Statisztikai Évkönyv – 1904.

A) A minisztériumok működése - 6. M. kir. kereskedelemügyi ministerium

Fi. M. KIR. KERESKEDELEMÜGYI MINISTERIUM. 87* nemzetközi) megszűnt, 3 postai ügynökség (a kéri, szerbkereszturi és révfülöpi) postahivatallá alakíttatott át. Az 1904. év végén működött 294 kincstári, 4.121 nem kincstári, összesen 4.415 postahivatal. Postai ügy­nökség 67 lépett életbe és ezekkel az 1904. év végén összesen 205 postai ügynökség működött. Az engedélyezett ügynökségek száma összesen 344 és így megnyitásra vár még 139. Már az 1903. évi jelentésben is jelzett czélból, hogy t. i. a közönség ajánlott leveleit és csomagjait a postahivatalokon kivü­l más könnyebben hozzáférhető helyeken is feladhassa. Budapesten 3, Nyitrán, Pozsonyban, Pöstyénben, Székesfehérvárott, Szombathelyen és Zág­rábban 1—1 postai gyűjtőhely állíttatott föl. Az 1904. év végén 98 ily városi gyűjtőhely volt az ország nagyobb forgalmú városaiban. Tanyai levélgyüjtőh­ely 10 állíttatott fel és pedig Debreczen külterületén az úgy­nevezett kertekben 6, Kiskunfélegyháza külterületén 3, Zenta külterületén 1. A korábban felállítottakkal együtt az 1904. év végén 72 tanyai levélgyüjtőh­ely működik. A falazó levélhordói intézmény keretébe az 1904. év folyamán 48 község vonatott be, 19 községben ezen intézmény helyett a növekedő forgalomnak megfelelően postahivatal, illetve postaügynökség állíttatott fel. Az 1904. év végén összesen 1.049 községbe járt falazó levélhordó. Egyfogatú kocsijárat rendeztetett be Gyalárról Vajdahunyadra, Nagylángról Sár­keresztúrra, Szilágycsehről Hadadra; lovaskü­ldöncz járat Adonyból Ráczalmásra; gyalog­járat Vajánból Deregnyőre. Tizenegy közúti postajáratnál a fordulók száma szaporodott: 17 gyalogjárat egyfogatúvá, 2 egyfogatú pedig kétfogatúvá alakult át. A csomagok házhoz kézbesítése 1904-ben folytatólag berendeztetett Losonczon és Maros-Vásárhelyen, előbbi helyen 2, utóbbin 3 egyfogatú kézbesítőjárattal, 4—4, összesen 8 fordulóval. 1904. év végén volt Budapesten 24 kétfogatú és 107 egyfogatú kézbesítő kocsijárat összesen 255 fordulóval, 34 vidéki városban 19 kétfogatú és 117 egyfogatú csomagkézbesítő kocsijárat 294 fordulóval és 1 csomagkézbesítő kézikocsijárat 2 fordulóval. Új levélgyűjtő kocsijárat rendeztetett be: Aradon 4, Nyíregyházán 5, Pozsonyban 6, Újvidéken 5 fordulóval. Az 1904. év végén volt­ Budapesten 21 kocsi, 17 gyalog és 10 tricykli levélgyűjtő­járat összesen 609 fordulóval, továbbá 16 vidéki városban 30 levélgyűjtő kocsi járat 125 fordulóval. A levélgyűjtő szolgálatra 1904-ben is 22 háromkerekű motorkocsi volt használatban a helyi levelezés gyorsabb közvetítése czéljából berendezett helyi járatok pedig 5 darab négykerekű gépkocsival tartottak fenn. A posta gyorsabb szállítása érdekében új kalauzposták rendeztettek be a keszthely— tapolczai vonalon 2 vonatban, a nyíregyháza—vásárosnaményi, pápa—csornai, ruma- kle­naki, temesvár—aradi és vinkovcze—zupanjei és a varasd—goluboveczi vonalakon 1 — 1 vonatban. A Budapest—Szabadka—Eszék közt közlekedő 30. számú (jövet 29. számú) kalauz­posták mozgópostákká alakíttattak át. A Paks—Adony—Pusztaszabolcs közt működött 242. számú kalauzposta Székes­fehérvárig, a Bicske—Székesfehérvár közt közlekedő 280. számú kalauzposta Sárbogárdig és a Szatmár-Németi—Nagybánya menet 111. számú, jövet 112. számú kalauzposta a nagy­bánya—felsőbányai szakaszra terjesztetett ki. Az 1904. év végén 96 mozgó- és 394 kalauzposta közlekedett. Levél és kocsiposta szállítására használtatott fel vasúti kalauz kisérésével: Kaba— Nádudvar közt 4 vonatpár, Makó—Nagyszentmiklós közt 2 — 2 vonatpár, Szilágysomlyó—

Next