Könyvvilág, 1985 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1985-07-01 / 7. szám

A magyar regény színeváltozásai A magyar könyvkiadásnak van néhány nagy mulasztása egyes alkotókkal, egyes művekkel szemben - most csak kettőt emelek ki ezek közül: így hi­ányzott évtizedeken keresztül olvasók és kutatók könyvespol­cáról Rónay György A regény és az élet című munkája, vagy - hogy tárgyához hasonló köny­vet említsek még - a Thurzó Gábor szerkesztette Ködlova­gok című tanulmánygyűjte­mény. Ez utóbbi több mint negyven esztendő elteltével sem keltette fel még kiadók, szerkesztők figyelmét, Rónay György műve azonban végre, majd négy évtized elteltével, életművének sorozatában most megjelent. Nagy hiányt pótolt ezzel a Magvető Kiadó, mert az 1947-es kiadás példányai ma már szinte hozzáférhetetlenek, csak nagy könyvtárakban - ott sem mindig - találhatók meg. Pedig e munka számos eltérő minőségű és irányú értékkel bír, kezdve azon, hogy böl­csészkari magyar szokosok ké­zikönyve, végezve azon, hogy egy sajátos, határozott koncep­ció megtestesülése a magyar epika, regény kibontakozásáról és fejlődéséről. Nem utolsósor­ban kell említenem azt az érté­ket sem, amely szerint Rónay György ezen nagyszabású mű­ve - ha megjelenésének évét te­kintjük - sok vonatkozásban kordokumentum is. Száz év magyar regényét te­kinti át Rónay György ebben a könyvméretűvé duzzadt esszé­tanulmányában: a kezdetektől, Fáy András A Bélteky-ház­ától, Jósika Miklós Abafi-jától - bár ezeket éppen csak érinti - Kas­sák Lajos nagy önéletírásáig, az Egy ember életé-ig. Azaz, tör­téneti kronológiában szemlélve a művet, a reformkortól a hu­szadik század harmincas évei­ig. Harminckét író ötvenhárom művét mutatja be a szerző, be­vezetésként a magyar regényi­rodalomba, fölvázolva egy-egy (néha több) regényen át a legje­lentősebb vagy legérdekesebb, legizgalmasabb epikusok por­tréját. Az ebből következő módszer is rokonszenves már: Rónay György nem az általá­nosítások prekoncepciói felől közeledik íróihoz, hanem min­dig egy-egy mű elemzéséből in­dul ki, s csak az így nyert ered­ményekből hajlandó átfogóbb összefüggéseket, következteté­seket levonni. Így kapjuk igen szép elemzését például - hogy csak néhányat emeljek ki a legemlékezetesebbek közül - Kaffka Margit, Krúdy Gyula vagy Török Gyula regényeinek, de oly módon, hogy ezen in­terpretációkból a teljes szerzői arckép bontakozik ki előttünk. A magyar irodalomtörténet nem bővelkedik regénytörténe­tekben vagy prózapoétikákban, ezért különösen fontos és érde­kes, hogy Rónay György - úgyis mint alkotó részese e fo­lyamatnak - hogyan látja a ma­gyar epika helyzetét, fejlődési irányait az 1940-es évek vége felé. A regény és az élet - és Ró­nay György - gondolatvilágá­nak középpontjában a reform­kor és az azt követő időszak klasszikus realista epikája áll, Eötvös József, Gyulai Pál, Ke­mény Zsigmond regényei, s ér­telemszerűen, Arany János szelleme. A nemzeti klassziciz­mus e nagy alakjai és műveik mintegy viszonyítási pontként funkcionálnak a tanulmány gondolatmenetében. Realista kiegyensúlyozottságuk, ábrázo­lási törekvéseik, etikát és eszté­tikát egybefogó szándékaik Ró­nay György számára a magyar regény csúcspontjait alkotják. S bár a könyv egyik fejezetének címe - A magyar regény virág­kora - egy jóval későbbi kor­szakra vonatkozik, a könyv bel­ső logikája szerint erre a perió­dusra is alkalmazhatjuk. Ekkor és itt látta Rónay György azt az egységet, melyet szükségesnek gondol nemzet és egyén, társa­dalom és egyén, erkölcs és esz­tétikum viszonyában. Vagy más oldalról nézve: az egységet a realista, a cselekményből és a jellemekből kibontott ábrázo­lás és a felelős, racionális, eti­kus gondolkodásmód között. S talán nem tévedek, ha azt mondom, vonzódása a magyar irodalom e nagy tradíciójához stílusában is észrevehető. Né­meth G. Béla szavait némileg módosítva, nemcsak az idősö­dő Rónay György esszéstílusá­ban érezhető, hogy „egyre kö­zeledett a tizenkilencedik szá­zadi esszétanulmány nagy ha­zai mestereihez, értekezőpró­zánk egyik legmagasabb, vagy tán legmagasabb vonulatához", hanem e - mai mércével min­denképpen­­ fiatalkori művé­ben is, hisz mindössze har­mincnégy éves volt könyve megjelenésekor. E kiindulópontból