Könyvtáros, 1980 (30. évfolyam, 1-12. szám)

1980-02-01 / 2. szám

tetben mintegy 5000 művet tartanak itt számon. A lexikonok és a színházi ter­minológiai szakszótárak mellett a polco­kon sorakoznak a Magyarországon meg­jelenő szakmunkák — lehetőség szerint teljes számban. (A nálunk megjelenő összefoglaló művek, monográfiák száma egyébként meglehetősen kevés!) A kül­földi színházi szakkönyvek közül a tár­ban megtalálhatók a fontosabb lexiko­nok, enciklopédiák és az olyan nagylé­legzetű összefoglalások, mint Kinder­mann Theatergeschichte Europas című munkája. De megveszi a tár az egy-egy ország színháztörténetét, nevezetesebb színházak életét bemutató műveket is, il­letve mindazokat a monográfiákat, ame­lyek fontosabb színházi korszakokkal, műfajokkal, neves rendezőkkel, színé­szekkel stb. foglalkoznak. A színháztörténet kutatása a szöveg­­könyvtár nélkül elképzelhetetlen volna. Ezért törekszik a tár minél több rende­zői, súgó-, cenzúrái példány, továbbá ügyelői, díszlettervezői stb. szövegköny­vek megvásárlására, s nem célja az egyes drámák újabb és újabb kiadásainak tá­rolása. A „hőskor” kéziratos szöveg­könyveiből tudható meg például, hogyan adták elő az akkori társulatok Shakes­peare vagy Schiller drámáit, Garay János Báthory Erzsébetjét vagy Nagy Ignác Tisztújítását. A kéziratos szövegkönyvek esetében a rendezői, súgó- vagy cenzú­rás példányok még igen gyakran egybe­esnek, jobbára csak a kutató szeme veszi észre a különbségeket. Másik jellemző­jük, hogy viszonylag kevés bejegyzés maradt fenn bennük. Annál több a ké­sőbbi nagy rendezők szövegkönyveiben! Paulay Ede vagy Hevesi Sándor például nemcsak mozgásutasításait jegyezte fel, hanem példányaik híven megőrizték el­gondolásaikat, még a színpadképet is né­hány skiccel. — A Nemzeti és a Vígszín­ház szövegkönyvtára viszonylag hiány­talan, a Népszínház sikerdarabjainak vi­szont már gyakran nincs nyomuk. (A rendezői példányokat a kottával, díszlet­tervvel stb.­­ kölcsönadták a vidéki tár­sulatoknak, s azok többnyire ott is ra­gadtak.) Furcsa ellentmondás, de ma, a gépi sokszorosítás korában csaknem re­ménytelen egy-egy rendezői vagy súgó­példány megvásárlása . . . Ahol tetemes hiányok mutatkoznak a szövegkönyvtárban, támpontot nyújtanak a színlapok. Ezekből elképesztően sok ta­lálható a gyűjteményben (csak a Nem­zeti Színházé 28 ezer, a Vígszínházé 15 ezer darab!) — mégis rendkívül nagyok a hiányok. A 20. század első évtizedéig ugyanis a színigazgatók minden napra új színlapot adtak ki, amelyek még az­nap „lejártak”, így értéktelenek voltak. (Ha mindegyik megvolna, mindenestől megtölthetnénk velük a Széchényi Könyv­tárat!) Ami mégis megmaradt, gyakran egyetlen bizonyítéka egy-egy vidéki ván­dortrupp, kis mutatványos vagy műked­velő társulat létének. A gyűjtemény leg­régebbi darabja egy 1793-as keltezésű kolozsvári színlap, öt példány az első magyar színtársulattól is fennmaradt — és érdekességként: két New York-i szín­lap 1876-ból és 1878-ból, egy műkedvelő társaság előadásáról. Megidézni a látványt A táj kegyeletből őriz néhány — főleg a Nemzeti Színháztól öröklött — olaj­­festményt is, a grafikák és a fotók gyűj­tését azonban már tudatosan szorgalmaz­za. (S ez annál fontosabb, mert a Magyar Színházi Intézeten kívül csak itt foglal­koznak rendszeres gyűjtésükkel.) A gyűjtemény legrégibb darabjai a barokk korszakból származnak, egyebek között a fertődi Eszterházy-színház szce­nikai anyagából. Eredeti díszletterv vi­szonylag kevés akadt a gyűjteményben, ezért nagy jelentőségű volt Pietro Trava­­glia 1780-ból származó vázlatkönyvének megvásárlása, majd Carl Mauer 76 terv­ből álló gyűjteményéé az 1762 és 1843 közötti évekből. A 19. század második felét már a hazai díszlettervezés nagy­mestereinek, Lehmann Mórnak és Spann­­ratt Ágostonnak számos munkája képvi­seli; századunkból pedig olyan különle­gességek is akadnak a gyűjteményben, mint Konecsni György egyetlen díszlet­terve (Gosztonyi János Nemzeti Szín­ház-beli Rembrandt-darabjához) vagy Pekáry István felkérésre készített két díszlete (a Csongor és Tündéhez, illetve a Ludas Matyihoz). A szcenikai gyűjteményben különleges ritkaságot is őriznek: Lajos bajor király triptichonját, amely Bulyovszkyné Szilá- 99 Lehmann Mór népszínházi díszletterve a Die schöne Melusine (A szép Meluzina) című darabhoz

Next