A könyvtáros, 1953 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1953-07-01 / 7. szám

döglesztik be a traktorokat, ütik le csá­kánnyal Kővágó Andrist és így tovább, vagyis tesznek meg minden tőlük telhe­tőt a fejlődés ellen. A regény feszültsége egyrészt eb­ből fakad, hogyan hódít mégis tért, szí­vós harcban, szinte lépésről-lépésre a fiatal termelőszövetkezet. De a feszült­ség másik, még bővebb forrása meg az, amely az egész harcnak értelmet ad: az egyéni sorsok alakulása. Központi alakja, »főhőse«, nincs a re­génynek, talán kár is, hogy nincsen. De az író ép ezt akarta: az egész régi paraszti társadalom felbomlását, s az új, immár szocialista közösség születését írni le, a maga teljes bonyolultságában. Persze eleven emberek életén át. Pompás figurákat teremtett. Bördős Lajos, Kővágó András, a fia Andris, párjával Molnár Esztivel, Papp Jóska, Sárközi Imre, anyja, Rózsa, Biri Mihály — jóformán mind egy-egy külön re­gényt követelnének a maguk számára. Sorsuk hol kacagtat, hol könnyekig meghal: a paraszti olvasók ezrei és száz­ezrei ismerhetnek magukra bennük. De nemcsak az emberek alakulnak közben, hanem az őket körülvevő ti­szántúli, s közelebbről a bihari szikes­lapos táj is, ahol a regény lejátszódik. »Két isten kék’« — ez a regény második részének a címe. Régi paraszti szólás ez, a nedvesen szétfolyó, szárazon kővé­­váló szikes földekre: »Két isten kék neki, egyik, aki locsoljon, a másik, aki szárassza.« Két isten, vagyis egy se, hanem az ember, ki növekvő erejével már erre is képes, úrrá tud lenni a ter­mészeten. Erről is szól ez a szép re­gény, hogy hogyan. Szabó Pál műve az első igazán méltó, nagyobb lélekzetű beszámoló a magyar falu szocialista átalakulásáról, irodal­munk maradandó alkotása. Helyenként talán egy kicsit még ennél is bátrabban mehetett volna bele a problémák sűrű­jébe (ennek a falunak az állam például csak ad, kérni semmit sem kér tőle) —­­de egészében a regény mégis mélysé­gesen meggyőző, sőt sokszor valósággal lélekbemarkoló. Olyan író munkája, aki 60 éves létére is fiatal szívvel hisz a jö­vőben, s az érte küzdő, dolgozó embe­rekben. »Milyen szép az ember!« — röp­pen ki az öreg Szikszai vízmester száján a szó az utolsó fejezetben. De igazában nem is az övén, hanem magáén Szabó Pálén. Ő hiszi, vallja, s mutatja meg egész regényével: nehéz a harc, de meg­éri, hiszen lássátok, milyen szép is az ember! (Varga Domokos) Bátori Irén: KEMÉNY LECKE Szépirodalmi Könyvkiadó A képmutató, reakciós klérus leleplezése fontos helyet foglal el a magyar próza­­irodalomban. Gondoljunk csak Mikszáth, Iványi vagy Kaffka műveire. E harcos ha­gyományt folytatandó írta meg Bátori Irén Kemény lecke c. könyvét. A mű újszerű­sége abban rejlik, hogy az egyszerű dol­gozó nép gyermekének szemével figyeli meg és írja le a vallás haszonélvezőinek — a papoknak és apácáknak — kettősarcú életét. A történés színhelye egy magyar kis­város. Szereplői általában kisiparosok, de olykor az »úri világ« egy-egy jellegzetes alakját is bemutatja az írónő. A kis Muhari Ilka egy elszegényedett cipészmester ötödik gyereke. A városka legszélén, az Alvégen­ laknak. A parányi jövedelemből éppen, hogy csak tengetik életüket. A kis Ilka hamar megismeri az élet szenvedéseit, a nélkülözést, a nyomort. Az ő nyiladozó, olykor csodálkozó, töpren­­kedő tekintetével szemléljük mi is a kis városka életét. Ilkát, hatéves korában, az apácák vezette katholikus iskolába adják. Ebben az iskolában riad rá a kislány­­ hogy a rideg, kegyes arcok szívesen el-elmoso­­lyodnak a »tiszi«, azaz a tisztelendő úr csiklandozásai nyomán. A szigorú apáca­tanítónénik szeretik a borocskás ebédeket, a külső szem­ nem látta mulatozásokat, amikhez az anyagot a városka gazdag földbirtokosai, nagykereskedői vagy kulák­­jai küldik az intézetnek.­ Természetes, hogy a »kedves nővérek« megkülönbözte­tetten bánnak a gazdagok gyermekeivel. Az úri gyermekek külön osztályba, az ú. n. »externát«-ba járnak, s még érintkezniök sem szabad a kisiparosok »proli gyermekei­vel«. Bálla tisztelendő úr olvasószentelés ürügyén gyakran hívja magához a leányo­kat, míg végül is —­ egy tízesztendős lányka megrontása után — a városka fel­háborodott lakossága­ kiteszi szűrét a helységből. Az apácák a legördögibb mód­szerekkel igyekeztek »utódokat« nevelni. Egyiket veréssel s kegyetlenkedéssel akar­ják bekényszeríteni a rendbe, a másikat­­ pedig úgy, hogy tiltott szerelmeskedésre buzdítják, mert tudják, hogy a bukott úri­­­­leány útja hozzájuk vezet majd. A kis Muhari Hilda nyitott, okos szemmel járkál a városkában, s így az olvasó meg­ismerheti az 1910-­es esztendők magyar kisvárosának kilátástalan, szomorú, hazug életét. A léleklátó asszonyokat, a jellegze­tes pletykáikat, a lefojtott szenvedélyeket, a dolgozó nép mérhetetlen nyomorát. Ebbe a sötétségbe világít be néha a Muhari fiúk látogatása, akik Pesten dolgoznak, s aki- 39

Next