Kortárs, 1970. július-december (14. évfolyam, 7-12. szám)

1970 / 12. szám - TUDOMÁNY ÉS TÁRSADALOM - Tertinszky Edit: Népművelés a Magyar Rádióban

operarészlet után, a háziállatok okszerű táplálkozását ismertetik (mikor ez utóbbi mellékesen megjegyezve, a mezőgazdasági előadások feladata). Csernák kesergője után humorosan hat a következő tájékoz­tatás: Hogyan lehet az adóívből megálla­pítani a kivezetés helyességét. Szőt­s Ernő egyszerűbb, közvetlenebb stílust, logikus szerkesztést, a dolgok gyakorlati megvilá­gítását követeli. A „Szabad Egyetem” sorozat Klebels­­berg Kunó halála után 1932-ben megszű­nik. Felváltja a valamivel színvonalasabb „Közművelődési Előadássorozat”, mely kimerítően egy témát tárgyal: irodalmi, zenetörténeti, történelmi, földrajzi, termé­szettudományi ismereteket. Néha a ki­tűnő előadóknak köszönhető az előadások élményszerűsége. II. A nép szórakoztatásáról, fáradságos munkája utáni lelki felüdüléséről, teljes kikapcsolódásáról cikkezik a hivatalos sajtó. Ennek eredményeként 1929-ben in­dul el Hosszú Zoltán „Dani bá”­­sorozata, mely két évvel később könyv alakjában is megjelenik. Több feljegyzésben, elnöki körlevélben tesznek említést az új műfaj, a rádióm­onológ születéséről. Dani bá­t görögáboros figurának rajzolja meg írója, aki kiagyalt, hajánál előrángatott kalan­dokba keveredik, de a végén mindig ki­vágja magát. Dani bá tréfáival részint a módosabb parasztok hiúságát legyezgeti, mivel a városi középosztály nagyzolásait és szokásait ülteti át falusi környezetbe. Másrészt a műsor jól szórakoztatja a váro­si középosztályt, akik elnézően mosolyog­nak Dani bá­n, ahogy feleségével együtt az ő életformájukat utánozzák és erősza­kosan fölfelé törleszkednek. „Dani bá a boldog sziget nékem — írja a szerző —, ahol megpihenhetek. Haza­mehetek, hogy vígadozva, tréfálkozva fe­lejtsem, ami bánt. Mikor megszólal a szí­vemben Dani bá, minden rózsaszínűvé vá­lik körülöttem.” Ez a szemlélet egyúttal tükrözi, hogy Dani bá nem egy csipkelődő, országos dolgokat felhány forgató, szatiri­kus alak, hanem viszonylag csöndes, szo­lid, magában háborgó paraszt, akinek cse­lekvési területe kizárólag magánéletére korlátozódik. Pl. Dani ba csak kétlámpás rádiókészüléket vásárol, sógora ellenben négylámpást. Ebből nagy házi csetepaté keletkezik. Felesége kékül-zöldül az irigy­ségtől, mert a sógorokat nem sikerült egy kifogástalan világvevővel túlszárnyalni. Másik alkalommal Dani ba felesége, mint a pesti „úri hölgyek” lilája, meg pirosra festi az arcát, rövidre vágja a haját, a leg­utolsó divat szerint öltözködik. Gyakran elfelejti elkészíteni a vacsorát, pedig tudja, férje szívesen elfogyasztana egy jó tál töl­tött káposztát. A cifkaszűrös bőrbe bújtatott, góbosko­­dó előadások ugyanúgy, mint a „Szabad Egyetem” elkendőzik a valóságot. Politi­kumuk abban van, hogy nem politizálnak, helyesebben csak azokhoz szólnak, akik a rádiózás első éveiben — „a kristálydetek­toros világban” — legalább kétlámpás ké­szüléket vásárolhatnak. „Dani­bá” a „modern” városiasodó pa­rasztot testesíti meg. Emellett édeskés, szirupos népszínműutánzatok, a múlt ha­gyományainak ápolása a húszas évek végén a következő indokkal kerül műsorra: „Ezek a könnyű fajsúlyú vidámságok és szomorúságok ránevelik a vidéki, főleg fa­lusi közönség színházat nem látott részét komolyabb színdarabok hallgatására.” A Bach korszakban az eredeti népszín­műveknek komoly társadalmi funkciója, hogy a német elnyomás alól felszabadulni vágyó nép indulatát, törekvéseit, elkese­redett harcát fejezze ki. A XX. század első évtizedeiben a népszínmű már elavult mű­faj. A népszínmű „iparosok” összefércelt utánzataiból hiányzik minden komolyabb társadalmi mondanivaló. Legtöbbjük falusi környezetben játszódó, happy enddel vég­ződő szerelmi történet. Íróik: Somlay Ká­roly, Lukács István, Lukácsy Sándor, akiknek művei tömegesen szerepelnek mű­soron és „nem mételyezik meg a nép ártat­lan, gyermeteg lelkét.” III. Az eddig felsorolt előadások nem elégí­tik ki a vidék kulturális igényeit, hiába hangsúlyozzák ki a hatalom birtokosai népművelési jellegüket. A felülről diktált előadásoknak nincs életszaguk, a tömegek számára közönyösek, érdektelenek. Ezzel magyarázható, hogy mikor 1929-ben fel­merül a párhuzamos adás gondolata, előbb Szeged, majd valamivel később a többi vi­déki város is önálló adóállomást követel. Vidék szellemi irányítói és nem utolsósor­ban a falukutató egyetemi ifjúság akarja elvégezni, amit a budapesti rádió elmulasz­tott. A vidéki lapok egyöntetűen hibának róják fel, hogy a budapesti rádió nem hozza emberi közelségbe Magyarország tájait, melyek azok számára, akik csak képzelet­ben utaztak hazánk legszebb városaiba és környékükre, maradandó élményt jelen­tene. Sokan az iskolában hallottak utoljára Lillafüredről, a Mecsek vadregényes vidé­kéről, a délibábos Hortobágyról. Javasol - - 1983 -

Next