A könyvtáros, 1959 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1959-06-01 / 6. szám

ELEK ARTUR EMLÉKEZETE TIZENNÉGY ÉVE MÚLT, hogy Elek Artur, a kiváló művészettörténeti író és kritikus agyonlőtte magát.* Nem bírta el­viselni a zsidóüldözéssel járó mélységes megaláztatásokat. Az öngyilkosság gondolatával már évek óta foglalkozott, megbarátkozott vele ben­ső barátjának, Osváth Ernőnek öngyil­kossága után. De lassan búcsúzott az élet­től, melyet kimondhatatlanul szépnek vallott. Hogy lelki egyensúlyát visszaszerezze, 1938 nyarán Itáliába utazott, ahol min­dig boldognak érezte magát. Út­ja nem hozott enyhülést. Hazatérve azt hangoz­tatta, hogy kenyere javát már megette, úgyszólván héjáihoz ért, előbb-utóbb tá­voznia kell. De még évekig vergődött. Vé­gül Fülep Lajoshoz intézett levelében, melyben végső akaratát is közölte, vég­leg elbúcsúzott az élettől. Csalódott ember volt egész életében. Pályája kezdetén novelláival nem aratott tovább segítő sikert. Móricz, Schöpflin, Színi és Szilágyi ismertető, habár elis­merő kritikáiból megértette, hogy más­felé kell tájékozódnia. Ekkor Amerika nagy és szerencsétlen költőjéről, Poe Ed­gárról írt két tanulmányt. Velük sem volt megelégedve. Áttért a képzőművé­szeti irodalomra. Jól tette. Itt találta meg azt a megnyugvást, amelyre valóban szüksége volt. Az Újság szerkesztőségében Kóbor Ta­más, Szőllősy Zsigmond, Kemény Simon, Bródy Sándor és Móricz Zsigmond vol­tak éveken át kollégái. Olyan gazdag képzőművészeti rovatot teremtett, amely párját ritkította a magyar újságírásban. Nemcsak dicsért, méltányolt, vagy kor­holt, hanem harcolt is, ha igaz ügy mel­lé állhatott. Petrovics Eleknek, a Szépmű­vészeti Múzeum főigazgatójának méltat­lan nyugdíjaztatása ellen hónapokig küz­dött, persze hiába. Leghevesebb harca a Műcsarnok körül folyt le, ahonnét a re­akciós és nagyrészt tehetségtelen mara­diak 1931-ben tagdíjhátralék ürügyén ki­zárták a magyar képzőművészek színe­­javát: Csók Istvánt, Fényes Adolfot, Glatz Oszkárt, Iványi-Grünwald Bélát, Katona Nándort, Magyar-Mannheimer Gusztávot, Márk Lajost, Nagy Sándort, Perlmutter Izsákot, Révész Imrét, Réti Istvánt, Rudnay Gyulát, Vaszary Jánost, Zádor Istvánt, Tornyay Jánost, Thorma Jánost, Nyilassy Sándort, Ligeti Miklóst, Kisfaludy Strobl Zsigmondot, Simay Im­rét. Az erre keletkezett nagy kavarodás végén Elek azt állapította meg cikkében, hogy a Képzőművészeti Társulat — ez volt a Műcsarnok hivatásos címe — lejá­ratja a magyar művészet tekintélyét és demoralizálja a közízlést. Erre a műcsarnokiak rágalmazás és becsületsértés miatt pert indítottak Elek ellen. Egy év múlva került sor a főtár­gyalásra. Négy napon át harcolt a vád és védelem egymással. A védő szerepét Ró­zsa Miklós töltötte be kitűnően. A tárgya­lási teremben ott szorongott úgyszólván az egész magyar írói és képzőművészeti világ. De hiába tanúskodtak Elek igaza mellett Márk Lajos, Márffy Ödön, Ligeti Miklós, Csók István, Zádor István, Réti István, Lyka Károly, Kárpáti Aurél, Mi­­hályfi Ernő, Rabinovszky Máriusz, a semminemű szakismerettel nem rendel­kező és kezdettől fogva rosszindulatú bíróság Méhes elnöksége alatt inkább az Elek ellen nyilatkozó műcsarno­kiaknak adott hitelt. Ezek szabadon szá­­jaskodhattak, amivel Zala György, Ku­kán Géza, Márton Ferenc bőségesen éltek is. Zala a magyar avantgradistákat a Li­­pótmezőre küldte, Cholnoky Jenő pedig földrajztanár létére művészeti szakértő­nek tartván magát, dühtől remegő han­gon azt üvöltötte, hogy a moderneket úgy kellene korbáccsal kiverni a Műcsarnok­ból, ahogy Krisztus kiverte a kufárokat a templomból. Hiába próbálta Rózsa Mik­lós keresztkérdésekkel zavarba hozni a féktelen dühre gerjedt Zalát és Bosznay Istvánt, a tárgyalási elnök belé fojtotta a szót. Végül is kétrendbeli rágalmazás cí­mén pénzbüntetésre ítélték Elek Artúrt, aki az egész tárgyalás alatt higgadtan viselkedett, holott lobbanékony termé­szetű volt. ÉVEKEN ÁT VEZETTE A NYUGAT képzőművészeti rovatát is. Nem volt fél­tékeny, másokat is szívesen szóhoz jutta­tott benne. Mély és hű barátság fűzte a Nyugat vele félig-meddig egykorú nagy­jaihoz, Osváthoz, Babitshoz, Móriczhoz, Schöpflinhez. Végtelenül fájlalta, hogy Babits és Móricz között áthidalhatatlan ellentétek merültek fel. A fiatalabb író­nemzedéknek is bőven juttatott szerete­­téből. Barátai a múzeumi élet és a mű­vészeti irodalom kitűnőségei, Petrovics Elek, Réti István, Fülep Lajos, Lyka Ká­roly, Meller Simon, Hoffman Edit igen nagyra tartották. Jellemző tartózkodó vi­selkedésére, hogy egyikükkel sem tege­­ződött. Kitűnően írt. A Nürnbergi madonnáról szóló egyik rövidke, a Nyugat 1929-es évfolyamában megjelent tanulmányáról „ A platánsor” c. elbeszéléskötetéből áprilisi számunkban közöltünk szemelvényt. A kötet a Szépirodalmi Kiadónál jelent meg. 461

Next