A könyvtáros, 1960 (10. évfolyam, 1-12. szám)

1960-04-01 / 4. szám

séggé lelkendezett romantikának és ba­rokknak. Merész analógia-keresésének egyik legérdekesebb példája, egyáltalán szellemtörténész csapongásainak talán leglátványosabb eredménye a Vázlat a szecesszióról (1930) című szellemes es­­­széje. A marxizmus ideológiájának hódítá­sát tudomásul veszi, de a társada­lom fejlődéséről alkotott szemléletében ebből már alig érvényesül valami. A ma­gyar parasztság például szerinte kultúrá­jában „lényegében mindazokkal a szer­kezeti, lélektani, értékbeli feltételekkel rendelkezik, mint a magas kultúra”, és e téves premisszájának megfelelően a fej­lődés csúcsértékeit a parasztság kapitali­­zálódásában véli föltalálni (Nép és közös­ség, 1936). A proletariátus helyzetéről, világformáló hivatásáról nem beszél, íróit is csak individuális alkotó voltukban is­meri el. Majdnem így választja el egész világ József Attiláról vallott felfogását is attól a szemlélettől, amelyet korunk ala­kított ki számunkra és bennünk a költő­ről. Ahogy a legutolsó időkig a Holdnak is csak egyik felét ismertük, valahogy úgy, csupán egyik oldaláról tudja ő is megközelíteni „az érzékeny költőt”, a „mélylélektan” felől, amikor ilyenformán összegezi végső titkait: „A mamás ol­talomkeresésben és a tiszta gyermeki lá­tásban gyökerezik József Attila lelke és költészete.” Kisebb arányú félreismeré­sekkel Kosztolányi értékelésében is ta­lálkozunk nála. A Kisgyermek darabjait például többre becsüli, mint a Bús férfi panaszai­t, és a Meztelenül szabadversei is különösképpen jobban megragadják, mint a Számadás remekei. Aztán Koszto­lányi humorá­t is (1943) nagyon nem jó helyen keresi és ott is túl nagy lelken­­dezéssel találja meg. Ez a rögtönzött arckép még eltökélt vázlatosságaiban is hiányos volna, ha el­hallgatnánk Babits világirodalom-törté­netéről írt, lényegében találó, de azért he­lyenként emancipáló szándékával már majdnem kihívó bírálatát (Egy ízlésforma önarcképe, Személyes kérdésben, 1935). Ami manifesztumszerű volt a kritikában — az idegen mesterek hangoztatása —, az érthetően bántotta Babitsot, de azért ve­­zérsége védelmében, pr­esztizskoldulásá­­ban még­sem lett volna szabad olyan messzire elmennie, amennyire hiúságá­ban, érzékenységében és érzelmi függő­ségében az egész akkori irodalmi közvé­leménynek kiszolgáltatta magát. A vá­laszok közül is Halászé volt a rokonszen­vesebb és meggyőzőbb. Babits nem tudta megbocsátani „az új nemzedék lázadási kísérletét”, az egész vitában bizonyos el­­vakultsággal ennek az érzésnek a hatása alatt állt, ezért is kerülhetett ki győztes­ként a kevéssé épületes kontroverzióból a fiatalabbik író, ami azonban lényegé­­­ben nem vált további kapcsolatuk kárára, már amennyiben a keserves tanulság a jóvátétel sietős szándékával térítette vissza a meggondolatlanul „lázongót” régi lojalitására (Babits, az esszéíró, 1938). A kevéssé méltányolt korszellem, az észre nem vett kollektív erők különös iróniával lassan magán Halász Gáboron is elvégezték alakító munkájukat. Az in­dividualista arcképfestő, a kényes forma­művész, aki valamikor „középhelyet” fog­lalt el „a pozitivisták és a szellemtörténé­szek szektái” közt, negyvenes éveire (Portré és tabló, 1942) eljutott a tablóhoz, műfajának ahhoz a változatához, amely az élet „szövevényét”, a korok rétegező­­déseit, „az anyagszerűség sűrű titkait” mindennél jobban tudta ábrázolni. Az egykori mester, Sainte-Beuve most új mintaképnek engedte át a helyét: Tame-nek, és a klasszikus realisták, egy Balzac, Tolsztoj vagy Hardy tisz­telője a nagy formabontókon: a jellem­festés, az idegfeszültség „mániákusain” vagy az „őrjöngő stílus” virtuózain túl­jutva immár semmi után sem vágyó­dik annyira, mint a biztos, a fogható, a megnyugtató külvilág után. „Nap­jainkban titkok és áltitkok sűrűjéből szabadulva olthatatlanul szomjazzuk a reálisat” — vallja ennek a talán leg­mélyebb és egyik legszubjektívebb írásá­nak a befejező soraiban. Mindenesetre érdekes tény, hogy a bekövetkezett kor­szakos változásnak már évtizeddel előbb akadt kivételes erejű szószólója, egykori kivételes erejű — ellenfele személyében. LUKIANOS L Antal László (i. sz. 120 körül—180 után) ukianos, akit Engels „a klasszikus ókor Vol­taire-j­ének” nevez, a ró­mai császárkor görög irodalmának egyik kimagasló egyénisége, a görög szofisztika második virágkorának legjelesebb képvi­selője. A szíriai Samosatában született, szegénysorsú szülei a szobrászmesterség­re taníttatták, az­ ifjút azonban — mint Álomlátás c. művében maga meséli — jobban vonzotta a műveltség, amit akkor az újonnan felvirult szofisztika képviselt. Kisázsia ión városaiba ment, ott sajátí­totta el az irodalmi nyelvet és a retorika művészetét; szép sikerekkel indult az ügyvédi pályán, de jobban vonzotta a vándor­szónok változatos életmódja. Be­barangolta Görögországot, Macedóniát, Itáliát és Galliát. Rómában megismerte- 282

Next