követve a magyar regény fejlődését, az el­következő korszakok a bomlás jegyeit mutatják. A föloldódá­sét, szétzilálódásét, vagy hogy kedves kifejezését alkalmaz­zam, a „dekomponálódásét”. A századvég, a Nyugat és nem­zedékeinek kora következik Rónay György előadásában, s az ekkor születő regények - ha maga nem fogalmazza is ily durván - bomlástermékeknek nevezhetők. Szakadék keletke­zik élet és mű (regény) között, megbomlik az a (szerintem na­gyon is kényes) egyensúly, mely valóság és alakítás, re­gény és élet között addig fenn­állt. Rónay György ezt a szaka­dást nagyon helyesen Magyar­­ország társadalmi-történelmi változásaival, fejlődési tenden­ciáival magyarázza. Tökéletes szociológiai képet ad a kiegye­zés utáni ország állapotáról, a nemzeti illuzionizmusról, a ne­messég megváltozó szerepéről, s ezt összefüggésbe hozza az epika valósághoz való viszo­nyával. Rónay György megértő a különféle epikai tendenciák­kal szemben, mégis érdekes és elméletileg továbbgondolásra érdemes az a koncepciója, mely szerint a naturalista irá­nyok - Toldy István, Bródy Sándor, Molnár Ferenc, bizo­nyos fokig Justh Zsigmond - erőszakoltan közvetlen társa­dalmisága, olykor riportszerű­sége több „kárt” okozott a ma­gyar regény fejlődésében, mint az „álomlátó”, „ködlovagos”, többnyire a szecesszió jegyé­ben fogant, a jelen nemzeti és társadalmi viszonyainak való­ságával nyíltabban, radikáli­sabban szembeforduló (azaz, a realista ábrázolástól a lélektan, a fantasztikum, az ironikus áb­rázolás és az irracionalizmus felé forduló) művek. A gondo­latmenet legjellemzőbb pontja azonban Rónay György Jókai­hoz való viszonya. Jókai regé­nyeit - különösen A kőszívű ember fiait­­ látja úgy, hogy azok a korábbi irányokhoz ké­pest végzetesen rossz irányba - az illúziók, a nemzeti öncsalás és az ellenőrizetlen nemzettu­dat világába - befolyásolták a nemzeti epikát. Ennek poétikai vetületét a túl­romantizált, transzcendentált jellemalakí­tásban, az anekdota lekerekítő, humorba oldó, cselekményt és alakítást egymástól elszakító jellegzetességében találja meg. S itt érkeztünk el Rónay György könyvének egy másik fontos pontjához: a tanulmány ugyanis nem választható el ke­letkezési körülményeitől. Bizo­nyos eredményei ma már tán evidenciának hatnak, gondo­latmenetét poétikai vonatkozás­ban ma talán kissé idegenebb­nek érezzük, s közelebb áll hoz­zánk a töredékesebb, az egyén állapotát és szándékait jobban kifejező, „álomlátó” magyar re­gény; remélhetőleg - az ő út­mutatása alapján is - jobban fi­gyelünk a magyar szecessziós epika eredményeire, többre ér­tékeljük azt, s a bomlástermé­kek ma vonzóbbak, mint negy­ven évvel ezelőtt. De éppen ez az, amit nem felejthetünk el: Rónay György közvetlenül a háború után adta közre e köny­vét, amikor is mindennél fonto­sabbnak tűnt a józan ész, a ki­egyensúlyozottság, az irracio­nalitás után a racionalitás, a szélsőségektől mentes, ám fele­lősségteljes gondolkodás, esz­tétika. A regény és az élet leszá­molás a múlt illuzionista és ön­magába zárkózó szemléletével, és ajánlás a történelmi revízió lehetséges módjára. „... a múlt magyar regényét úgy tar­totta tükörül olvasója elé, hogy az láthassa, nem csupán vélet­len sorscsapás volt népünknek huszadik századi sokszoros megpróbáltatása, katasztrófá­ja.” (Németh G. Béla) Dérczy Péter (Rónay György: A regény és az élet. Magvető. Rónay György Művei. 484 oldal, kötve 56 Ft.) A magyar pszichológia történe­tének elfelejtett vagy háttérbe szorított ,szellemi értékeit nap­jainkban kezdjük újra felfedez­ni. Az elmúlt években a hazai pszichoanalízis klasszikusai­nak - Ferenczi Sándornak, Ró­­heim Gézának, Hermann Imré­nek a műveiből jelentek meg válogatások, legutóbb pedig Révész Géza tanulmányait ad­ta ki a Gondolat Kiadó. Révész Géza (1878-1955) azok közé a magyar tudósok közé tartozik, akik az 1918—19-es forradalmi periódus táján emigráltak és külföldön váltak világhírűvé. Révész - akit 1918-ban a pszi­chológia nyilvános rendes ta­nárává neveztek ki a budapesti egyetemen - 1920-ban hagyta el az országot, s rövid németor­szági tartózkodás után Hollan­diában telepedett le. Ő alapí­totta az amszterdami egyetem lélektani laboratóriumát, s hosszú ideig kutatóként, tudo­mányszervezőként és