá­gos Munkaegészségügyi Intézet véleményének kialakítá­sában más egészségügyi intézet, illetve szerv szakvéle­ményét is kikérheti. Az Országos Munkaegészségügyi Intézet véleményt nyilvánít arról, hogy a kártérítést igénylő dolgozó beteg­sége a 67/1958. (XII. 24.) Korm. számú rendelet II. számú 3

Next