Statisztikai Évkönyv – 1905.

A) A minisztériumok működése - 6. M. kir. kereskedelemügyi ministerium

A faluzó levélh­ordói intézmény 59 községre terjesztetett ki, 11 községben pedig ezen intézmény helyett a növekedő forgalomnak megfelelően postai ügynökség, illetve postahivatal állíttatott fel. A korábbi engedélyezéseket is számításba véve, 1.035 község részére van már faluzó levélhordó rendszeresítve. A közúti postajáratok közül a távolsági forgalomban 5 gyalog- és ugyanannyi kocsi­járat a forgalom igényeinek megfelelően 1 —­1 fordulóval szaporíttatott, 1 eddig h­etenkint 4-szer közlekedett kocsijárat naponkinti lett, 20 gyalog­járat egyfogatú kocsi­járattá, 3 egy­fogatú kocsijárat pedig kettősfogatúvá alakíttatott át. A csomagok házhoz kézbesítése folytatólag berendeztetett Nagykikindán és Szabad­kán; előbbi helyen 2, utóbbin 4 egyfogatú kézbesítő járattal 4, illetve 8, összesen 12 fordulóval, Nagyszebenben pedig az eddigi 4 kézbesítő járat 5-re és a fordulók száma 8-ról 10-re szaporíttatott; a korábbiakkal együtt 1905. év végén közlekedett Budapesten 131 kézbesítő kocsijárat 255 fordulóval, 36 vidéki városban 143 kocsijárat 308 fordulóval és 1 csomagkézbesítő kézikocsijárat 2 fordulóval. Új levélgyűjtő járat rendeztetett be Maros-Vásárhelyen 3, naponkinti 7, Sopronban, Kassán, Pécsett, Aradon, 1 — 1, naponkinti 5—5, illetve Aradon 4 fordulóval. Budapest területén a levélgyűjtés az 1905. év folyamán 21 egyfogatú kocsi és 24 háromkerekű motorkocsi igénybevételével, továbbá 17 gyalogjárat útján naponként összesen 609 fordulóval teljesíttetett. Ezen kívül a pályaudvarokon kifüggesztett levélgyűjtő szek­rények kiürítésére 10 perc­c­el a vonatok indulása előtt gyalogjáratok tartatnak fenn. A helyi levelezés gyorsabb közvetítésére 5 drb négykerekű gépkocsi használtatott, mely az 1905. év folyamán 6.570 helyi járatban 84.000 km. utat tett meg. A posta gyorsabb szállítása érdekében új kalauzposták rendeztettek be a mohács— villányi vonalon 2—2 vonatban, az eszék—vrpoljei, kaposvár—barcsi, murány—pelsőcz -nagyszlabosi, nagykároly—mátészalka—csapi, oravicza—jassenovai vonalakon 1 — 1 vonat­ban; a kocsárd—szászrégeni 130. sz. kalauzpostát Dédáig, a nyíregyháza—ungvári 59. és 60. számúak pedig Sianki-ig terjesztettek ki, az Ugvár —Nagyberezna közt közlekedett 194. számú kalauzposták egyidejű megszüntetése mellett. E szerint 1905. év végén volt 96 mozgó- és 408 kalauzposta. Postaközeg közvetítése mellett levél- és kocsiposta szállításra 179 vonat volt fel­használva. Ugyanilyen szállítás, de vasúti kalauz közvetítése mellett 1905. év folyamán újonnan berendeztetett: Breznóbánya—Vereskő közt 1, Eszék—Vrpolje közt 2, Pelsőcz— Bánréve közt 1, Székely­kocsárd —Marosújvár közt 5, Székelyudvarhely — Segesvár közt 1, Kaposvár—Fonyód közt (csak nyáron) 1 és Tiszaug—Kecskemét közt 1 vonatban. 1905. év végén tehát a korábbiakkal együtt összesen 245 vonatban közvetítette a postát vasúti kalauz. Kizárólag levélposta-szállításra újonnan felhasználtatott vasúti közeg kisérésével: Jutás—Városhidvég és Baja—Szabadka közt egy-egy, Csap—Nagyberezna—Sianki, Nyíregyháza—Mátészalka, Nyíregyháza —Vásárosnamény, Nagykároly—Mátészalka, Szász­régen—Déda és Szerencs—Nyíregyháza közt két-két, összesen 14 vonat; a korábbiakkal együtt az 1905. év végén 503 vonat használtatott így fel. A dombóvári, győri 1. sz., késmárki, lévai, liptószentmiklósi, nagykárolyi, nagy­mihályi, nagyszentmiklósi, nagy­váradi 2. és 3. sz., pozsonyi 2. sz., szolnoki 2. számú és a váczi posta- és távirdahivataloknál villámvilágítás, az ipolysági és pancsovai posta- és távirdahivataloknál légszeszvilágítás rendeztetett be. A kincstári posta- és távirdahivataloknál használatos géprendszerű levélszekrények száma 60 darabbal szaporíttatott. Az 1905. év végén 192 postahelyen 3.115 géprendszerű levélszekrény volt használatban. Az elmúlt év folyamán a hírlapoknak külön kihordókkal való kézbesítése 5 helyen rendeztetett be s ekként a hírlapokat közvetlenül a vonat beérkezése után immár 68 vidéki városban kézbesítik külön e czélra felfogadott kifutók.

Next