Könyvtáros, 1967 (17. évfolyam, 1-12. szám)

1967-03-01 / 3. szám

tika képviselői, a filológiai iskola tudósai és természetesen a szocialista irodalom harcosai. Barta János Horváth János követő­jeként lépett az irodalomtörténetírás vi­lágába. Új könyve, a költők és írók ta­nulmányait gyűjti egybe — általában a régi, illetve a XIX. századi magyar iro­dalomról. Legfőbb erényei a lélektani elemző készség és a kor gondos, józan vizsgálata. Barta egyéniség és környezet kölcsönhatását rajzolja meg, munkáiban hatalmas filológiai jártasság, szigorú íté­lőerő és a jellemzés fölényes gyakorlata egyesül. Ilyen például a kötetben olvas­ható Mikes-, Kazinczy-, Kemény- és Vaj­da-tanulmány. Máskor viszont elméleti érdeklődésével és vitázókedvel ejti meg olvasóját. Élmény és forma című köny­véből ismertek azok a tanulmányok, me­lyek a marxista esztétika legtöbbet vita­tott kérdéseit: a tükröződés és a realiz­mus elméletét világították meg számos új és friss szempont felvetésével. Nos, ezeket az eredményeket konkrét mű­elemzések és portrétanulmányok készítették elő, illetve hasznosították: a Jókai és a művészi igazság és a Mikszáth problémák. Ezekben az írásokban a realiz­mus korhoz kötöttségének tételét bontja ki. Könyve, igaz, csupán néhány kérdéssel foglalkozik; ezek azonban XIX. századi irodalmunk kulcskérdései. Munkája éppen ezért a század irodalmi problémáinak összegezésévé kerekedik. Kardos László eszmélkedése a Nyugat radikalizmusából indult, s minden zökkenő nélkül jutott el a marxizmusig. A nyugatos szellem érzékenysége, igényessége jelent­kezik azokban a tanulmányokban is, miket most Közel és távol című kötetében olvashatunk. Shelley, Rimbaud, Csehov, Pontopiddan, Thomas Mann arcképe azon­ban azt tanúsítja, hogy ezt az érzékenységet sikerült összekapcsolnia a marxizmus fegyelmezett gondolkodást kívánó módszerével: szubjektivitás és tárgyiasság ötvö­zeteit alkothatta meg. Legjobb esszéje, a Karinthy Frigyes (valaha a Nyugat tanul­mánypályázatának nyertese) szellemi portré, az esszéíró nemzedék „kísérleteinek” rokona. A felbomló polgárság gondolkodása és a szilárd világkép igényének küzdel­meként mutatja be Karinthy sorsát, s ezzel személyes gondjairól, problémáiról is vall. Portréit néhány irodalom-, műfordítás- és rímelméleti tanulmány, valamint Szabó Lőrinc hozzá intézett leveleinek közlése egészti ki. E nemzedékhez tartozik Trencsényi Waldapfel Imre is, Humanizmus és nemzeti irodalom címmel kiadott, válogatott tanulmányait tartalmazó kötetét a Könyvtáros 1966. 9. számában (551—553. 1.) „Könyvek az irodalomtörténetírás műhelyéből” c. cikkünkben ismertettük. Végül a szocialista kritika idősebb nemzedékét Tamás Aladár könyve, az Aggo­dalom jegyében képviseli. E gyűjteményben a moszkvai Új Hangban, a párizsi Üzenetben és a felszabadulás utáni hazai folyóiratokban megjelent cikkeiből, tanul­mányaiból válogat. A kötet első felét jellegzetes írásként vezeti be a „Párizsi figyelő”, az a cikksorozat, melyben Tamás a világháború előestéjéről számolt be. A kommu­nista publicista szenvedélyével mutatta be a spanyol köztársaság bukását, az iro­dalom és a művészet antifasiszta küzdelmét. A világra figyelt, szorongató események közelségében kellett ítélkeznie, leginkább mégis Magyarország gondjai foglalkoz­tatták. Fájdalmasan, szenvedéllyel vagy örömmel foglalkozott a hazai közélet és irodalom jelenségeivel. Szabó Pál, Darvas József, Zsolt Béla és Sárközi György mű­veiről írt, Illyés, Veres Péter és Vámbéry Rusztem cikkeit figyelte. Bírált, korrigált és biztatott. Helyzete: a távolság egyszerre adott ítélkezésének áttekintő távlatot és fosztotta meg a hazai viszonyok árnyalt ismeretétől. Későbbi írásai a szovjet irodal­mat népszerűsítik, kortársaira emlékeznek. Legfontosabb tanulmánya a József Attila a munkásmozgalomban. Ebben az írásban érdekes dokumentumokat tár az irodalom­­történeti közvélemény elé. 172

Next