Körösvidék, 1920. szeptember-december (1. évfolyam, 126-226. szám)

1920-09-26 / 147. szám

Békéscsaba, 1920. szeptember 147. Csütörtök Szerkesztőség és kiadóhivatal: Békéscsabán, Szent István­ tér 18. szám A szerkesztőség telefon­száma : 60 Független keresztény politikai napilap Előfizetési árak: Egy hóra 25 K, negyedévre 70 K, félévre 130 K. Egyes szám ára 1 korona 50 fillér A magyar asszony képét szeretném megírni, akit eleink erényeinek megtiszteléseképp: nagy­asszonynak neveztek. Asszony . . . Mennyi fogalom egyesül, gyűl össze ebben a szóban. Ismétlem a régi axiómát: amilyen szemmel nézi, értékeli, becsüli egy­kor az asszonyt, amilyen nívóra ál­lítja, olyan az illető kor erkölcsi szintája. Magas, ideális, ha a nőt ideális magaslatra helyezi; fertő, romlottság, szétzüllés a nemzet élete és sorsa, ha a nőt erkölcsi magas­latáról lecsábítva, egyszerű élvezeti cikk gyanánt kezeli. Hogy állunk ebben a kérdésben itthon? 1867. Szomorú dátum. A nemzet sirásása, amelyben féllábbal benne állott, akkor kezdődik. Akkor kezd a magyar nagyasszony tipusa is pusztulásnak indulni s vedlik át nyugati dámává. Ezt a bomlási pro­cessust a meghamisított bölcsészet s természettudomány selyempapir­jába takart szabad felfogás, felvilá­gosodottság jelszavai nyitják meg. A történelmi anyagnyelvűségen észrevet­ten szűrődik a lelkekbe a kétkedés s lassankint a teljes istentagadás. A felvilágosodott intelligencia megmo­solyogja a vallást. Ő a természet gyermeke. Mint ilyen jelszavát kö­vetve, a természetet majmolja. Nem veszi észre, hogy csak érzékeinek hazudva maga­ magát csalja, mert a természetben következetes rend, fe­gyelem vani s olyan szigorú törvé­nyek, melyeket büntetlenül áthágni nem lehet. A technika kulturája nagy kényelmet teremt, sok apró-cseprő gondot vesz el a mindennapi élet­ből, több idő marad a lustaságra, több jut a divatnak, piperének. A lelki kultúrát erotikus izü regények, a becsületet, hűséget s erényi szín­darabok teszik nevetségessé s a fel­világosodott kor nevet, tapsol a maga züllöttségén, hibáján, hisz a színház is a kor erkölcsi felfogásának fok­mérője. Ez a szellem a fegyelmező logi­kát s főleg az erkölcsi törvényektől való függést nem tűri, hisz azért szabadelvű. Az erotikát palástként takargató nagy természet ... pedig ellöki a legfőbb erkölcsi te­kintélyt. Életcéllá lesz a mennél több élés, kiaknázó átélése mindannak természetes, természetellenes úton­módon, amit csak az érzékek elbír­nak. Az eredmény a korán érett ifjú agg­óriások blazírt serege. Gyerme­kek játszák el, élik le a férfikornak szánt legszentebb mysztikumot, az emberi élet örök poézisét, az erős, egészséges generációkat teremtő erőt. Ezek korán csapolódnak le. Min­denki él szabadon. A fart pour l'art prófétái miniszteri engedéllyel játszák a világot örjöngő őrületbe kergető vitustánc melódiákat az érzékiesség ezerhúros hárfáján. Lélektanilag be­bizonyított tény, hogy ez a kultúra a szíveid megkeményedésének, a lel­kek elhidegülésének és eldurvulásá­nak az utja. Ez a kultúra a nemze­tek nagy temetkezési vállalkozó in­tézete, lelki, szellemi pestis, amely testet is öl. Ez az utolsó 50 év kor­rajza. Ebben a szellemi levegőben nőtt fel a mai nemzedék fia, leánya. Csak egy tekintet a mai női divatra s a hallgatag kérdésre megvan a hangos felelet, hogy asszonyaink, leányaink még nem vették észre, hogy őket