Könyvvilág, 1986 (31. évfolyam, 1-12. szám)

1986-09-01 / 9. szám

Krúdy Gyula álmai Az irodalom megkövesedett el­várásainak nevében Krúdy Gyula is különféle címekkel és műfaji megjelölésekkel látta el írásait, melyeket azonban bár­hol lapozunk fel, mindig ugyanegy ködlepte múlt időből előbukkanó, álmatag figurák népesítenek be, akárha egyet­lenegy, végeláthatatlan, mind­untalan továbbgyűrűző mese összefüggő láncolatát alkotnák. A közelmúlton szinte soha nem lépett túl emlékezete, hősei és tájai olyan emberek és azon he­lyek voltak, melyeket még éb­ren tartott egy-két mesélő ked­vű öreg története. Úgy tűnik, Krúdy Gyula, aki mindvégig komolyan vette az írói és úriemberi státus össze­házasítását, ezt a hagyományt tartotta folytatásra érdemesnek saját korára is, midőn környe­zete különceinek, lófuttatóinak és főhercegeinek portréit raj­zolta meg. Elbeszélései nyo­mán kitágul az idő, hősei maj­dani anekdoták főszereplőivé nemesedve léptek ki a szürke jelenből. Ám A XIX. század vi­zitkártyái­­ban hiába keresné az olvasó a régenvolt pletykát, frap­páns leírást, nélkülözhetetlen adatokat a megidézettekről. Mindehelyett a szindbádi sorok mákonyos, elandalító dallamait kapja csupán (?), leheletfinom humort, melynek diszkrét fénye világnézetet, megcsalattatott hi­tet, elkopott reményeket világít be. („Elment anélkül, hogy kine­vezett volna hercegnek.” Mond­ja Ferenc Józsefről, akire mindig „bizonyos babonasággal” nézett korszaka.) Hősei kedvenc mondásai leg­többször falrengető közhelyek, de Krúdy örökéletű arcképet ál­lít abból, ahogyan ezek visszave­tülnek életünkre. Tisza István beszédmodoráról és viselt dol­gairól alig mond valamit, ellen­ben több mondaton keresztül taglalja, miként tartotta kését evés közben, és hogy a lóverse­nyek dolgaiban a nagy tudomá­ny a Lövik Károlyt megszégyení­tő jártasságról tett tanúbizonysá­got. Szindbád régi tanítása tér vissza ezekben a portrékban is: magvas gondolat, példázatos életút és lábas alján maradt zó­­napörkölt ízét illetően nem kere­sendő elsőbbség. Krúdy Gyula mindvégig hű­vös, úrias tartózkodással tartotta távol magát műveiben az erköl­csi ítélkezéstől. A legnagyobb iz­galmak, vérfagyasztó konfliktu­sok és hajmeresztő amoralitások töretlen lendületű, hibátlan ele­­ganciájú mondatok ködfátylán keresztül jelenítődnek meg. (Gály Lajos egy ízben összehívta szomszédait egy pesti szállodács­­kában végrendelkezés céljából, hogy tanúk jelenlétében hagy­hassa a portásra világhírű adósa­inak behajtandó - és természete­sen nem létező - tartozásait. Mindenki megrendülve távozik a haldokló szobájából, aki most először mutatott hajlandóságot hitelei rendezésére. „Csak Gály Lajos aludt nyugodtan. Becsület­beli kötelezettségének eleget tett, másnap fölkelt, és még néhány évig élt.”­ Az egy-egy adomára összeszorítható történetek kitel­jesednek a semleges részletek­ben, a cselekmény példázatára ágaskodó erkölcsi érzékünk megadóan hanyatlik az örökér­­vényűség patinájával bevont mondatok felé. A megidézett fő­rendeknél majd mindig fonto­sabbak a bravúros szórendek, jó­ízű kifejezések és elbódító kör­­mondatok. A stílus öntörvényű­­sége mindent a (meg)emlékezés zárt idejébe sorol, különféle élet­­utakból csak pillanatfelvételek, nevezetes ebédek, kártyacsaták, régenvolt