A Könyvtáros, 1961 (11. évfolyam, 1-12. szám)

1961-04-01 / 4. szám

­ Tömörkénytől csupán tizenöt (Kölcseytől pedig éppen csak négy). A századforduló magyar munkásságá­nak életéről a legpontosabb megfigyelé­seket, a legjobb művészi ábrázolást Thury Zoltán novelláiban találjuk. Elbe­széléseiből több válogatás is sajtó alá került (Éjjel, Egy arany, Előbb meg kell halni, az utóbbi A magyar irodalom gyöngyszemei népszerű sorozatában­, pub­licisztikájának és életrajzának megírása azonban még késik. Végezetül egy áttekintő gyűjteményre hívjuk fel a figyelmet, a Táncsics Könyv­kiadó Fenn és lenn című antológiájára, mely Tolnai Lajostól Móricz Zsigmondig és Nagy Lajosig mutatja be a magyar novellatermés javát, összesen harminc­egy író elbeszéléseit. A válogatás igyeke­zett hangsúlyozni irodalmunk realista hagyományait, de olykor szeszélyes íz­léssel ítélt: a kitűnő Papp Dániel például kimaradt a gyűjteményből, ellenben be­került a jelentéktelen­­ Papp Mariska, akinek igen vékonyan csörgedező írói vé­nájából csak olyan gyengécske tárcákra futotta, mint a kötetben közölt szenvelgő kis novellette, mely arról szól, hogy egy művész az elhunyt édesanyja lakásán fe­lejti kutyáját, s míg ő a világhír után fut, a szegény állat éhen vész, ezen az­tán a hazatérő művész szerfölött elbú­sul ... Az ilyen melléfogások mindaddig ne­hezen elkerülhetők, amíg a századvég irodalmáról nem készül marxista szel­lemű összefoglaló feldolgozás. Mivel a kétkötetes új magyar irodalomtörténet­nek csak 1849-ig terjedő első része jelent meg, korszakunkra vonatkozóan Szabol­csi Miklósnak A kultúra világa negyedik kötetében közölt vázlata az egyetlen megbízható áttekintés, mely rendelke­zésünkre áll. OLaa&ás közben A FORRADALMI ROMANTIKÁRÓL Ma már nyilvánvaló, hogy korunk vi­lágirodalmának legjelentősebb ténye szocialista realizmus kibontakozása, ezért a természetes, hogy az irodalomtudomány legfontosabb kérdései közé tartozik: mi újat adott a szocialista realizmus eszté­tikai vonatkozásban az irodalomnak. Ez­úttal — a forradalmi romantika kérdését érintve — csak egyetlen új vonást emlí­tek: azt a jellemző jelenséget, hogy eddig ellentétekként szereplő esztétikai kate­góriák magasabb egysége született meg a szocialista realizmusban, — például a romantikáé és a realizmusé. A romantikának, mint a francia forra­dalom után Európa-szerte hódító iro­dalmi iránynak megítélése nagyon bo­nyolult és sokrétű feladat. Az az ága, amelyik főképp a francia irodalomban erősödött meg, sok tekintetben támaszko­dott a felvilágosodás gondolatvilágára, és haladó társadalmi törekvéseket hordo­zott; a — főképp a német irodalomban eláradó — schlegeli, novan­si regényes­ség, a múltba, misztikumba menekülés, az individualizmus túlburjánzása pedig kétségtelenül reakciós. Van azonban — esztétikai viszonylatban — egy kö­zös vonása a sokágú és eltérő társa­dalmi szerepű romantikus irodalomnak. A valóság lényeges jellemzői nem tipi­kus vonásokban jelentkeznek itt, mint a realizmusban, hanem rendkívüli helyze­tek, kivételes jellemek tükrében, a kép­zelet és a szubjektivitás nagyobb hang­súlyú szerepével. Mikor a múlt század 90-es éveiben megjelentek az ifjú Gorkij elbeszélései (Legenda az égő szívről, Makar Csudra, Szergij anyó stb.), amelyek tele vannak rendkívüli helyzetekkel, a képzelet s az ábránd hullámverésével, a kor irodalmi közvéleménye elkésett romantikusként emlegette az elbeszélések íróját. Maga Gorkij azt vallotta erről, hogy a kor iro­dalmában sok a „szomorú, apró-cseprő igazság”, de az ő írásai többre töreksze­nek: „az élet tökéletesítésének vágya ... mélységes hit az emberben ... lángoló harag ... őszinte felszabadult szeretet” ihletik. A valóságból sarjadnak ezek az elbeszélések, de túl is emelkednek rajta. Nemcsak olyannak látja Gorkij a való­ságot, amilyen, hanem olyannak is, ami­lyennek lennie kell­­— és lesz is. Az élet új, emberibb lehetőségeinek megsejté­sétől a valóság forradalmi megváltozta­tására ösztönző képekig terjed ennek a lényegében új romantikának a skálája. Azért kell itt felhívni a figyelmet Gorkij ifjúkori elbeszéléseire, mert ezekben szü­letik meg először realizmus és romantika ellentmondás nélküli egysége, amely ké­sőbb a szocialista realizmus egyik jel­ ooo

Next