tanárként is ő volt a holland pszichológia legjelentősebb képviselője. Bi­zonyára elégtételként szolgál­hatott számára, amikor 1947-ben a Magyar Tudomá­nyos Akadémia tagjává válasz­tották, s felajánlották, foglalja el régi bölcsészkari katedráját. Ezt azonban Révész nem fo­gadta el, s visszatért Hollandiá­ba. A budapesti Tudomány­­egyetemen 1947. október 24-én tartott előadása azonban - A zsenialitás problémája cím­mel - megjelent a Magyar Filo­zófiai Társaság folyóiratában, az Athenaeum­ban. Ezután is­mét a feledés hosszú évei kö­vetkeztek; a lélektani kutatá­sok adminisztratív korlátozásá­nak időszakában aligha eshe­tett szó Magyarországon Ré­vész Gézáról, de még a hatva­nas évek elején újjászerveződő magyar pszichológiai életet sem foglalkoztatták különöseb­ben közeli múltjának értékei; így történhetett meg, hogy pszi­chológusok nemzedékei nőhet­tek fel anélkül, hogy - talán egy-két utalástól eltekintve - hallottak volna Révészről. Amihez persze az is hozzájá­rult, hogy - a lélektan „régi” is­kolájához tartozván - zömmel németül publikált, s ráadásul az amerikai pszichológia domi­nanciája perifériára szorította az európai lélektan klasszikus nyelvét, a németet. Éppen ezért hézagpótló je­lentőségű a most megjelent ta­nulmánykötet, amely Csillagné Gál Judit válogatásában mutat­ja be a kiváló magyar pszicho­lógus sokoldalú életművét. A könyv négy fő részre tagoló­dik. Az első részből Révész ál­latlélektani vizsgálataival, a másodikból hangpszichológiai tanulmányával ismerkedhe­tünk meg. A harmadik rész ér­zékeléslélektani kutatásaiból nyújt válogatást, elsősorban azokból, amelyek tapintási és téri érzékleteink világát elem­zik. (Itt jegyzendő meg, hogy Révész neves szakértője volt a látási fogyatékosság lélektaná­nak és a vakok művészi alkotá­sainak.) Végül a negyedik rész két olyan tanulmányát tartal­mazza, amely a magasabb pszichikus funkciók eredetével foglalkozik: az egyikben a be­széd eredetének problémájáról, a másikban pedig a zene kelet­kezéséről értekezik. Csillagné Gál Judit jól eligazítja az olva­sót Révész életművében, s kije­löli munkásságának helyét és jelentőségét a pszichológia el­méleti és metodológiai problé­máinak történetében. Rámutat továbbá a modern magyar ze­nei életben játszott szerepére, Bartók Bélával fennállott hosz­­szú barátságára, Bartók és Ko­dály zenéjének külföldi megis­mertetésében és népszerűsítésé­ben szerzett érdemeire. Révész nem csupán a mo­dern zene szálán kapcsolódott a magyar szellemi élethez. A tí­zes években ő is részt vett an­nak a műhelynek a tevékenysé­gében, amely a Vasárnapi Kör néven vonult be a hazai szelle­mi mozgalmak történetébe. Bár nem tartozott Lukácsék társa­ságának legbennső köreihez, nyilvánvaló, hogy az itt szerzett élmények és gondolati indítta­tások egész életművén mara­dandó nyomott hagytak. Bizo­nyára innen ered művészetlé­­lektani érdeklődése, s talán az is, hogy élete végig foglalkoz­tatta a zsenialitás filozófiai, esztétikai és pszichológiai problémája. Valószínűleg ki le­hetne mutatni, hogy vannak párhuzamok Lukács Heidelber­­gi esztétiká-yd és Révész zseni­elmélete között. Révész is arra törekszik, hogy megcáfolja a hagyományos zsenifogalmat, s hogy a zsenialitás problémáját ne az alkotóban lejátszódó lel­ki folyamatok, hanem maga a zseniális mű felől közelítse meg. A Vasárnapi Kör­rel való kapcsolatáról tanúskodik egyébként az is, hogy Balázs Béla több ízben említést tesz róla és feleségéről, Alexander Magda művészettörténészről, aki a filozófus Alexander Ber­­nát leánya volt. Révész jó ba­rátságban volt az angliai emig­rációban élő Mannheim Ká­rollyal is, akitől egy holland fo­lyóiratban megjelent szép nek­rológgal búcsúzik el 1947-ben. Érdemes megjegyezni, hogy a Vasárnapi Kör­höz Révészen kívül más pszichológusok is tartoztak: Spitz René, a később Amerikában híressé vált gyer­mekpszichológus, Gyömrői Edit, József Attila egyik pszi­­choanalitikusa, valamint Mannheim Károly felesége, Láng Júlia, aki később szintén pszichoanalitikus gyakorlatot folytatott. Tanulságos lenne az ő munkásságukkal is alaposab­ban megismerkedni. Erős Ferenc (Révész Géza: Tanulmányok. Gondolat. 532 oldal, 4 oldal melléklet, kötve 64 Ft.) Révész Géza felfedezése 2 KÖNYVILÁG

Next