virtusos mulatozások kapnak emlékművet. Nem véletlen, ha a Portrékban is oly sűrű nosztalgiával idéző­­dik meg Jókai Mór neve, akinek mesegazdagsága kimeríthetetlen­­nek tetszett. Krúdynak örök bá­nata maradt, hogy hihetetlenül könnyed, biztos hangjához nem társult a cselekménybonyolítás adománya. Horribile dictu, még leírásai is­­ lett légyenek egyéni portrék, tájak vagy városképek - csak futó, a megfelelő hangulat fölidézéséhez szükséges mérték­ben képviseltetnek prózájában. Nem voltak zsenialitásához mér­hető történetei, nem akart (vagy talán nem tudott­) pedáns tipo­lógiai és pszichológiai­­kórké­peknek beillő portrékat készíte­ni. Hihetetlen mennyiségben is­merte azonban az élet egészét, a nők legféltettebb rejtelmeit, az átmulatott éjszakákra virradó hajnalok és a zónapörköltek íze­it. A XIX. század vizitkártyái is sokkal inkább ennek a tudásá­nak lenyomatát őrzi, semmint a Justh Zsigmond-i gyakorlatnak megfelelő, éles beállítású, precíz arcképcsarnok megteremtését. Igényes filoszok taglalták már, hogy Krúdy írásai megelőzték a prousti időfelbontásos technikát, és keresték a magyarázatát an­nak, miért is nem törtethettünk be a világirodalomba műveivel. Mindenképpen nyerni akarunk az irodalmi tőzsdén, ezért az ár­folyam fölsrófolásához szaknyel­vi elemzésekkel érvelünk erénye­inek nagyobbítása és hiányainak elbagatellizálása mellett. Úgy tű­nik, félünk a beismeréstől, hogy Krúdy Gyula elsősorban úriem­ber volt, aki mindvégig gavalléri szemérmességgel rejtegette ol­vasmányélményeit, akinek mű­helytitkairól csak annyit tudott kideríteni az irodalomtudomány, hogy időnként, mikor már na­gyon szorították a hitelezők, el­vonult egy szállodai cellácskába, és néhány nap alatt megírta vala­mely remekmívű regényét. Föltehetően mindent tudott környezetéről és mirólunk, de írói nimbuszokért nem élt vissza ezzel. Tudta, hogy miért és mily sokat hazudtunk, és bölcsen megértette ezt. Ha anekdoták ez­rei nem mesélnék, akkor is kide­rülne műveiből, hogy milyen éberen tudott álmodni, és hall­gatni másokat. Ha ellenállhatat­lan íráskényszer nem sodorja írói pályára, talán diszkréten el­hallgatta volna minden belső kincsét. De valami kikerülhetet­len kényszerrel diktálta halhatat­lan körmondatait, és mivel kifo­gástalan úriember akart és tudott maradni, eleget tett sorsa által szabott kötelességének: megírt ugyan mindent, amiről tudása volt, ám nem fecsegte ki létünk kényelmetlen titkait. Mészáros F. István (Krúdy Gyula: A XIX. század vi­zitkártyái. Szépirodalmi. Krúdy Gyula Művei. 512 oldal, kötve 86 Ft.) Pontos, talán túl pontos címet adott könyvének Ábel Olga. Az Egy újságírónő magánjegyzetei cím egy kicsit azt is sejteti, hogy ugyan kulisszatitkokról szól majd az önéletrajzi vissza­emlékezés, ám fedi azt is, hogy a magánjegyzetek akár magán­ügyek is lehetnek, mint aho­gyan a szerző tengernyi útibe­számolója csupán társaságbeli élménybeszámoló marad ... Ám a kor - e század, mely­ben Ábel Olga tisztes kort és sok tisztességtelen kort ért meg - nemigen engedte soha, hogy a magánügyek magánügyek maradjanak. S mert a huszadik század történései között oly sok a talányos, az alig-alig megérthető, s mert oly sok hi­ányzik történelmi és történeti ismereteinkből, adalékként minden ténymorzsának örül­nünk