Könyvtáros, 1978 (28. évfolyam, 1-12. szám)

1978-05-01 / 5. szám

A KÖNYVTÁROS KISLEXIKONA Mi a heurisztika és a heurisztikus információ? „Az emberi tevékenység olyan folyamatait, amelyek bizonyos találgatás, bizo­nyos sejtelem elemeit tartalmazzák, heurisztikus folyamatoknak, az ilyen folyamatok törvényszerűségeit vizsgáló elméletet pedig heurisztikának nevezzük. A heurisztikus tevékenységgel mindenütt találkozunk, ahol nem állnak az ember rendelkezésére logikus cselekvési sémák (algoritmusok), vagy ha az adott feladat összes megoldási változatának felsorolása lehetetlen.” V. Puskin idézett meghatározásából kitűnik, hogy a heurisztikának a legszoro­sabb kapcsolata van az alkotó (művészi, tudományos, technikai) munkával, a felfe­dezéssel, feltalálással, s általánosságban az újat teremtő (kreatív), problémameg­oldó gondolkodással. Amint Pólya György mondja: „A heurisztika célja a felfede­zés és feltalálás szabályainak tanulmányozása.” A heurisztika kifejezés görög eredetű, a herariszko (találok) szóból származik. Jelen­tésbelileg csaknem hasonló kifejezés a latin „ars inveniendi”, vagyis a „fel­találás művészete”. A heurisztikai kutatások éppen arra irányulnak, hogy ennek a „művészetnek” folyamatait pontosabban megismerjük, alkalmazzuk s ezáltal tudo­mányos alapra helyezzük — amennyire ez egyáltalán lehetséges. A heurisztikus módszert úgy is felfoghatjuk, mint a matematikából jól ismert ún. „trial-and-error” eljárás egyik megnyilvánulási formáját. Ez a módszer egy fel­merülő problémának próbálgatás, találgatás, sorozatos közelítés útján végbemenő megoldását jelenti. Kísérletet (trial) teszünk valamilyen megoldási mód alkalmazásá­ra, de ez eleinte rendszerint — kisebb-nagyobb mértékben — tévedéshez (error) ve­zet, ezért újabb eljárással próbálkozunk mindaddig, amíg a hibát teljesen ki nem küszöböljük. Az ilyenféle heurisztikus módszer fontos szerepet játszik az oktatásban is, olyan esetekben, amikor azt akarjuk elérni, hogy a tanulók ne kész problémamegoldó „re­cept” alkalmazásával, hanem önálló gondolkodással találjanak rá a probléma meg­oldásának nyitjára. Ez volt egyébként Szókratész tanítási módszere is, aki nem egy­szerűen ismereteket „közölt”, hanem végigvezette tanítványait a problémalátás és -megoldás szellemi folyamatain, „lejátszatta” velük a szükséges gondolkodásbeli „mechanizmus” egész menetét. Általánosságban tehát azt mondhatjuk, hogy a problémamegoldáshoz vezető gon­dolkodás találgatáson, feltevésen, elképzelésen alapszik s a megoldás tulajdonképpen akkor van meg, amikor a feltevés bizonyítottá válik. Ez esetben természetesen tudo­mányos-technikai alkotásról beszélünk, a művészi alkotásnál az eredmény, az érték, az igazság, a szépség stb. kritériumainak megállapítása igen bonyolult dolog, és sok­kal erősebben van alávetve a szubjektív megítélés önkényének. De a heurisztikát nem annyira az alkotás eredménye, mint inkább az alkotás megszületésének folyamata érdekli. S a kész alkotásokat csak olyan szempontból vizs­gálja, hogy megpróbálja reprodukálni azt az utat, amely az alkotáshoz vezetett, s ennek alapján kísérel meg általánosítható tapasztalatokat megállapítani az alkotó folyamatról. Bernal, a kiváló fizikus és tudománytörténész mutatott rá, hogy a tudományos közlemények alapján csak nagyon ritkán lehet rájönni arra, valójában hogyan is végezte munkáját a kutató, mert a tanulmányban közölt logikai lépések rendsze­rint merőben különböznek a kutató munka folyamán megtett tényleges lépésektől. Ezek a lépések ugyanis igen gyakran — amint utaltunk is erre — csupán „előér­zet” következményei voltak, de ezek az előérzetek,­­akár helyesnek, akár helytelennek bizonyultak később, nagyon hasznosak lehetnek — ezeket éppúgy publikálni kel­lene, mint magukat az eredményeket. Bernal nyilvánvalóan a heurisztikus folyamatokra utal, és egyben rámutat a heu­risztikus információ egyik fontos feladatára, szerepére. Arra ugyanis, hogy a tudo­mányos tájékoztatás során nemcsak a konkrét eredmények (a „releváns informá­ciók”), hanem az alkotást ösztönző, sokszor egészen váratlan irányból érkező, vélet­lenül felbukkanó „heurisztikus információk” is rendkívül fontosak a kutatás végső eredménye és későbbi fejlődése szempontjából. Ezt egyébként igen sok nagy tudós hangsúlyozza. Szent-Györgyi Albert ezt írja: „Amennyire vissza tudok emlékezni, nagyon ritkán fordult elő, hogy bármelyik prob­lémának megoldására tudatos gondolkodás útján jöttem volna rá.” Kétségtelen, hogy 301

Next