Statisztikai Évkönyv – 1914.

A) A minisztériumok működése - 6. M. kir. kereskedelemügyi ministerium

G. M. KIR. KERESKEDELEMÜGYI MINISTERIUM. 5­)* Egy távirdahivatalra esett 60­3 km 2 terület (1913-ban 62­8 km 2) és 3.882 lakos (1913-ban 4.039 lakos). A beruházási hitel keretében a m. kir. postaházak folytatólagos kiépítése folyó- Építkezések, matban volt. Az 1914. év folyamán befejezést nyertek a szatmárnémetii, kisvárdai, salgótarjáni és Tövis pályaudvari postaházak. A fent említetteken kívül befejezéshez közeledik a gospici ház építése, valamint a brassói ház bővítése. Tervezés alatt állanak a Debreczen 1. számú, Arad 1. számú, a szászrégeni, gyula­fehérvári, czeglédi, kecskeméti és békéscsabai postaházak, a kassai és zagrebi igazgatósági épületek bővítése, a központi anyagraktár és a készülékjavító műhely kibővítése, valamint a központi járműtelep épületcsoportja. Postaházak emelése czéljából telekvétel biztosítva van Gyulafehérváron és Czegléden. Új vasútvonalak és postahivatalok, valamint postaügynökségek megnyitása követ­ Postaszállítási kertében a vonalmenti postahivatalok és postaügynökségek összekötésére — ezek és vasúti szolgálat, állomásaik közt — 169 új pályaudvari járat lépett életbe. A forgalom növekedésével fölmerült szükség kielégítésére, valamint egyes új posta­hivatalok és postai ügynökségek forgalmának közvetítésére a helyi járatok száma 149-szel szaporíttatott. A házhoz kézbesítendő csomagok szállítására Nagyszebenben és Pozsonyban 1­1 egyfogatú járat rendeztetett be s utóbb említett helyen egy egyfogatú házhoz kézbesítő járat kétfogatuvá alakíttatott át. A hirlapkézbesítés gyorsítása érdekében folytatólag Szilágysomlyón külön hirlapkézbe­sítők rendszeresíttettek, azokban a városokban pedig, a­hol ilyenek már voltak alkal­mazva, béremelés és létszámszaporítás útján fejlesztetett a hírlapkézbesítő szolgálat. A levélgyűjtés Kassán és Kolozsvárit automobil üzemre, Mohácson és Verseczen láfogató üzemre rendeztetett be, egyes helyeken pedig a fordulók számának szaporításával és ebből folyólag a fordulók időtartamának csökkentésével fokoztatott a levélgyűjtés gyorsasága. E helyen említendő, hogy az összes levélgyűjtő-szekrények száma 504 darabbal sza­porodott s így az 1914. év végével 16.636 levélgyűjtő-szekrény volt használatban. Ezek közt a géprendszerű levélgyűjtő-szekrények száma 75 darabbal szaporodott, a használatban levő ily szekrények száma az év végével 4.313 volt. A géprendszerű levélgyűjtő-szekrények használata különben ebben az évben is fokozatosan a nagyobb forgalmú nem kincstári posta- és távirdahivatalokra is ki­ter­jesztetett. A posta gyorsabb szállítása érdekében Szabadka—Óbecse—Újvidék, Csacza—Trencsén­makó és Karlovac—Bubnjarci közt 1—1­ vonatban új kalauzposta rendeztetett be. A Buda­pest és Brassó közt közlekedő 15. és 16. számú mozgó-, illetve kalauzposták túlterhelt­ségük megszüntetése czéljából a budapest—kolozsvári vonalra korlátoztattak, Kolozsvár és Brassó közt pedig 2—2 vonatban új kalauzposták rendeztettek be. Az év folyamán közlekedett 117 mozgóposta (közte tengeren járó 8) és 548 kalauzposta. Ezenkívül levél-, pénz- és csomagposta szállítására 17, csupán levél­posta szállítására 7 vonat vétetett igénybe. Az 1914. költségvetési év terhére beszereztetett 5 darab 4 tengelyű forgó alvázas mozgópostakocsi 205.200 K összköltséggel ; ez az 5 kocsi az 1915. év elején már forga­lomba is került. Az 1914/1915. költségvetési év terhére újból 10 darab négytengelyű mozgópostakocsi

Next