Kortárs, 1965. január-június (9. évfolyam, 1-6. szám)

1965 / 6. szám - SZEMLE - Szerdahelyi István: Dalos György: Szavaink születése - Dorogi Zsigmond: Mocsár Gábor: Pirostövű nád

Dalos György: Szavaink születése Általános kritikusi elv, hogy fiatal köl­tők jelentkezésekor ildomosabb az eré­nyeket hangsúlyozni s a hibákat csak mellékesen felemlíteni, nehogy a pálya­kezdő lendületét szegje a szigorúbb bí­rálat. Dalos György első kötetének meg­jelenésekor azonban úgy érzem, lehetet­len kritikusi vállalkozás lenne hossza­sabban boncolgatni azt, hogy Emlék című versének három szakasza közül kettő jó, s hogy egyes verseiben itt-ott szebb soro­kat lehet találni. Helytelen lenne to­vábbá az is, ha erről az egészében rossz kötetről a kritika izgalommal hallgatna; ha erényei érdektelenek ugyanis, hibái annál érdekesebbek. A polgári irodalom egyik legdekaden­sebb tüneteként tartjuk számon azt, ami­kor az író a valóság rideg hétköznapjai­ból a gyermekkor romantikus világába menekül, s ennek szépségeit misztifikál­va meghátrál a valódi írói feladatok elöl. Meghökkentő módon születik újjá s nyer hangsúlyt — szocialista mezbe bújtatva — ez a motívum Dalos verseiben (Ifjúkor, Intés a gyerekkornak, Csendesebben, stb.) aki ugyan nem egy Fournier-i, Cocteau-i gyermekkor romantikáját állítja szem­be a felnőttek világával, hanem a szo­cialista ifjúsági mozgalom romantiká­ját — de nem is a kapitalista, hanem a szocialista társadalommal. A legképtelenebb eszmei zűrzavar tom­bol Dalos verseiben, aki habozás nélkül párosít ilyen, az ötvenes évek elején di­vatos nyilatkozatokat: „Éljen a Párt” — kiáltom s érzem, hogy ez a testem s szívom a levegőt, ezrek lélegzetét. Ember akarok lenni! Proletár, agitátor! (Ars poetica) ilyen szkepticizmussal. Azt mondod: soha, azt mondom: talán, „lehetetlen” s én azt felelem: hátha. Elhull a hit és nem marad, csupán reményeink időtlen ifjúsága. (Törmelékek) s absztrakt magányérzéseinek újra és újra felbukkanó panaszaival, — továbbá ilyen fennkölt sorokat. Csak egy igaz: a kommunista erkölcs s én ezt viszem, mint lobogót a szél. (Fegyelem) ilyen rafináltan fájdalmas-cinikus önval­lomásokkal: Megfojtja józan üzletem az ódivatú jajt E szerelemből úgy hiszem több versre futja majd Csinos összeg lesz Érte nem hiába ordítok Eladlak elhullt szerelem Jaj nem lehetsz titok (Nyílt titok) Ilyen szemléleti zűrzavarral természe­tesen nem találja helyét a valóságban a költő, s mint a hajdani parnasszisták a maguk absztrakt világába, Dalos György is riadtan menekül a maga absztrakt vi­lágába: külpolitikai vezércikk-témákat versel meg. Ha mindehhez hozzátesszük, hogy a fiatal költő általában pongyola stílusban ír, képei banálisak és sokszor bántóan zavarosak, verstechnikája pedig kirívóan primitív, akkor joggal merülhet fel ben­nünk a kérdés, hogyan vállalhatta a kö­tet szerkesztője azt a felelősséget, hogy egy mind eszmeileg, mind formailag eny­­nyire kiforratlan kötetet a nyilvánosság elé bocsásson? Lehet, hogy Dalos György egykor jó verseket fog írni, de fejlődésé­nek csak árthat, ha ilyen írások alapján máris költőnek képzelheti magát. (Szép­­irodalmi Könyvkiadó) SZERDAHELYI ISTVÁN Mocsár Gábor: Pirostövű nád önnön mércéjét maga Mocsár adta a kezünkbe a Nyitott tenyérrel. Ezzel a kis­regénnyel az író bizonyította: magas mércével méri a saját művészetét. Új kötete, a Pirostövű náci színvonalban — úgy érezzük — fölötte áll a kritika által is kedvezően fogadott Nyitott tenyérnek. Ugyanakkor mintegy kiegészíti, magya­rázza, indokolja is azt. A kisregény hő­sei a holnapot, a jövendőt kutatták, azt a társadalmi, morális és emberi alapot, melyre szilárdan és véglegesen ráépíthe­tik mind a saját, mint utódaik életét. Ezt az alapot, gyötrő vívódások után, a közösségben, a termelőszövetkezeti élet­formában találták meg. A Pirostövű nád novelláiban lejjebb ás az író: azt kutat­ja és fürkészi, honnan, milyen társadal­mi és emberi mélységekből indultak el hősei, a magyar parasztok, milyen utat tettek meg a kisregény ábrázolta idő­kig, amikor válaszút elé állította őket a — 998 —

Next