A könyvtáros, 1959 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1959-06-01 / 6. szám

feladata. Más, mint a képzőművészé, akit ilyen vagy hasonló jellegű korlátozások nem, vagy alig gátolnak alkotásában. Más iparágak mestermunkája a nyers­anyagok megformálásán, kidolgozásán alapszik s e kidolgozás színvonala a mű­iparos technikai vagy művészi képessége révén az elképzelhető legváltozatosabb lehet. A könyvtervező, adott elemeket (betűt, színt, vonalat, ornamentikát, illusztráció­kat) formál egységbe. Feladata, hogy a célt és a rendeltetést szem előtt tartva ezeket az elemeket a könyvtervezői for­maalkotás esztétikai szempontjainak és a technikai követelményeknek megfelelően rendezze el. Azt valljuk, hogy bár a könyvművész alapvető ténykedése formaalkotó jellegű, mégsem szabad a formalizmus hibájába esnie. Az új magyar könyvművészet mes­terei bátran nyúlnak a legmodernebb megoldásokhoz, de mindig óvakodtak és óvakodni is fognak attól, hogy munká­jukban a lélektelen és öncélú formaliz­mus váljék uralkodóvá. De ez nem jelent­heti azt, hogy az ellenkező végletbe len­dülve csakis a száraz és szigorú funkcio­nalizmus szempontjai érvényesüljenek egy-egy könyvművészeti alkotásban. Ép­pen az esztétikai és funkcionális szem­pontok gyakran tapasztalt kiegyensúlyo­zatlanságát (azt, hogy sokszor az értelmi tagolás, a funkció hátrányára alakították a formát) tesszük bírálat tárgyává. * A könyvművészetben nem elegendő a jellegzetesnek csak az illusztratív elemek­kel való érzékeltetése. Az irodalmi mű eszmeiségét a betűtípussal és a tipográfiá­val is ki lehet fejezni. Ez azonban igen nehéz, sok tapasztalatot igénylő feladat, amely sok tényezőből tevődik össze. A betűtípus kiválasztásában, a szedéstükör szélességének és magasságának meghatá­rozásában, a sorok ritmusának, egy-egy cím fokozatának megállapításában, a be­tűsorok kiegyenlítésében, a betűcsoporto­kon és oldalakon belüli térelosztásnál a tipográfiai formaalkotás tudatossága szükséges. Egy-egy könyv külsőleges alkotórészei­nek, a táblaborító és a kötésterv formai kialakításának a belsővel (a szövegolda­lakkal) formai összhangban kell lennie. A tipográfiai formának a belülről kifelé irányuló logikai felépítésből kell adód­nia. A helyes proporciókkal kialakított szedéstükör, a margóviszonyok, az oldal­pár jó arányai — az összes formai elemek alapja. Ügyelnünk kell arra is, hogy az alkal­mazott díszítőelemek formája, stílusa, az illusztrációk és a betűk vonalvezetése összhangban legyenek. Az irodalmi tarta­lommal helyesen összehangolt betű, a szöveget magyarázó (a történést, a tájat, az emberi karaktert térben és időben a képzőművészet eszközeivel megjelenítő) illusztráció, a mű történelmi, etnográfiai stb. jellegét érzékeltető ornamentika, a papíranyag, a könyvkötés tényezőinek összecsendüléséből, a tartalom és forma harmóniájából akarjuk létrehozni a szép magyar könyvet és modern tipográfiát. Összegezve: magunkévá tehetjük az NDK könyvművészeti bizottságának alap­elveit, amelyek szerint: 1. A könyv külső kialakítása fejezze ki az irodalmi tartalmat és szolgálja a kultúrforradalmat. 2. A kivitelezésnek tekintettel kell lennie a könyv céljára, olvasótáborára, elérhető árára és maximális minőségére. 3. A könyvművészeti verseny keretében csak azt a könyvet szabad kitüntetni, amelynek minden alkotó eleme esztétiku­san összehangolt. 4. A klasszikus könyvalkotás alaptör­vényeinek és értékálló tapasztalatainak figyelembevétele mellett támogatni kell azokat a kísérleteket, amelyek nem diva­tos hatásokra törekednek, hanem eredmé-

Next