az erotikus divat hogyan árulja s önkénytelenül destruktív munkát végeznek. Mentségükre le­gyen, hogy igy nevelte őket a des­truktív kor, amely minden irányban rombolt, pusztított igen nagy rafi­nériával az intelligencia s tudomány nevébe burkolódzva. Ezt a nemzettemető irányt akarja a Magyar Asszonyok Nemzeti Szö­vetsége (röviden Mansz) megfordí­tani s a divatbábbá lealacsonyított magyar nőt a maga fajiságának visszaadni. Történelemből merített sarkigaz­ság : minden népfaj addig életképes, amíg tiszta erkölcsű s elsősorban az az erkölcs szxuális vonatkozásaiban. Ez a nemzetek nagyságának, boldo­gulásának, ható erejének generál basszusa. S ezt az alapot akarta a zsidó erkölcstelen szennyirodalom a magyar fajból kilopni. Részben sike­rült is, mert: könnyű Katót táncba vinni. Tönkrejussunk-e egészen ? ! Ne ! Ne ! Akkor hát talpra keresz­tény magyar asszonyok ! Akkor hát máglyára azokkal az émelygős izü, kétértelmű szerelmi regényekkel, szín­darabokkal, amit Bródyk, Adyk s Molnárok adtak pusztító méregnek s előre fegyelmezett erővel a keresz­ténység tiszta erkölcsű csapásain. Nehéz munka, mert önfegyelmezési, kitartó munkát követel s a magyar nőt az utcáról, az utca erkölcséből otthonának akarja visszaadni. Ma­gyar asszonyok, ez második hon­foglalás. Megriadtok-e tőle, ti, akik­től a gyermek nemcsak a szót ta­nulja, hanem szivet, lelket, munkát s a becsületesség megbecsülését szívja magába. Magyar asszonyok a férfi a Gondolat, ti az Érzés a szív­ben, csak ti válthatjátok egészen valóra a keresztény kurzusban rejlő erőt, hatalmat, amelyen semmi fegy­ver nem fog. Tömörüljetek egy tá­borba. Hozzátok a magyar nő szívós­ságát, áldozatkészségét! Hozzátok a hazát szerető szív fellángolását! Hozzátok vallásos meggyőződésteket ! Hozzátok magatokkal, magatokban a V­i^ek. íz anyán atc OrOR Tiszta ideál­ját s ilyen felkészültséggel vegyétek s vigyétek diadalra a Mansz nagy eszméit: a magyarság boldogítását, régi Magyarország határainak helyre­állítását. Ha igy s ha mind ott lesz­tek , hiszek . . . hiszek egy boldog Magyarországban . . . Tylos. I. évfolyam 150. szám. Beiktatták Békésmegye főispánját A gyulai ünnepségek Gyula, szept. 26. Dr. Egán Imre, Békésmegye uj főispánjának ünnepélyes beiktatása ma ment végbe Gyulán az egész vármegye fokozott érdeklődése mel­lett. Ez alkalomra a megye számot­tevő társadalma megjelent a város­ban, a főispánnal lejött képviselők és egyéb politikusok pedig különle­gesen ünnepélyes jelleget adtak a napnak. Délelőtt fél 9 órakor a főispán a római katholikus után a református templomban­ részt az ünnepi istentiszteleten. Az ünnepségek ez­után a vármegyeházán folytatódtak. A főispán né­k méltó­sága gazdag reggelivel lepte meg vendégeit és a defeuner alatt máris volt alkalmunk a főispánok vendég­szeretetét élvezni. Közben a nagy­teremben­ gyülekezett a törvényha­tósági­ bizottság a rendkívüli köz­gyűlésre, a páholyokat és az egész alsótermet megtöltötte a vendégek tömege. Nemsokára Daimel Sándor alispán elnöki minőségben foglalta el helyét, melléje pedig dr. Hoff­mann főügyész és dr. Konkoly Ti­hamér főjegyző kerültek. Az alispán megnyitotta a köz­gyűlést. Beszédének rövid kivonata ez: — Alig hat hónapja annak, hogy a vármegye törvényhatósági­ bizott­sága egy és fél évi némaság után összegyűlhetett, hogy a volt kor­mánybiztos-főispántól az esküt ki­vegye.