Könyvvilág, 1983 (28. évfolyam, 1-12. szám)

1983-02-01 / 2. szám

Szellemi értékek nyomában Kenyeres Zoltánt olyan iro­dalomtörténésznek és kritikus­nak ismertük meg, aki min­dig az irodalmi mű értékét tartja szem előtt, s össze tudja egyeztetni az esztétikai és az erkölcsi értékeket. Korábbi tanulmánykötetében, az 1974-ben megjelent Gon­dolkodó irodalom­ban a XX. századi magyar literatúra nagy értékeit - közöttük Lukács György és Illyés Gyula mun­kásságát, a Nyugat harma­dik nemzedéke és az Új­hold költészetét - állította a fi­gyelem reflektorfényébe. A most megjelenő A lélek fényűzése ugyancsak szellemi értékeket világít meg, iro­dalmunk nagyszerű hagyo­mányait és mai szép eredmé­nyeit elemzi, arra ügyelve, hogy a kiválasztott művek esztétikai értéke kerüljön az elemző munka fényébe. Az értékek vizsgálatának Kenyeres Zoltán tanulmányai­ban hangsúlyos szerepe van: a művészetben, az irodalom­ban kifejezésre jutó értékek­nek mintegy stratégiai felada­tot ad, amellett érvelve, hogy ezek az értékek az ember, il­letve az emberi társadalom fejlődését segítik elő. Mosta­nában gyakran kerülnek szóba a társadalmi fejlődés minő­ségi célkitűzései; nos, ezek­nek a minőségi feladatoknak a megvalósítását szolgálhat­ják azok a „hosszú távon” érvényes értékek, amelyeket az irodalom alkot meg és kí­nál fel az ember és a tár­sadalom számára. Bízzunk az irodalomban! című esszéjé­ben, amelyet bizonyára nem véletlenül helyezett a kötet élére, Kenyeres Zoltán e „hosszú távon” érvényes ér­tékek mellett nyilatkozik, ar­ra utalva, hogy ezeknek az értékeknek a vizsgálatára kí­vánja alapozni irodalomtör­téneti kutatásait, kritikai vizsgálódásait. A bevezetőnek szánt esz­mefuttatás után négy na­gyobb fejezetbe sorolja ta­nulmányait. Az első fejezet a régi magyar irodalommal, a XIX. század, illetve a század­vég íróival foglalkozik. A hu­manista történetíró Thuróczy János, a protestáns prédiká­tor Bornemissza Péter, továb­bá Kazinczy Ferenc, Széche­nyi István, Justh Zsigmond, Cholnoky Viktor és Csáth Gé­za arcképét rajzolja meg. Talán szokatlan, hogy ré­gebbi irodalmunk alkotó egyé­niségeiről olyan kutató ad képet, akit érdeklődése el­sősorban modern irodalmunk­hoz fűz. Szokatlan, de nem haszon nélküli, minthogy a tanulmányok írójának a XX. századi irodalom eredmé­nyein iskolázott figyelme számos olyan értéket fedez fel e régebbi írók művei­ben, amelyre a korábbi szak­­tanulmányok nem is gondol­tak. Különösen a Széchenyi­­portré sikerült és érdekes: Kenyeres Zoltán a naplóíró grófnak a felvilágosodás esz­méin nevelkedett, ugyanakkor romantikus jellegű emberi egyéniségét mutatja be. A tanulmánykötet további ciklusai a XX. századi ma­gyar irodalom nagy gondol­kodó és alkotó egyéniségei­ről adnak képet, közöttük Lu­kács Györgyről, Déry Tibor­ról, Kodolányi Jánosról, Komlós Aladárról, Illyés Gyuláról, Vas Istvánról, Ta­­káts Gyuláról, Kálnoky Lász­lóról és Sőtér Istvánról. Kü­lön tanulmányciklus foglal­kozik Weöres Sándor mun­kásságával, ennek legérde­kesebb darabja Az elkötele­ződés mélyáramában című írás, amely kiváló költőnk irodalomszemléletének ala­kulását világítja meg. Végül a kötet záró tanulmányciklusa a hetvenes évek fiatal irodal­mának néhány értékes és si­keres művét - közöttük Ester­házy Péter, Lengyel Péter és Balázs József regényeit - mu­tatja be. Ezek a tanulmányok is tanúsíthatják, hogy Ke­nyeres Zoltán minden új iro­dalmi értékre figyel, s kri­tikai megjegyzései az új ma­gyar irodalom minél teljesebb kibontakozását segítik elő. Pomogáts Béla (Kenyeres Zoltán: A lélek fényűzése. Szépirodalmi. 492 oldal, kötve 42 Ft.) .Jobbra az egyszerűséget, balra a bonyolultságot, jobbra a keletet, balra a nyugatot, jobbra az igaz­ságot, balra a szépséget, jobbra a fegyelmet, balra az egyéniséget igyekszem hangoztatni. Úgy érzem néha magam, mint egy egyeztető bírósági elnök, akire szükségképpen mind a két fél haragszik.” (Fej­tő Ferenc.) A Radnóti és József Attila, Bálint György és Szerb Antal harapófogóba került nemze­dékéhez tartozó Fejtő Ferenc - rövid, 1947-es megszakítás­sal - 1938 óta Párizsban él. A szociáldemokrata gondolat­körhöz közelálló literátor 1949 után felerősödő szem­benállása a kommunista pár­tokkal nem könnyítette meg tárgyilagos befogadását iro­dalomtörténetünkbe . Jelentős és örvendetes vál­lalkozás Agárdi Péter kötete, mely a 30-as évek egyik legki­válóbb esszéistáját, baloldali kritikusát, József Attila barát­ját és munkatársát a korrekt ér­tékelés igényével emeli ki a több évtizedes kényszerű hazai elfeledettségből. Fejtő­nek a Népszavában, a Ko­runkban, a Szocializmusban és a Szép Szóban - e külön­böző baloldali irányzatokat képviselő lapokban - meg­jelent írásaiból - mint a szer­ző megállapítja - a „demok­ratikus szocializmus” huma­nista, racionalista világszem­léletének koherens irodalom- és társadalomképe bomlik ki. Egy esszéista fölfedezése Agárdi nemcsak azt mutatja talán mindenekelőtt Fejtő ki meggyőzően, hogy Fejtő e sokszor felrótt renegátsága­­kiindulópontja a népi írókkal, nak - ill. az ehhez való vi­­a polgári liberális vagy kam­­szonynak­­ a tisztázatlansága munista partnerekkel folyta- zavarja. Nem világos ugyanis: tett korabeli vitákban igen- ténylegesen „fordulat” - netán csak termékenynek bizonyult, erkölcsi vétség - áll-e a pálya­­hanem azt is, hogy azon keve­ ív és a KMP-MKP vonalának sok közé tartozott, akik kísér- divergenciája mögött, vagy létet tettek a „népi” és „urbá- csupán a következetesség em­­nyi” kritikai irányzatok jelen­ lévő mércéiről van szó. Itt fős értékeinek egymásra csupán utalhatunk olyan vonatkoztatására, s azoknak problémákra, mint az, hogy egy, a kölcsönös poritikát és miközben a szerző egyfelől toleranciát feltételező demok­ jelzi, a „demokratikus szo­­ratikus progesszióba való cializmus” nem alaptalanul beépítésére. Az ún. második tűnt marxista kiútnak a fassz- és harmadik írónemzedék más és a sztálinizmus trav­­értő tollú kritikusa, aki mája közé szorult baloldali a mesterségesen polarizált entellektüellek számára, s értékek világában a vállalt hogy az adott körülmények meghasonlottság józan, de között termékenyebbnek kényes ars criticáját­­ől- bizonyulhatott dogmatikus hozza ki, máig izgalmas alternatíváknál, mégis rögtön Heine és II. József­ tanul- ezután elmarasztalja Fejtőt lányok szerzője, alig- ezért az álláspontjáért. Még­­hanem remek Martinovics és gondolandó az is, hogy egy­ Berzsenyi esszéivel és iro­­felől a tényleges értékeket halomteoretikust teljesít- követő-mérlegelő törekvés, ményével is helyet érdemel mely Agárdit vezeti és más­irodalmi köztudatunkban, felől a véleményünk szerint A kötet egyébként a téma- olykor ellentmondásos nézo­­tikus bontás koncentrikus pontválasztás ütközése ott is köreiben vizsgálódik, amit paradoxont kénytelen látni a vállalkozás úttörő jellege (társadalomszemlélet és esz­­- a tárgyalt írások mai isme­­tetikai, irodalomszemléleti tetlensége - indokol, de színvonal kapcsolatában), amelynek bizonyos kényszerű ahol éppen a szerző elemzése önismétlés az ára. Tagadha­ szerint­­ egységről, logikus tatlan azonban, hogy ez a következményekről van szó. „pionír jelleg” egyéb dilem- Kétségtelen azonban, hogy a mákat is felvet az olvasóban, kérdések mögött egy tágabb Miközben Agárdi tárgyilagos probléma - a nem kommunis­­san elemzi Fejtő szellemi tér-­ta marxisták, baloldaliak két mesét, mintha habozna fel- világháború közötti szerepe­vállalni saját - jórészt elis­­nek máig megnyugtatóan meg merő - konklúzióit. Ebben nem oldott értékelése­­ áll. Az egyik legizgalmasabb kérdéshez, József Attila és Fejtő kapcsolatához Agárdi tárgyilagosan, pontosan érté­kelő fejezetben szól hozzá, kiemelve a Szép Szó két szerkesztőjének termékeny szellemi kölcsönhatását és Fejtő irodalomtörténeti érde­meit is. Akkori társadalom­szemléletük - mégoly enyhe - szembeállítása azonban itt nem tűnik eléggé motiváltnak. Igen meggyőző viszont a Fej­tő aufklárizmusának bukta­tóira utaló kritika. A könyv talán legjobb fejezetében Agárdi egyszerre mutatja be a jozefinista rokonszenv és nézőpont olykor frappáns elemzéseit és súlyos törté­nelemszemléleti korlátait. A tekintélyes forráskuta­tásra támaszkodó kötet ol­vasóit Fejtő korabeli művei­nek bibliográfiája és bőséges szövegidézetek is tájékoztat­ják e még kiadásra váró jelentős literátori teljesít­ményről. Miklós Tamás (Agárdi Péter: Értékrend és kritika. Fejtő Ferenc iro­dalomszemlélete a 30-as évek­közve, 53 Ft.- ben. Gondolat, 448 oldal, Kunt Ernő: A temetők népművészete c. Corvina-kötetből . KÖNYVVILÁG

Next