A könyvtáros, 1958 (8. évfolyam, 1-12. szám)

1958-06-01 / 6. szám

emberi szerelem nem győzhet­, csak a vad kéj, a gonosz irigység diadalmaskodhat, mely nem riad vissza még a gyilkosság­tól sem. Az emigráns író alig ír. Idegen témák, régi emlékfoszlányok ihletik meg nagy­ritkán. Mint egyik elbeszélésének a hőse, egy pilóta, aki nem mer­­ többé a magasba emelkedni, ő is elvesztette szívét (Az el­vesztett szív, 1931). Lassan érlelődik a felismerés és még lassabban az elhatá­rozás: 1937 májusában szakít az emigrá­ció eszményeivel, gyakorlatával, hazatér Moszkvába. Az anyaföld új tervekkel, égő alkotóvággyal ihlette meg­­ tékozló fiát. De Kuprin nem válthatta valóra terveit: 1938 augusztusában, súlyos betegség után meghalt. 2­ala Smil Apostol András (1M-1902) Kell-e képet­ festeni Zala Emil ismerős arcáról? Hiszen már ez a hátravetett, ma­gyaros keresztnév-használat is mutatja (akárcsak Verne Gyula esetében), hogy mennyire meghonosodott nálunk. Való­ban, kevés nyugati író gyakorolt olyan nagy és tartós hatást a magyar írókra (Justh Zsigmonditól Nagy Lajosig, Móricz­­ról és Bródyról nem is beszélve) és olva­sókra, mint az az író, akinek Germinal­­járt már egy évvel a párizsi kiadás után lefordították és akit halálakor Ady mél­tatott a Nagyváradi Naplóban. Úgy érzem mégis — most, amikor az Európa kiadónál megindul az új, reprezentatív Rougon-Macquart ciklus — érdemes rö­viden visszapillantani Zola életére és munkásságára, annál is inkább, mert a régi lelkes olvasóközönség után, amely valaha a munkásotthonok könyvtáraiban olvasta rongyosra regényeit, felnőtt a Zo­lával most ismerkedő új, minden eddigi­nél szélesebb olvasó­nemzedék. 1891-ben, vagyis ötvenegy éves korában az akkor már világhírű író így felelt egy újság körkérdésére: „Milyen jellemvonást becsül a legjobban a férfiaknál? A jósá­got. — Kedvenc elfoglaltsága? A mun­ka. — Kedvenc színe: a vörös. —­­Hogyan szeretne meghalni? Hirtelen.” És csak­ugyan! Egész életét a jóság kultusza, az igazság szeretete és a kitartó, buzgó munka jellemezte. És amikor 1902-ben, talán reakciós ellenségei által szándéko­san megrendezett széngázmérgezés hirte­len megölte, Anatole France, akinek a pályafutása sok tekintetben emlékeztet a Zoláéra, jogosan sürgönyözhette az öz­vegynek: „Az ön gyásza egyetemes gyász. Az emberiség elvesztette egyik legjobb koponyáját, egyik legnemesebb szívét. Zola hatalmas művet és fennkölt példát hagy hátra.” Francesco Zolának, a kalandos életű, Stendhal vagy Dumas tollára kívánkozó velencei mérnöknek, az idegenlégió had­nagyának a fia 28 éves, újságcikk, műkritika, egy verejtékszagú tárcaregény (Marseille rejtelmei), néhány novella, egy megbukott színdarab és egy jó regény (Thérèse Raguin) van mögötte, amikor ifjonti hévvel párbajra h­ívja ki a XIX. század nagy író-óriását, Balzacot, sze­­retve-féltve tisztelt mintaképét és elké­szíti a tíz kötetre tervezett (később, mint tudjuk, húsz lett belőle) hatalmas regény­­ciklust, amelyet ötvenhárom éves korá­ban fejezett be. Balzac csak 1842-ben dol­gozta ki, hogy úgy mondjam „menet köz­ben”, az Emberi Színjáték tervét, vagyis akkor, amikor művének nagyobb részét már megalkotta. Zola tudatosabb tervező: eleve kidolgozta a ciklus vázlatát, elkép­zelte a szereplőket, megszabta a cselek­ményt és megrajzolta a családfát. Bar­busse 1931-es kitűnő Zola-monográfiájá­­ban azt írja, hogy a ciklus „világrajötte az emberi értelem egyik nagy pillanata; alig van példa a szellemi alkotások tör­ténetében arra, hogy valaki ilyen ponto­ 448

Next