­­nA kormánybiztosnak rövid vármegyei működése alatt nem nyílt alkalma maradandó cselekedetet végrehajtani, azonban szeretetre­méltó egyéniségét, nyilt jellemét, nem feledjük el és ezek oly tulaj­donságok voltak, melyek a vele való együttműködést rendkívül kel­lemessé tették. Az alispán azután az uj főispánt jellemezte és kifejtette, mennyire nehéz lesz beleilleszkednie új szoká­sokba, ismeretlen társadalomba. Biz­tosította arról, hogy a törvényható­ság éppúgy, mint a hivatalnoki kar bizalommal és rokonszenvvel fogad­ja. Hosszú időre van szükségünk, míg a rombolást helyrehozhatjuk és szükségünk van oly vezetőkre, kik lelkesedéssel és odaadó tudással végzik feladatukat. Megnyitja a közgyűlést. Ezután a főjegyző a belügymi­niszter kinevezési leiratát olvassa fel amit tudomásul vesz és elfogad a törvényhatóság. A főjegyző kifejti hogy ősi szokás az, hogy küldötség menjen a főispánért, hogy behívják a terembe. A küldöttség tagjaiul Szabó János, Barabás György, K. Schriffert József, Morvay Mihály és Bohus M Györgyöt szólítja fel, akik be is mentek a szomszéd szo­bába a képviselőkkel beszélgető főispánért. Eskületétel Egy perc múlva Dr. Egán Imre piros díszmagyarban elfoglalta el­nöki székét. A főispán alakja barát­ságos modora mindenkire nagy ha­tást gyakorolt. Belépéskor az alispán szép szavakkal üdvözölte, majd felszólította az eskütételre. Az eskü­mintát Konkolyi Tihamér dr. főjegyző olvasta fel. Az aktus után harsány éljenzések közepette Dr. Wieland Sándor, Moldoványi János Kiss László dr. Vangyel Endre dr. fő­bírók székestől háromszor emelték a magasba a főispánt azután pedig Konkoly Tihamér dr. beszéde hangzott el. A beszéd egyike a legszebbeknek,leghatalmasabbaknak amelyet Békésmegyében eddig hal­lottunk. Reámutatott az egyes irány­elvekre, melyek a törvényhatós­­­got ez idő szerint foglalkoztatják. Beszélt békésmegyei nép tulajdon­ságáról. Nagy hatás közepette tilta­kozik az ellen, hogy a magyar határ Békés megyén futna keresztül tagadja, hogy itt vannak a végvá­rak és azt akarjuk, hogy Békés­megye megint az ország közepe, szive legyen. Minden bizalmát a főispán jövendő és bizonyára áldá­sos munkájába fekteti azokéval együtt, kik ezen a gyűlésen részt­vettek. A főispán válasza A főispán a remek beszédre sem­mivel sem kisebb értékű és cseké­lyebb horderejű beszédben reflek­tált. Többek között ezeket mondta: Nem betanult vagy írott beszédet mondok el itt, hanem csak egyet szögezek le, hogy belőlem ebben az órában és mint mindig, a rajongó hazaszeretet tör ki. Önök azt kérték, hogy a béke őre legyek. Ez a kérés fölösleges. Ahonnét jöttem, ott nem én keres­tem a harcot, hanem mások. Súlyos feladat előtt áll a nemzet. A helyzet azonban kétszeresen sú­lyos, mert egyelőre a határon va­gyunk és az egész külföld a mi tet­teink éber figyelője. A forradalom következtében az emberek is úgy­annyira szembehelyezkedtek egy­mással, hogy ma­­ a magyar a ma­gyart nem vallhatja mindig barát­jának. Tudnia kell mindenkinek, hogy most csak egy kötelesség létezik: kiirtani mindazokat a fekélyeket, melyeket a kommün itthagyott. Ad­dig itt béke nem lesz, míg a ro­mokat el nem takarítottuk. Velem­született igazságérzettel érvényt szer­zek az igazságnak, bárkivel is le­gyen dolgom! Önöknek reám, ne­kem önökre van szükségem. Ezen a polcon becsülettel akarok dol­gozni mindenkor. Pártpolitikát nem *

Next