kell... Tény­morzsákat csemegézhe­tünk elsősorban Ábel Olga könyvéből. Magánjegyzetei - amelyek nyilván az évek hosz­­szú során vezetett naplójából alakultak, álltak össze kötötté­­ egy sokat tapasztalt, sokat meg­élt, sokat látott, sok történelmi vagy majdnem történelmi sze­replővel személyes kapcsolatba kerülő, leckefelmondásra és jó­ízű pletykálkodásra egyaránt kapható újságírónő szemével mutatja be saját, s közvetve­ környezete életét. De ha csupán a szerzőnő éle­tének főbb állomásait tekint­jük, már akkor is érdeklődésre tarthat számot ez a kötet. Hi­szen Ábel Olga Erdélyben, Ma­­ros-Torda megyében született, székely zsidó családban. Gye­rekként átélte az elszegényedés, a lecsúszás minden keservét, az újra nekigyűrközés minden re­ményét és valóságát. A keres­kedelmi iskolát befejezve gyors- és gépíróként került kapcsolatba élete első szerkesz­tőségével, a kolozsvári Keleti Újság­gal. Amit aztán számta­lan más szerkesztőség követ majd, tulajdonképpen mind a mai napig. Nagyon rövid időn belül kapcsolatba kerül Erdély talán legfontosabb folyóiratá­nak, a Korunk-nak a szerkesz­tőségével és első szerkesztőjé­vel, Dienes Lászlóval. Aztán férjhez ment Budapestre. (Ért­hetetlenül érdekes, hogy a min­dig mindenkit nevén nevező új­ságírónő miért éppen az ismert írónak, férjének nevét hallgatja el az olvasó elől.) A magyar fő­városban egyébként újra sze­génység, létbizonytalanság, munkanélküliség várja, aztán a Mai Nap szerződteti, még min­dig gyorsíróként. Ám az újság­írás is kezdi magához szippan­tani, pesti színeseket küldözget az „óhazába”, Erdélybe. S köz­ben egyre több ismert és kevés­bé ismert, de megemlítésre mél­tó név és tény bukkan fel a kö­tet lapjain: Parragi György, Petschauer Attila, a cenzúra működése: Ábel Olga oly bő­kezűen szórja az érdektelen és érdekes morzsákat, ahogy azt egykoron naplójában feljegyez­te ... A visszaemlékező, önéletraj­zi kötet - amely eleddig nyug­talan nyugodtsággal csordogált - egy ponton azonban felsiste­reg: amikor a zsidók elhurcolá­sáról ír Ábel Olga, élményei oly mértékben belsők, hogy nem nagyon tud megmaradni saját - választott? - stílusánál. Szorongató élményei nyomán tolla hús-vér, szenvedő és civa­kodó, valódi embereket eleve­nít meg, s ráadásul fontos tör­ténelmi adalékkal is szolgál: a Bergen-Belsenből Svájcba sza­baduló transzport tagjaként ír­hatja meg hiteles történetét a csodának... A második világháború után Ábel Olga már valóban és visz­­szavonhatatlanul újságírónő. Emlékiratait is ugyanolyan stí­lusban folytatja, mint előtte, fel-felvillant találkozásokat, embereket, s mert a szerzőnő az ötvenes és hatvanas években a sajtóban dolgozott, ténymor­zsái a sajtótörténet számára is érdekesek lehetnek, a többi kö­zött azért, mert Ábel Olga a maga sajátos távirati, lecsupa­szított stílusában megörökítette a Petőfi Kör nevezetes sajtóvi­táját, s ugyancsak fontos mor­zsa lehet az is, hogy saját élmé­nye alapján számol be a szerző­nő az 1957-es nagy könyvbezú­­zási akcióról. m. g. (Ábel Olga: Egy újságírónő ma­gánjegyzetei. Magvető. Tények és tanúk. 323 oldal, fűzve 26 Ft). Egy könyv ténymorzsái G* útra csete Ad! S^Nka kö címtté Zrínyi Miklós (rézmetszet 1566-ból). Bessenyei Jószef a Hétto­rony foglya című Helikon-kötetéből KÖNYVILAG

Next