Könyvtáros, 1984 (34. évfolyam, 1-12. szám)
1984-05-01 / 5. szám
1080 Z iskolaszámítógép programozása című kötet is. A Tervezés és dokumentálás című, 1982-ben indított sorozat első kötete a Jackson-féle programtervezési módszert ismerteti. A személyi számítógépes játékprogramokról szól Marx Györgynek Játék a természetben című, készülő kötete. Gyakorlati okokból népszerű a Művelődési Minisztérium kutatóhelyeinek jegyzékét (nevüket, címüket, telefonszámukat és kutatási profiljukat) tartalmazó kiadványunk. Ez év elején jelent meg a XVI. országos tudományos diákköri konferencia kiemelkedő pályamunkáit tartalmazó könyv, valamint a hazai oktatásgazdaságtani kutatásokról (1951—1982) szóló kötet, Szalay Lászlóné és Szép Zsófia munkája. Intézetünk közreműködésével és anyagi támogatásával készült az Ötlet című lap Bitler melléklete, a Számítástechnika című havilap Oktatás rovata, és jelenik meg a Mikromagazin, az új számítástechnikai folyóirat. A Tudományszervezési és Informatikai Intézet különféle egységei jelenleg a főváros három, egymástól viszonylag távol eső pontján működnek. Az intézet címe: Budapest, XI., Egry József u. 1—9. 1111 Pf. 454. Bakos István Kérdezz — felelek Többen kérdezték, hogy a munkába járás során felmerülő útiköltség térítése kiket és milyen mértékben illet meg. Válasz: A munkába járással kapcsolatos utazási költség térítésének feltételeit a 13/1982. (XII. 27.) KPM számú rendelet melléklete IV. fejezetének D) pontja és a 98/1982. (XII. 27.) PM számú rendelet tartalmazza. Mindkét rendelet teljes szövege megjelent a Művelődési Közlöny 1983. évi 4. számában. Az említett jogszabályokban foglaltak értelmében a munkáltató utazási költségtérítésben köteles részesíteni a vele munkaviszonyban álló dolgozóját (ide értve a munkaviszonyban álló nyugdíjast is), ha az állandó vagy ideiglenes lakóhelye és munkahelye között távolsági közforgalmi közlekedési eszközzel utazik, illetve azzal munkába jár. Az országos közforgalmi vasutakon gyorsvonatnak vagy személyvonat 1. kocsiosztályának igénybevételéhez utazási költségtérítés nem adható, kivéve, ha a dolgozó 1968. január 1. előtt ilyen kedvezményben részesült, és azóta nem, vagy áthelyezéssel változtatott munkahelyet. Helyi közforgalmi közlekedési eszközön történő, illetve helyi díjszabáson alapuló munkábajárási célú utazáshoz, továbbá saját járművel történő munkába járáshoz utazási költségtérítés nem adható. A közigazgatási határon belül helyközi díjszabást alkalmazó közlekedési eszközzel történő munkába járás esetén a munkáltató hatáskörébe tartozik annak eldöntése, hogy a távolsági közforgalmi közlekedési eszköz, ezen belül vasút vagy autóbusz igénybevételéhez ad-e útiköltségtérítést. (Ha a dolgozó 1968. január 1. előtt is részesült ilyen kedvezményben, és azóta nem, vagy áthelyezéssel változtatott munkahelyet, őt az utazási költségtérítés megilleti.) Abban az esetben, ha a dolgozó számára helyi közforgalmi közlekedési eszközön, illetve helyi díjszabáson alapuló utazási lehetőség nincs, akkor helyközi díjszabáson alapuló utazási költségtérítés illeti meg. Az ebben a bekezdésben említett esetekben az utazási költségtérítés csak bérletjegyhez adható. A munkáltató a bérletjegyek — illetve a későbbiek során ismertetendő esetekben a teljes árú jegyek — árából az országos közforgalmi vasutakon 86 százalékot, az elővárosi vasúton (BKV—HÉV), valamint a távolsági menetrend szerinti autóbusz-közlekedésben — ideértve a közigazgatási határon belül helyközi díjszabást alkalmazó járművekkel történő munkába járást is — 80 százalékot köteles megtéríteni. A dolgozó által fizetendő összeget (a 14, illetve a 20 százalékot) a munkáltató nem 287