Kortárs, 1964. július-december (8. évfolyam, 7-12. szám)

1964 / 11. szám - FÓRUM - Illyés Gyula: Hagyomány és újítás korunk irodalmában

Hogyan gyorsítható meg a darabok összeillesztése s mi az a csodafű, amitől­­a szűz talpra áll és megy — ez lehet már csak a gondunk. A varázstudomány nem tetszik túlságosan bonyolultnak. Ha a bomlás oka valóban az az ellentmondás, hogy a modern költő, aki, mint bármely más kor köl­tője nem képzelhető el társadalom nélkül, nem tudott beleilleszkedni a társada­lomba, a megoldás nyilván az, ha bele tud illeszkedni. Erre van példa. A latin költők, úgy tetszik, azonosak voltak a társadalmukkal, még különceik is „kiadhatták magukat”, megértésre számíthattak. A középkor költője sem különült el, még ellentmondva, még vétkezve sem. Ha azt mondom, hogy Villon azonos volt a maga társadalmával, világos lesz, hogy milyen értelmű az igen, amit én az azonosulás lehetőségéről mondok. Villon megvallhatta a bűneit, a „kitöréseit”, mert hitt az ítélet jogosultságában, hitt még nyilván a penitenciában is. Az akasztottak balladája „az érem másik oldaláról” a kor rendjének ódája. Rimbaud és társai viszont már azért sem azonosulhattak a társadalmukkal, mert ők — válaszul az értetlenségre — nem ismertek el sem bűnt, sem penitenciát, nem ismertek el maguk fölött semmiféle rendet és ítélő­­­­széket. Közel jár az igazsághoz az az irodalomtörténeti osztályozás, amely az egész formabontó költészetet szellemi anarchisták mozgalmának mondja, közéjük sorolva még­­ Claudelt is. A teljes igazság az, hogy koruk „rendje” természeténél fogva nem tudta magába fogadni ezeket az előfutárokat. S a mai nappal datálható társadalom a maga költőit? * A figyelemre méltó, hogy a társadalomnak és művésznek már eddig kívána­tosnak ábrázolt találkozását — fogalmazzuk meg élesebben: a tömegeknek és költőknek, a Mallarmé-örökségű költőknek is — széles kapcsolatát elsősorban a tár­sadalom sürgeti. Félszázados szólam a nagyközönség közönye a jelen igényes mű­vészete iránt. Ez nincs így, rég nincs így, ne alakoskodjunk. Egy Picasso-értőre negyven év óta ezer Picasso-bámuló, tízezer Picasso-ismerő­­esik és százezer olyan, aki a neve után legalább egy képét betenné az agyába. A doda-ban érteni és élvezni való nem volt. Sikerének — annyi hozzá hasonlatos vállalkozás sikerének — titka? Milliók akarták érteni és élvezni, pusztán érteni és élvezni való hiányból. Mi magyarázza, hogy ma már mihelyt valami művészeti műfaj — mozi, regény, üvegablakfestés — előtt ott a jelző, hogy új, a kritika remegő térddel hajt zászlót, mégpedig a népszerűtlenségtőli rettegésben? Közigényt észlel, olyat, mellyel ez ideig mi magunk sem vetettünk számot. Nem vagyok muzikális. Már a középiskolában az érdeklődés valóságos terrorra kényszerített, hogy nagy hazámfia, Bartók zenéjével megismerkedjem, annyian ■emlegették eleve, egy dallamának hallása nélkül. Tovább vallok. Nyelvi ismeretem meggátol, hogy Saint-John Perse, vagy Elliot, vagy Ungaretti költészetének, hogy így mondjam, első kézből való értékelője legyek. S én is ezt Franciaország, azt Anglia, amazt Olaszország költőfejedelmének hirdetem egy közvéleménnyel együtt, mely nem hiszem, hogy lírájukba alaposabban behatolt volna, mint én. Mindez pusztán azért, mert a modern törekvéseknek hitelük volt. Ezzel itt­­vagyunk nemcsak tanácskozásunk, hanem egész korunk nagy problémájánál: népére lelhet-e a költő? Párban haladhat a művészet és a társadalom megújulása? A társadalom a keresztkérdésekre azt válaszolja: igen. S a művészet? Kitűnő tankönyvében, a Panorama des idées contemporaines-ban Gaetan Picon minden izmust csaknem azonos etikai magig bont föl. Szerinte a huszadik század nyugati emberének alapélménye a sokféle válságból és csalódásból, hogy üdvössége nem választható el a kollektivitástól. A század szellemi törekvéseiben a két fő vonás: a szociális kérdéssel való törődés és a lét tragikumának fölismerése. Hogy félreértés ne essék, az utóbbit ábrázoljuk már most, Camus mélybevágó megfogalmazásában. A gyermekek a tökéletes társadalomban is igazságtalanul — 1789 —

Next