Kortárs, 1968. január-június (12. évfolyam, 1-6. szám)

1968 / 1. szám - SZEMLE - SZÍNHÁZ, FILM - Almási Miklós: Küzdelem az ideálokkal

bereket nem lehet jobb életre kényszerí­teni, hanem egy valóságos, bár moralizá­ló felhangoktól nem mentes problémát érint: az eszmények, értelmes életet ígé­rő ideálok használati értékét csak ezek­nek az eszméknek személyes értéke szab­ja meg. Csak akkor hatnak, akkor képe­sek emberformálásra, ha hirdetőik maguk is képesek másokért áldozni életükből. A eszméknek életet az „önáldozat” tud csak adni. A dogmatizmus korszakával vitázik? Vagy napjaink személytelenné halványuló eszméivel? Nem kapunk pre­parált válaszokat, így csak nyugtalanok leszünk és ez a nyugtalan légkör teszi ér­dekessé a darabot. Mert ez a tézis egy önmagába visszatérő kör ellenmondását sejteti: az eszményeket csak emberi kö­vetkezetességgel lehet képviselni, az ál­dozat, a másokért önmagáról lemondó gesztus egyúttal gyengíti az elvek követ­kezetes érvényesítését is. Az áldozat nél­kül viszont csak embertelen hatása van az önmagukban igaz elveknek is. A nézőt ez a feloldandó ellentmondás őrli, mely­ben világosan érződik, hogy fejlődésünk továbblépését keresi a szerző: a humani­­zálódás irányát, az eszmények kibonta­koztatásának új lehetőségeit. Mert szá­mára a másik véglet talán még vissza­­taszítóbb: az eszmények vákuumában az elevenen pusztulás fenyeget: a galeri kedves srácai nem is tudják, hogy valami vidám­ önálltató tetszhalottként tengetik életüket. Mit tegyünk hát? A második rész, a válasz keresése, már nem tudja fokozni ezt a feszültséget, ezt a mára, eddig át nem gondolt gondjaink­ra tapintó intellektuális pátoszt. Z. Mik­lós önmagát akarja elítélni, „vállalja” a gyilkosság vádját, hogy ezzel a felelősség fogalmát azonossá tegye a „bűn” jogi fo­galmával. Itt már inkább a krimi logiká­ja viszi a darabot, elhalványul a „rólunk szól a mese” izgalma, a néző szimbólum­fejtése is ellanyhul. Talán itt kell fizetni a szerzőnek az alapanyag szegényességé­ért: ez a galeri életforma, ez a fiatal, alig körvonalazható szellemi arculatú lány túlságosan kevés gyúanyagot kínál a nagy drámai elemzéshez. Csak a beindí­táshoz elég, a továbbelemzésben már illanóvá válik. Szólnunk kell a rendezésről, melyet példaszerűnek érzünk. Léner Péter a szűk színpadon a gondolati keresztkérdé­sek alaprajzát követve bontja ki a drá­mát, és megdöbbentő energiával csiholja ki minden színészből a maximális telje­sítményt. Intellektuális darabokat nálunk még mindig „játszhatatlannak” ítéli a művészi közvélemény — ezért ez a pro­dukció szinte meghökkentő. Nagy Attila az Ügyész alakjában a sokszínűség, az önmagát újra és újra átlényegítő, soha egyetlen címke alá be nem sorolható fi­gurát hozza elénk. Kitűnő teljesítmény Buss Gyula alkoholista írója, legjobb ké­pességeihez szerzett új vonásokat György László (Ülnök) és szélesebb játékskálán mozog Inke László. Jobba Gabi tehetsé­ges vendégnek bizonyult, partnerével, Harsányi Gáborral együtt. Jó volt nézni ezt az előadást, s ez — ebben a műfajban — felér egy dicsérő felsőfokkal. Az évadnyitás másik érdekessége egy rendezési probléma: A nap fiait láttuk vígjátékként. A Gorkij-darab magyaror­szági ősbemutatójára a Vígszínház vál­lalkozott, s Szinetár Miklós egy konvenció megtörésére használja fel ezt az alkal­mat. Szakítani akart a hagyományos, ta­lán már meg is kövesedett Csehov—Gor­kij játékstílussal, azzal a nyugodt ritmu­sú, csendes unalmú, felhangokon elmélá­zó, bensőségbe omló játékkonvencióval, melyet valamikor az ötvenes években ta­nult a színház, mikor kezdte elfelejteni Gellért Endre Csehov-interpretációit. Szi­netár a dráma gyenge pontjait érezve, azt elleplezni akarván , „abszurdizál­­ja” a darabot, a felesleges emberek lírai­tragikomikus drámája nála az értelmet­lenül élő figurák báb­játéka lesz. Az ér­telmetlenség pedig abszurd értelmet kap a rendezésben. Benkő Gyula (Protaszov) nevetségesen képtelen kísérletekkel pe­pecsel négy felvonáson keresztül, s köz­ben nem veszi észre sem felelsége szen­vedését, sem a házibarátot. Szinte min­den szereplő képtelen helyzetbe kerül, és ezért értelmetlen szöveget mond. A cini­kus festő (Bárdy György) úgy vall sze­relmet Jelenának (Ruttkai Éva), mint aki maga sem hisz szavaiban, és csak egy , a helyzethez illőnek vélt, ám va­lójában illetlen — versikét mondana fel. Pécsi Ildikó (Melania) ugyanezt teszi, csak még robusztusabb komikummal, mert butuska fejével nem ismeri fel helyzeteit. A mellékalakok aztán még groteszkebb hatást keltenek, mindegyik­nek van valami „tikje”, vesszőparipája, ami egy szellemi állatkert benyomását kelti. Kétségtelen, hogy Szinetán a da­rab egyik valóságos rétegét emelte csak ki: az értelmetlen, sőt képtelen élet­forma, az abszurd figurák már Csehov novelláiban és darabjaiban megjelentek, így az „abszurdizálás” nem egyszerűen az ionescói technika ráerőltetését jelenti a tőle teljesen idegen drámai anyagra. Az

Next